بررسی رابطه بین مصرف منزلت گرا و عوامل اجتماعی
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارحسین وظیفه دوست 1 , علی افشاری 2 , هوشنگ گودرزی 3
1 - دانشیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: عوامل اجتماعی, مصرف منزلت گرا,
چکیده مقاله :
در این پژوهش،ابتدا در مورد مصرف منزلت گرا بحث و سپس رابطه این الگوی مصرف با عوامل اجتماعی(توجه به اطلاعات مقایسه ای اجتماعی،تاثیر پذیری اطلاعاتی از دیگران،تاثیر پذیری هنجاری از دیگران) بررسی می شود.این پژوهش در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی-واحد علوم و تحقیقات تهران و با استفاده از 384 نمونه انجام شده است.برای بررسی فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و نرم افزار SPSS استفاده شده است.نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بین "توجه به اطلاعات مقایسه ای اجتماعی،تاثیر پذیری هنجاری از دیگران"و"مصرف منزلت گرا"رابطه مستقیمی وجود دارد،اما بین"تاثیر پذیری اطلاعاتی از دیگران"و""مصرف منزلت گرا"رابطه ای وجود ندارد.
In this study at first the researchers have examined the status consumption and then they have investigated the relationship between this consumption habit and social factors (considering social comparison information, susceptibility to interpersonal information influence, susceptibility to interpersonal normative influences).This study has done among the students of Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch. The study has also analyzed the findings gathered from 384 samples. To test the hypothesis the researchers have used the spearman correlation coefficient formula and SPSS software. The results of this study show a positive relationship between "attention to social comparison information, susceptibility to interpersonal normative influence" and "status consumption". There is not any relationship between "susceptibility to interpersonal information influence" and” status consumption" is another outcome of this research.