مدلسازی ساختاری تفسیری شاخص های فضیلت سازمانی بر مبنای مسئولیت اجتماعی در شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیفاطمه باقری 1 , جمشید سالار 2 * , غلامحسین آقا گل زاده سیلاخور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران،ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
کلید واژه: فضیلت سازمانی, مسئولیت اجتماعی, شرکت توزیع برق, مدلسازی ساختاری تفسیری ,
چکیده مقاله :
هدف از انجام مطالعه حاضر مدلسازی ساختاری تفسیری شاخص های فضیلت سازمانی بر مبنای مسئولیت اجتماعی در شرکت توزیع برق استان مازندران بوده است. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از منظر روش در حوزه مطالعات آمیخته با رویکرد استقرایی-قیاسی قرار دارد. شناسایی شاخص های فضیلت سازمانی بر مبنای مسئولیت اجتماعی از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته بر پایه اشباع نظری با اساتید و خبرگان مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی و مدیران ارشد شرکت توزیع برق انجام گرفت. روایی و پایایی مصاحبه ها به ترتیب با روش روایی محتوای نسبی و شاخص کاپای کوهن تایید شد. به منظور مدلسازی شاخص های فضیلت سازمانی بر مبنای مسئولیت اجتماعی از نظرات مدیران میانی و کارکنان شرکت برق به تعداد 63 نفر با روش نمونه گیری هدفمند و به کمک پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهره گیری از روایی محتوا و روش آزمون- پس آزمون تایید شد. کدگذاری داده های حاصل با استفاده از نرم افزار 2020MaxQda منجر به شناسایی 14 شاخص فضیلت سازمانی بر مبنای مسئولیت اجتماعی شد. مدلسازی شاخص ها شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری منجر به تشکیل شش سطح گردید که سیستم جبران خدمت فضیلت محور و آگاهی از مسئولیت اجتماعی اثرگذارترین و شهرت و تصویر شرکت اثرپذیرترین عامل بودند.