تاثیر بهره گیری از رویکرد کارآفرینی بین الملل بر ارتقا عملکرد نوآورانه و بهره گیری از فرصت-ها در سازمان ها
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی بین الملل, عملکرد نوآورانه, بهره گیری از فرصت ها, دیدگاه فرصت محور,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تاثیر بهره گیری از رویکرد کارآفرینی بین الملل بر ارتقا عملکرد نوآورانه و بهره گیری از فرصت ها در سازمان ها انجام شد. این تحقیق از لحاظ ماهیت یک تحقیق کاربردی و از جنبه نوع داده ها یک تحقیق کمی و از جنبه نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع میدانی و کتابخانه ای و توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارشناسان ذی ربط شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی صادراتی مستقر در تهران به تعداد آنها 133 پاسخ دهنده است که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک 99 مدیر و کارشناس به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق جهت گرد آوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری و پیشینه تحقیق از روش های کتابخانه ای و مقالات، کتب، پایان نامه ها و سایر منابع کتابخانه ای بهره گرفته شده است. همچنین در بخش جمع آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامههای استاندارد در این پژوهش به منظور گرداوری داده ها از پرسشنامههای استاندارد کارآفرینی بین الملل سیکورا و همکاران (2016)، عملکرد نوآورانه آلگر و همکاران (2006) و بهره گیری از فرصت ها دیمیتراتوس و همکاران (2012) استفاده شد که روایی و پایایی آن موردتایید قرار گرفت. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و smartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بهره گیری از رویکرد کارآفرینی بین الملل تاثیر مثبت و معناداری بر ارتقا عملکرد نوآورانه و بهره گیری از فرصت ها در سازمان ها دارد.
The present study was conducted with the aim of investigating the impact of utilizing the international entrepreneurship approach on promoting innovative performance and utilizing opportunities in organizations. This study is applied research in terms of its nature, quantitative research in terms of data type, and a field, library, and descriptive survey in terms of information collection. The statistical population consisted of 133 managers and relevant experts from small and medium-sized export-oriented manufacturing companies based in Tehran. Using Cochran’s formula and systematic random sampling, 99 managers and experts were selected as the sample size. For collecting theoretical foundations and research background, library methods—including articles, books, theses, and other library sources—were utilized. In the field data collection phase, standard questionnaires were employed: the International Entrepreneurship Questionnaire by Siqueira et al. (2016), the Innovative Performance Questionnaire by Alegre et al. (2006), and the Opportunity Exploitation Questionnaire by Dimitratos et al. (2012), the validity and reliability of which were confirmed. Finally, the collected data were analyzed using SPSS and SmartPLS software. The results indicated that adopting an international entrepreneurship approach has a positive and significant impact on enhancing innovative performance and opportunity exploitation in organizations.
اکبري، مرتضي، ذره پرورشجاع، الهام، پاداش زيوه، حميد، عليزاده مقدم، شکوه السادات (1397). تأثير نوآوري باز واردشونده و خارج شونده بر عملکرد نوآوري در شرکت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، مدیریت توسعه فناوری، 6(2)، 157-184.
باقریان، بهرام و باوفا، رضا (1393). چگونه ویژگی های کارآفرینی بین المللی قابلیت های اینترنت برای فرایند های تجارت بین المللی شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد؟ نخستین کنفرانس آینده پژوهی مدیریت و توسعه.
پرهيزگار محمدمهدي, اعتماديان سجاد (1397). تجربيات رهبران تحول آفرين با گرايش کارآفريني و عملکرد نوآورانه در الکترونيکي کردن گمرک(با رويکرد پديدارشناسي توصيفي کلايزي)، مطالعات رفتار سازماني، 7(25)، 1-29.
تیموري، هادی؛ شائمی، علی و زارعی، مریم (1396). رابطه ابعاد هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 83، 115-134.
رحیم نیا، فریبرز و حسنی راد، پریسا سادات (1395). بررسی رویکرد فرصت محور و منبع محور بر کارآفرینی بین المللی، کنفرانس بین المللی کسب و کار: فرصت ها و چالش ها.
نيك رفتار، طيبه؛ طالبي، كامبيز و سعيدي آراني، فاطمه (1394). بررسي رابطه نوآوري سازماني و عملکرد با متغير ميانجي نوآوري بازاريابي (مطالعه موردي: کسب وکارهاي کوچک و متوسط در صنعت نساجي کاشان)، مديريت بازرگاني (دانش مديريت)، 7(29)، 485-500.