• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تفاوت‌های رفتاری دانش‌آموزان بیش فعال نسبت به سایر دانش‌آموزان از منظر معلمان (یک مطالعه پدیدارشناسانه)
        حبیبه یاحقی رودسری
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته معلمان در ارتباط با تفاوت رفتاری دانش آموزان بیش فعال نسبت به دانش آموزان عادی در کلاس درس بود. به این منظور از رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی استفاده شد.جامعه مورد مطالعه تمامی معلمانی بودند که تجربه و سابقه تدریس به کودکان بیش فعال را چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته معلمان در ارتباط با تفاوت رفتاری دانش آموزان بیش فعال نسبت به دانش آموزان عادی در کلاس درس بود. به این منظور از رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی استفاده شد.جامعه مورد مطالعه تمامی معلمانی بودند که تجربه و سابقه تدریس به کودکان بیش فعال را داشتند بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 15 نفر از این معلمان مصاحبه به عمل آمد و کار گردآوری داده ها تا اشباع نظری پیش رفت. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه بدون ساختار و روش تحلیل پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی بود.جهت تامین اعتبار داده های پژوهش از روش چک اعضا استفاده شد. نتایج حاصل از داده ها حاکی از 9 درون مایه بود که عبارتند از: پرخاشگر، پندناپذیر، عدم تمرکز، پرحرف، پرتحرکی، کم صبری، بی طاقتی، تنهایی و انزوا و بی نظمی. بنابراین نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که در مولفه های رفتاری اصلی دانش آموزان بیش فعال و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه هوش اجتماعی با رفتار اخلاقی دانش‌آموزان دختر دوره دوم آموزش متوسطه شهرستان نی‌ریز در سال تحصیلی 1397-1398
        شهلا زر پرور مژگان قاجاریه
        پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است که هدف آن بررسی رابطه هوش اجتماعی و رفتار اخلاقی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر نی ریز در سال تحصیلی 1398-1397 بود. جامعه آماری این پژوهش کل دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر نی ریز بود که در سال تحصیلی 1398-1397 چکیده کامل
        پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است که هدف آن بررسی رابطه هوش اجتماعی و رفتار اخلاقی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر نی ریز در سال تحصیلی 1398-1397 بود. جامعه آماری این پژوهش کل دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر نی ریز بود که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند (1410 نفر) و براساس جدول جرسی و مورگان تعداد 202 نفر از آن ها به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. در این پژوهش از مقیاس هوش اجتماعی ترمسو و پرسشنامه رفتار اخلاقی سوانسون و هیل برای گردآوری داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیر آگاهی اجتماعی (113/0, R2= 336/0r= ) با بیشترین تأثیر، پیش بینی کننده رفتار اخلاقی بود. این متغیر توانست حدود 8/10 درصد از تغییرات متغیر رفتار اخلاقی را تبیین کند. به علاوه متغیر پردازش اطلاعات اجتماعی (159/0, R2= 399/0r= ) توانست حدود 1/4 درصد تبیین کننده متغیر وابسته رفتار اخلاقی باشد. این در حالی است که هوش اجتماعی و مهارت های اجتماعی تأثیری بر رفتار اخلاقی دانش‌آموزان مورد مطالعه در این پژوهش نداشتند. نتایج پژوهش نشان داد دانش آموزانی که از آگاهی اجتماعی بالاتری برخوردار هستند می دانند در موقعیت های اجتماعی از آن ها چه انتظاری می رود و در نتیجه رفتارهای اخلاقی قابل قبولی از خود نشان می دهند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی مهارت‌های تجربه شده و نقش دانش آموزان در برنامه درسی هنر پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان و دانش آموزان
        فرشته فرهادزاده مرجان کیان غلامرضا حاجی نژاد
        هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهارت های تجربه شده و نقش دانش آموزان در برنامه درسی هنر پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان و دانش آموزان است. رویکرد پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش معلمان و دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 و 4 شهر کرج بودند. اطلاع رسان های پژ چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهارت های تجربه شده و نقش دانش آموزان در برنامه درسی هنر پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان و دانش آموزان است. رویکرد پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش معلمان و دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 و 4 شهر کرج بودند. اطلاع رسان های پژوهش 10 نفر از معلمان برنامه درسی هنر و 10 نفر از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی که به صورت هدفمند انتخاب شدند، بودند که با رعایت اصل اشباع نظری از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند در پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شدند و روایی و پایایی آنها از طریق 4 معیار مقبولیت، قابلیت اعتماد، تأییدپذیری و انتقال پذیری به دست آمد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که سطح آگاهی مدیران و والدین نسبت به برنامه درسی هنر نیاز به بازنگری دارد تا فرهنگ سازی مناسبی نسبت به این حوزه یادگیری در میان معلمان و دانش آموزان پدید آید. امید که با افزایش آگاهی و کاربرد این حوزه در فعالیت های روزمره زندگی دانش آموزان برنامه درسی هنر مورد توجه و عنایت دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی عناصر سازنده‌ی حکمرانی شرکتی خوب به مثابه مقوله‌ای میان رشته‌ای
        غزاله نظری عارف بهزاد فرخ سرشت قربانعلی اقا احمدی سعید اسلامی
        حکمرانی شرکتی خوب به مثابه یک الگوی توسعه پایدار منابع انسانی با بازیگرانی از هر سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی، جایگاه ویژه ای در بسیاری از نظرورزی های علمی اخیر پیرامون مفهوم حاکمیت دارد. با این وجود و علی رغم اهمیت و جایگاه مفهوم حکمرانی شرکت خوب، خلاء نظری در این چکیده کامل
        حکمرانی شرکتی خوب به مثابه یک الگوی توسعه پایدار منابع انسانی با بازیگرانی از هر سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی، جایگاه ویژه ای در بسیاری از نظرورزی های علمی اخیر پیرامون مفهوم حاکمیت دارد. با این وجود و علی رغم اهمیت و جایگاه مفهوم حکمرانی شرکت خوب، خلاء نظری در این زمینه آشکار است. یک دلیل این امر شاید پیچیدگی های مربوط به پرداختن به آن به مثابه یک مقوله ی میان رشته ای است. برای پرداختن به این خلاء و با نگاهی میان رشته ای، پژوهش حاضر، با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون به کشف عناصر سازنده ی حکمرانی شرکتی خوب پرداخته است. نتایج این تحقیق در نهایت منجر به شناسایی هشت مضمون اصلی و بیست و سه مضمون فرعی گردید. ۱. شعور حاکمیتی، ۲. فرهنگ سازمانی، ۳.افشای اطلاعات، ۴. پاسخگویی، ۵. شبکه ای از روابط، ۶. اندازه هیأت مدیره، ۷. عدالت و انصاف و ۸. ساختار مالیکت، عناصر اصلی سازنده ی حکمرانی شرکتی خوب شناخته شده اند. نتایج این پژوهش مبانی نظری لازم برای پرداختن به حکمرانی شرکتی خوب و ارزیابی آن را فراهم می آورد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه سواد اطلاعاتی معلم با کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران
        زینب سادات مکبری امیرحسین محمدداودی مریم صفرنواده
        پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی معلم با کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی، روش گردآوری داده ها، میدانی و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران که بال چکیده کامل
        پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی معلم با کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی، روش گردآوری داده ها، میدانی و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران که بالغ بر 604 نفر بوده که با توجه به جدول مورگان از این تعداد 234 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ ای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد سنجش سطح سواد اطلاعاتی یزدانی (1391)، کیفیت تدریس سراج (2003) و مهارت حل مسأله هپنر و پترسن (1982) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها به وسیله صاحب نظران و اساتید دانشگاه تأیید و پایایی آنها به میزان آلفای کرونباخ 94/0، 91/0 و 86/0 به دست آمد. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-22 و Lisrel استفاده شد و داده ها با توجه به شاخص های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و شاخص های استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان می‌دهد که همبستگی بین متغیرها مثبت، متوسط و معنادار است؛ این بدان معناست که با افزایش میزان سواد اطلاعاتی معلمان میزان کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله آنها نیز افزایش می‌یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - آسیب شناسی از خودبیگانگی از منظر قرآن در سازمان‌های آموزشی (مطالعه موردی :کارکنان دانشگاه آزاد ساری)
        رقیه صادقی اهنگری حمید محمد قاسمی لنگرودی سید احمد میریان
        این مقاله با هدف آسیب شناسی از خودبیگانگی از منظر قرآن در سازمان های آموزشی، در میان کارکنان دانشگاه آزاد ساری شده است. از خود بیگانگی پدیده ای است که تأثیر عملی بسیار زیادی بر زندگی انسان داشته، جهت و هدف ها را به سمت و سوی خاصی سوق می دهد. هنگامی که انسان دچار از خودب چکیده کامل
        این مقاله با هدف آسیب شناسی از خودبیگانگی از منظر قرآن در سازمان های آموزشی، در میان کارکنان دانشگاه آزاد ساری شده است. از خود بیگانگی پدیده ای است که تأثیر عملی بسیار زیادی بر زندگی انسان داشته، جهت و هدف ها را به سمت و سوی خاصی سوق می دهد. هنگامی که انسان دچار از خودبیگانگی می شود، هویت و ماهیت اصلی خود را از یاد می برد و رفتاری را در پیش می گیرد که خارج از دایره انسانیت است و از شخصیت سالم و متعادل بیرون می آید. این امر پیامدها و عوارض جبران ناپذیری بر شخصیت انسان به جای می گذارد که اثرات آن نه تنها در دنیا، بلکه در آخرت نیز گریبان گیر آدمی می گردد. شناخت این آثار از آن جهت که می تواند انسان را در مبارزه و پیشگیری از آن راهنمایی کرده و از نفوذ بیشتر این عامل مخرب جلوگیری به عمل آورد، مفید و مثمرثمر خواهد بود . طرح پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی کارمندان دانشگاه آزاد ساری بودند. نمونه پژوهش شامل 300 کارمند بود که بر اساس جدول مورگان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام شد. نتایج نشان از تأثیر مثبت متغیرهای پژوهش در دانشگاه آزاد ساری در بین کارمندان می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیل ساختارمند مدیریت شایستگی بر چابکی سازمانی در نظام‌های آموزشی (مقاله مروری )
        پریسا اصغری محمد صالحی کیومرث نیاز اذری
        دنیای امروز دنیای سازمان هاست و نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منابع سازمان محور رویکردها و فعالیت های سازمانی بوده و در اعتلای اهداف و آرمان- های سازمان نقش اساسی ایفا می کنند منابع انسانی می تواند به عنوان یک نیروی کارآمد و مستمر در یک مزیت رقابتی برای سازمان عمل چکیده کامل
        دنیای امروز دنیای سازمان هاست و نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منابع سازمان محور رویکردها و فعالیت های سازمانی بوده و در اعتلای اهداف و آرمان- های سازمان نقش اساسی ایفا می کنند منابع انسانی می تواند به عنوان یک نیروی کارآمد و مستمر در یک مزیت رقابتی برای سازمان عمل کنند .امروزه برای تحقق اهداف سازمانی افراد لایق و کاردان باید در رأس امور قرار گیرند. از طرفی چابکی سازمانی توانایی سازمان برای بقا و پیشرفت در محیطی با تغییرات مداوم و پیش بینی نشدنی است. بنابراین سازمان ها از جمله دانشگاه ها برای تحقق چابکی سازمانی نیازمند افرادی هستند که از توانمندی، دانش و مهارت های مدیریتی برخوردار باشند. بنابراین مطالعه حاضر، با هدف تحلیل ساختارمند مدیریت شایستگی بر چابکی سازمانی در نظام های آموزشی صورت گرفته است. این پژوهش از نوع مروری می باشد که از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتیGoogle Scholar,Eric,Science Direct,PubMed,Scopus,Elsevier در محدوده سال های 2000 الی 2022 صورت گرفته است و جستجوی مقالات بر اساس کلیدواژه های مروری، مدیریت شایستگی و چابکی سازمانی انجام شده است. نتایج نشان می دهد که مدیریت شایستگی می تواند بر چابکی سازمانی تأثیرگذار باشد بنابراین با بهره گیری از رویکرد مدیریت شایستگی می توان نظام های آموزشی را به سمت چابکی هدایت کرد. نتایج این پژوهش به مسئولان و مدیران و دست اندرکاران نظام آموزشی پیشنهاد می کند مدیریت شایستگی در تمام امور مورد اولویت قرار گیرد تا بتوانند موجب ارتقاء سازمانی شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - طراحی مدل توسعه یکپارچه ارزیابی شاخص‌های شایستگی‌های مربی‌گری در مراکز آموزشی با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: واحدها و مراکز دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی)
        سرور حیدری اغجیوان کلثوم کیان نیا
        مربی گری1 به‌عنوان یک روش توسعه‌ مدیریت و یک راهبرد برای بهبود عملکرد، اخیراً در میان مدیران سازمان ها در حال رشد است. یکی از مهم‌ترین نیازهای پژوهشی در این زمینه، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت در مربی گری، در قالب الگویی کاربردی و قابل ارزیابی است تا با استفاده از شایست چکیده کامل
        مربی گری1 به‌عنوان یک روش توسعه‌ مدیریت و یک راهبرد برای بهبود عملکرد، اخیراً در میان مدیران سازمان ها در حال رشد است. یکی از مهم‌ترین نیازهای پژوهشی در این زمینه، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت در مربی گری، در قالب الگویی کاربردی و قابل ارزیابی است تا با استفاده از شایستگی های مربی گری، نیروی انسانی خود را متعهد ساخته و به بهبود عملکرد فردی و سازمانی نائل آیند. با وجود این، هیچ تحقیق یا ادبیاتی در این زمینه وجود ندارد که کدامیک از عوامل شایستگی های مربی گری بیشترین بهبود عملکرد فردی و سازمانی را برای این سازمان ها به ویژه مراکز دانشگاهی بوجود می آورند. در تحقیق حاضر در راستای پاسخگویی به این چالش، به صورت جامع و نظام مند تمامی شاخص هایی که در حوزه شایستگی های مربی گری مؤثر هستند از طریق مطالعه اسنادی و به کمک روش دلفی فازی و نظر 10 نفر از خبرگان شناسایی و با استفاده از رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری جهت نظم بخشیدن و جهت دادن به پیچیدگی روابط بین شاخص ها و با توسعه مدل یکپارچه نسبت به میزان اثربخشی شاخص ها اقدام گردید. نتایج نشان داد که شاخص های "حمایت از ارزش های اخلاقی" و "اعتماد به توانایی های بالقوه افراد" دارای بیشترین میزان اثربخشی در بین شاخص های شایستگی های مربی گری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - ارائه مدل برنامه درسی کار آفرینی جهت ارتقاء و کسب شایستگی‌های کارآفرینی دانش آموزان ( نمونه پژوهش: مدارس متوسط دوم استان البرز)
        عفت اصلانی رضا والا فتاح ناظم
        هدف این پژوهش، ارائه مدل برنامه درسی کار آفرینی جهت ارتقاء و کسب شایستگی‌های کارآفرینی دانش آموزان (نمونه پژوهش: مدارس متوسط دوم استان البرز) است. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، پژوهشی تلفیقی(کیفی-کمّی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان رشته ک چکیده کامل
        هدف این پژوهش، ارائه مدل برنامه درسی کار آفرینی جهت ارتقاء و کسب شایستگی‌های کارآفرینی دانش آموزان (نمونه پژوهش: مدارس متوسط دوم استان البرز) است. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، پژوهشی تلفیقی(کیفی-کمّی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان رشته کارآفرینی استان البرز در سال تحصیلی 400-1399 به تعداد 14 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمّی نیز شامل کلیه معلمان متوسطه دوم درس برنامه‌ریزی و کارآفرینی استان البرز در سال تحصیلی 400-1399 (266 نفر) بودند که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و گرجسی 154 نفر تعیین و به صورت روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه‌ محقق ساخته بر اساس یافته‌های بخش کیفی بود. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از نرم‌افزارMaxquda18 و در بخش کمّی با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart Pls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بخش کیفی 56 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی برای برنامه درسی کارآفرینی وجود دارد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز نشان داد عامل اول یعنی ایجاد دانش کارآفرینی 54/6 از واریانس کل را تبیین می‌کند، عامل دوم (نگرش کارآفرینی) 65/7 درصد، عامل سوم (مهارت‌های کارآفرینی) 76/12 درصد و عامل چهارم (توانایی کارآفرینی) 65/14 درصد از کل واریانس کارآفرینی را تبیین کردند. نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد همه عوامل شناسایی شده دارای اثر معناداری هستند. همچنین معیار GOF نیز نشان داد برازش کلی مدل در سطح مطلوبی قرار داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - کاوش عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی
        فرشید خانجانیان نادر قلی قورچیان کامران محمد خانی پریوش جعفری
        پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل زمینه ای و مداخله گر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفته است. مطالعه ی پیش رو، با بهره گیری از رویکرد کیفی و اتکا بر راهبرد نظریه ی داده بنیاد استراوس و کوربین(2007) و بکارگیری اسلوب کدگذاری باز، محوری و انتخابی با اس چکیده کامل
        پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل زمینه ای و مداخله گر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفته است. مطالعه ی پیش رو، با بهره گیری از رویکرد کیفی و اتکا بر راهبرد نظریه ی داده بنیاد استراوس و کوربین(2007) و بکارگیری اسلوب کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار Maxqda برای تجزیه و تحلیل داده ها، واکاوی عوامل زمینه ای و مداخله گر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. داده های پژوهش از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با ۱۶ نفر از صاحب نظران و مدیران آموزش عالی دارای تجارب زیسته ی مرتبط و بهره جویی از شیوه ی نمونه گیری هدفمند نظری و گلوله برفی (زنجیره ای) تا دستیابی به نقطه ی اشباع نظری گردآوری گردیده است. یافته های پژوهش به شناسایی عوامل زمینه ای (ساختار نظام آموزش عالی، فرهنگ دانشگاهی، دانشگاه سازگارشونده، رهبری هوشمند دانشگاهی و دانش پداگوژیکی) و مداخله گر (ویژگی های شخصیتی، اهداف متناقض، پیچیدگی شناختی دانشگاهی، اینرسی دانشگاهی، رفتار تسهیم دانش در آموزش عالی و شایستگی های مورد نیاز) ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد منجر گردید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - ارائه مدل نوآوری در آموزش متوسطه مبتنی بر فناوری رایانش ابری
        محمد موسی شعبانیان اسماعیل کاظم پور زهره شکیبایی
        پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدلی نوآورانه در آموزش متوسطه بر پایه استفاده از فناوری رایانش ابری انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی کیفی (گراندد تئوری) و کمی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان حوزه های فناوری اطلاعات و مدیریت آموزشی تشکیل داده اند چکیده کامل
        پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدلی نوآورانه در آموزش متوسطه بر پایه استفاده از فناوری رایانش ابری انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی کیفی (گراندد تئوری) و کمی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان حوزه های فناوری اطلاعات و مدیریت آموزشی تشکیل داده اند که به کمک روش نمونه گیری هدفمند تعداد 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری، مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز به روش کد گذاری اسمیت صورت گرفته است. در مرحله کمی جامعه آماری شامل 3500 نفر از مدیران، معلمان و کارشناسان استان گیلان بوده که با استفاده از جدول مورگان 350 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی صوری و محتوایی آن تأیید گردید و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز 89/0 می باشد. نتایج پژوهش در بخش کیفی در قالب 6 بعد (علی، واسطه ای، زمینه ای، محوری، راهبردی و پیامدی) شامل 13 مؤلفه نیاز به تغییر در شیوه آموزش، سودمندی ابزارهای ابری، الزامات قرن 21 ، نیاز به فناوری های جدید، منابع انسانی، پشتیبانی سازمانی، آماده سازی محیط یادگیری، رویکردی نوآورانه به آموزش عمومی، سیاست گذاری آموزشی، فراهم کردن ملزومات آموزش، ارتقاء آموزش، عدالت آموزشی و مدیریت منابع مالی می باشد. تحلیل بخش کمی نیز بیانگر آنست که تمامی متغیرهای تحقیق دارای میانگین های بیشتر از میانگین مورد انتظار است. بر اساس شاخص های متعددی از قبیل شاخص فورنل – لاکر، شاخص ملاک کلی برازش( GOF )، ضریب تعیین و شاخص افزونگی یا روایی متقاطع ( CV Red) مدل مذبور مورد ارزیابی و برازش قرار گرفته که همگی بر اعتبار، پایایی، برازش قوی، روایی تشخیصی قوی و همچنین از کیفیت مناسب مدل حکایت دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - مدلسازی عوامل موثر بر اثر بخشی آموزشی توسعه کسب و کارهای صادراتی استان مازندران از منظر پیچدگی اقتصادی با روش فراترکیب
        محمدحسین هاشمی نسب رحمان غفاری احمد جعفری صمیمی حسنعلی آقاجانی
        صادرات به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی شناخته می شود و در شرایط کنونی، حضور در بازارهای جهانی امری اجتناب ناپذیر است، ضرورت توجه به پیچیدگی اقتصادی در اقتصاد مقاومتی می باشد، معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف‌کنندۀ یک کشور قرار می گیرد که منفعل نیست و چکیده کامل
        صادرات به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی شناخته می شود و در شرایط کنونی، حضور در بازارهای جهانی امری اجتناب ناپذیر است، ضرورت توجه به پیچیدگی اقتصادی در اقتصاد مقاومتی می باشد، معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف‌کنندۀ یک کشور قرار می گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی ایسـتادگی کرده و سـعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی‌سازی بر اساس جهان‌بینی و اهداف دارد، هدف پژوهش حاضر، مدل سازی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزشی توسعه کسب و کارهای صادراتی استان مازندران از منظر پیچیدگی اقتصادی از طریق روش فراترکیب، بوده و بدین منظور، با جستجو در پایگاه های داده بین سال های 2009 تا 2020 و پس از ارزیابی مرحله ای آنها در نهایت 58 مقاله نهایی مورد تأیید قرار گرفتند که منجر به شناسایی 9 بعد شامل شبکه سازی صادرات، بازآفرینی دولت، آمایش سرزمینی ظرفیت های توسعه صادرات، تدوین استراتژی توسعه صنعتی، آینده پژوهی و آینده نگری مبتنی بر پیچیدگی اقتصادی، ایجاد رصدخانه علم و فناوری، الگوبرداری هدفمند و هوشمندانه، مدیریت استعداد سرمایه انسانی، هم تکاملی سیاست گذاری بوده و متغیرهای شناسایی شده از لحاظ سطح مدل، نوع، اساس و حیطه تمرکز مورد توجه بوده است. پیشنهاد می گردد به منظور بهبود مدیریت کسب و کارهای صادراتی در استان مازندران بر اساس رویکرد پیچیدگی اقتصادی باید متغیرهای 9 گانه استخراج شده بکار گرفته شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - شناسایی ویژگی‌های برنامه درسی مسأله‌محور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی
        فریدون رمضی کامران شیوندی چلیچه الهه امینی فر علیرضا عصاره
        پژوهش حاضر، با هدف شناسایی خصوصیات برنامه‌ی درسی مسأله‌محور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکت‌کنندگان 19 نفر بودند و نمونه‌گیری به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه است. ویژگ چکیده کامل
        پژوهش حاضر، با هدف شناسایی خصوصیات برنامه‌ی درسی مسأله‌محور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکت‌کنندگان 19 نفر بودند و نمونه‌گیری به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه است. ویژگی‌های شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتباریابی و از روش آنتروپی شانون جهت پردازش داده‌ها استفاده گردید. بر اساس نتایج تحلیل، 7 مقوله اصلی شامل ویژگی‌های اهداف در سه سطح شناختی، نگرشی، مهارتی، محتوا، ارزشیابی، راهبرد یاددهی-یادگیری شناسایی شدند. در بخش دلفی فازی نیز تمامی ویژگی‌ها با کسب مقدار فازی زدایی شده بیشتر از 7/0 تأیید شدند. نتایج آنتروپی شانون مشخص کرد، ویژگی‌های شروع تدریس با سؤال چالش‌برانگیز، ایجاد محیط مناسب آموزشی، نظارت مستمر بر کیفیت راهبردهای یادگیری و ارتباط با استعدادهای دانش‌آموزان بیشترین میزان توجه را به خود جلب و بالاترین رتبه‌ها را کسب و ضریب اهمیت بیشتری نسبت به سایر ویژگی‌ها داشته‌اند. پیشنهاد می‌گردد ویژگی‌های چهار مؤلفه برنامه درسی به عنوان راهنما در فرایند یاددهی _ یادگیری و برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی استفاده گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - ارائه الگویی جهت تدریس با کیفیت اساتید دانشگاه در محیط آموزش دور بر مبنای رویکردهای برنامه درسی (نمونه پژوهش اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی در استان‌های غربی ایران)
        مرضیه صیدآبادی مجتبی معظمی امیر حسین کهن خاکی
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس با کیفیت اساتید دانشگاه در محیط آموزش دور بر مبنای رویکردهای برنامه درسی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است. جامه آماری پژوهش، مدیران مراکز آموز عالی متخصصان و صاحب نظرانی بودند که تجربه آموزش از دور داش چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس با کیفیت اساتید دانشگاه در محیط آموزش دور بر مبنای رویکردهای برنامه درسی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است. جامه آماری پژوهش، مدیران مراکز آموز عالی متخصصان و صاحب نظرانی بودند که تجربه آموزش از دور داشتند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی در استان های غربی ایران (کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام) بود. در تحقیق حاضر با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی تعداد 335 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند بود. در بخش کیفی کدگذاری داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام گردید و برازش مدل با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزارPLS انجام شد. یافته ها بیانگر آن بود که الگوی تدریس با کیفیت اساتید دانشگاه در محیط آموزش دور بر مبنای رویکردهای برنامه درسی دربرگیرنده پنج بعد تخصصی، مدیریتی، صلاحیت های مورد نیاز، محیطی و فرایندهای یاددهی -یادگیری و 12 مؤلفه دانشی، مهارتی، رفتاری، تخصصی، عمومی، صلاحیت های مدرس، صلاحیت های فراگیر، تجهیزات آموزشی، ملی، فراملی، نیازسنجی ، غنی سازی، استراتژی آموزشی و ارزشیابی و 68 شاخص می باشند. بنابراین آموزش از راه دور نیز به عنوان بخش جدید نظام های آموزشی فعلی باید از کیفیت مطلوب و قابل قبول برخوردار باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای فراگیران و جامعه باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - تبیین و تطبیق اندیشه‌های فلسفی آگوستین و سهروردی و دلالت‌های آن در حوزه اجرایی آموزش و پرورش
        آغازهرا اکبرسادات علیرضا یوسفی نرگس کشتی ارا
        این تحقیق به منظور تبیین و تطبیق دیدگاه های تربیتی سهروردی انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعات گسترده منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس تجزیه و تحلیل داده ها، با بکارگیری نظام مقوله بندی قیاسی انجام یافته و یافته ها در قالب مقوله های محوری بر اساس اهداف مور چکیده کامل
        این تحقیق به منظور تبیین و تطبیق دیدگاه های تربیتی سهروردی انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعات گسترده منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس تجزیه و تحلیل داده ها، با بکارگیری نظام مقوله بندی قیاسی انجام یافته و یافته ها در قالب مقوله های محوری بر اساس اهداف مورد نظر، شکل گرفته است. پژوهش حاضر نظرگاه های مشابه و مخالف این دو اندیشمند را از نقطه نظر اصول و مبانی فلسفی و نیز روش های تعلیم و تربیت مورد مقایسه قرار داده است. در این پژوهش برای سازمان دهی اطلاعات از دو ماتریس ساخت یافته بهره برده ایم و با استفاده از یک ماتریس مقوله بندی ساخت یافته، همه داده ها مرور و در زیر مقولات مرتبط گنجانده شده که این کار همزمان با فرایند مرور داده ها صورت گرفته است. برای بالا بردن اطمینان از صحت فرایند مقوله بندی، تمام متن مورد نظر مرور و نکات کلیدی آن با مراجعه به متن، دسته بندی می شود سپس اجزایی از متن که با ماتریس مورد نظر در تعارض نباشد به ایجاد مقولات جدید که در متن خاص وجود داشته و پیش از این مورد توجه نبوده منجر شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        16 - بررسی و تبیین شاخص‌های سرمایه‌ی فکری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
        پوران نوری مشیران یوسف نامور اعظم راستگو صدرالدین ستاری
        این پژوهش با هدف بررسی شاخص های سرمایه ی فکری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و تبیین چرایی وضعیت شاخص های سرمایه فکری طی سال های 92 تا 96 انجام گرفت. روش تحقیق (کمی) بود. جامعه ی آماری پژوهش500 نفر شامل رؤسا، معاونین و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود که با روش نمونه چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی شاخص های سرمایه ی فکری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و تبیین چرایی وضعیت شاخص های سرمایه فکری طی سال های 92 تا 96 انجام گرفت. روش تحقیق (کمی) بود. جامعه ی آماری پژوهش500 نفر شامل رؤسا، معاونین و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای شناسایی شاخص های سرمایه فکری دانشگاه با بهره گیری از نظرات کارشناسی اساتید راهنما و مشاور و با مشورت کارشناسان شاغل در واحدهای مختلف دانشگاه، تعدادی از مناسب ترین شاخص های سرمایه فکری بر اساس مطالعه منابع معتبر علمی و قابل استناد متناسب با ساختار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل استخراج شد. در این راستا از پرسشنامه شاخص های استخراج شده توسط مهرعلی زاده و همکاران (1390)، الگو گرفته شد. یافته ها نشان داد وضعیت شاخص سرمایه انسانی (6/78 درصد رشد مثبت؛ 2/7 درصد عدم رشد؛ 2/14 درصد رشد منفی)؛ شاخص سرمایه ساختاری (45/45 درصد رشد مثبت؛ 91/40 درصد عدم رشد؛ 64/13 درصد رشد منفی) و شاخص سرمایه رابطه ای (0/10درصد رشد مثبت؛ 0/80 درصد عدم رشد؛ 0/1 درصد رشد منفی) در طی سال های 92 تا 96 وجود داشته است و سرمایه ی انسانی دانشگاه از وضعیت بهتری نسبت به سرمایه ی ساختاری و رابطه ای برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        17 - پیش‌بینی الگوی مفهومی برنامه درسی مبتنی بر تفکر تأملی: مورد مطالعه برنامه درسی کارشناسی علوم تربیتی
        نوشین شاه بهرامی
        پژوهش حاضر، به پیش بینی الگوی مفهومی برنامه درسی مبتنی بر تفکر تأملی در دوره کارشناسی علوم تربیتی پرداخته است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش انجام آن زمینه ای است. جامعه آماری شامل دو گروه کلیه متخصصان برنامه درسی به تعداد 20 نفر و مدرسان مدعو ذیربط به تعداد 165 ن چکیده کامل
        پژوهش حاضر، به پیش بینی الگوی مفهومی برنامه درسی مبتنی بر تفکر تأملی در دوره کارشناسی علوم تربیتی پرداخته است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش انجام آن زمینه ای است. جامعه آماری شامل دو گروه کلیه متخصصان برنامه درسی به تعداد 20 نفر و مدرسان مدعو ذیربط به تعداد 165 نفر در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران بوده است. برای تعیین حجم نمونه، در جامعه آماری متخصصان برنامه ریزی درسی، تمامی اعضا به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و تعداد نمونه مدرسان ذیربط از طریق فرمول تعیین حجم کوکران 116 نفر و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند و در مجموع حجم نمونه 136 نفر انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است که با مقیاس اسمی و با طیف چهار گزینه ای تهیه شد و پس از تأیید روایی پرسشنامه، پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ، 92/0 به دست آمد. به منظور تحلیل داده های گردآوری شده، از شاخص های توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی(خی دو) استفاده گردید. یافته ها نشان داد که توجه و بکارگیری مؤلفه های تفکر تأملی در نظام آموزش عالی با تأکید بر دوره کارشناسی علوم تربیتی از دیدگاه هر دو گروه مورد تأیید است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        18 - تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران
        غلامعلی پاشا کیومرث خطیر پاشا سعید صفاریان همدانی
        نوآوری، عامل مهم و حیاتی برای سازمان‌‌ها به منظور ایجاد ارزش است، لذا پژوهش حاضر با هدف برررسی تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی مازندران انجام شد. این مطالعه کاربردی با رویکردی ترکیبی به صورت کیفی و کمی انجام شد. در بخش کمی نیز از روش توصی چکیده کامل
        نوآوری، عامل مهم و حیاتی برای سازمان‌‌ها به منظور ایجاد ارزش است، لذا پژوهش حاضر با هدف برررسی تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی مازندران انجام شد. این مطالعه کاربردی با رویکردی ترکیبی به صورت کیفی و کمی انجام شد. در بخش کمی نیز از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 10 نفر از اساتید دانشگاه‌‌های علوم پزشکی مازندران بودکه به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی 256 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده بر اساس فرمول کوکران از میان765 استاد هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته مدیریت نوآوری با 66 سؤال و پرسشنامه عملکرد آموزشی زندی با 25 سؤال استفاده شد. روایی و میزان اعتبار ابزارها تأیید شد و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS21 و PLS3.2 استفاده شد. نتایج نشان داد بالاترین میزان میانگین در میان ابعاد مدیریت نوآوری مربوط به بعد فرهنگ سازمان با 92/3، و پایین ترین مقدار هم به بعد مشوق های سازمانی با مقدار 53/3 است و بعد فرهنگ سازمان با مقدار R2 برابر 835/0 در سطح بالاتر از قوی قرار دارد. همچنین بر اساس ضرایب مسیر، بار عاملی 368/0 برقرار است، لذا می‌‌توان نتیجه گرفت که تأثیر مدیریت نوآوری بر عملکرد آموزشی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی مازندران مثبت و معنادار می‌‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        19 - طراحی الگوی مهارت‌های زندگی در برنامه ریزی درسی دوره اول متوسطه (مورد مطالعه استان خوزستان)
        مجتبی معظمی خدیجه حسینی
        هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی مهارت های زندگی در برنامه ریزی درسی دوره اول متوسطه بود. مطالعه حاضر، به روش ترکیبی و از نوع طرح‌های تحقیق آمیخته اکتشافی می‌باشد که در دو مرحله پیاپی کیفی–کمی انجام می‌گیرد. تحقیق حاضر در مرحله اول (فازکیفی) به مطالعه کیفی پرداخته و چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی مهارت های زندگی در برنامه ریزی درسی دوره اول متوسطه بود. مطالعه حاضر، به روش ترکیبی و از نوع طرح‌های تحقیق آمیخته اکتشافی می‌باشد که در دو مرحله پیاپی کیفی–کمی انجام می‌گیرد. تحقیق حاضر در مرحله اول (فازکیفی) به مطالعه کیفی پرداخته و در این فاز با بررسی و ارزیابی مطالعات انجام شده در زمینه موضوع مطرح شده در پژوهش حاضر و همچنین مصاحبه باخبرگان حوزه برنامه ریزی درسی که دارای تحصیلات دکتری تخصصی با درجه علمی استادیاری، دانشیاری و استادی که در این زمینه صاحب تألیف، مقاله، پژوهش و تجربه عملی هستند، اطلاعات لازم جمع‌آوری کرده و با استفاده از روش تحلیل گراندد تئوری، به کدگذاری و مقوله بندی و ارائه مدل مفهومی پرداخته است. مرحله دوم (فازکمی) مطالعه به صورت کمی و به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری بود، بدین منظور داده‌های جمع‌آوری‌شده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل پیشنهادی (برآمده از فاز کیفی مطالعه) با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از بررسی وارزیابی مطالعات داخلی و خارجی انجام شده در زمینه موضوع مطرح شده در پژوهش حاضر، با استفاده از ابزار مصاحبۀ اکتشافی و نیمه‌ساختاریافته، سؤالات کیفی از جامعه آماری خبرگان پرسیده شد که پس از انجام 16 مصاحبه، اشباع نظری حاصل گردید. نتایج گراندد تئوری نشان داد که الگوی مهارت های زندگی در برنامه ریزی درسی دوره اول متوسطه شامل 85 کد باز، 26 کد محوری و 6 کد انتخابی می باشد. سپس در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 85 گویه در اختیار 320 نفر از معلمان مقطع متوسطه اول استان خوزستان که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا در رشته علوم تربیتی و برنامه ریزی درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰قرار داده شد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که مقدار ضریب معناداریt مربوط به رابطه بین متغیرهای اصلی شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌ای و پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها در سطح اطمینان 95 درصد، از 96/1 بیشتر است و این مورد حاکی از معنا‌دار بودن تأثیر متغیرهای شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌ای، پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها می باشد. بنابراین هر 6 متغیر، به عنوان متغیرهای اصلی شناسایی می‌شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        20 - نقش جهت‌گیری بلند مدت و کوتاه مدت دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل در موفقیت یادگیری الکترونیکی
        زهرا نجفی زنگیر توران سلیمانی زهره مجد
        پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش جهت گیری بلند مدتو کوتاه مدت دانشجویان در یادگیری الکترونیکی انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل، در سال تحصیلی 1401-1400می باشد. چکیده کامل
        پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش جهت گیری بلند مدتو کوتاه مدت دانشجویان در یادگیری الکترونیکی انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل، در سال تحصیلی 1401-1400می باشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 367 نفربا استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و نرم افزارSmart pls برای بررسی مسائل مربوط به روایی و پایایی متغیرها و روابط علّی بین آنها و قدرت تبیین استفاده شد. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه استاندارد، 33 سؤال بسته پاسخ با طیف لیکرت بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظرخبرگان مورد سنجش قرارگرفت و پایایی پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات بر رضایت کاربر تأثیر معناداری دارد. همچنین رضایت کاربرمزایای استفاده از سیستم تأثیر معناداری داشت و جهت گیری های بلند مدت و کوتاه مدت بر مزایای استفاده از سیستم تأثیرگذار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        21 - نقش میانجی تاب‌آوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان
        آناهیتا عبدالله زادگان قاسم ابادی هایده عاشوری
        مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تاب آوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شرق استان گیلان به تعداد 8049 نفر چکیده کامل
        مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تاب آوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شرق استان گیلان به تعداد 8049 نفر (7663)، نفر دانش آموز و 386 نفر معلم)، تشکیل دادند که از این تعداد، 377 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان حجم نمونه دانش آموزان و 193 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری معلمان انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2002)، تاب آوری روانشناختی کانر و دیویدسون (2003)، کیفیت تدریس کریاکدز و همکاران (2000)، استفاده شد که روایی آنها توسط صاحب نظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل استفاده شد. یافته‌های کمّی حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که میان کیفیت تدریس با تاب آوری روانشناختی و اشتیاق به تحصیل دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان تاب آوری روانشناختی با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تاب آوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان نقش میانجی داشته است. پرونده مقاله