اثر شکست کسب و کار بر نوآوری با میانجیگری هم رقابتی و تعدیل گری ثبات مدیریتی و منابع مالي راکد
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
سهیلا شمس الدینی
1
*
,
محمد خواجه علیجانی
2
1 - استادیارگروه مدیریت بازرگانی ،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: شکست کسبوکار, نوآوری, همرقابتی, ثبات مدیریتی, منابع مالی راکد,
چکیده مقاله :
امروزه عدم قطعیت، بخشی کلیدی از فعالیتهای تجاری است و به همین دلیل، ادبیات کارآفرینی نشان میدهد که تجربه شکست بخشی کلیدی از فرآیندهای کارآفرینی است. شکست کسبوکار، که اغلب به عنوان توقف یک سرمایهگذاری به دلیل ناتوانی آن در دستیابی به حداقل آستانه عملکرد و دوام اقتصادی شناخته میشود، شامل یک فرآیند کارآفرینی مختلط از هزینه و منافع است. در این چارچوب، اطلاعات کمی در مورد مکانیسمهایی وجود دارد که از طریق آنها تجربه شکست کسبوکار میتواند بر نوآوری مدل کسبوکار بیتوبی شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر بگذارد. از این رو این مطالعه بررسی میکند که چگونه و چه زمانی تجربه شکست قبلی میتواند بر نوآوری مدل کسبوکار بعدی شرکتهای کوچک و متوسط (B2B) درشهرک صنعتی لیا قزوین تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهشی شامل سطوح مدیریت و کارشناسان شرکتهای کوچک و متوسط بیتوبی درشهرک صنعتی لیا قزوین به تعداد 311 نفر که حجم نمونه 172 نفر انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده مورد سنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار 24 SPSS و برای تجزیه و تحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار Smart PLS3 استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تجربه شکست بر نوآوری مدل کسب وکار تأثیر مثبت میگذارد و اینکه هم رقابتی نقش میانجیگری در این رابطه ایفا میکند، همچنین سطوح بالای منابع مالی راکد، رابطه مثبت بین همرقابتی و نوآوری مدل کسبوکار را تقویت میکند، در حالی که تأثیر ثبات مدیریتی بر تجربه شکست و همرقابتی تائید نشده است.در نهایت به ارائه پیشنهاداتی نیز پرداخته شده است.
Uncertainty is a key part of business activities today, and for this reason, the entrepreneurship literature shows that the experience of failure is a key part of the entrepreneurial process. Business failure, often defined as the cessation of an investment due to its inability to achieve a minimum threshold of performance and economic viability, involves a mixed entrepreneurial process of costs and benefits. In this context, little is known about the mechanisms through which the experience of business failure can affect the innovation of B2B business models of SMEs. Hence, this study investigates how and when the experience of previous failure can affect the innovation of subsequent business models of SMEs (B2B) in Lia Industrial City of Qazvin. The present study is an applied, descriptive-survey research of correlational type in terms of its purpose and in terms of its data collection method. The statistical population of the study included 311 management levels and experts of small and medium-sized B2B companies in Qazvin's Lia Industrial City, with a sample size of 172 people selected and assessed with an adapted questionnaire whose validity and reliability were confirmed. Descriptive statistics and SPSS 24 software were used to analyze demographic data and extract central indicators, and structural equation modeling and Smart PLS3 software were used to analyze inferential statistics. The findings of this study show that failure experience has a positive effect on business model innovation and that co-competition plays a mediating role in failure experience. Also, high levels of stagnant financial resources strengthen the positive relationship between co-competition and business model innovation, while the effect of managerial stability on failure experience and the co-competition relationship has not been confirmed. Finally, some suggestions have been made.
دهدشتی شاهرخ، زهره، و پدرام بهیار. 1400. " بررسی تاثیر نوآوری مدل کسبوکار با عملکرد مالی شرکت با نقش میانجی نقش هم رقابتی ". دوّمین کنفرانس ملّی تحقیقات بازاریابی. تهران.
سردار، سهیلا. 1399. " بررسی نقش تاثیر استراتژيهاي نواروی بر عملکرد سازمان با نقش تعدیلی نوآوری مدل کسبوکار ." مدیریت بهداشت و درمان 4 (1): 37-45.
امجدی، کاظم، غلامرضا سلطانی فسقندیس. 1399." اثر قابلیتهاي نواروی کسب و کار بر نوآوری مدل کسبوکار در بین شرکت هاي تولیدي " مجله تحقیقات بازاریابی 13 (1): 67-69
سلیمی، وریا، سامان شیخ اسماعیلی، وپیام تارا. 1399."اثر قابلیتهاي بازاریابی بر عملکرد صادرات با استفاده از منابع مشخص ارزیابی شرکت هاي تولیدي." مجله تحقیقات بازاریابی 13 (6): 145-167
عربشاهی ، ایمان. 1400." تعیین تاثیر ابعاد سازمان کارآفرین."نشریه کارآفرینی در کشاورزی 13 (7) 71-90.
مینابی ، رضا ،و کریمی رضایی. 1402." تحلیل نقش تاثیر کارآفرینی و نوآوری کارکنان بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب. " مجله تدبیر43 (19): 95-73.
Corbo, L., Kraus, S., Vlaˇci´c, B., Dabi´c, M., Caputo, A., & Pellegrini, M. M. (2022). Coopetition and innovation: A review and research agenda. Tec novation
Nyuur.R.B.., F. Donbesuur., D. Owusu-Yirenkyi., G. Oppong Appiagyei Ampong. A. Adel Tantawy.2023.” Owner-managers failure experience and business model innovations in firms: The roles of coopetition, managerial persistence, and financial resource slack.” Industrial Marketing Management.113(21):127-138
Corner, P. D., Singh, S., & Pavlovich, K. (2022). Lack of financial resources and easy access to financial capital to support the business. International Small Business Journal, 35(6), 687–708
Riquelme-Medina, M., Stevenson, M., Barrales-Molina, V., & Llorens-Montes, F. J. (2022). Coopetition in business ecosystems: The key role of absorptive capacity and supply chain agility. Journal of Business Research, 146, 464–476
Zahoor, N., Golgeci, I., Haapanen, L., Ali, I., & Arslan, A. (2022). A moderated mediation model of the effect of prior failure experience on business model innovation. Industrial Marketing Management, 105, 502–514
Klein, S. P., Spieth, P., & Heidenreich, S. (2021). Innovation and competitiveness of business models.Journal of Product Innovation Management, 38(2), 271–288
Lee, C. K., Wiklund, J., Amezcua, A., Bae, T. J., & Palubinskas, A. (2023). How and whenbusiness-to-business (B2B) can use their failure experience to increase their competitiveness. Small Business Economics, 1–27
Martignoni, D., & Keil, T. (2022). It did not work? Unlearn and try again—Unlearning success and failure beliefs in changing environments. Strategic Management Journal, 42(6), 1057–1082 Mayr, S., Mitter, C., Kücher, A., & Duller, C. (2021). Entrepreneur characteristics and differences in reasons for business failure: Evidence from bankrupt Austrian business-to-business (B2B).Journal of Small Business and Entrepreneurship, 33(5), 539–558
Nwoba, A. C., Boso, N., & Robson, M. J. (2021). Corporate sustainability strategies in institutional adversity: Antecedent, outcome, and contingency effects. Business Strategy and the Environment, 30(2), 787–807
Chou, H. H., & Zolkiewski, J. (2018). Coopetition and value creation and appropriation: The role of interdependencies, tensions and harmony. Industrial Marketing Management, 70, 25–33
Jia, R. (2018). Business failure, efficiency, and volatility: Evidence from the European insurance industry. International Review of Financial Analysis, 59, 58–76
Gesturer, M., Vladimirova, D., & Evans, S. (2018). Sustainable business model innovation: A review. Journal of Cleaner Production, 198, 401–416.
Weinberger, E., Wach, D., Stephan, U., & Wegge, J. (2018). Having a creative day:Understanding entrepreneurs’ daily idea generation through a recovery lens. Journal of Business Venturing, 33(1), 1–19.
Gao, C., Zuzul, T., Jones, G., & Khanna, T. (2017). Overcoming institutional voids: A reputation-based view of long-run survival. Strategic Management Journal, 38(11),2147–2167
Hair, J. F., Jr., Babin, B. J., & Krey, N. (2017). Covariance-based structural equation modeling in the journal of advertising: Review and recommendations. Journal of Advertising, 46(1), 163–177
Kollmann, T., Stockmann, ¨ C., & Kensbock, J. M. (2017). Fear of failure as a mediator of the relationship between obstacles and nascent entrepreneurial activity—An experimental approach. Journal of Business Venturing, 32(3), 280–301
Massa, L., Tucci, C. L., & Afuah, A. (2017). A critical asses business-to-business (B2B) nt of business model research. Academy of Management Annals, 11(1), 73–104.
Eriksen, M. K., Damgaard, A., Boldrin, A., and Astrup, T. F. (2019). “Perceived value as a stimulus for change of fossil-plastic fuels.” Journal of Industrial Ecology, 23(1), 156–168
Russo, I., David , I., Scarpi, D., and Hazen, B. T. (2019). “Consumer knowledge about the value of green products and perceptual personal values.” Journal of Cleaner Production, 218, 966–974.
Singh, P., and Giacosa, E. (2019). “Successful acceptance of innovation of products produced from municipal food waste.” Management Decision, 57(4), 921–936
Papadas, K.-K., Avlonitis, G. J., Carrigan, M., and Piha, L. (2018). “Bioplastics based on marketing and theoretical foundations based on management.” Journal of Business Research, 104(3), 632–643.
Raggiotto, F., Mason, M. C., & Moretti, A. (2022). Religiosity, materialism, consumer environmental Electronic data exchangeا sposition. Some insights on vegan purchasing intentions in Italy.International Journal of Consumer Studies, 42(6), 613–626
Shamah, R. A., Mason, M. C., Moretti, A., and Rag Giotto, F. (2023). Investigating the antecedents of African fast food customers' loyalty: A self-congruity perspective. J.Bus. Res. 86, 446–456
Mugge, R., Jockin, B., and Bocken, N. (2020). How to sell refurbished smartphones? An investigation of different customer groups and appropriate incentives. Journal ofCleaner Production, 147, 284–296
Notarnicola, B., Tassielli, G., Renzulli, P. A., Castellani, V., & Sala, S. (2020).Environmental impacts of food consumption in Europe. Journal of Cleaner Production,140, 753–765.