ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه
فاطمه آخوندی
1
(
مدیریت آموزش عالی،مدیریت و اقتصاد،علوم و تحقیقات،تهران.
)
حمیدرضا آراسته
2
(
استاد تمام گروه مدیرییت. دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
)
نادر قلی قورچیان
3
(
استاد گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت و اقتصاد،تهران، ایران.
)
پریوش جعفری
4
(
دانشیار گروه آموزشی، مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت و اقتصاد،تهران، ایران
)
کلید واژه: "آموزش عالی", " شهروند حرفهای", "آموزش شهروند حرفهای جهانی", "ساز و کار های اجرایی",
چکیده مقاله :
در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به کف آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانیدردانشگاه انجام شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و استراتژیپژوهش در بخشکیفی،تحلیل محتواو در بخش کمی، پیمایشی بود. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی بودندکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. در بخش کمّی، اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری طبقهای انتخاب شدند. اعتبار دادههای کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد و برای پایایی کیفی و محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاریهای انجامشده، از روشپایایی بین دو کُدگذار استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی انجام و تأیید شد. نتیجه تحلیلهای بخش کیفی استخراج 320 کد باز، 110 کد محوری و 16 مقوله شد. در نهایت، مدلی مشتمل بر پیوند میان این مقولهها که شامل5 بعد (شایستگیهای شناختی، شایستگیهای علمی و تخصصی، شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی، شایستگیهای اخلاقی و شایستگیهای خود بالندگی مستمر) و16 مؤلفه است، بهعنوان عناصر آموزش شهروند حرفهای جهانی شناسایی شدند.
چکیده انگلیسی :
In today's societies, universities and higher education institutions are expected to educate their students in such a way that they can meet the needs of the society in terms of insight, knowledge and effective and appropriate skills in the fields of professional employment and the requirements of personal and social life. Therefore, this research has been done with the aim of providing a model for the education of the global professional citizen in theuniversity. In terms of purpose, application, and research strategy, the research was content analysis in the qualitative part and survey in the quantitative part.The data collection tool in the qualitative part was semi-structured interview and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire.In the quantitative part, the faculty members were the units of the Islamic Azad University of Tehran, who were selected by stratified sampling method. The validity of qualitative data was checked and confirmed through review by members, review by colleagues, and review by external observers, and the "reliability between two coders" method was used to calculate the reliability or consistency of the coding done.As a result of the analysis of the qualitative part, 320 open codes, 110 central codes and 16 categories were extracted. Finally, a model containing the link between these categories, which includes 5 dimensions (cognitive competencies, scientific and specialized competencies, cultural and social competencies, moral competencies, and continuous self-development competencies) and 16 components, were identified as the elements of global professional citizen training.
_||_