اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خردمندی و پایستگی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان آمل
محورهای موضوعی : برنامه درسیخدیجه موسوی 1 , شعبان حیدری 2 , سیده علیا عمادیان 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. نویسنده مسئول
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: خردمندی, آموزش ذهن آگاهی, پایستگی تحصیلی, دانشجویان دانشگاه فرهنگیان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خردمندی و پایستگی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان آمل انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با اجرای پیش آزمون، پس آزمون و کنترل در دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. از میان جامعه آماری پژوهش حاضر، نمونه آماری از طریق نرم افزار g power به تعداد 30 نفر دانشجوی دختر در سال تحصیلی 1401-1400 انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه پنج عاملی ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006) وجهت سنجش خردمندی از پرسشنامه سه بعدی خردمندی آردلت و جهت سنجش پایستگی تحصیلی از پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش استفاده گردید. آزمودنی های هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو پرسشنامه خردمندی و پایستگی را تکمیل نمودند. پس از اجرای مرحله پیش آزمون گروه آزمایش تحت مداخله آموزشی مهارت های ذهن آگاهی قرار گرفتند در حالی که در طول این مدت هیچ گونه آموزشی به گروه کنترل داده نشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد بین میانگین نمره های متغیرها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، تفاوت معناداری وجود دارد و همچنین می توان گفت میزان تغییرات این متغیرها در طی مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، در دو گروه کنترل و ذهن آگاهی یکسان نبوده است، لذا می توان نتیجه گرفت آموزش ذهن آگاهی بر خردمندی و پایستگی تحصیلی مؤثر بوده است.
The present research was conducted with the aim of examining the effectiveness of mindfulness training on the wisdom and academic persistence of female students of Amol Farhangian University. The research was aplied and semi-experimental with pre-test, post-test and a control and an experimental group. From among the statistical population of the study, a sample of 30 female students was selected through g power software in the academic year of 2021-2022. To collect the data, the five-factor mindfulness questionnaire of Baer et al. (2006) was used. Also, Ardelt's three-dimensional wisdom questionnaire was used to measure respondents’ wisdom. Additionally, Martin and Marsh's academic persistence questionnaire was utilized to measure academic persistence. Subjects of both groups completed questionnaires in three stages: pre-test, post-test and follow-up. After the pre-test was conducted, the experimental group was subjected to the educational intervention of mindfulness skills, while no such training was given to the control group. Descriptive and inferential statistics were run for data analysis via SPSS. The results showed that there is a significant difference between the mean scores of the two groups that indicates the effectiveness of the training program.
_||_