مقدمة في المجلة
علمی
معرفی فصلنامه آموزش و بهبود منابع انسانی (Journal of Training and Improvement of Human Resources)
فصلنامه آموزش و بهبود منابع انسانی به منظور ارائه جدیدترین نظریهها و یافتههای علمی در حوزههای مختلف آموزش و بهبود منابع انسانی و همچنین در راستای تبادل و نشر اندیشههای بدیع و نتایج پژوهش های علمی، از تمامی محققان، صاحبنظران، دانشپژوهان، کارشناسان، استادان و دانشجویان دعوت مینماید تا اخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در قالب مقالههای علمی- پژوهشی برای چاپ و انتشار در فصلنامه آموزش و بهبود منابع انسانی ارسال نمایند.
*طبق مجوز شماره 6119/32/ص مورخ 1401/2/10 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نام فصلنامه از" آموزش و بهسازی منابع انسانی" به "آموزش و بهبود منابع انسانی" تغییر یافته است و این نشریه تحت حمایت انجمی علمی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران می باشد.
**پژوهشگر گرامی**
براساس آییننامه تعیین هزینه پردازش مقاله در نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/04 مقرر گردید جمعا 500 هزار تومان بابت ارسال هر مقاله که جهت داوری مبلغ 150/000 تومان و پس از تایید نهایی مبلغ 350/000 تومان جهت پذیرش و چاپ مقاله از مولفان محترم دریافت گردد. (لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 150/000 تومان اولیه قابل بازگشت به مولفان نمیباشد.).
از آنجا که درگاه پرداخت اینترنتی فعال نیست لازم است تصویر فیش واریزی در مرحله "اضافه کردن فایلها - سایر " بارگذاری نمایند.
شماره حساب بانک صادرات: 0115860866000
شماره شبا حساب بانک صادرات: IR390190000000115860866000
-
حرية الوصول المقاله
1 - ارائه الگو و تحلیل عاملی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل در بانک مسکن
سارا غلامرضائی پور کرمانی زهرا انجم شعاع سنجر سلاجقه اکبر نظری رستم پوررشیدیالعدد 14 , المجلد 14 , بهار 1403هدف تحقیق حاضرارائه الگو بر پایه تحلیل عاملی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل در کارکنان بانک مسکن می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری داده ها ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و خبرگان بود که د أکثرهدف تحقیق حاضرارائه الگو بر پایه تحلیل عاملی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل در کارکنان بانک مسکن می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری داده ها ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و خبرگان بود که در سه مرحله انجام پذیرفت. در مرحله اول با استفاده از نظر خبرگان، مدلسازی ساختاری تفسیری جهت اکتشاف ارتباط بین عوامل کیفیت زندگی کاری که در بخش مبانی نظری شناسایی شدند(عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل شغلی، عوامل سازمانی و عوامل اجتماعی)، انجام پذیرفت. در این مرحله از 11 خبره حوزه منابع انسانی بانک مسکن به عنوان نمونه آماری استفاده گردید. در مرحله دوم اعتباریابی الگوی طراحی شده در بین کارمندان بانک مسکن انجام شد. نمونه آماری شامل 384 نفر بود. در مرحله سوم براساس تفکیک 4 نسل کاری در بانک مسکن به صورت تطبیقی ضرایب مسیر مورد بررسی قرار گرفت. نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل Smart PLS نسخه 3 بود. پرسشنامه شامل 19 گویه مربوط به ابعاد هر یک از عوامل شناسایی شده بود. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل معتبر می باشد و عوامل خانوادگی به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی کاری در نسل های اول، دوم و سوم تأثیر می گذارد، اما تاثیر عوامل خانوادگی در نسل چهارم معنی دار نبود. نتایج نشان میدهد که عوامل خانوادگی نه تنها بر کل زندگی کاری تأثیر میگذارند، بلکه نقش مهمی در شکلدهی تجربیات فردی در محیط کار دارند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
2 - طرح یادگیری ترکیبی توسعه استعدادها : مطالعه تلفیقی فراترکیب با فن دلفی
ساناز میرچی احمد ودادی داریوش غلام زادهالعدد 14 , المجلد 14 , بهار 1403بیمارستان ها در راستای آموزش کارکنان خود سعی دارند در کنار آموزشهای حضوری، برخی از آموزشهای خود را به صورت غیرحضوری و غالباً الکترونیکی، با استنباطی که از آن دارند، ارایه دهند. اما مسئله در این است که آیا تغییر در شیوه ارایه، میتواند منجر به اثربخشی آموزشها به ویژه آمو أکثربیمارستان ها در راستای آموزش کارکنان خود سعی دارند در کنار آموزشهای حضوری، برخی از آموزشهای خود را به صورت غیرحضوری و غالباً الکترونیکی، با استنباطی که از آن دارند، ارایه دهند. اما مسئله در این است که آیا تغییر در شیوه ارایه، میتواند منجر به اثربخشی آموزشها به ویژه آموزشهای سازمانی شود؟ یا صرفاً سازمان و شرکت کنندگان دوره ها به لحاظ دسترسی داشتن به فناوری و همسویی با تحولات فناوری اطلاعات، به آن گرایش پیدا کرده اند. هدف این مطالعه، شناسایی مؤلفه ها و ارائه طرح یادگیری ترکیبی برای توسعه استعداد کارکنان بیمارستان می باشد.پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعه ای بوده با استفاده از راهبرد هفت مرحله ای ســندلوســکی و باروسو (٢٠٠٧) تدوین شده است. نخست با استفاده از روش کیفی فراترکیب و با غربالگری، مطالعه، کُدگذاری علمی و نظام مند 86 مقاله معتبر پیشین، ابعاد، مولفه ها و شاخصهای طرح یادگیری ترکیبی توسعه استعدادها شناسایی و با روش دلفی اعتباریابی گردید. روایی و پایایی از طریق ابزار ارزیابی گلین، روایی صوری و محتوا و توافق بین دو کدگذار و ضریب کاپا تایید شد. یافته ها ابعاد، مولفه ها و شاخص های طرح می باشند. پنج بعد شناسایی شده عبارتند از تعیین نیازهای یادگیری، عناصر کمپین یادگیری، پروپوزال یادگیری، استراتژی محتوا و طرح تسهیل که این ابعاد شامل 22 مولفه و 77 شاخص گردیدند. شناسائی و کاربرد مولفه های به دست آمده به مدیران حوزه نظام سلامت امکان جایگزینی آموزش سنتی کارکنان با یادگیری ترکیبی را که منجر توسعه استعداد کارکنان میگردد را خواهد داد . تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
3 - تدوین الگوی ارزیابی توانمندسازی و آموزش کارکنان بر اساس رویکرد دلفی و AHP (مطالعه موردی: ادارات دولتی شهر اصفهان)
سعید قاسمی کرم الله دانش فرد عبدالخالق غلامیالعدد 14 , المجلد 14 , بهار 1403هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی ارزیابی توانمندسازی و آموزش کارکنان بر اساس رویکرد دلفی و AHP انجام گرفت. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه خبرگان برای برای جمع آوری داده های کیفی و کارکنان ادارات دولتی شهر اصفهان برای بخش کمی بوده است. در گروه خبرگان أکثرهدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی ارزیابی توانمندسازی و آموزش کارکنان بر اساس رویکرد دلفی و AHP انجام گرفت. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه خبرگان برای برای جمع آوری داده های کیفی و کارکنان ادارات دولتی شهر اصفهان برای بخش کمی بوده است. در گروه خبرگان تعداد 10 نفر و در گروه کارکنان 361 نفر به صورت در درسترس انتخاب شدند. داده های ین پژوهش نیز با استفاده از رسشنامه باز و بسته کیفی و با استفاده از پرسشنامه بسته کمی جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش شامل سه بخش دلفی، جهت شناسایی مولفه های اثرکذار بر ارزیابی توانمند سازی و آموزش کارکنان؛ مدلسازی معادلات ساختاری جهت تایید و بررسی میزان تاثیر هر متغیر و نقشه شناختی فازی جهت بررسی ارتباط درونی بین متغیرها و دستیابی به هدف رویکرد نظام گرا بوده است. یافته ها: نتایج به دست آمده در بخش دلفی نشان داد که 44 متغیر فرعی در قالب 9 متغیر اصلی بر متغیر ارزیابی اثربخشی توانمندسازی و آموزش کارکنان تأثیر دارد. دادههای به دست آمده نشان داد که کلیه متغیرهای فرعی دارای روایی و پایایی لازم بوده و همچنین کلیه متغیرهای اصلی نیز بر متغیر وابسته تأثیر مثبت و مستقیم دارد. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای یاد شده علاوه بر تأثیر مستقیم بر ارزیابی، دارای ارتباط درونی با یکدیگر بوده و به صورت غیر مستقیم نیز بر ارزیابی توانمندسازی و آموزش کارکنان تاثیرگذار هستند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
4 - شناسایی تنوع نسلی در بازار کنونی کار ایران
شبنم آفرین آباده فرزین فرحبد محمدرضا آزاده دل سعید باقرسلیمی حمیدرضا رضایی کلیدبریالعدد 14 , المجلد 14 , بهار 1403امروزه شناخت نسلهای مختلف و تنوع آن در محیطهای کاری یکی از موارد بسیار ارزشمند جهت بهبود عملکرد سازمانها و شرکت-هاست. بر این اساس، مقاله حاضر به منظور مقایسه نسل های مختلف و شناخت آنها انجام شده است و به دسته بندی ویژگیهای هر نسل و همچنین تحلیل دسته بندی های صورت گرف أکثرامروزه شناخت نسلهای مختلف و تنوع آن در محیطهای کاری یکی از موارد بسیار ارزشمند جهت بهبود عملکرد سازمانها و شرکت-هاست. بر این اساس، مقاله حاضر به منظور مقایسه نسل های مختلف و شناخت آنها انجام شده است و به دسته بندی ویژگیهای هر نسل و همچنین تحلیل دسته بندی های صورت گرفته شده توسط محققان در ایران پرداخته است. زیرا تنوع و گوناگونی نسلی در برگیرنده طیف گسترده ای از دیدگاه ها، مهارتها و بینشهای جدیدی است که میتوانند خلاقیت ایجاد کنند و به دنبال آن عملکرد سازمانها و همچنین خود افراد را تعالی بخشند. این پژوهش به صورت مطالعات کتابخانه ای انجام گردیده است و با استفاده از این مطالعات و مقایسه آنها و شناخت نقاط قوت و ضعف هر کدام از دسته بندی های انجام شده توسط سایر پژوهشگران، یک دسته بندی و الگوی جدید با استفاده از ادبیات موضوع در بازار کار ایران پیشنهاد شده که متناسب با عصر حاضر است. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
5 - تاثیر فرهنگ قبیله ای، فرهنگ توسعه و فرهنگ سازگاری بر عملکرد سازمانی ادراک شده با توجه به نقش یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد)
آرش رحیمی فیروزآباد سعید رازقی امیر کاظمیالعدد 14 , المجلد 14 , بهار 1403فرهنگ سازمانی مجموعه ای از باورها فلسفه شغلی، چشم انداز، انتظارات و ارزش و هنجارهای سازمانی است که در سطح سازمانی عام و مشترک است و همگان روی آن اجماع دارند. این فرهنگ با ایجاد قوانین جمعی برای کنش سازمانی تعیین هنجارها و ارزشهای سازمانی و انتقال مفاهیم و ارزشهای سازم أکثرفرهنگ سازمانی مجموعه ای از باورها فلسفه شغلی، چشم انداز، انتظارات و ارزش و هنجارهای سازمانی است که در سطح سازمانی عام و مشترک است و همگان روی آن اجماع دارند. این فرهنگ با ایجاد قوانین جمعی برای کنش سازمانی تعیین هنجارها و ارزشهای سازمانی و انتقال مفاهیم و ارزشهای سازمانی به نیروی انسانی باعث بهبود عملکرد سازمانها میشود. پژوهش حاضر تاثیر فرهنگ قبیلهای، فرهنگ توسعه و فرهنگ سازگاری برعملکرد سازمانی ادراک شده باتوجه به نقش یادگیری سازمانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد. پژوهش حاضر ازلحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری 515 نفر از کارکنان سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بود که بصورت تصادفی ساده 220 نفر جهت نمونهگیری انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ قبیله ای و فرهنگ سازگاری نقش میانجی یادگیری سازمانی به ترتیب با بتا 306/0 و 380/0 بر عملکرد سازمانی ادراک شده تاثیر دارد. تاثیر فرهنگ توسعه در تاثیرگذاری بر عملکرد سازمانی باتوجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی مورد تایید قرار گرفته نشد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
6 - تبیین فرهنگ سازمانی در ورزش
علی حاجیانی فاطمه حمیدی فر عباس خورشیدی امیرحسین محمودیالعدد 14 , المجلد 14 , بهار 1403مفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، بهعنوان مفاهیم تقویتکننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل میگیرد. سازمانهای ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آنها موضوعات امیدوارکنندهای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاینرو هدف این مقاله مرور روایتی فرهن أکثرمفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، بهعنوان مفاهیم تقویتکننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل میگیرد. سازمانهای ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آنها موضوعات امیدوارکنندهای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاینرو هدف این مقاله مرور روایتی فرهنگ سازمانی در ورزش بود. انتخاب پارادایمهای تحقیق، روشها، علایق، دیدگاهها و تعاریف و عملیاتی سازی فرهنگ سازمانی مورداستفاده در 38 مطالعه بررسی شد. این موضوع تنوع راههای مطالعهشدۀ فرهنگ در ورزش و طیف وسیعی از علایق بررسیشده در این تحقیق ازجمله اطلاعرسانی به توسعه ورزشکاران، ارتباط بین قدرت فرهنگ و عملکرد سازمانی و درک نیروهای محرک تنوع سازمانی را برجسته میکند. برخلاف ادبیات فرهنگ سازمانی گستردهتر، در ورزش ترجیح داده میشود که فرهنگ را متغیری برای دستکاری در یک سازمان فرض کنیم. فرصت گسترش رویکردهای مطالعه فرهنگ سازمانی در ورزش مورد بحث قرار میگیرد؛ مانند گسترش روشهای مورداستفاده برای انجام مطالعات شامل مربیان و ورزشکاران در جمعیت موردمطالعه و استفاده از دیدگاه پراکندگی که در آن ابهام و تعارض در درک فرهنگ در نظر گرفته میشود. کلیدواژهها: فرهنگ سازمانی، ورزش، مرور روایتی، مربیگری، مدیریت. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
7 - الگوی مطلوب جانشین پروری مدیران در سازمان بنادر و دریانوردی
محمود صابری محمود صباحی زاده کلثوم نامی یونس دریوشالعدد 14 , المجلد 14 , بهار 1403این پژوهش با هدف کاربردی وباماهیت توصیفی تحلیلی و از نظر روش اجرا، اسنادی پیمایشی و از حیث جمع آوری داده وتحلیل آن دارای روش آمیخته می باشد. در بخش کیفی جامعه آماری شامل دو گروه، خبرگان و مدیران راهبردی سازمان بود که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند،ابز أکثراین پژوهش با هدف کاربردی وباماهیت توصیفی تحلیلی و از نظر روش اجرا، اسنادی پیمایشی و از حیث جمع آوری داده وتحلیل آن دارای روش آمیخته می باشد. در بخش کیفی جامعه آماری شامل دو گروه، خبرگان و مدیران راهبردی سازمان بود که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند،ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ودر بخش کمی حجم نمونه به روش تحلیل عاملی و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 367 نفر بوده ابزار جمع آوری در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته که با روایی محتوا و سازه و پایایی با الفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون ترکیبی جهت دار و نرم افزار MAXQDA انجام شد و در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS20 و Smart PLS3 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج در بخش کیفی نشان داد که تعداد 44 کد باز شناسایی شده که در قالب 9 مقوله دسته بندی شدند. عوامل در پنج سطح قرار گرفتهاند ، که تعهد مدیران ارشد تأثیرگذارترین عامل و ارزیابی دانش و مهارت ، در اولویت اول تأثیرپذیری قرار گرفت. بمنظورتعیین اعتبار درونی الگو ، بانظر خواهی از متخصصان ،مدل پیشنهادی بصورت فرآیندی طراحی و ابعاد چهار گانه جانشین پروری مدیران شامل تعیین خط مشی، تعیین ملاک های شایستگی، ارزیابی کاندیداها و برنامه توسعه فردی تعیین گردید.مدل پیشنهادی از نظرجامعیت و تاکید بر برنامه توسعه فردی نسبت به سایر مدل ها برتری داشته و می تواند به منافع سازمانی نائل آید. تفاصيل المقالة
-
حرية الوصول المقاله
1 - طراحی الگوی عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی بر اساس رویکرد فراترکیب و تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک (سودا) درصنعت آب و فاضلاب
اکبر شیدائی حبشی سلیمان ایران زاده هوشنگ تقی زادهالعدد 11 , المجلد 11 , تابستان 1402هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی و استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در صنعت آب و فاضلاب است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعه ای و از نظر روش اجرا جزء تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی محسوب میشود. در این پژوهش ابتدا با به کارگیری روش فراترکیب، مطالعات و مقالا أکثرهدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی و استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در صنعت آب و فاضلاب است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعه ای و از نظر روش اجرا جزء تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی محسوب میشود. در این پژوهش ابتدا با به کارگیری روش فراترکیب، مطالعات و مقالات مرتبط با موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با نظر اعضای تیم پژوهش و تائید خبرگان، مدل عوامل توانمندسازی منابع انسانی طراحی شد. با استفاده از مصاحبه و تشکیل کارگاه، عوامل کلیدی و استراتژیک با رویکرد تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک (سودا) شناسایی شدند. این مدل دارای 29 عامل در 3 بُعد است. نتایج نشان میدهد که عملکرد به عنوان کلیدی ترین گزینه و تسهیم اطلاعات، طراحی و مهندسی شغل، شرایط و تناسب شغل، خلق امکانات، بازخورد، کارکنان، ارتقا مهارتهای شغلی و آموزش به ترتیب به عنوان موضوعات مهم در نظر گرفته شدند. به طورکلی آنچه این پژوهش را از دیگر پژوهش های داخلی متمایز میکند، ارائه چارچوبی نوین و علمی از عوامل و شناسایی کلیدی ترین آنهاست که میتواند راهنمای مدیران ارشد و تصمیم گیران قرار گیرد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
2 - ارایه چارچوب نظری مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث
عیسی امیری محسن زارعی جلیانی مختار رنجبرالعدد 1 , المجلد 1 , زمستان 1399مدیریت منابع انسانی اثربخش برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است. بسیاری از مسائل مدیریت منابع انسانی ریشه در دین دارد و اثرات مذهب بر رویه های منابع انسانی بسیار با اهمیت هستند. با توجه به نگرش جامع دین اسلام به همة امور زندگی انسان، هدف پژوهش مقایسه تطبیقی مدیریت منابع انس أکثرمدیریت منابع انسانی اثربخش برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است. بسیاری از مسائل مدیریت منابع انسانی ریشه در دین دارد و اثرات مذهب بر رویه های منابع انسانی بسیار با اهمیت هستند. با توجه به نگرش جامع دین اسلام به همة امور زندگی انسان، هدف پژوهش مقایسه تطبیقی مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث و نظریه های مدیریتی معاصرو ارایه چارچوب نظری مناسب برای مدیریت منابع انسانی بر اساس دیدگاه علوم قرآن و حدیث می باشد. روش پژوهش از بعد هدف کاربردی و از بعد روش تحلیل محتوای قیاسی است. جامعه آماری پژوهش شامل منابع مرتبط با مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث و نظریه پردازان معاصر بوده که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و مطالعه انتقادی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که با وجود مشابهت چارچوب و کارکردهای مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث با نظریات مدیریتی معاصر، ولی از بعد ساختاری، زمینه ای و رفتاری تفاوت های اساسی دارند و ضرورت توجه به پیش زمینه های ارزشی و هنجاری افراد در تدوین و پیاده سازی راهبردهای مدیریت منابع انسانی وجود دارد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
3 - طراحی مدل اخلاق کار در بیمارستان های دولتی شیراز
ریحانه مصلی نژاد حمدالله منظری توکلی شهین شرفی نوید فاتحی راد سنجر سلاجقهالعدد 12 , المجلد 12 , پاییز 1402نظر به اهمیت اخلاق کار درسازمانهای بهداشتی و درمانی پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل اخلاق کار در بیمارستانهای دولتی شیراز انجام شده است. پژوهش حاضر کاربردی و اکتشافی است. روش کار در بخش کیفی شامل زمینه مبنا و در بخش کمی شامل مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش کارکنان أکثرنظر به اهمیت اخلاق کار درسازمانهای بهداشتی و درمانی پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل اخلاق کار در بیمارستانهای دولتی شیراز انجام شده است. پژوهش حاضر کاربردی و اکتشافی است. روش کار در بخش کیفی شامل زمینه مبنا و در بخش کمی شامل مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش کارکنان بخش اداری بیمارستانهای دولتی شیراز در بازه زمانی اجرای پژوهش بود. نمونه بخش کیفی شامل 14 نفر به روش هدفمند و در بخش کمی شامل 320 نفر با نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار گرداوری دادهها شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و مقیاس محقق ساخته عوامل مرتبط با اخلاق کار بود. دادههای پژوهش در بخش کیفی با کدگذاری و در بخش کمی با نرمافزار SPSS26 و AMOS24 تحلیل شدند.مدل تدوینشده برای اخلاق کار در بخش کیفی در (1 مضمون عمده) و فرعی (4 مضمون) به مفاهیم عملیاتی (14 مفهوم) دستهبندی شد.در بخش کیفی؛ برازش مدل با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد که شاخصهای بهدستآمده نشان داد که مدل از برازش مناسب با دادهها برخوردار است. در مدل پیشنهادی مقوله اصلی اخلاق کار دارای بیشترین میانگین (73/3) مربوط به مقوله فرعی ارتباطات انسانمحور و ساختار سلسله مراتبی منعطف با انحراف معیار 77/0 و میانگین کمتر (42/3) مربوط به مقوله فرعی احساس عاملیت و کنشگری در محل کار با انحراف معیار 91/0 میباشد. با توجه به تاثیرمؤلفههای اخلاق کاردر بیمارستانها،ضروری است مدیران برای پیشبرد اخلاق کار به اهمیت محوری اخلاق کار توجه داشته باشند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
4 - بازکاوی معنایی راهبردهای توسعه منابع انسانی درحوزه مدیریت آسیب های اجتماعی با استفاده از نظریه داده بنیاد
سید علی محمد موسوی رضا اسماعیلی اکبر اعتباریان خوراسگانیالعدد 8 , المجلد 8 , پاییز 1401هدف :این مقاله دست یابی به پاسخ سئوال اصلی که "راهبردهای توسعه منابع انسانی برای مدیریت آسیب های اجتماعی درحوزه های اعتیاد ، معلولین ذهنی وکودکان (طرح پارک سلامت روان شیراز)کدامند؟"می باشد. روش شناسی: این پژوهش از نظررویکرد، کیفی بر مبنای داده بنیاد واز نظر نتیجه، کاربر أکثرهدف :این مقاله دست یابی به پاسخ سئوال اصلی که "راهبردهای توسعه منابع انسانی برای مدیریت آسیب های اجتماعی درحوزه های اعتیاد ، معلولین ذهنی وکودکان (طرح پارک سلامت روان شیراز)کدامند؟"می باشد. روش شناسی: این پژوهش از نظررویکرد، کیفی بر مبنای داده بنیاد واز نظر نتیجه، کاربردی و توسعه ای و از نظر هدف، اکتشافی می باشد که با استفاده از روش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته ومشاهده ، داده های لازم گردآوری و پس ازکدگذاری روی آنها ،راهبردها بازکاوی گردیده اند. برای اعتبارسنجی سازه ای از تکنیک جمع آوری از منابع متعدد و اعتبار درونی از طریق کنترل اعضا به وسیله بازبینی و تایید متن پیاده شده مصاحبه، درگیری طولانی مدت نگارنده و پرمایگی دریافت اطلاعات و اعتبار بیرونی به وسیله توصیف غنی داده ها،استفاده از رویه های کدگذاری و جامعه آماری 15 نفر از خبرگان دانشگاهی ،سیاستگذاران ،مدیران ستادی و عملیاتی بوده اند که به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده اند. یافته ها و نتیجه گیری : نشان داده ا ندکه راهبردها شامل : توانائی های فکری و ذهنی رهبران ،آموزش و توسعه ،شایستگی ها ، همراستائی استراتژیک،توسعه سازمانی ،سیستم جبران خدمات جامع ،کارمند یابی و استخدام ،رفاه ،ایمنی و نگه داشت و مدیریت عملکرد می باشند . راهبرد آموزش و توسعه با 39 مورد مفاهیم معنادار و10 مورد مقوله ،کارمند یابی و استخدام با 33 مورد مفاهیم معنادار و 9 مورد مقوله و همچنین شایستگی با 22 مورد مفاهیم معنادار و 8 مورد مقوله بیشترین بسامد را به ترتیب توسط مشارکت کنندگان داشته اند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
5 - شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه استراتژیک استعدادها در دانشگاه صنعتی شریف
نسیم میری نژاد صدیقه طوطیان اصفهانیالعدد 12 , المجلد 12 , پاییز 1402هدف از انجام این پژوهش، شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه استراتژیک استعدادها در دانشگاه صنعتی شریف است. روش تحقیق به صورت کمی می باشد و از نوع توصیفی- پیمایشی است. پژوهش از لحاظ هدف نیز از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل در مرحله اول خبرگان دانشگاهی به ت أکثرهدف از انجام این پژوهش، شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه استراتژیک استعدادها در دانشگاه صنعتی شریف است. روش تحقیق به صورت کمی می باشد و از نوع توصیفی- پیمایشی است. پژوهش از لحاظ هدف نیز از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل در مرحله اول خبرگان دانشگاهی به تعداد 20 نفر و در مرحله دوم مدیران و کارشناسان در دانشگاه صنعتی شریف میباشد که نمونه ۱۰۸ نفری برای این پژوهش انتخاب شده است. جهت گرداوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده است که در روش میدانی از ابزار پرسشنامه عوامل موثر بر توسعه استعدادها و پرسشنامه ارجحیت بندی استفاده شده است. روایی محتوایی آن توسط اساتید راهنما مورد تایید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی شامل درصد فراوانی و میانگین و همچنین آزمون تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای اولویت بندی شاخص ها استفاده شده است. برای انجام آزمون های فوق از نرم افزار SPSS و Exper Choice استفاده شده است. یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد که اهداف و راهبرد سازمان، رویکرد مدیران، قوانین و مقررات دولتی، منابع نیروی انسانی و فرهنگ سازمانی بر توسعه استراتژیک استعدادها موثر هستند و فرهنگ سازمانی با وزن ۰.۴۳۳ در اولویت اول و قوانین و مقررات دولتی با وزن ۰.۰۵۴ در آخرین اولویت قرار دارند. همچنین، متغیر احترام به عقاید و ارزش های کارکنان در اولویت اول و متغیر بروکراسی و انعطاف پذیری محدود در آخرین اولویت قرار گرفتند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
6 - ارائه الگوی دوسوتوانی سازمانی بر اساس وظایف مدیریت منابع انسانی اسلامی در ناجا
سلیم ثنایی مسعود پور کیانی سنجر سلاجقه سعید صیادیالعدد 9 , المجلد 9 , زمستان 1401مدیریت منابع انسانی اسلامی یکی از مهمترین دوایر سازمانی است که بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد و با تمرکز درست و بهرهبرداری بهینه از این مهم، میتوان توازنی بین ثبات و تغییر ایجاد نمود؛ از طرفی توجه به مفهوم دوسوتوانی در حال رشد است. در نتیجه در پژوهش حاضر نیز دایره مدیر أکثرمدیریت منابع انسانی اسلامی یکی از مهمترین دوایر سازمانی است که بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد و با تمرکز درست و بهرهبرداری بهینه از این مهم، میتوان توازنی بین ثبات و تغییر ایجاد نمود؛ از طرفی توجه به مفهوم دوسوتوانی در حال رشد است. در نتیجه در پژوهش حاضر نیز دایره مدیریت منابعانسانی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارآمدترین دایره برای تحقق دوسوتوانی سازمانی در نظر گرفته شده است و در این پژوهش به ارائه الگوی دوسوتوانی سازمانی بر اساس وظایف مدیریت منابع انسانی اسلامی در ناجا پرداخته و بهمنظور گردآوری دادهها از نظرات خبرگان و کارشناسان ناجا با بکارگیری مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه استفاده شد. برای انجام تحلیل تم از نرمافزار اکسل و تحلیل عاملی اکتشافی از نرم-افزار اسپیاساس استفاده گردید. با استفاده از تحلیل تم 120 کد محوری در 8 دسته کد گزینشی (برنامهریزی، ارزیابی عملکرد، الزامات، روابط کاری اسلامی، نگهداشت، قدرت نفوذ، استخدام بر اساس معیارهای اسلامی و آموزش اسلامی) شناسایی شد. تحلیل عاملی اکتشافی نیز کدهای گزینشی را در دو بعد اکتشاف و بهرهبرداری دوسوتوان طبقهبندی نمود. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
7 - ارائه مدل وتحلیل عاملی اجرای خط مشی های کیفی صادرات نفت با رویکرد دولت الکترونیک
یونس بهادری سنجر سلاجقه یاسر سالاری امین نیکپورالعدد 12 , المجلد 12 , پاییز 1402هدف تحقیق حاضرارائه مدل برپایه تحلیل عاملی اجرای خط مشی های کیفی صادرات نفت با رویکرد دولت الکترونیک)مورد مطالعه: پایانه های وزارت نفت ( می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای کاربردی و روش گردآوری داده ها ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای ، میدانی ،خبرگان و ابزار گرداوری أکثرهدف تحقیق حاضرارائه مدل برپایه تحلیل عاملی اجرای خط مشی های کیفی صادرات نفت با رویکرد دولت الکترونیک)مورد مطالعه: پایانه های وزارت نفت ( می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای کاربردی و روش گردآوری داده ها ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای ، میدانی ،خبرگان و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه است. تحقیقات بر پایه سه پرسشنامه استفاده شده است. روایی و پایایی پرسشنامه ها نیز طبق شاخص ها و محاسبات اماری تأیید گردیده است.ازمونهای با استفاده از روش های آماری آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده و با بکارگیری از نرم افزار های اس پی اس اس و اموس اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .روش این تحقیق ، توصیفی همبستگی از نوع پیمایشی استفاده شده است. در بخش کیفی ، جامعه آماری پژوهش جهت آزمون الگو 30 نفر ازخبرگان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند شناسائی و به صورت نیمه ساختار یافته با انها مصاحبه شد. در بخش کمی ، جامعه اماری این تحقیق کلیه کارکنان پایانه های نفتی به تعداد 1500 نفر بوده که طبق جدول مورگان 306 نفر تعیین و از نظرات 300 نفرازکارکنان پس از دریافت پرسشنامه نهائی برای جمع اوری داده ها استفاده شده است. . یافته های پژوهش نشان داد که در ارزیابی تحلیل عاملی متغیرهای اجرای خط مشی کیفی با محوریت متغیرهای نقش دولت الکترونیک و مولفه های ان مورد ارزیابی اماری نرمال بودن داده ها ، اعتبار مدل و برازش مدل مورد تائید میباشد تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
8 - بررسی اثر شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای کارکنان دانشی با تحلیل نقش تعدیلگری جو نوآورانه
هاجر عابدینی فرج اله رهنورد علی اکبر قهرمانی گلوزانالعدد 0 , المجلد 5 , زمستان 1400امروزه ارتقای عملکرد حرفهای یکی از چالشهای مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگیهای حرفهای یک راهبرد پذیرفتهشده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشود. با توجه به ماهیت سازمانهای دانشبنیان و ایجاد محیطهای خلاق و نوآور، توسعه شایستگیهای حرفهای برای کار أکثرامروزه ارتقای عملکرد حرفهای یکی از چالشهای مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگیهای حرفهای یک راهبرد پذیرفتهشده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشود. با توجه به ماهیت سازمانهای دانشبنیان و ایجاد محیطهای خلاق و نوآور، توسعه شایستگیهای حرفهای برای کارکنان دانشی از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین منظور، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای کارکنان دانشی و با تحلیل نقش تعدیلکنندهی جو نوآورانه در سازمانهای دانشبنیان بخش دولتی انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ نوع دادهها، کمی و ماهیت آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان استانهای منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که 177 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش عملکرد حرفهای از پرسشنامه کوپمنس و همکاران (2014) و برای جو نوآورانه از پرسشنامه بیبی و همکاران (2020) استفاده شد. شایستگیهای حرفهای نیز با چهار خرده مقیاس دانش، مهارت، توانایی و نگرش حرفهای و با پرسشنامه پورکریمی و همکاران (1396) سنجش شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS و با تأکید بر آزمون تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که ابعاد شایستگیهای حرفهای شامل دانش، مهارت، توانایی و نگرش تأثیر مستقیمی بر عملکرد حرفهای دارند. از سویی دیگر، جو نوآورانه تأثیر ابعاد شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای را بهصورت فزاینده تعدیل میکند. بنابراین جو نوآورانه با ترویج و ترغیب فرهنگ نوآوری در سازمانهای دانشبنیان، زمینهی توسعه شایستگیهای حرفهای را برای تعالی فردی و تحقق اهداف سازمانی فراهم میآورد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
9 - تحلیل اثر سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای معلمان با میانجی گری ویژگی های شخصیتی با رویکرد معادله ساختاری
علی خالق خواه حبیبه نجفی الهه سلطانیالعدد 1 , المجلد 1 , زمستان 1399هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثر سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای معلمان با میانجی گری ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی- همبستگی و از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات، میدانی می باشد. أکثرهدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثر سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای معلمان با میانجی گری ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد می باشد. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی- همبستگی و از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات، میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد می باشد که تعداد آنها برابر 380 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی- مورگان استفاده شد و نمونه برابر181 نفر برآورد گردید. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای می باشد. برای اندازه گیری متغیرها از پرسش نامه های استاندارد: اخلاق حرفه ای کادوزیر (2012)، ویژگی های شخصیتی کاستا و مک کرا (1992) و سبک رهبری باردنز و متزکاس (1969) استفاده شد. داده ها به کمک نرم افزارهای Spss20 و Lisrel تحلیل شدند. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد که سبک رهبری بر اخلاق حرفه ای با میانجی گری ویژگی های شخصیتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد اثر غیر مستقیم دارد. بنابراین می توان گفت که رابطه بین دو متغیر سبک رهبری و اخلاق حرفه ای توسط متغیر ویژگی های شخصیتی معلمان تشدید می شود و اگر ویژگی های شخصیتی معلمان بهبود یابد این اثر قویتر و اگر ویژگی های شخصیتی معلمان تضعیف شود طبیعتا این رابطه ضعیف خواهد شد. نتیجه گیری: مدیران مدارس باید با انتخاب سبک رهبری مناسب، سبب تقویت مؤلفه های ویژگی های شخصیتی در معلمان گردند تا اخلاق حرفه ای آنها افزایش یابد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
10 - بررسی تاثیر نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان
مختار رنجبر مسلم آزادالعدد 1 , المجلد 2 , بهار 1400هدف اساسی این تحقیق بررسی تاثیر نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان بود. روش پژوهشتوصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارکنان پالایشگاه پارسیان به تعداد 524نفر می باشد که باروش نمونه گیری طبقه ای 220نفر م أکثرهدف اساسی این تحقیق بررسی تاثیر نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان بود. روش پژوهشتوصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارکنان پالایشگاه پارسیان به تعداد 524نفر می باشد که باروش نمونه گیری طبقه ای 220نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته نظام نگهداشت منابع انسانی ونیز پرسشنامه بهره وری هرسی و گلداسمیت( )2000بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با استفادهاز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که برای نگهداشت منابع انسانی 0/85و برای پرسشنامه بهره وری هرسی و گلداسمیت 0/92گزارش شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل رگرسیون چندگانه و روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفادهاز نرم افزار پی ال اس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری شرکت پالایش گازپارسیان تأثیر معناداری دارد. همچنین ابعاد نظام نگهداشت منابع انسانی شامل عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی نیز تأثیرمثبت و معناداری بر بهبود بهره وری شرکت پالایش گاز پارسیان دارد. تأثیر همزمان متغیرها در مدل نهایی با استفاده از رگرسیون چندگانهو آزمون تحلیل مسیر نشان داد که کلیه ابعاد نظام نگهداشت منابع انسانی پیش بینی کننده مثبت و معناداری برای بهبود بهره وری شرکتپالایش گاز پارسیان می باشد. تفاصيل المقالة