طراحی مدل توسعه یکپارچه ارزیابی شاخصهای شایستگیهای مربیگری در مراکز آموزشی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی)
محورهای موضوعی : برنامه درسیسرور حیدری اغجیوان 1 , کلثوم کیان نیا 2
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران نویسنده مسئول
2 - کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، مهاباد، ایران
کلید واژه: مدلسازی ساختاری تفسیری, شایستگیهای مربیگری, اعتماد به تواناییهای بالقوه افراد,
چکیده مقاله :
مربی گری1 بهعنوان یک روش توسعه مدیریت و یک راهبرد برای بهبود عملکرد، اخیراً در میان مدیران سازمان ها در حال رشد است. یکی از مهمترین نیازهای پژوهشی در این زمینه، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت در مربی گری، در قالب الگویی کاربردی و قابل ارزیابی است تا با استفاده از شایستگی های مربی گری، نیروی انسانی خود را متعهد ساخته و به بهبود عملکرد فردی و سازمانی نائل آیند. با وجود این، هیچ تحقیق یا ادبیاتی در این زمینه وجود ندارد که کدامیک از عوامل شایستگی های مربی گری بیشترین بهبود عملکرد فردی و سازمانی را برای این سازمان ها به ویژه مراکز دانشگاهی بوجود می آورند. در تحقیق حاضر در راستای پاسخگویی به این چالش، به صورت جامع و نظام مند تمامی شاخص هایی که در حوزه شایستگی های مربی گری مؤثر هستند از طریق مطالعه اسنادی و به کمک روش دلفی فازی و نظر 10 نفر از خبرگان شناسایی و با استفاده از رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری جهت نظم بخشیدن و جهت دادن به پیچیدگی روابط بین شاخص ها و با توسعه مدل یکپارچه نسبت به میزان اثربخشی شاخص ها اقدام گردید. نتایج نشان داد که شاخص های "حمایت از ارزش های اخلاقی" و "اعتماد به توانایی های بالقوه افراد" دارای بیشترین میزان اثربخشی در بین شاخص های شایستگی های مربی گری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی هستند.
Coaching as a method of management development and a strategy for improving performance has been growing recently among managers of organizations. One of the most important research needs in this field is to identify factors affecting the success of coaching, in a practical and evaluable model in order to commit to manpower by using coaching skills and achieve individual and organizational performance. However, there is no research or literature on which of the factors of coaching competencies contributes the most to the improvement of individual and organizational performance for these organizations, especially academic centers. In the present study, in order to respond to this challenge, comprehensively and systematically identify all the criteria that are effective in the field of coaching competencies through documentary study and with the help of Fuzzy Delphi method and the opinion of 10 experts and using the approach Interpretive Structural Modeling was used to regulate and direct the complexity of the relationships between criteria and by developing an integrated model for the effectiveness of criteria. The results showed that the criteria of Supporting Ethical Values and Confidence in the Potential Abilities of Individuals have the highest effectiveness among the criteria of coaching competencies in the units of Islamic Azad University of West Azarbaijan Province.
_||_