روابط بین محیط، استراتژی بازاریابی و عملکرد سازمان در شرکت های صنایع غذایی در استان تهران
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارسید حمیدرضا نیکو 1 , نادر غریب نواز 2
1 - نویسنده مسئول
2 -
کلید واژه: عملکرد, استراتژی تمایز, جذابیت بازار, استراتژی تدافعی, استراتژی تهاجمی, موقعیت رقابتی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی روابط بین محیط، استراتژی بازاریابی و عملکرد در سطوح تجاری سازمان در شرک تهای صنایع مواد غذاییانجام شده است. از این رو، ازلحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نظر نوع پیمایشی است. این پژوهش دارای 2 فرضیۀ اصلی و9 فرضیۀ فرعی است. جامعۀ آماری این پژوهش، مدیران فروش، سرپرستان فروش و کارشناسان فروش صنایع مواد غذایی هستند. براساسفرمول کوکران، حجم نمونه 384 نفر است. برای تست نرما لبودن داد هها از آزمون کلموگروف اسمیرنف و برای بررسی پایایی پرسشنام هها ازآلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار لیزرل انجام شد. از پرسشنامه برای جم عآوری اطلاعات استفاده شد. پساز تجزیه و تحلیل داد هها، تمامی فرضی ههای پژوهش مورد پذیرش قرار گرفت و نتیجه گرفته شد، جذابیت بازار، موقعیت رقابتی و استرتژ یهایبازاریابی بر عملکرد شرک تهای صنایع مواد غذایی تأثیر مثبت و معن یداری دارد.
This study aimed to assess relationship between environment, marketing strategy andperformance at business level in food industries. Thus, the method of this survey is a descriptiveone that follows a practical objective. This research contains 2 main assumptions and 9subsidiary assumptions. The target subjects of this research are managers, sales supervisors andsales professionals in the food industry. According to Cochran formula the sample size is 384.Questionnaire was used to collect data. Kolmogorov-Smirnov test was used as normality testand Cronbach’s alpha was used to assess the reliability of the questionnaire. Data analysis wasdone by LISREL software. After analyzing the data, all hypotheses were accepted. According tothe result, attractiveness of the market, competitive position and aggressiveness, defensivenessand differentiation strategies had the most impact on performance
_||_