آسیب های اجرای برنامه درسی در کلاس های چندپایه دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : برنامه درسی
مرجان خميس آبادي
1
,
محمد جوادی پور
2
*
,
کیوان صالحی
3
,
معصومه السادات ابطحی
4
1 - علوم تحقیقات
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
4 - استاد یار و مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه علوم تحقیقات
کلید واژه: آسیب, اجرای برنامه درسی, دوره ابتدایی, کلاس چندپایه, نظریه برخاسته از داده ها,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب های اجرای برنامه درسی در کلاس های چندپایه دوره ابتدایی انجام شد. بدین منظور از رویکرد کیفی، روش نظریه برخاسته از داده ها، طرح سازاگرای کتی چارمز استفاده شد. میدان پژوهش، صاحبنظران و متخصصانی که در حوزه برنامه درسی کلاس های چندپایه صاحبنظر و متخصص هستند. داده ها مبتنی بر مصاحبه نیمه ساختارمند با 20 متخصص حوزه برنامه درسی کلاس های چند پایه که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند گرداوری شد. تحلیل داده ها با سه شیوه کدگذاری اغازین ،متمرکز و نظری انجام شد.یافته به شناسایی شش طبقه کلی از اسیبها شامل: آسیب های ناشی از اهداف شامل دو طبقه اصلی و سه طبقه فرعی، آسیب های ناشی از روش تدریس شامل چهار طبقه اصلی و شش طبقه فرعی، آسیب های ناشی از دانش آموزان شامل پنج طبقه اصلی و یازده طبقه فرعی، آسیب های ناشی از محتوای آموزشی شامل دو طبقه اصلی و پنج طبقه فرعی، آسیب های ناشی از زمان، مکان و فضای آموزشی شامل سه طبقه اصلی و نه طبقه فرعی و آسیب های ناشی از ارزشیابی شامل دو طبقه اصلی و شش طبقه فرعی منتج گردید. تداوم اسیبهای شناسایی شده میتواند سلامت نظام اموزش ابتدایی به ویژه پویایی کلاسهای چندپایه را با مخاطرات جدی همراه ساخته و تبعاتی پردامنه ای را رقم زند.برای کاهش اسیبها پیشنهاداتیی ارائه گردید.
This study aimed to identify the challenges in implementing the curriculum in multigrade elementary classes. A qualitative approach was adopted, utilizing grounded theory methodology and Kathy Charmaz's constructivist design. The research field included experts and specialists in multigrade classroom curricula. Data were collected through semi-structured interviews with 20 curriculum specialists selected via snowball sampling. Data analysis was conducted using three coding methods: initial, focused, and theoretical.
The findings identified six major categories of challenges:
Challenges Related to Goals:
Comprising two main categories and three subcategories.Challenges Related to Teaching Methods: Comprising four main categories and six subcategories.Challenges Related to Students: Comprising five main categories and eleven subcategories.Challenges Related to Educational Content: Comprising two main categories and five subcategories.Challenges Related to Time, Location, and Educational Space: Comprising three main categories and nine subcategories.Challenges Related to Assessment: Comprising two main categories and six subcategories.The persistence of these identified challenges could jeopardize the integrity of the elementary education system, particularly the dynamics of multigrade classes, leading to significant and far-reaching consequences. Suggestions were provided to mitigate these challenges.
اسلامی، ابراهیم؛ نظری، حسین؛ آبقه ئی، ابوالقاسم و حاج محمدی، موسی. (1402). اهمیت و ضرورت تشکیل کلاس های چند پایه و چگونکی اداره ی این کلاس ها. شانزدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره و علوم تربیتی.
حسینی، سیدرامین و رستمی، مرضیه. (1401). ضرورت راهنمایی و مشاوره در کلاس های چندپایه. کنفرانس ملی پژوهش های سازمان و مدیریت.
زینالپور، حامد؛ زینالپور، داریوش و زینالپور، داریوش. (1401). آسیب شناسی آموزش در کلاسهای چندپایه، بررسی فرصت ها و تهدیدها (مطالعه موردی شهرستان ماکو). پویش در آموزش علوم انسانی. 8(29)، 19-1.
مشکین فام، مژده؛ اکبری خسروی بابادی، علی؛ عباسی سروک، لطف الله و پوشنه، کامبیز. (1402). شناسایی عناصر برنامه درسی کلاس های چند پایه دوره ی ابتدایی. فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. 7، 139-126.
Charmaz, K. (2017). Constructivist Grounded Theory.The Journal Of Positive Psychology, 12(3), 299-300.
Hall, T., Connolly, C., Grádaigh, S. Ó., Burden, K., Kearney, M., Schuck, S., … Kosmas, P. (2020). Education in precarious times: A comparative study across six countries to identify design priorities for mobile learning in a pandemic. Information and Learning Sciences, 121(5/6), 433-442.
Karaçoban, Fatma. & Memet Karakuş. (2022). Evaluation Of The Curriculum Of The Teaching In The Multigrade Classrooms Course: Participatory Evaluation Approach. Pegem Journal Of Education And Instruction, 12(1), 84-99.
Manzano, E. C., & Magalona, J. D. (2023). Attitude Towards Teaching And Professional Qualification Of Prospective Teachers In A Multi-Grade Classroom. Epra International Journal Of Multidisciplinary Research (Ijmr), 9(4), 187-190.
Murodullayevna, J. G. (2023). Ways Of Using Modern Educational Technologies In The Primary Education System. Intent Research Scientific Journal, 2(2), 124-127.
Naparan, Genesis B. Vivian G. Alinsug. (2021). Classroom Strategies Of Multigrade Teachers. Social Sciences & Humanities Open. 3, 1-6.
Nichols, S., & Stahl, G. (2019). Intersectionality in higher education research: a systematic literature review. Higher Education Research and Development, 38(6), 1255-1268.
Ortiz-Wythe, Bianca., Mark R. Warren and Andrew R. King. (2022). Intersectional Organizing and Educational Justice: How Lived Experience Influences Community Organizers’ Understanding and Practice of Intersectional Organizing. Soc. Sci. 11(147), 1-23.
Ogier, S. (2022). A Broad and Balanced Curriculum in Primary Schools: educating the whole child. A Broad and Balanced Curriculum in Primary Schools, 1-100.
Olmos-Gómez, M. D. C., Luque Suárez, M., Ferrara, C., & Olmedo-Moreno, E. M. (2020). Quality of higher education through the pursuit of satisfaction with a focus on sustainability. Sustainability, 12(6), 2366.
Okamoto, Y. (2020). Opportunities and challenges in multigrade teaching using direct and indirect teaching methods with Zurashi and Watari approaches in the Philippines: Kagay-Anon Ria schools experiences. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3652738 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3652738.
Pradhan, S. (2022). Multi-grade Teaching impact in Extended Classroom. International Journal of Humanities and Educational Development (IJHED), 4(1), 23-26.
Ridge, N., & Kippels, S. (2019). UNESCO, education, and the private sector: A relationship on whose terms?: Commodification, the market and business involvement. In Researching the Global Education Industry. Palgrave Macmillan.
Shareefa, Mariyam. (2020). Using differentiated instruction in multigrade classes: a case of a small school. Asia Pacific Journal of Education, 41(1), 1-17.
Silver, D. (2022). A Theoretical Framework For Studying Teachers' Curriculum Supplementation. Review Of Educational Research, 92(3), 455-489.
Steinmetz, K. (2020). She coined the term ‘intersectionality’ over 30 years ago. Here’s what it means to her today. Time Magazine. https://time.com/5786710/ kimberle-crenshaw-intersectionality.
Tayoni, Aleli C., Ferdinand T. Abocejo. (2023). The Multigrade Education Program: A Policy Evaluation. International Journal Of Academic Pedagogical Research (IJAPR). 7(1), 1-6.
Trahar, S., Timmis, S., Lucas, L., & Naidoo, K. (2020). Rurality and access to higher education. Compare. A Journal of Comparative and International Education, 50(7), 929–942.
Tabot, a. and Tuimur, n. (2022). The Role of Curriculum Objectives and Evaluation in Development of Instructional Efficacy in Special Needs Education among Primary Teacher Trainees in Kenya. European Journal of Education and Pedagogy. 3(3), 128-134.
Yuliyanto, A., Abdul, R., Muqodas, I., Wulandari, H., & Mifta, D. (2020). Alternative learning of the future based on verbal-linguistic, and visual-spatial intelligence through Youtube-based mind map when pandemic covid-19. Jurnal JPSD Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 7(2), 132–141.
UNESCO. (2020b). UNESCO. (2020b). Right to Education Under Pressure: Main Challenges and Transformative Actions in the Educational Response to the Mixed Migratory Flow of the Venezuelan Population in Peru. Https://Unesdoc. Unesco.Org.
UNESCO. (2022). The Right To Education In The 21st Century: Findings From The International Seminar On The Evolving Right To Education. Https://Unesdoc.Unesco.Org/Ark:/48223/ Pf0000381108
Wahab. M. Y. (2018). The Effectivity Of Physical Fitness Test On Multi Level Run To Improve Students’ Motivation. Performance And Achievement. In Proceeding International Seminar
Warren, Mark R. (2022). Willful Defiance: The Movement to Dismantle the School-to-Prison Pipeline. New York: Oxford University Press.
Wiafe, Ernestina (2022). School Dropout Among Children and Its Implication(s): Perspectives from Rural Ghana. Available at: https://www.researchgate.net/publication/362467632_School_Dropout_Among_Children_and_Its_Implications_Perspectives_from_Rural_Ghana.