پژوهشی در الگوهای طراحی معماری در توسعه محیط شهری؛ اهمیت، ضرورت و نمونههای کاربردی در تعالیم اسلامی
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهریمحمد شریفانی 1 , محمد معرفت 2 *
1 - دکترای تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه، ایران
2 - دکترای شیعه شناسی و مهندس ارشد سازمان نظام مهندسی، استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران.
کلید واژه: معماری, الگوهای طراحی معماری, توسعه محیط شهری, نمونههای کاربردی, تعالیم اسلامی.,
چکیده مقاله :
مقدمه وهدف: اسلام به عنوان شریعتِ تضمینکنندة سعادت بشر،برای پاکسازی اعتقادات و اعمال انسانها اصول وقواعد خاصی را تعیین کرده که افراد را از امیال پوچ واندیشههای بیهوده رها میسازد،و به زندگیِ هدفدار رهنمون مینماید.هدف از این مقاله، شناخت وتحلیل اهمیت، ضرورت ونمونههای کاربردی الگوهای طراحی معماری در تعالیم اسلامی است. انجام تحقیقات هدفمندِ علمی در راستای تبیین الگوهای طراحی معماری بر اساس تعالیم اسلامی،به سلامت سبک زندگی،ارتقای روابط کاری، شکوفایی خدمات مهندسی ودوری از انحرافات منجر خواهد شد. روش: روش تحقیقِ این پژوهش توصیفی و تحلیلی، و مطالب آن به صورت کتابخانهای و استفاده از منابع اینترنتی جمعآوری شده است. یافتهها: مهمترین الگوهای طراحی معماری که مطابقت بیشتری با آموزههای اسلامی دارند عبارتند از: بهکارگیریِ باورهای درست، تکیه بر ارزشهای الاهی وتوجه به هویت اسلامی، توجه به بعد روحی ومعنوی انسان، پرهیز از تجملگرایی واَشرافیگری، پرهیز از خودنمایی، شهرتطلبی وفخرفروشی درساختمانسازی، توجه به طبیعت، باد وخورشید، توجه به قداست واهمیت مسکن، توجه به وسعت مسکن، اهمیت استحکام بنا، دقت در آپارتمانسازی وآپارتماننشینی، اهمیت ارزش حیا، حفظ حریمها وحرمتها، حفظ ارزش مَحرمیّت، مراعات حقوق شهروندی، توجه به کودکان، سالمندان ومعلولان، اجتناب ازمُنکَرات شهروندی، رعایت حقالناس، عدم اِشراف به مِلک همسایه، رعایت ضوابط بازشوها وپنجرهها، عدم تقلید از فرهنگ غرب و اهتمام به ضوابط نمای ساختمان. بحث ونتیجهگیری: دین اسلام که بـرای نیکبختی و موفقیت بشر در ابعاد مختلف برنامهریزی دارد، مـعماری وجایگاه آن را نادیده نگرفته وسفارشهای گوناگونی پیرامون آن مطرح کرده اسـت. آیات وروایات، گواهی بر ضرورت واهمیت معماری والگوهای مستخرج از آن در اسلام است. اسلام، شاخصهای منحصر بفردی از مسکن مناسب و درخور انسان مسلمان را تبیین مـیکند کـه توجه به هر یک تأمینکننده سعادت دنیایی وآخرتی انسان است. توجه به این شاخصها ونمونههای کاربردیِ آن، گویای عظمت فرهنگ اسلامی ومحافظت از منزلت انسانی است. ایـن شکل از معماری، به تدریج در اثر آشنایی بافرهنگ غرب وتقلید از آن، دچار آسیب جدی شد. در این جهت، مهندسان باید با در نظر گرفتن تعالیم اسلامی والگوگیری از معماری گذشته مسلمانان، از تشبه به کفار و تسلط معماری غـربی بـکاهند. بـدیهی است برای تحقق این امر، فرهنگسازان و علمای مـذهبی از جمله فقها نـقش مهمی را برعهده دارند.
Introduction: Islam as the law that guarantees human happiness, has set certain principles and rules to purify people's beliefs and actions, which frees people from vain desires and useless thoughts, and guides them to a purposeful life. The purpose of this article is to recognize and analyze the importance, necessity and practical examples of architectural design patterns in Islamic teachings. Conducting targeted scientific research in order to explain architectural design patterns based on Islamic teachings will lead to a healthy lifestyle, improvement of working relationships, prosperity of engineering services and avoidance of deviations. Methods: The research method in this research is descriptive and analytical, and its contents are collected in a library and using internet resources. Findings: The most important patterns of architectural design that are more consistent with Islamic teachings are: using correct beliefs, relying on divine values and paying attention to Islamic identity, paying attention to the spiritual and spiritual dimension of man, avoiding luxury and aristocracy, avoiding showing off, seeking fame and boasting in Building construction, paying attention to nature, wind and sun, paying attention to the sanctity and importance of housing, paying attention to the size of housing, the importance of building strength, accuracy in apartment building and living in apartments, the importance of the value of modesty, preserving privacy and sanctity, preserving the value of privacy, observing the rights of citizens, paying attention To children, the elderly and the disabled. Results: The religion of Islam, which has plans for human happiness and success in various dimensions, has not overlooked architecture and its position and has provided various recommendations in this regard. The verses of the Quran and the traditions of the infallibles (PBUH) show the importance and necessity of architecture and the models derived from it in Islam. Islam explains the unique indicators of suitable and suitable housing for a Muslim man, paying attention to each of them ensures human happiness in this world and the hereafter. Paying attention to these indicators and its practical examples well indicates the awakening of Islamic identity and the protection of human values in it. This type of architecture.
Extended Abstract
Introduction
Islam as the law that guarantees human happiness, has set certain principles and rules to purify people's beliefs and actions, which frees people from vain desires and useless thoughts, and guides them to a purposeful life. The purpose of this article is to recognize and analyze the importance, necessity and practical examples of architectural design patterns in Islamic teachings. Conducting targeted scientific research in order to explain architectural design patterns based on Islamic teachings will lead to a healthy lifestyle, improvement of working relationships, prosperity of engineering services and avoidance of deviations.
Methodology
The research method in this research is descriptive and analytical, and its contents are collected in a library and using internet resources.
Results and discussion
The most important patterns of architectural design that are more consistent with Islamic teachings are: using correct beliefs, relying on divine values and paying attention to Islamic identity, paying attention to the spiritual and spiritual dimension of man, avoiding luxury and aristocracy, avoiding showing off, seeking fame and boasting in Building construction, paying attention to nature, wind and sun, paying attention to the sanctity and importance of housing, paying attention to the size of housing, the importance of building strength, accuracy in apartment building and living in apartments, the importance of the value of modesty, preserving privacy and sanctity, preserving the value of privacy, observing the rights of citizens, paying attention To children, the elderly and the disabled, avoiding the vices of citizenship, respecting people's rights, not respecting the neighbor's property, observing the rules of openings and windows, not imitating the western culture and paying attention to the rules of the facade of the building.
Conclusion
The religion of Islam, which has plans for human happiness and success in various dimensions, has not overlooked architecture and its position and has provided various recommendations in this regard. The verses of the Quran and the traditions of the infallibles (PBUH) show the importance and necessity of architecture and the models derived from it in Islam. Islam explains the unique indicators of suitable and suitable housing for a Muslim man, paying attention to each of them ensures human happiness in this world and the hereafter. Paying attention to these indicators and its practical examples well indicates the awakening of Islamic identity and the protection of human values in it. This type of architecture, which took on a more objective existence with the advent of Islam, gradually suffered serious damage due to familiarity with western culture and its imitation. In this direction, engineers should take into account Islamic teachings and model the architecture of the past Muslims, and reduce the resemblance to the infidels and the dominance of western architecture.
,
1. The Holy Quran.
2. Akbari, M. (2017). Urban rules, Qom: Fetyan.
3. Al-harrani, H. (1404). Tohaf al-oghool, Qom: Jamee modarresin.
4. Al-hor al-ameli, M. (1409). Vasael al-shia, Qom: aalulbayt.
5. Amid, H. (2002). Amid dictionary, Tehran: Amir Kabir.
6. Barghi, A. (1992). Al-mahasen, Qom: Dar al-kotob al-eslamiyah.
7. Beyhaghi, A. (1423). Shoab al-iman, Riyadh: Maktabat al-roshd.
8. Dehkhoda, A. (1998). Dehkhoda dictionary, Tehran: University of Tehran.
9. Ebnehayyoon, N. (2006). Daaem al-eslam, Qom: aalulbayt.
10. Ebnefarra, M. (1414). Al-ahkam al-soltaniyah, Beirut: Dar al-fekr.
11. Ebnemanzoor, M. (1414). Lesan al-arab, Beirut: Dar sader.
12. Elahizadeh, M., Siroosi, R. (1393). Modeling housing based on Islamic lifestyle, Religious lifestyle quarterly, 1(1), 35-52.
13. Fallahzadeh, M. (1381). Jurisprudence education, Qom: Al-hadi.
14. Gharaati, M. (2014). The appearance of housing and the Islamic city, Qom: Cultural center of lessons from the Quran.
15. Hashemi Shahroodi, S. (1426). The culture of jurisprudence according to the religion of Ahl al-Bayt, Qom: Islamic jurisprudence encyclopedia institute.
16. Helli, H. (1412). Montaha al-matlab, Mashhad: Majmaa al-bohoos al-eslamiyeh.
17. Information site of the Office of Preservation and Publishing of the Works of Grand Ayatollah Khamenei, "New Consultations", "Statements", "Educational Treatise" section.
18. Islamic Council Research Center website, "Civil Law" section.
19. Jalali, H. (1380). An introduction to the discussion of vision, tendency, action and their mutual effects, Marafet Quarterly, 50(10), 45-55.
20. Katooziyan, N. (2006). Civil law in the current legal order, Tehran: Mizan.
21. Khamenei, S. (2009). Resaleh Ajvabat al-esteftaat, Tehran: Beyn al-mallal.
22. Khamenei, S. (2017). Resaleh Amoozeshi(2), Tehran: feghhe rooz.
23. Khamenei, S. (2018). Resaleh Amoozeshi(1), Tehran: feghhe rooz.
24. Koleyni, M. (1407). Kafi, Tehran: Dar al-kotob al-eslamiyah.
25. Majlesi, M. (1403). Bahar al-anvar, Beirut: Dar al-ehya al-toras al-arabi.
26. Marefat, M. (1400). Sharia Regulations of Building and Engineers, Qom: Khadem al-reza.
27. Moeen, M. (1984). Moeen dictionary, Tehran: Amir Kabir.
28. Mousavi Khomeyni, S. (1422). Esteftaat, Qom: Jamee modarresin.
29. Noori, H. (1408). Mostadrak al-vasael, Qom: aalulbayt.
30. Payandeh, A. (2002). Nahj al-fasahah, Tehran: Donyaye danesh.
31. Sadoogh, M. (1983). Al-khesal, Qom: Jamee modarresin.
32. Sadoogh, M. (1413). Man la yahzoroh al-faghih, Qom: Jamee modarresin.
33. Sadoogh, M. (1406). Savab al-Amal, Qom: Dar al-sharif al-razi.
34. Sayyid Razi. (1414). Nahj al-Balaghah. Qom: Hejrat.
35. Shahriyari nasab, F., Mirzakoochak, A. (2015), Revival of the traditional identity of Islamic-Iranian architecture in contrast to contemporary postcard architecture, Rasht: Payam Noor university.
36. Shobbar, A. (1428). Teb al-aemmah, Beirut: Dar al-ershad.
37. Tabatabayi yazdi, S. (1409). Al-orvat al-vosgha, Beirut: Alami.