تدوین استراتژی های مناسب در حوزه توسعه محصول ( ایجاد یک دانشنامه راهنمای خرید جامع با استفاده از رویکرد استراتژی اقیانوس آبی)
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیامینه گائینی 1 , محمد عبدالشاه 2 , مهدیه اخباری 3 , شیما شیرزادی کندی 4
1 - گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مهندسی صنایع، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد پرند، دانشگاه آزاداسلامی، پرند، ایران
کلید واژه: استراتژی اقیانوس آبی, بوم استراتژی, توسعه محصول جدید, شرکت دانش بنیان, نوآوری ارزش,
چکیده مقاله :
در دنیای کسب وکار امروز تمرکز تفکرات استراتژی اکثر سازمانها ونهادها بر روی بازار رقابتی بوده وآنها را برآن داشته تا بخش زیادی از هزینه و منابع انسانی و نیز زمان خود را صرف کسب مشخصههای بارز و نوین کنند تا از سایر رقبا پیشی بگیرند. بدین منظور و با توجه به اهمیت بحث تجارت الکترونیک در این تحقیق سعی در تدوین استراتژی های مناسب جهت ارتقاء یک شرکت دانش بنیان به نام شرکت دانشنامهی ایرانیان شده است تا به واسطهی آن بتوان گامی در جهت بهبود و افزایش عملکرد این شرکت به عنوان شرکتی نوپا برداشته شود. این تحقیق بر اساس دید استراتژیک و گسترش دید آینده نگر، هدایت شده است. در این تحقیق در ابتدا عوامل فرصت، تهدید، ضعف و قوت راهنمای خرید شرکت دانشنامه ایرانیان شناسایی و بررسی شده است. سپس عوامل تاثیرگذار بر بازار کسب و کار اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است. در گام بعدی ارزیابی عملکرد سایتهای مختلف در حوزه بازار کسب و کار اینترنتی و تدوین بوم استراتژی صورت پذیرفته است. در انتها تشکیل شبکه چهاروجهی و ترسیم نقشه وضعیت استراتژیک مطلوب برای راهنمای خرید برای شرکت دانشنامه ایرانیان انجام شده است.
In today's business world, the focus of strategy thinking of most organizations and institutions is on the competitive market, and it has led them to spend a large part of their cost and human resources, as well as their time, to acquire distinct and innovative characteristics in order to surpass other competitors. For this purpose and considering the importance of electronic commerce in this research, an attempt has been made to formulate appropriate strategies for the promotion of a knowledge-based company named Iranian Encyclopaedia Company, so that through it, a step can be taken in the direction of improving and increasing the performance of this company. be removed as a start-up company. This research is guided based on the strategic vision and expansion of the future perspective. In this research, the factors of opportunity, threat, weakness and strength of purchase guide of Iranian Encyclopaedia Company have been identified and investigated. Then the influencing factors on the internet business market have been investigated. In the next step, the evaluation of the performance of various sites in the field of Internet business market and the development of a strategy framework have been carried out. At the end, the formation of a quadrilateral network and the drawing of a map of the optimal strategic situation for the purchase guide for Iranian Encyclopaedia Company have been done.
Abdalla, A. (2021). A proposed strategic vision for developing postgraduate educational studies in Egyptian universities in light of the blue ocean strategy to achieve competitive advantage, Journal of Scientific Research in Education, 22(6): 1-65.
Al Nsour, I. A. (2016). The Impact of applying the Blue Ocean Strategy on the Competitive Advantage of Commercial Banks in Saudi Arabia, Arab Economic and Business Journal, 11(1): 1-15.
Alam, S., Trigul Islam, M. (2017). Impact of Blue Ocean Strategy on Organizational Performance: A Literature Review Toward Implementation Logic, IOSR Journal of Business and Management, 19(1): 1-19.
Alghamdi, A. A. (2016). The Role of Market Knowledge in the Adoption of the Blue Ocean Strategy and its Impact on Achieving Competitive Advantage: a Study Conducted in the Saudi Telecom Company (STC). Journal of Marketing and HR, 2(1): 55-84.
Astuti, U. T., Baga. L. M, & Indrawa, D. (2020). Thinking of blue ocean-strategy of Gondorukem business model transformation in Perhutani regional division of central java, International Journal of Research and Review, 7(9): 253-264.
Au, A., Tucker, J. (2018). Blue Ocean Strategy For Microenterprises, International Journal of information, business & management, 10(2): 92-98.
Benzaghta, M. A., Elwalda, A., Musa, M. M., Erkan, I., Rahman, M. (2021), SWOT analysis applications: An Integrative literature review, 6(1): 55-73.
Ellinger, A. E., Naidoo, J., Ellinger, A. D., Filips, K., & Herrin, G. D. (2020). Applying blue ocean strategy to hire and assimilate workers with disabilities into distribution centers, Business Horizon, 63(3): 339-350.
Kim, C, W., & Mauborgne, R. (2005). Value innovation: a leap into the blue ocean. Journal of business strategy, 26(4): 22-28.
Kim, C., Yang, K. H., & Kim, J. (2008). A strategy for third-party logistics systems: a case analysis using the blue ocean strategy. Omega, 36(4): 522-534.
Koo, H., & Luk, L. (2008). A pragmatic and holistic approach to strategic formulation through adopting balanced scorecard, SWOT analysis and blue ocean strategy-a case study of a consumer product manufacturer in China, International Journal of Managerial and Financial Accounting, 1(2): 127-146.
Lindič, J., Bavdaž, M., Kovačič. & H. (2012). Higher growth through the Blue Ocean Strategy: Implications for economic policy, Research Policy, 41(5): 928-938.
Lohtander, M., Aholainen, A., Volotinen, J., Peltokoski, & M., Ratava, J. (2017). Location Independent Manufacturing – Case-based Blue Ocean Strategy, Procedia Manufacturing, 11: 2034-2041.
Mirghaderi, S. A., Aboumasoudi, A. S., Amindoust, A. (2023). Developing an open innovation model in startup ecosystem industries based on the attitude of organizational resilience and blue ocean strategy. Computer & Industrial Engineering, 181: 109301.
Priilaid, D., Ballantyne, R., & Packer, J. (2020). A “blue ocean” strategy for developing visitor wine experiences: Unlocking value in the Cape region tourism market, Journal of Hospitality and Tourism Management, 43: 91-99.
Rawabdeh, I., Raqab, A., Al-Nimri, D., & Haddadine, Sh. (2012). Blue Ocean Strategy as a Tool for Improving a Company's Marketing Function: The case of Jordan, Jordan journal of business administration, 8(2): 390-407.
Seyyed Hosseni, S. M., & Iranban, S. J. (2004). Strategy of new product development: approaches & Foundations, Quarterly Journal of Management Khowledge, 17(1). (In persian)
Tu, J. C., Shih, M. C., Hsu, C. Y., & Lin, J. H. (2014). Developing Blue Ocean of BOP Groups in Taiwan. Mathematical Problems in Engineering, 2014: 97524.