نقش جهتگیری بلند مدت و کوتاه مدت دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل در موفقیت یادگیری الکترونیکی
محورهای موضوعی : برنامه درسیزهرا نجفی زنگیر 1 , توران سلیمانی 2 , زهره مجد 3
1 - دانشجوی دکترا ، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی ،دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
کلید واژه: یادگیری الکترونیکی, یادگیری آنلاین, دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل, تحولات آموزشی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش جهت گیری بلند مدتو کوتاه مدت دانشجویان در یادگیری الکترونیکی انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل، در سال تحصیلی 1401-1400می باشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 367 نفربا استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و نرم افزارSmart pls برای بررسی مسائل مربوط به روایی و پایایی متغیرها و روابط علّی بین آنها و قدرت تبیین استفاده شد. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه استاندارد، 33 سؤال بسته پاسخ با طیف لیکرت بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظرخبرگان مورد سنجش قرارگرفت و پایایی پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات بر رضایت کاربر تأثیر معناداری دارد. همچنین رضایت کاربرمزایای استفاده از سیستم تأثیر معناداری داشت و جهت گیری های بلند مدت و کوتاه مدت بر مزایای استفاده از سیستم تأثیرگذار بود.
The current research was conducted with the aim of investigating the role of long-term and short-term orientation of students in electronic learning. The research method was applied in terms of objective and descriptive survey in terms of data collection. The statistical population includes all students of Ardabil Azad University in the academic year of 1400-1401. Based on Morgan's Table, 367 people were selected as a sample using simple random sampling method. The structural equation modeling was used using SPSS and Smart pls to investigate issues related to validity and reliability of variables and causal relationships between them and explanatory power. The data collection tool was a standard questionnaire, 33 closed-ended items on a Likert scale. The validity of the questionnaire was measured based on the opinion of experts, and the reliability of the research was checked and confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The results of statistical analysis showed that system quality, information quality, and service quality have a significant effect on user satisfaction. Also, user satisfaction had a significant effect on the benefits of using the system, and long-term and short-term orientations had an effect on the benefits of using the system.
_||_