تبیین فرهنگ سازمانی در ورزش
الموضوعات :علی حاجیانی 1 , فاطمه حمیدی فر 2 , عباس خورشیدی 3 , امیرحسین محمودی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی ، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادگروه مدیریت آموزشی،واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،اسلامشهر، ایران
4 - استادیارگروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی ،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, ورزش, مرور روایتی, مربیگری, مدیریت.,
ملخص المقالة :
مفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، بهعنوان مفاهیم تقویتکننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل میگیرد. سازمانهای ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آنها موضوعات امیدوارکنندهای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاینرو هدف این مقاله مرور روایتی فرهنگ سازمانی در ورزش بود. انتخاب پارادایمهای تحقیق، روشها، علایق، دیدگاهها و تعاریف و عملیاتی سازی فرهنگ سازمانی مورداستفاده در 38 مطالعه بررسی شد. این موضوع تنوع راههای مطالعهشدۀ فرهنگ در ورزش و طیف وسیعی از علایق بررسیشده در این تحقیق ازجمله اطلاعرسانی به توسعه ورزشکاران، ارتباط بین قدرت فرهنگ و عملکرد سازمانی و درک نیروهای محرک تنوع سازمانی را برجسته میکند. برخلاف ادبیات فرهنگ سازمانی گستردهتر، در ورزش ترجیح داده میشود که فرهنگ را متغیری برای دستکاری در یک سازمان فرض کنیم. فرصت گسترش رویکردهای مطالعه فرهنگ سازمانی در ورزش مورد بحث قرار میگیرد؛ مانند گسترش روشهای مورداستفاده برای انجام مطالعات شامل مربیان و ورزشکاران در جمعیت موردمطالعه و استفاده از دیدگاه پراکندگی که در آن ابهام و تعارض در درک فرهنگ در نظر گرفته میشود. کلیدواژهها: فرهنگ سازمانی، ورزش، مرور روایتی، مربیگری، مدیریت.