امروزه دیگر آموختن، سپردن مجموعهای از دانستنیها و انبوهی از مسائل حلشده به حافظه نیست. این روش نمیتواند یادگیرندگان را برای زیستن در آیندهای که مملؤ از مسائل غیرقابل پیشبینی است، آماده کند. بنابراین مهمترین وظیفه نظام آموزشی، پرورش مهارتهایی است که دانشآموزان را چکیده کامل
امروزه دیگر آموختن، سپردن مجموعهای از دانستنیها و انبوهی از مسائل حلشده به حافظه نیست. این روش نمیتواند یادگیرندگان را برای زیستن در آیندهای که مملؤ از مسائل غیرقابل پیشبینی است، آماده کند. بنابراین مهمترین وظیفه نظام آموزشی، پرورش مهارتهایی است که دانشآموزان را قادر میسازد، خود حل مسائل و کشف مجهولات را بهعهده بگیرد و این هدف جز با تمرکز بر یادگیری عمیق میسر نخواهد بود بههمین منظور، برای ارائه چشمانداز واضحی از یادگیری عمیق، در این پژوهش نظریه فولن و چرایی توجه یادگیری عمیق در برنامه درسی با استفاده از روش تحلیل محتوای قیاسی بررسی شد. محیط پژوهش شامل متون مرجع در حوزه نظریه فولن و یادگیری عمیق بود که 7 منبع با این محوریت در محدوده سالهای 2010 تا 2020 به عنوان نمونه به شیوه هدفمند انتخاب شدند. به منظور اعتباربخشی محتوایی نتایج حاصل از تحلیل محتوا نمونه مورد مطالعه شامل متخصصان حوزه برنامهریزی درسی در سال 1402 و شامل 10 نفر بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. در راستای اعتبارسنجی مؤلفه های شناساییشده از تحلیل محتوا، از روش هولستی استفاده شد. یافتهها نشان داد به منظور دستیابی به یادگیری عمیق توجه به چهار لایه شایستگیهای ششگانه جهانی شامل شخصیت، تابعیت و تعلق اجتماعی، خلاقیت، تفکر انتقادی، همکاری و ارتباطات؛ عناصر چهارگانه طراحی یادگیری شامل شیوههای آموزشی، مشارکتهای یادگیری، محیطهای یادگیری و استفاده از دیجیتال؛ شرایط لازم برای یادگیری عمیق در مدرسه، منطقه و سیستمها؛ و فرایند تحقیق مشترک ضروری است. بنابراین به سازمان آموزشوپرورش و متخصصان نظام آموزشی پیشنهاد میشود بهمنظور فراهم آوردن بستر نظاممند پرورش یادگیری عمیق، نظریه فولن را مبنا قرار دهند.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با بهره وری آموزشی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 89نف چکیده کامل
هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با بهره وری آموزشی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 89نفر بود، که از این تعداد 85 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد فرهنگ جهادی معدنی و همکاران (1395)، اخلاق کاری اسلامی علی (1988) و بهره وری هرسی و گلداسمیت (1980)بود. میزان روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظرات متخصص مدیریت ورزشی در این رشته تایید شد و پایایی این پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفا کرنباخ، محاسبه و به ترتیب ضرایب آلفای کرنباخ پرسشنامه های 84/0، 95/0 و 78/0 بود که همگی بالاتر از 70/0 بود و مورد تایید قرار گرفتند. برای توصیف داده ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با بهره وری آموزشی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت و همچنین فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی قابلیت پیش بین معنادار بهره وری آموزشی آزمودنی ها را دارد. همه تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارهای spss انجام گرفته است (01/0P ≤).
پرونده مقاله
در دنیای امروز، سازمانها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و تواناییهای لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآ چکیده کامل
در دنیای امروز، سازمانها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و تواناییهای لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآیندی است که به منظور افزایش دانش، مهارت و تواناییهای مدیران و همچنین ایجاد انگیزه و اشتیاق در آنها انجام میشود. در این راستا پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهش های کاربردی ، با رویکردی کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شدهاست. در این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید ، مدیران ارشد و متخصصان از طریق نمونه گیری هدفمند برای جمعآوری اطلاعات اقدام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با کدگذاری دستی به شیوه تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و مدل آتراید استرلینگ انجام پذیرفت. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تایید قرار گرفت. بهمنظور محاسبه میزان توافق ، از ضریب کاپا در نرمافزار SPSS استفاده شد که مقدار آن ۰٫۷۵ بهدست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبولی است. همچنین برای اطمینان از روایی پژوهش، علاوه بر بهکارگیری استراتژی حساسیت پژوهشگر در فرآیند پژوهش، یافتهها در اختیار 3 تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفته و به تایید رسیدند. نتایج نشان داد که توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی باید دارای ویژگیهایی از قبیل نیازهای فردی و قانونی ،آموزش و ارتباطات اخلاقی مدیران حرفه ای، عوامل سازمانی ، چالش های توانمندسازی، توانمندسازی مدیران حرفه ای باشد.در نهایت، به 73 کد اولیه ، 14 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان یافته طبقه بندی شدند. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، با هدف افزایش بهرهوری، کارآمدی و اثربخشی سازمان، ضروری است. این امر میتواند با ارائه آموزشهای تخصصی، توسعه مهارتهای مدیریتی و ایجاد انگیزه در مدیران، محقق شود. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، میتواند به بهبود وضعیت کشاورزی کشور و تحقق اهداف این وزارتخانه، کمک کند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد برنامه درسی با عملکرد شغلی معلمان زن متوسطه اول با توجه به نقش واسطهای مسئولیت پذیری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن شاغل در مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود، که از بی چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد برنامه درسی با عملکرد شغلی معلمان زن متوسطه اول با توجه به نقش واسطهای مسئولیت پذیری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن شاغل در مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود، که از بین آنها 307 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس سواد برنامه درسی عباباف و همکاران، مقیاس عملکرد شغلی پاترسون و مقیاس مسئولیت پذیری گاف و همکاران گردآوری شد. از آزمون ضریب همبستگی و تحلیل مسیر برای بررسی فرضیه ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سواد برنامه درسی با عملکرد شغلی (01/0p<)، بین سواد برنامه درسی با مسئولیت پذیری(01/0p<) و بین مسئولیت پذیری با عملکرد شغلی (01/0p<) اثر مستقیم معناداری وجود دارد. همچنین سواد برنامه درسی با عملکرد شغلی از طریق مسئولیت پذیری اثر غیر مستقیم معناداری دارد (001/0p<). مدل نهایی نیز از برازش خوبی برخوردار بود. نتایج مطالعه حاکی از معنی دار بودن نقش واسطهای مسئولیت پذیری در رابطه بین سواد برنامه درسی و عملکرد شغلی معلمان زن مقطع متوسطه اول بود.
پرونده مقاله
بشر همواره به دنبال عدالت بوده و در طول تاریخ شاهد تجربههای موفق و ناموفق فراوانی در طلب آن بودهایم. یکی از علل مهم ناکامیها در رسیدن جوامع بشری به عدالت عدم تعریف صحیح آن و ناتوانی از امتداد آن در حوزههای گوناگون بوده است. مسألهای که در این مقاله دنبال میکنیم آن چکیده کامل
بشر همواره به دنبال عدالت بوده و در طول تاریخ شاهد تجربههای موفق و ناموفق فراوانی در طلب آن بودهایم. یکی از علل مهم ناکامیها در رسیدن جوامع بشری به عدالت عدم تعریف صحیح آن و ناتوانی از امتداد آن در حوزههای گوناگون بوده است. مسألهای که در این مقاله دنبال میکنیم آن است که نظریه عدالت شهید مطهری چه امتدادی در اندیشه تربیتی ایشان دارد. بدین منظور کلیه منابع و مراجع موجود و مرتبط با آراء تربیتی ایشان مورد بررسی توصیفی قرار گرفته و دادههای حاصل طبقهبندی و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که باتوجه به تعریف عدالت – مواجهه بهتناسب شایستگی – و تربیت – شکوفایی استعدادهای فطری انسان – از نظر ایشان، لازمه تربیت عادلانه این است که ساحات وجودی انسان به صورت متعادل رشد کند و مربی متناسب با استعدادهای گوناگون متربی و همچنین سن و جنسیت او تعامل سازنده داشته باشد. شکوفایی استعدادهای فطری انسان – از نظر ایشان، لازمه تربیت عادلانه این است که ساحات وجودی انسان به صورت متعادل رشد کند و مربی متناسب با استعدادهای گوناگون متربی و همچنین سن و جنسیت او تعامل سازنده داشته باشد.
پرونده مقاله
عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده میشود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دورههای آموزشی در مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر میپذیرد. بر این اساس چکیده کامل
عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده میشود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دورههای آموزشی در مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر میپذیرد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف طراحی چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام شد. در بخش کیفی، بر اساس نظر 15 تن از خبرگان شامل اعضای هیئتعلمی و مدرسان پیشکسوت تربیت معلم در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و با استفاده از پرسشنامه باز، مدل مفهومی اولیه تحقیق طراحی شد. در بخش کمی نیز با استفاده از نمونه آماری شامل 208 تن از دانشجو معلمان، اعتبار مدل طراحیشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی-PLS) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی، در دو بخش مدل اندازهگیری و ساختاری انجام شده است. ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیههای تحقیق نیز در قسمت ساختاری ارزیابی گردید. نتایج حاصل از بخش کیفی با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، 103 مضمون فرعی و 23 مضمون اصلی را شامل و در بخش کمی گویای طرح چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است. بر اساس نتایج به دست آمده، عوامل موثر بر توسعه حرفهای دانشجو معلمان در قالب عوامل علّی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها در قالب تصویری کلی از یک الگوی پیشنهادی ارائه شده است تا دید گستردهتری برای سیاستگذاران این حوزه فراهم آورد.
پرونده مقاله
در عصر حاضر، تحول دیجیتال به سرعت به تمامی جوانب زندگی و حوزههای مختلف تاثیر میگذارد و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در حوزه بهداشت و درمان، نیازمند رهبرانی است که توانایی هدایت این تحول را داشته چکیده کامل
در عصر حاضر، تحول دیجیتال به سرعت به تمامی جوانب زندگی و حوزههای مختلف تاثیر میگذارد و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در حوزه بهداشت و درمان، نیازمند رهبرانی است که توانایی هدایت این تحول را داشته باشند. اما برای رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی، نه تنها تخصص فنی و دانش فناوری اطلاعات بلکه همچنین اخلاق و ارزشهای انسانی نیز باید در نظر گرفته شوند. از این رو هدف پژوهش شناسایی عوامل رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی و ارائه الگوی است. در این راستا پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شده است. دراین پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید، مدیران ارشد از طریق نمونه گیری هدفمند برای جمعآوری اطلاعات اقدام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تجزیه و تحلیل شدند. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به منظور محاسبه میزان توافق از ضریب کاپا در نرم افزار SPSS استفاده شد که مقدار آن 75/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبولی است. همچنین برای اطمینان از روایی پژوهش، علاوه بر بهکارگیری استراتژی حساسیت پژوهشگر در فرآیند پژوهش، یافتهها در اختیار 3 تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفته و به تایید رسیدند. نتایج نشان داد که عوامل رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی باید دارای ویژگیهایی از قبیل خلق ارزش دیجیتال، یادگیری دیجیتال، حکمرانی دیجیتال چالش های دیجیتالی و استراتژی دیجیتالی باشد. در نهایت، این نتایج به 16 مضمون سازمانیافته، 6 دسته مضمون فراگیر و یک مضمون اصلی طبقهبندی شدند. همچنین رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی نیازمند توجه به ابعاد اخلاقی است. رهبران باید ارزشهای اخلاقی مرتبط با تحول دیجیتال را رعایت کنند و فضای آموزشی دیجیتال اخلاقی را ترویج دهند. تعامل موفق بین تخصص فنی و ارزشهای اخلاقی میتواند به ایجاد فضایی اخلاقی و امن در آموزش دانشگاه علوم پزشکی کمک کند.
پرونده مقاله