هدف: این پژوهش با هدف تعیین قابلیتهای جی. آی. اس. در نقشهنمایی شاخص های عملکرد کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع بنیادی و روش آن پیمایشی توصیفی است. کلیه کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای علوم پزشکی چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف تعیین قابلیتهای جی. آی. اس. در نقشهنمایی شاخص های عملکرد کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع بنیادی و روش آن پیمایشی توصیفی است. کلیه کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی (22 کتابخانه) به عنوان نمونه انتخاب شدند. شش شاخص عملکرد منتخب در این پژوهش مقولههای گسترده ای را در حوزه های مختلف کتابخانه از قبیل: امکانات، کارکنان، مجموعه و هزینه ها در بردارند که دادههای موردنظر جهت محاسبه آنها با استفاده پرسشنامه گردآوری شد. در نهایت تحلیل دادهها با نرم افزار ArcGIS 9.3 صورت گرفت.
یافته ها: نرم افزار ArcGIS قابلیت نمایش شاخص های عملکردی را در قالب تصاویر بسیار واضح و گویا جهت تحلیل و آنالیز دارا است؛ به طوریکه نمایش این شاخصها در قالب نمودارها و جداول نه تنها فرایند تجزیه و تحلیل را دشوار، بلکه فاقد هر گونه جذابیتی نیز برای خواننده میباشد.
نتیجه گیری: نقشههایی که در آنها با استفاده از جی. آی. اس. به تجزیه و تحلیل شاخصهای عملکردی پرداخته شد، به مثابه نقشه راهی می ماند که افراد را بنا به نیازشان هدایت کرده و پاسخگوی سؤالهای مختلف آنها هستند؛ بهطوریکه افراد میتوانند تجزیه و تحلیلهای فراوانی را از این نقشهها استخراج کنند؛ علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دادهها تنها یکی از قابلیتهای جی. آی. اس. در میان قابلیتهای بیشمار آن است.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائهی مدل ارتباط بین سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری است.
روش پژوهش: پژوهش، از نظر روششناسی، پیمایشی بوده و در اساس، به بررسی همبستگیه چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائهی مدل ارتباط بین سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری است.
روش پژوهش: پژوهش، از نظر روششناسی، پیمایشی بوده و در اساس، به بررسی همبستگیهای موجود بین متغیرهای پژوهش میپردازد. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان (بهغیر از نیروهای خدماتی) شاغل در کتابخانههای عمومی تحت پوشش نهاد در استان آذربایجانغربی هستند. در این پژوهش، بر اساس اجزاء فرآیند مدیریت دانش، متغیرهای انتقال دانشضمنی، بهکارگیری دانش و سازماندهی دانش برای مطالعه، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه در چهار بخش است. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی 8/93 درصد، انتقال دانشضمنی 3/87 درصد، بهکارگیری دانش برابر با 84 درصد و پرسشنامهی سازماندهی دانش برابر با 84 درصد محاسبه شد که در سطح قابل قبولی است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از فرمول آماری تی تک نمونهای، مدل همبستگی و فرمولهای رگرسیون و آنالیز واریانس، فرمول همبستگی پیرسون با متغیر میانجیگر و ارائهی مدل به روش معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت مطلوبیت سرمایهی اجتماعی، انتقال دانشضمنی، بهکارگیری دانش و سازماندهی دانش در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی، بالاتر از متوسط بوده و ارتباط معناداری بین سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی بر انتقال دانشضمنی و به کارگیری دانش مؤثر است. همچنین با توجه به یافتههای مدل پیشنهادی، میتوان نتیجه گرفت که متغیر سازماندهی دانش بهطور کلی (مستقیم و غیر مستقیم) بر ارتباط سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش تأثیر گذار است.
پرونده مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی میزان استفاده کاربران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از فهرست برگهای و فهرست رایانه ای است.
روش پژوهش: نوع پژوهش از پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش همه کاربران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران اعم از دانش چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی میزان استفاده کاربران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از فهرست برگهای و فهرست رایانه ای است.
روش پژوهش: نوع پژوهش از پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش همه کاربران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران اعم از دانشجویان، کارمندان و اعضای آزاد این کتابخانه هستند. تعداد کاربران 58499 نفر بودند که 382 نفر با استفاده از جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته است که روایی آن با استفاده از نظرهای صاحبنظران تعیین شد و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 838/0 است که حاکی از پایایی مناسب پرسشنامه بود. در تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی برای دستهبندی دادهها و از آمار استنباطی برای مقایسه یافتهها و آزمون فرضیه استفاده شد. ابزار تجزیه و تحلیل نرم افزار SPSS نسخه 18 و صفحه گسترده Excel است.
یافته ها: نتایح این پژوهش نشان داد که کاربران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در سطحی بسیار اندک (با میانگین 77/1) از فهرست برگهای استفاده میکنند و بالعکس. میانگین 38/4 نشان داد که در سطحی بسیار زیاد از فهرست رایانهای برای جستوجوی منابع مورد نظر خود استفاده میکنند. از میان عوامل مؤثر بر استفاده کاربران از فهرست برگهای، شرایط خاص همانند قطع برق و یا خراب بودن سیستم الکترونیکی، با میانگین 68/2 که پایینتر از سطح متوسط بود، بیشترین تأثیر را بر استفاده کاربران از فهرست برگهای داشت.
نتیجه گیری: در مقابل عواملی چون انعطافپذیر بودن ارائه و نمایش اطلاعات، برطرف کردن نیاز فوری و آشنایی و مهارت کاربران در استفاده از رایانه بیشترین تأثیر را بر استفاده آنان از فهرست رایانهای داشت. فرضیه این پژوهش دال بر بالاتر بودن میزان استفاده کاربران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از فهرست رایانهای در قیاس با فهرست برگهای تأیید شد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی کرج است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل دادهها پیمایشی- همبستگی و به لحاظ محدوده زمانی تحقیق، تک مقطعی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان (700 نفر) زن و چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی کرج است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از جهت هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل دادهها پیمایشی- همبستگی و به لحاظ محدوده زمانی تحقیق، تک مقطعی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان (700 نفر) زن و مرد شاغل (اعم از کارکنان اداری، تکنسینها، کارشناسان و مدیران) در دانشگاه آزاد اسلامی کرج است که دادههای مورد نیاز از این جامعه آماری به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه از یک نمونه 126 نفری گردآوری شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی در بررسی هوش هیجانی کارکنان نشان میدهد که 5/65 درصد کارکنان از هوش هیجانی (عاطفی بالا)، 6/18 درصد از هوش هیجانی نسبی و 9/15 درصد از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستند. در مقایسه بین زنان و مردان نیز مشاهده میشود که 6/74 درصد زنان در مقابل 54 درصد مردان از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند. در بررسی آزمونهای فرضیه نیز به طور کلی مشاهده شد که هوش هیجانی بر کیفیت عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. به طوری که مشاهده شد هوش هیجانی کل کارکنان با ضریب 406/0، تأثیر مثبتی بر عملکرد کیفی کارکنان دارد. برای کارکنان زن تأثیر این متغیر برابر 416/0 و برای کارکنان مرد برابر 376/0 برآورد شد. نتیجه گیری: این مطالعه بر روی 75 زن و 51 مرد نشان داد که 3/6% کارکنان زیر میانگین هوش هیجانی قرار دارند و 73 درصد کارکنان دارای ظرفیت خوبی از هوش هیجانی بودهاند. 7/20 درصد از کارکنان نیز دارای هوش هیجانی بالایی میباشند. در مقایسه مردان و زنان نیز مشاهده شد که کارکنان زن از هوش هیجانی بالاتری نسبت به مردان برخوردارند. نتایج آزمون ضریب همبستگی نیز نشان داد که هوش هیجانی کارکنان و ابعاد آن با کیفیت عملکرد آنها رابطه معناداری داشته است. در بررسی تأثیر ابعاد هوش هیجانی نیز مشاهده شد که مؤلفه انگیزه با ضریب بتای استاندارد 767/0 و مدیریت بر عواطف با ضریب بتای 337/0- قادر به تبیین 8/29 درصد از تغییرات مربوط به کیفیت عملکرد کارکنان است.
پرونده مقاله
هدف: میزان کاربست عناصر پنجگانه مدیریت راهبردی کالدول و اسپینکز در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران است.
روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی - تحلیلی است. برای این منظور پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس مؤلفههای پنجگانه مدل، چکیده کامل
هدف: میزان کاربست عناصر پنجگانه مدیریت راهبردی کالدول و اسپینکز در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران است.
روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی - تحلیلی است. برای این منظور پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس مؤلفههای پنجگانه مدل، طراحی و بین کلیه کارکنان لیسانس به بالا که تعداد آنها 167 نفر بود توزیع شد. روایی و پایایی پرسشنامه از طریق ارائه نظرهای متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی و آلفای کرونباخ 95/0 به دست آمد که پایایی بالا و خوبی را نتیجه می دهد. در تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی، تحلیلی و آزمون t تک نمونهای مستقل، و آزمون همبستگی استفاده گردید.
یافتهها: از پنج عنصر مدیریت راهبردی کالدول و اسپینکز، توجه به تبادل اطلاعات در مرتبه نخست و توجه به فرایندهای توانمندساز کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرتبه آخر قرار دارد. گرچه به نظر می رسید که ممکن است بین رشته تحصیلی مدیران و نظرشان در مورد بهکارگیری عناصر مدیریت راهبردی تفاوتی وجود داشته باشد، اما یافتهها نشان داد که بین نظر مدیرانی که در رشتههای کتابداری و غیرکتابداری و حتی مدیریت تحصیل کرده اند در رویکرد آنها نسبت به عناصر مدیریت راهبردی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
نتیجهگیری: کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران عناصر پنجگانه مدیریت راهبردی را در حد زیاد رعایت میکنند و این عناصر بین 5/68 تا 7/75 درصد تحقق داشته است. با این حال، برای رسیدن به وضعیت مطلوب و تحقق صددرصد هر یک از عناصر به ویژه، توجه به فرایندهای توانمندساز کتابخانهها توجه بیشتری را میطلبد.
پرونده مقاله
هدف: جهان کوچک یکی از نظریههایی موجود در زمینه تحلیل شبکه اجتماعی است و متشکل از خوشههایی است که دارای ارتباطات سراسری هستند. وجود چنین وضعیتی در یک شبکه سبب گردش مناسب اطلاعات در میان اعضای شبکه میشود که میتواند بهرهوری شبکه را افزایش دهد. بر همین مبنا، هدف مقاله چکیده کامل
هدف: جهان کوچک یکی از نظریههایی موجود در زمینه تحلیل شبکه اجتماعی است و متشکل از خوشههایی است که دارای ارتباطات سراسری هستند. وجود چنین وضعیتی در یک شبکه سبب گردش مناسب اطلاعات در میان اعضای شبکه میشود که میتواند بهرهوری شبکه را افزایش دهد. بر همین مبنا، هدف مقاله حاضر بررسی شناخت ساختار در شبکه وبسایتهای برتر دانشگاههای ایران است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع وب سنجی بوده که با تحلیل شبکه وب سایتهای دانشگاههای برتر کشور با استفاده از شاخصهای تحلیل شبکه انجام شده است. جامعه آماری شامل 199 دانشگاه برتر کشور از منظر وبومتریکس به علاوه وبسایت مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی بوده و تحلیل با استفاده از نرمافزار وبآنالیست صورت گرفته است.
یافتهها: بیشترین مقدار تعداد پیوندهای دریافتی 45 بوده و کمترین مقدار صفر است. دانشگاه تهران رتبه اول و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و دانشگاه تربیتمدرس به طور مشترک در رتبه دوم قرار دارند و بیشترین مقدار پیوندهای خروجی 147 بود. وبسایت مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی با 147 پیوند خروجی در رتبه اول قرار دارد. در آخر مقادیر جهان کوچک برابر 685085/7 برآورد شد.
نتیجه گیری: نتایج نشانمیدهد که به نوعی مدل جهان کوچک (اصطلاحی که برای شبکه ها نیز می توان در نظر گرفت)، در شبکه وبسایتهای کشور وجود دارد. بنابراین، ساختار مناسب ارتباطی در میان وبسایتهای دانشگاهی کشور برقرار شده است و نیاز به روزآمدسازی و تقویت این ارتباط احساس می شود.
پرونده مقاله
هدف: هدف اصلی از این پژوهش سنجش رابطه معنویت در محیط کار و تعالی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی- تحلیلی است. جامعه پژوهش را مدیران و کارمندان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادها چکیده کامل
هدف: هدف اصلی از این پژوهش سنجش رابطه معنویت در محیط کار و تعالی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی- تحلیلی است. جامعه پژوهش را مدیران و کارمندان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادهاند و نمونه مورد پژوهش 260 نفر بوده است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است و از دو پرسشنامه معنویت در کار و تعالی سازمانی استفاده شده است. با توجه به اینکه ضریب آلفای کرونباخ برای دو پرسشنامه به ترتیب 789/0 و 856/0 بدست آمد، پایایی ابزار مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی توسط نرم افزار اس. پی. اس. اس. انجام شد.
یافتهها: نشان میدهد که در کل، معنویت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دارای میانگین 27/69 نسبت به حداقل نمره (32) و حداکثر نمره (86) است. همچنین معنویت در کار در سطح فردی دارای میانگین 5/22، در سطح گروهی میانگین 04/24 و در سطح سازمانی میانگین 72/22 بوده است و نمایانگر آن است که کتابخانه ملی از سطح به نسبت بالای معنویت در محیط کار برخوردار است. تعالی سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با میانگین 03/217، نسبت به حداقل نمره (144) و حداکثر نمره (289) در وضعیت خوبی قرار دارد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه معنویت در محیط کار در سطح گروهی بیشتر از دو سطح فردی و سازمانی است. این امر بیانگر احساس همبستگی بیشتر در میان کارکنان است لیکن، لازم است به علل پایین بودن معنویت در دو سطح دیگر پرداخته شود. به طور کلی با توجه به نتایج پژوهش میتوان اذعان داشت که بین معنویت در محیط کار با تعالی سازمانی در کتابخانه ملی ایران رابطه معنیداری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ی عوامل سازمانی با بهره وری کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان طبق الگوی عوامل سازمانی ریچارد ای. کوپلمان صورت گرفته است.
روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه ی چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ی عوامل سازمانی با بهره وری کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان طبق الگوی عوامل سازمانی ریچارد ای. کوپلمان صورت گرفته است.
روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه ی محقق ساخته ی عوامل سازمانی و بهره وری می باشد. جامعه ی آماری، شامل همه ی کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان به تعداد 127 نفر است که به روش سرشماری پرسشنامه ها توزیع و در نهایت 97 پرسشنامه جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 در سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های همبستگی Pearson، T-Test و ANOVA صورت گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین عوامل سازمانی با بهره وری کتابداران در سطح (01/0P≤) رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین بهره وری زنان و مردان کتابدار و بین بهره وری کتابداران با رشته ی تحصیلی کتابداری و غیرکتابداری در سطح (05/0P≤) تفاوت معناداری وجود ندارد، در حالیکه بین بهره وری کتابداران با مدرک تحصیلی دیپلم، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در سطح (05/0P≤) تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: با ارتقاء عوامل سازمانی بهره وری کتابدازان نیز افزایش می یابد، لذا باید نسبت به تقویت عوامل سازمانی در کتابخانههای عمومی استان همدان اقدام شود.
پرونده مقاله