طراحی الگوی برنامه درسی شهودی مبتنی بر بررسی زیبا شناسانه دیوان حافظ
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیفاطمه طاهری 1 , نرگس کشتی آرا 2 *
1 - دانش آموخته دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: برنامه درسی شهودی, زیباشناسی, رموز و اصطلاحات عرفانی, دیوان حافظ ,
چکیده مقاله :
این تحقیق به منظور تبیین عناصر یادگیری برنامه درسی شهودی از طریق بررسی زیباشناسانه دیوان حافظ ، صورت گرفته است . پژوهش حاضر با بکارگیری روش فلسفی هرمنوتیک یا تاویل و تفسیر از متن به صورت کیفی انجام یافته و به واکاوی ابیات دیوان حافظ در ارتباط با مطالعات شهودی برنامه درسی ، پرداخته است . این فعالیت پژوهشی اکتشافی بوده و برای اولین بار دیوان حافظ از منظر مطالعات برنامه درسی شهودی مورد مداقه قرار گرفته است ، با این وجود از کلیه منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس در زمینه ی برنامه ریزی درسی ، شهود، حافظ شناسی، ادبیات عرفانی ، فلسفه و هنر استفاده شده است .روش پژوهش به شیوه کیفی، تحلیل محتوا و تجزیه و تحلیل داده ها با بکارگیری نظام مقوله بندی قیاسی انجام گرفته و یافته ها درقالب مقوله های محوری بر اساس فرضیه های مربوط به اهداف ، محتوی و راهبردهای یاددهی – یادگیری ، تشکل یافته است . پژوهش حاضر به عنوان یک مدل طراحی برنامه درسی شهودی ، برای تمام برنامه ریزان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور این امکان را فراهم می کند که با یک زاویه دید جدید ، اقدام به بازنگری جدی در عناصر برنامه های درسی کشور در تمام دوره ها تحصیلی داشته باشند و از منابع غنی و بسیار با ارزش ادبی ، عرفانی که در زمره شاهکارهای بشری به حساب می آیند بعنوان منابع درسی و شیوه های فراعقلی در فرایندهای تعلیم و تربیت استفاده نمایند. تعلیم و تربیت، با این فهم و ادراک به سمت کشف معانی فرا عقلی در سایه دانش درونی بی مرز و انتها خواهد رسید. دانش شهودی سرچشمه خطا ناپذیر حقیقت است که در جایگاهی فراتر از عقل واقع شده و به مثابه شاه کلیدی است که توان گشودن رمز معمای هستی را دارد و این پژوهش تلاشی است در جهت ایجاد روزنه ای به جهان شگفت انگیز تعلیم و تربیت شهودی.
This research has been done in order to explain the learning elements of the intuitive curriculum through the aesthetic examination of Divan Hafez. The present research was conducted qualitatively by using the philosophical method of hermeneutics or interpretation and interpretation of the text and analyzed the verses of Divan Hafez in connection with the intuitive studies of the curriculum. This is an exploratory research activity and for the first time Divan Hafez has been examined from the perspective of intuitive curriculum studies, however, all printed and electronic resources available in the field of intuition, Hafezology, mystical literature and art have been used. The method of conducting qualitative research, content analysis and data analysis was carried out using the comparative rationalization system and the findings were formed in the form of central categories based on the hypotheses related to the goals, content and teaching-learning strategies. The present research, as an intuitive curriculum design model, provides the possibility for all the country's education planners and practitioners to seriously review the country's curriculum elements in all academic courses with a new perspective. have and use the rich and very valuable literary and mystical resources that are considered among human masterpieces as teaching resources and meta-intellectual methods in the education and training processes. . Education and training, with this understanding and perception, will reach the discovery of transcendental meanings in the shadow of boundless and endless inner knowledge. Intuitive knowledge is the infallible source of truth, which is located in a place beyond reason and is like a key that can unlock the mystery of existence, and this research is an effort to create an opening to the wonderful world of intuitive education.
Baratali, M. 2013. Curriculum design based on brain training, Khorasan Free University.
Bruner, Jerome (1961). The Process of Education. Massachusetts and Cambridge: Harvard University
Press.
Bruner,J.(2005). Identifying basic needs: the contextual need assessment.International journal of reality therapy, 24, 7-10
Doll. William et al. (2005). Chaos, Complexity, Curriculum and Culture. New York: PETERLANG.
Eisner, Elliot (2005). Reimagining Schools: The Selected Works So Elliot W. Eisner. London & New
York: Rutledge.
Eisner, Elliot W. (1996). Cognition and Curriculum Reconsidered (2nd Edition). New York: Teachers
College Press. First Published (1982).
Foshay, Arthur W. (1978). Beyond the Scientific: A Comprehensive View of Consciousness.
Washington, DC: National Science Foundation.
Gardner, Howard (2011). The Unschooled Mind: How Children Think and How Schools Should
Teach (20th Edition). New York: Basic Books.
Ghaderi.M 2013. Curriculum Knoleg Amirkabir
Hosseini et al., 2011. Critical analysis of curriculum changes patterns, scientific research article, period
Hosseinikhah, A. 2012. Designing a curriculum model based on intuitive thinking and comparative study of the program-
English language course for middle school in two countries, Iran and Sweden based on it. Scientific research article. University of Tehran.
Khorramshahi, b. 2013. The keeper of our history memory. Tehran publishing house.
Motahari, M. 1984. Tehran's Secret Spectator: Sadra Publications.
Maleki, H. 2017. Curriculum planning (practical guide). 8th edition, Mashhad: Payam Andisheh Publications.
Maleki, H. 2015. Preliminaries of curriculum planning. 5th edition, Tehran: Somit Publications.
Mansouri, Larijani A. 2013. In the presence of Hafez. Tehran: International Publishing Company.
Mehr Mohammadi, M. and colleagues. 2017. Curriculum of viewpoints, approaches and perspectives. Mehrmohammadi M. Hidden curriculum, absurd curriculum and absurd and hidden curriculum. Tehran: Samit Publications, second edition.
Mehrmohammadi, M. et al. 2008. Curriculum: Perspectives and Perspectives. Klein, M.F. Curriculum Design. Translated by M. Mehrmohammadi. Tehran: Samt Publications, Second Edition, 173-192.
Mehrmohammadi, M. et al. 2008. Curriculum: Perspectives, Approaches, and Perspectives. M. Mehrmohammadi. Curriculum and its Relationship with Other Educational Sciences, Tehran: Samat Publications, Second Edition.
Mayring P. 2000. Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Social Research.
Miller,J(1978). Invating School success:A Self-Concept Approach to Taechching and
Learning Belmont,
Miller,J(2007) the holistic curriculum. (Second ed.). Toronto: university of Toronto press.
Noddings, N. and Shore, P. (1984). Awakening the Inner Eye: Intuition in Education. New York:
Teachers Collage Press.
Shamshiri, M. 2009. Mystical curriculum. Side Publications. Tehran.
Schreiner, M. (2005) “Scoring for SMEs”, SME Financing: Issues and Strategies, State Bank of Pakistan, Lahore, May 10.
Wilson LO. 2007. Using Brain-based education to optimize learning, Available in: http://www4. uwsp. edu/education/lwilson/brain/bbusingbrain. htm. [Acceed 12July 2013].
Yarmohammadian, M. 2014. Principles of Curriculum Planning. Twelfth Edition, Tehran: Yadvareh Kitab Publications. First Edition,
Yasrebi, Y. 2010. The Water of the Turbana. Thematic Analysis of Hafez's Divan. Tehran: Alam Publishing House.
Zaryab khoeei. A 1976. AEINEYE Jam Tehran Elmi Publications