حکمرانی خوب در تعامل با جرایم حکومتی
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیمصطفی حیدری هراتمه 1 , وحید آرائی 2
1 - دانشیار گروه اقتصاد ، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: نظام حقوقی, کنترل فساد, حکمرانی جامعه محور, حکمرانی فرآیندمحور, حکمرانی پاسخگو,
چکیده مقاله :
حاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیتپذیری، عدالتجویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانونگذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفههای حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام از ابعاد حکمرانی خوب میتواند منجر به یکی از اقسام جرایم حکومتی شود. هدف مطالعه حاضر، مدلسازی ساختاری تفسیری مولفههای حکمرانی خوب در راستای جرایم حکومتی در نظر گرفته شد. با بررسی مطالعات موجود و استفاده از برنامه هوش مصنوعی و برنامه ChatGPT مولفهها/شاخصهایی که بر اساس اصول حکمرانی خوب با نظام حقوقی در تعامل است، شناسایی شد و پرسشنامه ماتریسی ساختار یافته با رویکرد ISM جهت تعیین تعامل بین مولفهها تدوین و جهت استحکام بیشتر توسط 13 نفر خبره و استاد دانشگاه تکمیل و بر اساس فراوانی نظرات و اجماع نظری حاصل شده، روابط بین مولفهها نهایی شدند. یافتهها نشان داد پرنفوذترین مولفه بر اساس ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، مولفههای فرآیندمحوری، کنترل فساد و پاسخگویی بوده و حکمرانی خوب در راستای تقلیل جرایم حکومتی شدیداً به این مولفهها وابسته است. از این رو با ایجاد نوآفرینی در حکمرانی از جمله حکمرانی جامعهمحور، فرآیندمحور و پاسخگو می توان جرائم را مدیریت و تفلیل داد. نهایتا حکمرانی خوب با تمرکز بر قانون و نظم اجتماعی، ایجاد شرایط اجتماعی اقتصادی مناسب، فرآیند پاسخگویی بی طرفانه، ابتکارات پیشگیرانه، ایجاد زمینههای تعاملی مشارکتکنندگان اجتماعی در راستای ایجاد همدلی، اعتماد و همبستگی اجتماعی و سرانجام پیادهسازی خدمات انسانی و پایداری و دوام آن و حفظ استفاده موثر از نوآوریهای خدمات انسانی، تحقق پیدا میکند و نظام حقوقی کارامد شکل میگیرد.
-Akram, Z., Wajid, S., Mahmood, T., & Sarwar, S. (2011). Impact of poor governance and income inequality of poverty in Pakistan. Far East Journal of Psychology and Business, 4(3), 43-55.
-Alemika, E. E. (2013). The impact of organized crime on governance in West Africa.
-Asongu, S., & Kodila-Tedika, O. (2016). Fighting African conflicts and crimes: which governance tools matter? International Journal of Social Economics, 43(5), 466-485.
-Brush, J. (2007). Does income inequality lead to more crime? A comparison of cross-sectional and time-series analyses of United States counties. Economics letters, 96(2), 264-268.
-Becker, G. S. (1968). Crime and punishment: An economic approach. In The Economic Dimensions of Crime (pp. 13-68). Palgrave Macmillan UK.
-Bannaga, A., Gangi, Y., Abdrazak, R., & Al-Fakhry, B. (2013). The effects of good governance on foreign direct investment inflows in Arab countries. Applied Financial Economics, 23(15),1239-1247.
-Buscaglia, E. (2003, December). Controlling organized crime and corruption in the public sector. In Forum on crime and society (Vol. 3, No. 1/2).
-Baharom, A. H., &Habibullah, M. S. (2009). Crime and income inequality: The case of Malaysia. J. Pol. & L., 2, 55.
-Carmichael, F., & Ward, R. (2001). Male unemployment and crime in England and Wales. Economics Letters, 73(1), 111-115.
-Cao, L., & Zhang, Y. (2017). Governance and regional variation of homicide rates: evidence from cross-national data. International journal of offender therapy and comparative criminology, 61(1), 25-45.
-Choe, J. (2008). Income inequality and crime in the United States. Economics Letters, 101(1), 31-33.
-Chiu, W. H., & Madden, P. (1998). Burglary and income inequality. Journal of Public Economics, 69(1), 123-141.
-Draca, M., & Machin, S. (2015). Crime and economic incentives. economics, 7(1), 389-408.
Edgar L, Marshall C, and Bassett M. (2006). Partnerships: Putting good governance principles in practice. Ottawa: Institute of Governance
-Fixsen, Dean L., Karen A. Blase, Sandra F. Naoom, and Frances Wallace (2009). “Core Implementation Components.” Research on Social Work Practice 16(5): 531-540.
-Gujarati, D. N. (2009). Basic econometrics. Tata McGraw-Hill Education.
-Habibullah, M. S., H. Din, B., & Abdul Hamid, B. (2016). Good governance and crime rates in Malaysia. International Journal of Social Economics,43(3), 308-320.
-Hassan, M. (2002). Governance and Poverty in Pakistan (No. 2002: 13). Pakistan Institute of Development Economics.
-Henderson, J., Hulme, D., Phillips, R., & Nur, N. A. M. (2002). Economic governance and poverty reduction in Malaysia. WORKING PAPER-MANCHESTER BUSINESS SCHOOL.
-Gillani, S. Y. M., Rehman, H. U., & Gill, A. R. (2009). Unemployment, poverty, inflation and crime nexus: cointegration and causality analysis of Pakistan. Pakistan Economic and Social Review, 79-98.
-Kelly, M. (2000). Inequality and crime. Review of economics and Statistics, 82(4), 530-539.
-Mehlum, H., Moene, K., & Torvik, R. (2005). Crime induced poverty traps. Journal of Development Economics, 77(2), 325-340.
-Montes, G. C., & Paschoal, P. C. (2016). Corruption: what are the effects on government effectiveness? Empirical evidence considering developed and developing countries. Applied Economics Letters, 23(2), 146-150.
-Pinotti, P. (2015). The economic costs of organized crime: Evidence from Southern Italy. The Economic Journal, 125(586), F203-F232.
-Raphael, S., & Winter-Ebmer, R. (2001). Identifying the effect of unemployment on crime. The Journal of Law and Economics, 44(1), 259-283.
-Sittha, P. V. (2012). Governance and Poverty Reduction in Thailand. Modern Economy, 3(05), 487.
-Sarker, A. E., & Rahman, M. H. (2007). The emerging perspective of governance and poverty alleviation: a case of Bangladesh. Public Organization Review, 7(2), 93-112.
-Shah Habibullah, M., & Baharom, A. H. (2009). Crime and economic conditions in Malaysia. International Journal of Social Economics, 36(11), 1071-1081.
-United Nations Interregional Crime and Justice Research Institute http://www.unicri.it
-United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC), https://www.unodc.org/unodc/index.html
-United Nations University – WIDER https://www.wider.unu.edu
-Wilson, R. (2016). Does governance cause growth? Evidence from China. World Development, 79, 138-151.
-World Development Indicators, World Bank www.worldbank.org