راهبردهای آموزشی تقویت هوش متبلور کودکان پیش دبستانی به شیوه نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : برنامه درسی
شیما شفیع پور مطلق
1
,
فرهاد شفیع پور
2
,
تقی آقا حسینی
3
*
1 -
2 - دانشیار گروه علوم تربيتي دانشگاه ازاد اسلامي واحد محلات
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
کلید واژه: هوش متبلور, پیش دبستانی, راهبردهای آموزشی, کودکان, الگو, برنامه درسی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر،شناسایی راهبردهای آموزشی تقویت هوش متبلور کودکان پیش دبستانی بود.. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش کیفی-نظریه داده بنیاد است. محیط تحقیق شامل کلیه اساتید رشته روانشناسی کودک و آموزش ابتدایی هستند. نمونه گیری بصورت هدفمند تا حد اشباع داده ها به تعداد 22 نفر تداوم یافت.ابزار تحقیق ،مصاحبه عمیق بود. برای تامین اعتبار داده ها، داده های مستخرجه توسط دو نفر از اساتید خبره وارسی گردید. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد،شرایط علّی تقویت هوش متبلور کودکان شامل گسترش نقشه مفهومی، یادگیری بر حسب قلمرو، گسترش زاویه دید، پرورش تفکر، تقویت تفکر تمییز، تحلیل موقعیت، ادراک چندگانگی، پدیدارسازی ظرفیت ها و علائق، فعلیت بخشی هوش، رشد مهارتهای فراشناختی، ابتکار عمل بدست دادن، توانایی تجسم،و انتزاع مفاهیم بوده است. شرایط زمینه ای شامل بهره گیری از رویکرد ریزوماتیک، و رویکرد توسعه سازی محیط یادگیری بوده است. شرایط مداخله ای شامل عدم تسلط مربیان در بهبود قوه شناختی کودکان، عدم تسلط مربیان در بهبود قوه عاطفی کودکان، عدم تسلط مربیان در بهبود قوه روانی-حرکتی کودکان بوده است. شرایط راهبردی شامل رویکرد مسئله یابی،توسعه فضای یادگیری الکترونیکی، و توسعه بازدیدها بوده است. شرایط پیامدی شامل ابتکار عمل در ادراک برنامه درسی، و رفع محدودیت های هوش ژنتیکی بوده است.
The aim of the present study was to identify educational strategies to enhance the crystallized intelligence of preschool children. The present study is based on a fundamental objective and a qualitative-data-based theory method. The research environment includes all professors in the field of child psychology and elementary education. Purposive sampling continued until data saturation reached 22 people. The research tool was an in-depth interview. To ensure data validity, the extracted data was checked by two expert professors. In general, the results of the study showed that the causal conditions for enhancing children's crystallized intelligence included expanding the conceptual map, learning by domain, expanding the perspective, cultivating thinking, strengthening differentiated thinking, analyzing the situation, perceiving diversity, manifesting capacities and interests, actualizing intelligence, developing metacognitive skills, taking initiative, visualizing ability, and abstracting concepts. The background conditions included using the rhizomatic approach, and the learning environment development approach. Intervention conditions included lack of mastery of educators in improving children's cognitive abilities, lack of mastery of educators in improving children's emotional abilities, lack of mastery of educators in improving children's psychomotor abilities. Strategic conditions included problem-solving approach, development of e-learning space, and development of visits. Outcome conditions included initiative in understanding the curriculum, and removal of limitations of genetic intelligence.