یکی از مهمترین صنایع ایجاد کننده آلودگیهای زیستمحیطی، صنعت تولید سیمان و شرکتهای فعال در این صنعت میباشد. ﺻﻨﻌﺖ ﺳﯿﻤﺎن از ﻧﻈﺮ درﺟﻪی اﻫﻤﯿﺖ، ﻫﻤﭙﺎی ﺻﻨﺎﯾﻌﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻮﻻد و ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ اﺳﺖ و ﻫﻤﻮاره در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰیﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻼن و ﺗﻮﺳﻌﻪای ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ داﺷﺘﻪ از ﮐﺎرآﯾﯽ چکیده کامل
یکی از مهمترین صنایع ایجاد کننده آلودگیهای زیستمحیطی، صنعت تولید سیمان و شرکتهای فعال در این صنعت میباشد. ﺻﻨﻌﺖ ﺳﯿﻤﺎن از ﻧﻈﺮ درﺟﻪی اﻫﻤﯿﺖ، ﻫﻤﭙﺎی ﺻﻨﺎﯾﻌﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻮﻻد و ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ اﺳﺖ و ﻫﻤﻮاره در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰیﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻼن و ﺗﻮﺳﻌﻪای ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ داﺷﺘﻪ از ﮐﺎرآﯾﯽ ﻣﻄﻠﻮب ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. هدف مقاله حاضر شناسایی موانع پیادهسازی زنجیره تأمین سبز با دلفی فازی، وزندهی و اولویتبندی هریک با تکنیک بهترین – بدترین فازی، ارزیابی و رتبهبندی صنایع سیمان آبیک، اصفهان و تهران در خصوص میزان عملکرد بهرهگیری از زنجیره تأمین سبز با تکنیک مپک میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها تحقیق میدانی است. مقاله حاضر به دنبال شناسایی موانع پیادهسازی زنجیره تأمین سبز در صنایع سیمان کشور میباشد، اکتشافی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 12 نفر از مدیران ارشد حوزه لجستیک در شرکتهای تولیدکننده سیمان تشکیل میدهند. نتایج حاصل از غربالسازی مؤلفهها با دلفی فازی نشان داد، الگوی بومی در پنج بعد و سی و چهار شاخص شناسایی شدند. نتایج حاصل از وزندهی به موانع پیاده سازی زنجیره تأمین سبز با بهترین – بدترین فازی نشان داد، بعد حمایت و پشتیبانی مهمترین بعد، تکنولوژیکی رتبه دوم و ابعاد اقتصادی، دانش و آگاهی و محیطی به ترتیب رتبههای سوم تا پنجم را کسب نمودند. سپس شرکتهای تولیدکننده سیمان با مدل پیشنهادی ارزیابی و با تکنیکمپک رتبهبندی گردیدند. در پژوهش حاضر تلاش نمودیم که با طراحی مدل بومی موانع پیادهسازی زنجیره تأمین سبز در صنایع تولیدکننده سیمان تا حدی این مهم را تحقق بخشیم.
پرونده مقاله
یکی از رویکردهای نوین که می توان با استفاده از آن اثربخشی و کارایی زنجیره تامین را افزایش داد، نوآوری ارزش مشارکتی در زنجیره تامین است. تفاوت بین نوآوری ارزش و نوآوری ارزش مشارکتی، سطح فعالیت آنهاست. با وجود اینکه برخی پژوهش ها اقدام به بیان اهمیت نوآوری ارزش در بخش های چکیده کامل
یکی از رویکردهای نوین که می توان با استفاده از آن اثربخشی و کارایی زنجیره تامین را افزایش داد، نوآوری ارزش مشارکتی در زنجیره تامین است. تفاوت بین نوآوری ارزش و نوآوری ارزش مشارکتی، سطح فعالیت آنهاست. با وجود اینکه برخی پژوهش ها اقدام به بیان اهمیت نوآوری ارزش در بخش های مختلف سازمان و تا حدی معرفی نوآوری ارزش مشارکتی نموده اند، تا کنون پژوهشی در زمینه ارائه یک چهارچوب و یا مدل برای مدیریت نوآوری ارزش در سطوح بین سازمانی انجام نشده است. هدف اصلی از تحقیق حاضر، پر کردن این شکاف تحقیقاتی بوده است. در این تحقیق آمیخته با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با مدیران پتروشیمی و نخبگان آکادمیک داده های مورد نیاز جمع آوری و به روش نظریه داده بنیاد برساختی، تحلیل شده اند. انتخاب نمونه ها بر اساس اصول روش نظریه داده بنیاد به روش هدفمند انجام شد. پایایی نتایج از طریق محاسبه دو شاخص ارزیابی و تائید گردیده است. پس از تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار مکسکیودیای، نظریه ای برای مدیریت نوآوری ارزش مشارکتی در زنجیره تامین پیشنهاد شده است. نظریه پیشنهادی نشان می دهد که چگونه می توان از طریق افزایش انطباق، بهبود ارتباطات، افزایش همکاری، افزایش اعتماد، افزایش تعهد، وابستگی متقابل در عین حفظ استقلال و به طور همزمان کاهش هزینه ها به نوآوری ارزش مشارکتی در زنجیره تامین دست یافت. پس از طراحی نظریه، ابعاد آن از طریق تلفیق رویکرد نظریه داده بنیاد با روش دلفی مورد ارزیابی و تائید قرار گرفت.
پرونده مقاله
در سالهای اخیر با توجه به اهمیت پسماند فاضلاب صنعتی، ذینفعان زنجیره تأمین انتظار دارند که زنجیره تامین لجستیک معکوس تأمین مورد توجه قرار گیرد. بنابراین هدف پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر زنجیره تامین لجستیک معکوس پسماند فاضلاب صنعتی در شرکت معدنی و صنعتی گل چکیده کامل
در سالهای اخیر با توجه به اهمیت پسماند فاضلاب صنعتی، ذینفعان زنجیره تأمین انتظار دارند که زنجیره تامین لجستیک معکوس تأمین مورد توجه قرار گیرد. بنابراین هدف پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر زنجیره تامین لجستیک معکوس پسماند فاضلاب صنعتی در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بود. پژوهش توسعهای کاربردی بوده و بصورت آمیخته انجام گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 12 خبره آشنا به پژوهش تعیین گردید. در بخش کیفی برای کدگذاری و شناسایی عوامل از تحلیل مضمون استفاده گردید. برای اولویتبندی عوامل در بخش کمی دیمتل فازی با کمک نرم افزار دیمتل سالور به کار گرفته شد. نتایج حاصل نشان داد که عوامل موثر بر زنجیره تامین لجستیک معکوس پسماند فاضلاب صنعتی شامل 7 مضمون کلی میباشند. تعهد مدیریت، محیط زیست، هزینه، انعطافپذیری، قوانین و مقررات، اجتماعی و مدیریت کیفیت جامع می باشند. با استفاده از تکنیک دیمتل مشخص گردید تعهد مدیریت تاثیرگذارترین عامل بر دیگر عوامل میباشد و محیط زیست تاثیرپذیرترین عامل بر دیگر عوامل میباشد که خود نشان دهنده تاثیر عوامل دیگر بر این عامل میباشد.
پرونده مقاله
به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرفکنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایشیافته است. به این دلیل که در فروشگاههای بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرفکننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاهها قرار گیرد. هدف از انجام چکیده کامل
به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرفکنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایشیافته است. به این دلیل که در فروشگاههای بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرفکننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاهها قرار گیرد. هدف از انجام مقاله حاضر شناسایی عوامل کلیدی رفتار مصرفکننده در خرید آنی با تأکید بر رعایت اخلاق درفروش با استفاده از تکنیک غربالگری فازی و وزندهی و اولویتبندی عاملها با استفاده از روش بهترین – بدترین فازی است. جامعه و نمونه آماری پانزده نفر از کارشناسان ارشد مدلسازی و اساتید دانشگاهی مسلّط به مباحث بازاریابی و خرید آنی تشکیل شده است. پس از مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش شش بُعد و چهل شاخص شناسایی شد. نوآوری تحقیق حاضر این است که از منطق فازی و روش تصمیمگیری چند شاخصه جهت شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای اخلاق در فروش خرید آنی استفاده شده است. نتایج حاصل از غربالگری فازی نشان داد، عاملهای اخلاق درفروش؛ فیزیکی؛ اجتماعی؛ موقتی؛ نظارتی و فردی، بهعنوان ابعاد منتخب حاصل از غربالگری فازی به همراه بیستویک شاخص با نظر خبرگان انتخاب شدند. همچنین نتایج حاصل از وزن دهی ابعاد با تکنیک بهترین – بدترین فازی نشان داد عامل اخلاق درفروش مهمترین بعد خرید آنی و عامل فردی رتبه دوم و عوامل فیزیکی، اجتماعی موقتی و نظارتی به ترتیب رتبههای سوم تا ششم را کسب نمودند.
پرونده مقاله
زنجیرههای تأمین معاصر شبکههای پیچیدهای از فرآیندها هستند که در معرض اختلالات فراوان قرار دارند، یک زنجیره تأمین تاب آور با ایجاد قابلیتها، سریعتر پاسخگوی تغییرات خواهند بود. تأثیر اجزای شبکه زنجیره تأمین بر روی یکدیگر در شرایط عدم اطمینان منجر به پیچیدگی و ایجاد اخت چکیده کامل
زنجیرههای تأمین معاصر شبکههای پیچیدهای از فرآیندها هستند که در معرض اختلالات فراوان قرار دارند، یک زنجیره تأمین تاب آور با ایجاد قابلیتها، سریعتر پاسخگوی تغییرات خواهند بود. تأثیر اجزای شبکه زنجیره تأمین بر روی یکدیگر در شرایط عدم اطمینان منجر به پیچیدگی و ایجاد اختلالات میگردد. به جهت کاهش اختلالات، در مواجهه با ریسکهای ناشی از زنجیره تأمینهای مدرن باید به سمت رویکرد تابآوری زنجیره تأمین حرکت نمود. هدف از این مقاله تجزیه و تحلیل فرآیندهای شبکه از تأمین کننده تا توزیع کننده، متناسب با همگرایی فرآیندها با در نظر گرفتن ترکیبی از فاکتورهای تاب آوری در صنعت خودرو است. طراحی سناریوهای پیشنهادی با ترکیب عوامل تاب آوری تأثیرگذار، بر مبنای نظر خبرگان این صنعت با در نظر گرفتن عوامل آسیب پذیر و اختلالات هر سطح ارائه شده است. ابتدا منابع ریسکهای ناشی از زنجیره تأمین مانند اختلالات، تأخیرها و عوامل آسیب پذیر شناسایی و سپس بیست و چهار سناریو با ترکیب عوامل تاب آوری انعطاف پذیری، مشاهده پذیری ، سرعت و قابل رویت بودن طراحی گردیده است. زنجیره تأمین پیچیده شرکت بر اساس نرخ گذشته سیستم و توابع توزیع آماری شبیه سازی و سپس برای انتخاب سناریوی برتر از تحلیل پوششی داده های شبکه ای استفاده شده است. شاخصهای حاصل از هر سناریو یا خروجی شبیه سازی بر اساس تحلیل پوششی داده ها رتبه بندی و کاراترین سناریو انتخاب می شوند. در نهایت با تحلیلهای آماری و ایجاد یک مدل رگرسیون بین شاخصهای شبیه سازی و کارایی سناریوها به روابط بین متغیرها و کارایی ها پرداخته شده است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند با تاکید بر عملکرد برند در بازار محصولات آرایشی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان محصولات آرایشی در سطح شهر تهران در سال 1397 بودند که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردیدهاند. نمونهای شا چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند با تاکید بر عملکرد برند در بازار محصولات آرایشی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان محصولات آرایشی در سطح شهر تهران در سال 1397 بودند که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردیدهاند. نمونهای شامل550 مشتری از ده برند (میبی لین، اِربِن دیکِی، کاورگِرل، اِى وُن، رِولون، ای تود ، مک، لورئال، اوریف لیم، کلینیک) که حدود 80 درصد سهم بازار را دارند، انتخاب گردید. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و اطلاعات ثانویه جمعآوری گردید و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل همبستگی کانونی و بکارگیری نرمافزارهایSPSS ، LISREL، SAS، STATISTICA در سطح برند، فرضیات پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که عواملی مانند آگاهی از برند، طرز تلقی، قیمت مازاد، پتانسیل گسترش برند، نوآوری، توزیع و دسترسی، مزیت، تبلیغات توصیه ای و طرز تلقی کلی بر ارزش ویژه برند با تاکید بر عملکرد برند تاثیرگذار هستند. براساس نتایج آگاهی از برند و طرز تلقی کلی بیشترین تاثیر را بر ارزش ویژه برند در بازار محصولات آرایشی دارند. همچنین نتایج نشان داد که پرمصرف ترین محصول در بین جامعه آماری ویژه چشم و ابرو و مژه و پس از آن گونه می باشد. بررسی های سهم بازار بر اساس حضور حداقل یک محصول از یک برند در سبد مشتری نیز نشان می دهد که سه مارک اتود، لوریل گروپ و رولون به ترتیب بیشترین سهم بازار را دارند.
پرونده مقاله
سرمایه انسانی به عنوان یک دارایی نامشهود و منبع مهم ایجاد مزیت رقابتی در صنعت بانکداری، زمینه را برای بهبود قابلیتهـای سازمانی فـراهم مـیآورد. در سالهای اخیر، تغییرات سریع و متنوع در محیطهای کسب و کار و دغدغه سازمان ها برای رقابت پذیری و حفظ حیات، منجر به معرفی و به چکیده کامل
سرمایه انسانی به عنوان یک دارایی نامشهود و منبع مهم ایجاد مزیت رقابتی در صنعت بانکداری، زمینه را برای بهبود قابلیتهـای سازمانی فـراهم مـیآورد. در سالهای اخیر، تغییرات سریع و متنوع در محیطهای کسب و کار و دغدغه سازمان ها برای رقابت پذیری و حفظ حیات، منجر به معرفی و به کارگیری مفاهیمی نظیر ناب، چابک، تابآور و سبز و ترکیب آن ها به اشکال مختلف شده است. از آن جایی که پیادهسازی رویکردهای فوق، مستلزم به کارگیری آنها در مدیریت منابع انسانی سازمانها است، هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگویی است که بتواند به صورت یکپارچه از چهار رویکرد ناب، چابک، تابآور و سبز در مدیریت منابع انسانی صنعت بانکداری ایران استفاده نماید. جامعه آماری این پژوهش کیفی، 12 نفر از خبرگان حوزه مدیریت منابع انسانی سیستم بانکی و اساتید دانشگاه می باشند، که به روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند، برای مطالعه انتخاب شده اند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته با خبرگان گردآوری و با استفاده از روش تحلیل تم، مورد تحلیل قرار گرفته است. تم-های استخراج شده، در قالب الگوی یکپارچه مدیریت منابع انسانی در صنعت بانکداری، متشکل از رویکردهای ناب، چابک، تاب آور و سبز، عوامل زمینه ساز، فرایند و پیامدها ارائه شده است.
پرونده مقاله
برنامه ریزی برای تخلیه سلول های انبارها یکی از مسائل چالش برانگیز در زمان وقوع بحران است. نیاز به لجستیک اضطراری جهت استفاده موثر از تجهیزات، از اهمیت بالایی برخوردار است. دراین مطالعه یک مدل برنامه ریزی دو هدفه مسیریابی و زمان بندی هم زمان وسایل نقلیه ناهمگن (ظروف پیک) چکیده کامل
برنامه ریزی برای تخلیه سلول های انبارها یکی از مسائل چالش برانگیز در زمان وقوع بحران است. نیاز به لجستیک اضطراری جهت استفاده موثر از تجهیزات، از اهمیت بالایی برخوردار است. دراین مطالعه یک مدل برنامه ریزی دو هدفه مسیریابی و زمان بندی هم زمان وسایل نقلیه ناهمگن (ظروف پیک) جهت تخلیه سلول های انبار پیک در شرایط اضطراری (عدم انطباق قطعه با برنامه پیک)، به منظور حداقل کردن زمان جابجایی و حداکثر کردن قابلیت اطمینان مسیرها به دلیل ازدحام راهرو های انبار پیشنهاد شده است. برای حل مدل پیشنهادی از روش محدودیت اپسیلون توسعه یافته استفاده شده است. در مدل پیشنهادی امکان ارائه خدمت جهت هر سلول انبار که میبایست تخلیه گردد، توسط ظروف پیک ناهمگن به مناطق لجستیکی/ انبار بازکاری با ظرفیت محدود در نظر گرفته شده است. برای نشان دادن کارایی مدل پیشنهادی، مدل بر روی یک مثال تصادفی اجرا و نتایج محاسباتی ارائه شده است. نتایج حاصل از حل مسئله نشان دهنده وجود تعارض بین توابع هدف استفاده شده میباشد. جهت بررسی مدل در مقیاس بزرگ با توجه به Np-hard بودن مسائل مسیریابی، از سه الگوریتم ازدحام ذرات (PSO)،کلونی مورچگان(ACO) و کلونی زنبور عسل (ABC)، از گروه الگوریتم های هوش ازدحامی استفاده شده و نتایج با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج حل مسئله در مقیاس بزرگ جهت یافتن بهترین مسیر جابجایی نشان دهنده عملکرد بهتر الگوریتم ازدحام ذرات میباشد.
پرونده مقاله
میزان و نوع تخصیص منابع و اتخاذ استراتژیهای لازم برای تأمین مؤثر اقدامات اورژانسی با توجه به نقش حیاتی این مراکز در سیستم سلامت، و میزان توانایی این مراکز در پاسخ مؤثر به تماسهای اورژانسی یک عنصر مهم در تأمین و بازیابی سلامت بیماران محسوب میشود. بهینهترین موقعیت مکانی چکیده کامل
میزان و نوع تخصیص منابع و اتخاذ استراتژیهای لازم برای تأمین مؤثر اقدامات اورژانسی با توجه به نقش حیاتی این مراکز در سیستم سلامت، و میزان توانایی این مراکز در پاسخ مؤثر به تماسهای اورژانسی یک عنصر مهم در تأمین و بازیابی سلامت بیماران محسوب میشود. بهینهترین موقعیت مکانی اورژانسها با توجه به کنش متقابل بین عوامل، محدودیت‎های محیطی و ویژگیهای رفتاری متفاوت عوامل مختلف مفروض در مسئله را بیابیم. از لحاظ هدف کاربردی و توصیفی با رویکرد مدلسازی تبیینی که در ارائه مدل از نظرسنجی خبرگان استفاده و در اجرای مدل که مبتنی بر کاربست الگوریتم متاهیورستیکال (از نوع ژنتیک) میباشد، دادههای عینی و ذهنی ترکیب گردیده متغیرهای عامل و محیطی طی رویکرد ترکیبی شبیهسازی عامل بنیان و الگوریتم متاهیورستیک مدلیزه شدهاند. زمان اولیه برای پیمایش یک ساختار اولیه برای ۴۰ نقطه حادثهخیز و ۵ ایستگاه برابر با 7860 بوده که پس از بهینهسازی به روش ژنتیک و تولید لیست جدید و نیز جهش آمبولانسها از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر نتایج به عددی بین 2700 الی 4000 رسید. استفاده از این نوع بهینهسازی میتواند بهسرعت فعالیتها و کاهش هزینهها کمک شایانی نماید. با توجه به یکسان نبودن ترافیک نقاط، زمان رسیدن آمبولانس به نقاط حادثهخیز برابر نخواهد بود لذا با تغییر نقاط استقرار، بنا بر شرایط با جلو یا عقب رفتن و اختصاصی نمودن خصوصیات آمبولانسها و نقاط حادثهخیز و ترکیب لیست نقاط میتوان زمان پیمایش کل نقاط حادثهخیز را کاهش داد.
پرونده مقاله
در دهههای اخیر، نحوه تامین مواد اولیه و انتخاب تامینکنندگان در زنجیره تامین نظام سلامت، چالشی مهم بوده است. زنجیره تامین صنعت دارویی بخشی از این چالشهاست و برای انتخاب تامینکنندگان دارویی در کشور مکانیزم خاصی وجود ندارد. با توجه به افزایش آگاهی زیستمحیطی و اجتماعی، چکیده کامل
در دهههای اخیر، نحوه تامین مواد اولیه و انتخاب تامینکنندگان در زنجیره تامین نظام سلامت، چالشی مهم بوده است. زنجیره تامین صنعت دارویی بخشی از این چالشهاست و برای انتخاب تامینکنندگان دارویی در کشور مکانیزم خاصی وجود ندارد. با توجه به افزایش آگاهی زیستمحیطی و اجتماعی، انتخاب تامینکننده پایدار از اولویتهای شرکتهای داروسازی میباشد. لذا هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و انتخاب تامینکنندگان پایدار در زنجیره تامین شرکت داروسازی میباشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی بوده و از جنبه هدف کاربردی میباشد. دادههای پژوهش از طریق بررسی مبانی نظری، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه جمعآوری شده است. شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان با رویکرد QFD فازی وزندهی و اولویتبندی شدند که شاخصهای قدرت و ثبات مالی و فنی، اصول چابکی در زنجیره تامین و تواناییهای مدیریتی به ترتیب با اوزان 0.155، 0.133 و 0.115 از مهمترین شاخصهای پایدار تامینکنندگان و شاخصهای وجود سیاستهای مرجوعی، سابقه فعالیت و بهکارگیری اصول زنجیره تامین سبز با اوزان 0.059، 0.057 و 0.033 کماهمیتترین شاخصهای ارزیابی پایداری تامینکنندگان در شرکتهای داروسازی متناسب با یافتههای این پژوهش میباشند. همچنین با رویکرد ویکور به ارزیابی و اولویتبندی 4 تامینکننده شرکت داروسازی برکت متناسب با معیارهای پایدار اقدام گردید که دو تامینکننده با امتیاز مناسب پایداری و دو تامینکننده ناپایدار شناخته شدند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف، ارائه الگوی مقایسهای و رتبهبندی مالی شرکتهای پتروشیمی با استفاده ازرویکرد تحلیل پوششی دادههای شبکهای پویا(DNDEA) به دو روش CCR و APاست این پژوهش با توسعه یک مدل DEA شبکهای پویا و بهمنظور مدیریت روابط اساسی بین شاخصهای اصلی حسابداری و مالی صورت چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف، ارائه الگوی مقایسهای و رتبهبندی مالی شرکتهای پتروشیمی با استفاده ازرویکرد تحلیل پوششی دادههای شبکهای پویا(DNDEA) به دو روش CCR و APاست این پژوهش با توسعه یک مدل DEA شبکهای پویا و بهمنظور مدیریت روابط اساسی بین شاخصهای اصلی حسابداری و مالی صورت پذیرفت. در مرحله اول، یک مدل رابطهای شامل برگه سود عمده، ترازنامه و شاخصهای سلامت مالی تحت یک ساختار شبکه پویا ارائه شده است. پس از آن، اثر پویای شاخصها (ناقلها و رابطها) در آن گنجانده شده است تا امتیازات کارآیی بهدرستی برای این چهار زیر ساخت محاسبه شود. سپس با استفاده از دو مدل مذکور به محاسبه پرداختیم و نتایج استخراج شد.این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و جامعه آماری آن، شرکتهای پتروشیمی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. براساس یافتههای تحقیق با توجه به معیارهای پژوهش، کارآیی محاسبه گردید از 18 شرکت پتروشیمی مورد مطالعه در روش CCR دو شرکت و در روش AP یک شرکت بطور متوسط کارآ شناخته شدند. البته نتایج حاکی از میزان همبستگی قوی 71 درصدی دو روش است.
پرونده مقاله
امروزه به دلیل پیچیدگی و دخیل بودن عوامل متعدد در بحث انتخاب مواد، تولیدکنندگان در عرصۀ رقابتی به ابزاری قوی و علمی نیازمندند که تمامی عوامل اثرگذار در انتخاب مواد را شناسایی و میزان اهمیت این عوامل را مشخص نموده و بین آنها تعادل برقرار کنند. در این پژوهش سعی داریم یک چکیده کامل
امروزه به دلیل پیچیدگی و دخیل بودن عوامل متعدد در بحث انتخاب مواد، تولیدکنندگان در عرصۀ رقابتی به ابزاری قوی و علمی نیازمندند که تمامی عوامل اثرگذار در انتخاب مواد را شناسایی و میزان اهمیت این عوامل را مشخص نموده و بین آنها تعادل برقرار کنند. در این پژوهش سعی داریم یک رویکرد ترکیبی فازی در جهت شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار در انتخاب مواد پلیمری خودرو ارائه کنیم. بدین منظور پس از مرور سوابق تجربی با نظرسنجی از خبرگان سازمانی و بهکارگیری تکنیک دلفی فازی، عوامل مزیت رقابتی اثرگذار در انتخاب مواد را شناسایی و غربالسازی کرده و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی، این عوامل را وزن دهی و اولویتبندی نمودیم. بر اساس نتایج بهدستآمده با تکنیک دلفی فازی پنج شاخص: اقتصادی، فنی، زیستمحیطی، اجتماعی و تکنولوژی مشتمل بر 29 زیر شاخص مرتبط شناسایی و غربال شدند. سپس میزان اهمیت شاخصها و زیر شاخصها را با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی محاسبه نمودیم. نتایج بهدستآمده نشان داد که بیشترین میزان اهمیت مربوط به شاخصهای فنی و اقتصادی و کمترین میزان اهمیت مربوط به شاخص تکنولوژی است. در ضمن از شاخص اقتصادی مؤلفه ارزش بازاری، از شاخص فنی مؤلفه وزن، از شاخص زیستمحیطی مؤلفه قابلیت بازیافت و استفاده مجدد، از شاخص اجتماعی مؤلفه سلامت و ایمنی و از شاخص تکنولوژی مؤلفه امکانات فعلی، حائز بالاترین درجه اهمیت شدند.
پرونده مقاله
پیچیدگی اقتصادی ابزاری قدرتمند و محبوب را برای درک مسائل کلیدی اقتصادی، اجتماعی و چالشهای مرتبط با آنان ارایه میدهد . ایده اساسی این است که رشد و توسعه اقتصادی ،پایداری محیط زیست، نابرابری درآمدی و نابرابری فضایی نتایج مشهود روابط سیستمیک پنهان هستند. مطالعه پیچیدگی ا چکیده کامل
پیچیدگی اقتصادی ابزاری قدرتمند و محبوب را برای درک مسائل کلیدی اقتصادی، اجتماعی و چالشهای مرتبط با آنان ارایه میدهد . ایده اساسی این است که رشد و توسعه اقتصادی ،پایداری محیط زیست، نابرابری درآمدی و نابرابری فضایی نتایج مشهود روابط سیستمیک پنهان هستند. مطالعه پیچیدگی اقتصادی به دنبال درک ساختار این تعاملات و چگونگی شکل دادن فرآیندهای اجتماعی - اقتصادی مختلف است. این زمینه نوظهور به شدت به تکنیکهای یادگیری ماشین و علم شبکه تکیه دارد. هدف این مقاله مروری بر کاربردهای پیچیدگی اقتصادی جهت کاربرد آن در در زمینه های مختلف به ویژه سیاست گذاری صنعتی می باشد در این راستا یک تحلیل موضوعی در مورد مقالات جمع آوری شده انجام گرفت. نتایج این برسی نشان داد که در دههی اخیر علی رغم برخی انتقادات، تکنیکهای اندازه گیری پیچیدگی اقتصادی و شاخصهای مرتبط با آن تکامل یافته و به یک روش معروف برای سیاست گذاری صنعتی در سطح بین الملل، کشورها و درون کشورها(ایالتی و شهری) تبدیل شده است. کلمات کلیدی: پیچیدگی اقتصادی، سیاست گذاری صنعتی، علم شبکه.
پرونده مقاله