شناسایی ویژگیهای برنامه درسی مسألهمحور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : برنامه درسیفریدون رمضی 1 , کامران شیوندی چلیچه 2 , الهه امینی فر 3 , علیرضا عصاره 4
1 - دانشجوی دوره دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 - استادیار،گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران: (نویسنده مسئول) ksheivandi@gmail.com
3 - دانشیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجائی تهران، ایران
4 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران:
کلید واژه: محیط آموزشی, مسألهمحور, سؤال چالشبرانگیز, نظارت مستمر,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی خصوصیات برنامهی درسی مسألهمحور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکتکنندگان 19 نفر بودند و نمونهگیری به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه است. ویژگیهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتباریابی و از روش آنتروپی شانون جهت پردازش دادهها استفاده گردید. بر اساس نتایج تحلیل، 7 مقوله اصلی شامل ویژگیهای اهداف در سه سطح شناختی، نگرشی، مهارتی، محتوا، ارزشیابی، راهبرد یاددهی-یادگیری شناسایی شدند. در بخش دلفی فازی نیز تمامی ویژگیها با کسب مقدار فازی زدایی شده بیشتر از 7/0 تأیید شدند. نتایج آنتروپی شانون مشخص کرد، ویژگیهای شروع تدریس با سؤال چالشبرانگیز، ایجاد محیط مناسب آموزشی، نظارت مستمر بر کیفیت راهبردهای یادگیری و ارتباط با استعدادهای دانشآموزان بیشترین میزان توجه را به خود جلب و بالاترین رتبهها را کسب و ضریب اهمیت بیشتری نسبت به سایر ویژگیها داشتهاند. پیشنهاد میگردد ویژگیهای چهار مؤلفه برنامه درسی به عنوان راهنما در فرایند یاددهی _ یادگیری و برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی استفاده گردد.
The present study aimed to identify the characteristics of the problem-oriented curriculum of elementary mathematics courses with a qualitative approach. The method of qualitative content analysis has been used. Sampling was done purposefully. Data collection tools are semi-structured interviews and questionnaires. The identified features are validated by Delphi fuzzy method. Shannon entropy method was used for data processing. Based on the results of the analysis, seven main categories including the characteristics of objectives in three levels of cognition, attitude, skill, content characteristics of the problem-oriented curriculum, evaluation, and teaching-learning strategies were identified. In the fuzzy Delphi section, all features were confirmed by obtaining a de-fuzzy value greater than 0.7. Also, based on Shannon entropy results, it was determined that the characteristics of starting teaching with challenging questions, creating a suitable atmosphere and learning environment, continuous monitoring of the quality of learning strategies and communication with students' talents have attracted the most attention and have obtained the highest rankings and coefficient. They were more important than other features. It is suggested that the features of the four components of the curriculum be used as a guide in the teaching- learning process and the elementary school math curriculum.
_||_