• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اولویت بندی شاخص های دسترسی به فرصت های برابر در توسعه آموزش های علمی – کاربردی کشور
        منوچهر جواهری عصمت مسعودی
        عصمت مسعودی در این مقاله شاخص های اولویت دار برای دسترسی به فرصت های برابر برای توسعه آموزش های علمی کاربردی تعیین شده است. نویسندگان جهت ارائه این شاخص ها تحت مفهوم شاخص، عدالت آموزشی و برابری دسترسی به آموزش عالی نظام آموزش های علمی- کاربردی را تبیین نموده است. ضمن چکیده کامل
        عصمت مسعودی در این مقاله شاخص های اولویت دار برای دسترسی به فرصت های برابر برای توسعه آموزش های علمی کاربردی تعیین شده است. نویسندگان جهت ارائه این شاخص ها تحت مفهوم شاخص، عدالت آموزشی و برابری دسترسی به آموزش عالی نظام آموزش های علمی- کاربردی را تبیین نموده است. ضمن تعریف شاخص های اجتماعی و دسته بندی و به کارگیری شاخص ها، به تحلیل مسأله دسترسی به فرصت های برابر در توسعه آموزش پرداخته و پس از بیان ضرورت های توسعه این آموزش ها، عواقب توسعه آموزش بدون توجه به فرصت های برابر را ارزیابی و تحلیل نموده است. در پایان، با توجه به جهت گیری خاص دانشگاه علمی کاربردی در نظام آموزش عالی شاخص های سنجش نابرابریها در توسعه آموزش آموزش عالی را معرفی و در چهار گروه عمده، دسته بندی نموده باتوجه به آنها، متدولوژی اولویت بندیشاخص های توسعه آموزش های علمی کاربردی را از دیدگاه دسترسی برابر به فرصت های آموزشی، ارائه نموده و نهایتاً با تعیین شاخص های اولویت دار امکان اولویت سنجی مناطق کشور را جهت تأسیس دانشگاه های علمی کاربردی فراهم نموده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نحوه به کارگیری الگوی معامله تکنیکی در بورس اوراق بهادار تهران
        رضا شباهنگ فرحناز حسنی
        این تحقیق به بررسی امکان پیش بینی قیمت سهام بر اساس نظریه تحلیل گران تکنیکی می پردازد. دو سؤال اساسی در این تحقیق وجود دارد: اول اینکه آیا الگوهای قابل پیش بینی برای قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران آنگونه که تحلیل گران می گویند وجود دارد؟ و یا اینکه این الگوها، آنگ چکیده کامل
        این تحقیق به بررسی امکان پیش بینی قیمت سهام بر اساس نظریه تحلیل گران تکنیکی می پردازد. دو سؤال اساسی در این تحقیق وجود دارد: اول اینکه آیا الگوهای قابل پیش بینی برای قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران آنگونه که تحلیل گران می گویند وجود دارد؟ و یا اینکه این الگوها، آنگونه که تحلیل گران بنیادی می گویند، کاربرد ندارد؟ و دوم، آیا می توان از طریق پیش بینی قیمت سهام و به کارگیری الگوهای تکنیکی در بورس اوراق بهادار تهران به سود اضافی دست یافت؟ برای پاسخگویی به سؤال های فوق و براساس ادبیات تحقیق، دو فرضیه مطرح شده است: 1- الگوهای پیش بینی قیمت سهام بر مبنای نظریه تحلیل گران تکنیکی در بورس اوراق بهادار تهران قابل استفاده می باشد. 2- براساس الگوهای پیش بینی قیمت سهام بر مبنای نظریه تحلیل گران تکنیکی، در بورس اوراق بهادار تهران به سود اضافی دست یافت. جامعه آماری، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشند. داده های مورد نیاز در این تحقیق، قیمت و حجم معاملات سهام هر شرکت می باشد. برای آزمون فرضیه اول ، از شبیه سازی مونت کارلو استفاده شده است و تعداد دفعاتی که الگوهای تکنیکی در سری قیمت سهام یافت می شوند با تعداد دفعاتی که این الگوها در سری های خلق شده تصادفی مشاهده می شوند، مقایسه شده اند. برای آزمون فرضیه دوم، بازده های بدست آمده بر اثر به کارگیری هر یک از الگوهای تکنیکی در هر سری قیمت سهام محاسبه شده است. در این تحقیق، 3 الگوی تکنیکی، سر و شانه ها، مثلثی متقارن و مستطیلی مورد بررسی قرار گرفته اند. با توجه به نتایج حاصل از تحقیق، الگوی مستطیلی نمی تواند کاربردی در پیش بینی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران داشته باشد. همچنین از الگوهای سر وشانه ها و مثلثی متقارن در پیش بینی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران می توان استفاده نمود، اما در این مورد باید بررسی های بیشتری انجام داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - کار در سازمانی به وسعت تمام زندگی (اشتغال در جامعه اطلاعاتی)
        غلامرضا خاکی
        در این مقاله تلاش شده تا با تبیین تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر قانونمندی های علم اقتصاد، شرایط فعلی جامعه عصر اطلاعاتی تشریح شود. در جامعه عصر اطلاعاتی، نسل جدیدی از کارکنان در حال شکل گیری هستند که آنان را یقه طلایی می نامند، این کارکنان به واسطه نقش فکری و تولید ایده چکیده کامل
        در این مقاله تلاش شده تا با تبیین تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر قانونمندی های علم اقتصاد، شرایط فعلی جامعه عصر اطلاعاتی تشریح شود. در جامعه عصر اطلاعاتی، نسل جدیدی از کارکنان در حال شکل گیری هستند که آنان را یقه طلایی می نامند، این کارکنان به واسطه نقش فکری و تولید ایده ای که دارند در جامعه کنونی بشر دارای اهمیت هستند. سرمایه اصلی این کارکنان یقه طلایی، زمان آنهاست و به واسطه نقشی که دارند دفتر کار آنها هر جایی که آنان امکان حضور در شبکه را داشته باشند می تواند باشد، به عبارت دقیق تر تمامی پهنه زندگی با وسعتی که دارد می تواند محلی برای کار آنها تلقی گردد، کاری که تولید ایده و اندیشه است. این کارکنان، دیگر شاغلان در بوروکراسی نیستند بلکه شاغلان نئوکراسی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدل سازی قابلیت اطمینان با استفاده از منطق فازی
        میربهادر قلی آریا نژاد عباس طلوعی اشلقی
        به کارگیری منطق فازی در فرایندهای عملیاتی دستگاه ها مدتی است که معمول گردیده است.از آنجا که نحوه کارکرد این دستگاه ها به شرایط خرابی آن بستگی دارد، به کارگیری منطق فازی در مهندسی قابلیت اطمینان دستگاه ها و عملیات نیز غیر منتظره نیست. تا به حال بررسی های مبتنی بر برازش ت چکیده کامل
        به کارگیری منطق فازی در فرایندهای عملیاتی دستگاه ها مدتی است که معمول گردیده است.از آنجا که نحوه کارکرد این دستگاه ها به شرایط خرابی آن بستگی دارد، به کارگیری منطق فازی در مهندسی قابلیت اطمینان دستگاه ها و عملیات نیز غیر منتظره نیست. تا به حال بررسی های مبتنی بر برازش توابع مختلف قابلیت اطمینان بر مبنای منطق دو دویی انجام شده و دستگاه یا کاملاً سالم و یا کاملاً خراب در نظر گرفته می شده است. اما هیچگاه خرابی های بین این دو حالت اهمیتی نداشته است در صورتی که این شرایط خصوصاً در دستگاه های مکانیکی اجتناب ناذیر می باشد. این مقاله با نگرشی ساده به منطق فازی ان را در تخمین توابع مرتبط با قابلیت اطمینان به کارگرفته و مفاهیم دقت و باور احتمال و صحت بزرگی قابلیت اطمینان را نیز در این شرایط معرفی کرده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - قلمرو تعریف بازاریابی یا بازارگرایی؟
        هاشم نیکومرام کامبیز حیدرزاده
        تازه ترین مطالعات، چالشی را بین بازارگرایی و گرایش کارآفرینانه در دستیابی به عملکرد برتر در کسب و کار، نشان می دهد. این مسأله برای بازاریب ها تشویق بزانگیز و متأثر کننده است زیرا می تواند بدین معنا باشد که بازارگرا بودن، مختص شرکتی است که صرفاً، سعی در کارآفرینی نو آوری چکیده کامل
        تازه ترین مطالعات، چالشی را بین بازارگرایی و گرایش کارآفرینانه در دستیابی به عملکرد برتر در کسب و کار، نشان می دهد. این مسأله برای بازاریب ها تشویق بزانگیز و متأثر کننده است زیرا می تواند بدین معنا باشد که بازارگرا بودن، مختص شرکتی است که صرفاً، سعی در کارآفرینی نو آوری دارد. به منظور بررسی این پتانسیل نگران کننده، نویسندگان این مقاله به بررسی توأمان اثرات ساختاری (مستقیم وغیر مستقیم) گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار پرداخته اند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که گرایش کارآفرینانه ، نه تنها رابطه مستقیمی با بازارگرایی ندارد، بلکه اثر معکوسی بر بازارگرایی، از طریق کاهش گروه بندی، دارد. نتایج مطالعه همچنین نشان داده، تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار هنگامی که توسط بازارگرایی تعدیل گردد مثبت است، اما زمانی که توسط بازارگرایی تعدیل نشود، اثر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار منفی یا بی اهمیت و ناچیز می باشد. پرونده مقاله