تأثیر فرهنگ سازمانی سبز بر شهرت شرکت و عملکرد کسب و کار با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
1 - استاديار گروه مدیریت مالی و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تغییرات اقلیمی، آسیبهای صنایع به زیست بوم، افزایش انتشار گازهای گلخانهای و آلودگی آب و هوا باعث شده بکارگیری مدیریت سبز و توجه به مسائل زیست محیطی در جهان متلاطم امروز نه تنها به عنوان يك مزيت، بلكه به عنوان ضرورتي اجتنابناپذير براي شركتها و سازمانها به حساب آيد؛ لذا این پژوهش با هدف تبیین تأثیر فرهنگ سازمانی سبز بر شهرت شرکت و عملکرد کسب و کار با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز صورت پذیرفته است. روش پژوهش بر مبناي هدف كاربردي و بر مبناي اجرا توصيفي پيمايشي و جامعه آماری پژوهش شامل كاركنان و مديران شركت آرتا تجارت زرين بوده و نمونهای به حجم 145 نفر به شیوه نمونهگيري تصادفي سيستماتيك انتخاب شده است. براي جمعآوري اطلاعات از پرسشنامه فرهنگ سازمانی سبز هویون و همکاران (2023)، مدیریت منابع انسانی سبز پیووار سولج و همکاران (2023)، شهرت شرکت فائنی و همکاران (2025) و عملکرد مالی باه و همکاران (2020) و براي بررسي فرضيههاي پژوهش از مدلسازي معادلات ساختاري در نرم افزار اسمارتPLS استفاده شده و نتايج حاكي از آن است كه فرهنگ سازمانی سبز بر مدیریت منابع انسانی سبز، شهرت شرکت و عملکرد کسب و کار تاثیر مثبت دارد و تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر شهرت شرکت و عملکرد کسب و کار نیز تایید گردید. همچنین مشخص شد فرهنگ سازمانی سبز بر شهرت شرکت و عملکرد کسب و کار با نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز تأثیر دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت در صورت نهادینه شدن فرهنگ سازمانی سبز و بکارگیری مدیریت منابع انسانی سبز ميتوان شهرت شرکت را بهبود بخشید و عملکرد کسب و کار را ارتقا داد.
Climate change, industrial damage to the environment, increased greenhouse gas emissions, and air and water pollution have made the use of green management and attention to environmental issues in today's turbulent world not only an advantage, but also an unavoidable necessity for companies and organizations. This study was conducted with the aim of explaining the impact of green organizational culture on company reputation and business performance with the mediating role of green human resource management. The research method is based on the applied objective and on the basis of descriptive survey implementation, and the statistical population of the study includes employees and managers of Arta Tejarat Zarrin Company, and a sample of 145 people was selected through systematic random sampling. To collect data, the questionnaire of Green Organizational Culture by Huynh et al. (2023), Green Human Resource Management by Piwowar-Sulej et al. (2023), Company Reputation by Faeni et al. (2025), and Financial Performance by Bah et al. (2020) were used and Structural equation modeling in SmartPLS software was used to examine the research hypotheses and the results indicate that green organizational culture has a positive impact on green human resource management, company reputation, and business performance, and the impact of green human resource management on company reputation and business performance was also confirmed. It was also found that green organizational culture has an impact on company reputation and business performance with the mediating role of green human resource management. Therefore, it can be concluded that if a green organizational culture is institutionalized and green human resource management is implemented, the firm's reputation can be improved and business performance can be promoted.