بررسی نظاممند نقش ادغام برنامه درسی STEM در آموزش کودکان
محورهای موضوعی : برنامه درسی
کلید واژه: برنامه درسی, برنامه درسي استم, نظريه برنامه درسي تلفيقي, آموزش كودكان , آموزش و پرورش.,
چکیده مقاله :
هدف از اين مطالعه، بررسی نظام¬مند نقش ادغام برنامه درسی استم در آموزش کودکان بود. روش پژوهش پژوهش حاضر توصیفی- کاربردی است که به منظور بررسی، از مطالعات پیشین استفاده شده است. در این نوع مطالعه، یک روش سیستماتیک برای شناسایی انتخاب و ارزشیابی مطالعات مرتبط و همچنین جمع آوری و تحلیل داده های حاصل از مطالعات موجود مورد استفاده قرار گرفت. جست وجوی اولیه در چهار پایگاه داده iranmedexT,sid,magiran, pubmed, science در طی 2019 تا 2023 صورت گرفت. جهت تکمیل کار، محققین به دو موتور جست وجوی گول اسکالر و گوگل نیز مراجعه داشته اند، جست وجو در منابع بر اساس کلید واژگان از پیش تعیین شده، انجام شد. خروجی جست وجو در مجموع از چهار پایگاه داده تقريبا 40 مقاله براي مطالعه متن انتخاب شد كه از بين آن ها با روش نمونه گیری هدفمند، در نهايت از پانزده مقاله¬های مرتبط استخراج و در قالب ساختاری تنظیم شد. نتايج اين پژوهش نشان داد كه برنامه درسي استم در آموزش كودكان قادر می¬سازد تا مهارت های قرن بیست ویکم مانند ساختن و برقراری ارتباط را به دست آورند، که ادغام برنامه درسی تلفیقی استم میتواند به کودکان کمک کند تا به عنوان یک کل فکر کنند و ارتباط بین موضوعات مختلف را درک کنند. این روش آموزشی به کودکان از اين لحاظ که کودکان بتوانند در آینده به عنوان دانشمند، مهندس و یا فنآور در جامعه، کسب و کار بهبود زندگی خود و دیگران برای آینده ای بهتر، بهره ببرند یک امر ضروری است.
ايران نژادپريسا، فريده تهراني فاطمه(1400) مقایسه تطبیقی برنامه درسی آموزش پیش دبستانی در ایران و کره جنوبی.تهران، نشريه سلامت وآموزش دراوان كودكي دور 2 شماره 2 صفحات 47تا67
آقازاده پور علي (1396) راهنماي برنامه درسي و استاندارد¬هاي پادگيري دوره پيش دبستاني، هران، مرات.
رضايي مريم، امام جمعه ، سيد محمدرضا ، احمدي ، غلامعاي ، عصاره ، عليرضا ، نيكنام ، زهرا (1400)، مطالعه تطبيقي برنامه درسي استم تطبيقي در فنلاند ، سنگارپور وايالات متحد، براي ارائه توصيه هايي - به برنامه ريزان درسي ايران، فصلنامه ايراني آموزش وپرورش تطبيقي - دوره 5 شماره 1 دي 1400صص 1765-1788
قادري مصطفي(1391) عمل و نظريه در مطالعات برنامه درسي، تهران، ناشر اواري نور.
كريم زاده آيتي، محسن، پورشافعي هادي(1399) ، مشكلات اجراي آموزش تلفيقي استم مطالعه مروري نظام-بندي سيستماتي، فصلنامه مطالعات بين رشته¬اي در آموزش، دوره 1شماره 1، شماره پياپي 1
محمدي حسن(1395)، خلاقيت و شيوه¬اي نو در اندازه¬گيري آن پژوهش¬هاي روان شناختي55-54.
مشايخ فريده (1390)، برنامه ريزي درسي مدارس، تهران، نشر، دفترامور كمك آموزشي (وزارت آموزش و پرورش)
Agustiningsih:pramudyadya dwi arist ya putra;1.ketut mahar dika;nuriman;slamet hariyadi (2023) indonesionpreserrice primary school teachers under standing of stem education. Aipconf.proc 2679,060015(2023) http://doi.org//0.1063/5.0112458
Butz,w.p.,Kelly,t.k,Adamson,d.a.,Fossum,d.,& Gross,m.e.(2004)will the scientific and technology work force meet the requirements of thevfederal government?pittsburgh , pa:rand.
BUTZ, W., KELLY, T., ADAMSON, D., BLOOM, G., FOSSUM, D., & GROSS, M. (2004). Will the scientific and technology workforce meet the repquirements of the federal government? pittsburgh,PA:RAND.
Barlex,D.(2007).Capitalising on the utiliy embedded in design and technology activity:an exploration of cross-curricula links.IN:norman,E.W.L and spendlove, D. (EDS). The design and technology associationinternational research con ference
Berry, m., chalmers, c., & chandra, v. (2012). stem Futures and practice : can we teach stem in a more meaningful and integrated way? instructional innovations and inter disciplinary research in stem education ,2nd international stem in education Conference, . retrieved from http://stem 2012.bnu.edu.cn/data/long%20paper/ stem 2012-82.pdf.: Beiging,November 24-27
changzhao wang, jishen & jiechao (2021)integrating computational thinking in stem education : aliterature review published:12november.
Edwards,s.shouteris,h,cutter-mackenzie, a.,&andelliot,s. (2016).young children learing about well-being and environmental education in the early years. afundsof knowledge approach.eariy years,. 36(1),33-50
Edwards, S., Skouteris, H., Mackenzie-Knowles, A., & Rutherford, L. ( 2015). Young children learning about well-being and environmental education in the early years: a funds of knowledge approach. Early Years An International Journal of Research and Development 36(1):1-18. DOI:10.1080/09575146.2015.1064099.
Judy.B.(2011).five innovations from world warii.retrieved from http://bigdesignevents Com/2011/09/innovations.from-world- war-ii/
saders,m.(2009),stem education, stem mania .the technology. Teacher, 68(4).20-26 science.(n.d).collins English dictionary-complete&unabridged 10th edition. Retrieved may 20,2012,from dictionary .com website: http://dictionary.refernce.com/browse/science
kelly, B. (2012). Stem what is ,and why we should care. u. s. news and world report,. retrieved from: http://money.usnews-com/money/careers/articles/2012/ 0910/stem-what-it-is-and-why-we-should-car mathematics . (n.d). collins english dictionary-compl ete & unabbridged 10th edition
Kamil arif kirkic, elifesra arikan(2023)primary school teachers attitudes and views toward stem education- science education in ternational 34(2),132-141. https://doi.org/10.3828/sei.v34i2.70
liang-huiwang, bingchen, gwo-jen hwang, jue-aiguan, yung-qing wang (2022) effects of digital game-basad stem education on students learning achievement: ameta-analysis.international journal of stem eduction articlenumber:26.
moore, T., Stohlmann, m., Wang, h.-h., Maruyamatank, k., & &Roehrig, g. (2014). Implementation and intergration of engineering ink-12stem education.in S.purzer, j.stobel,&m.e.cardella(eds), Engineering in pre-college settings:. synthesizing research, policy, and practices (pp.419-425) west lafayette:purdue university press.
National Acadmy of Sciences . (2013). Next generation Science Standards : for States, by states. . washington: national Academies press.
ostler,e.(2012).21 stcentury stem education: Atactical model for long-range success. International journal of applied science and technology ,2(1),28-33
polman,j.u.,&miller,d.(2010)changing stories :trajectories of identification among African American youth in a science outreach apprenticeship. American educational research journal,47(4),879-918. https://doi.org/10.3102/002831210367513
Rasul, mhalim,l., &iksanmz.(2016).using stem integrated approach tonurture student stnterest and 21 stcenturyskil l,s.interer national conference on education in mathematics, science & technology.epess,4,13319.
Razavi, A. G., & Poshti, K. (2015). astudy of correspondence between intended and implemented curricula of pre-primary school. JOURNAL OF
rahm, j. (2014). reframing reasearch on informal teaching and learning inscience: comments and commentary at the heart of a new vision for the field.. https://doi.org/10.1002/tea21114: journal of reseatch in science teaching, 51 (3),395-406.
Sanders, m. (2009). stem education, stem mania . the technology Retreved may20,2012,from dictionary.com website: http://dictionary. reference. com/ browse/ science.: Teacher, 68(4).20-26scince. (n. d). collins english dictionary- complete & unabridged 10th edition.
Sarkhosh, s., faghiharam, b.,shabanigilchalan,h.,&zabihi,r.(2021).identifying components and elements based on problem solving skills development in order to provide on optimal model for preschool. journal of research in teaching ,9,1.43-t2.
Treacy, p. &o, Donoghue, y,(2014).Authentic integration:A model for integrating mathematics and science in the classroom .international of mathe matical education in science and technology, 45(5),703-718
Vasliki samara, konstantionos t.kotsis(2023) primary school teachers perceptions of using stem in the classroom attitues, obstacles, and suggestions :aliterature reniew. contemporary mathematics and scienceeducation,4(1)2023,ep23018, https://doi.org/10.30935/conmaths/13298
williams, M., Linn, m., Ammon, p., & &Gearhart, M. (2004). learning to teach inquiry science in a teachnology-based environment: Acase study . journal of science education and technology,13(2),189-2060.