ارزیابی نشانگرهای کیفیت آموزش عالی کشاورزی در آموزشکده فنی و حرفهای کشاورزی اهواز از دیدگاه دانشجویان و آموزشگران
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: نشانگرهای کیفیت در آموزش عالی , آموزشکده فنی و حرفهای کشاورزی, اهواز,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف ارزیابی نشانگرهای کیفیت در آموزش عالی کشاورزی در آموزشکده فنی و حرفهای کشاورزی اهواز از دیدگاه دانشجویان و آموزشگران انجام شده است. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی بوده که با بهرهگیری از روش پیمایش انجام شده است. در این تحقیق کلیه آموزشگران و دانشجویان آموزشکده کشاورزی اهواز به ترتیب به تعداد 50 و450 نفر بهعنوان جامعه آماری در نظر گرفتهشدهاند. ابزار این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده که برای جمعآوری دادهها و اطلاعات موردنیاز مورداستفاده قرار گرفته است. روایی پرسشنامه بر پایه نظرهای گروهی از اعضای هیأت علمی و کارشناسان ترویج و آموزش کشاورزی تأمین و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (α = 0.83) محرز شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از نرمافزارSPSS19 بهره گرفته شد. بر اساس نتایج بهدستآمده مشخص شد که بین دیدگاه دانشجویان و آموزشگران در زمینه نشانگرهای کیفیت در آموزش عالی کشاورزی در آموزشکده فنی وحرفهای کشاورزی اهواز هیچگونه اختلاف معنیداری وجود ندارد و مشخص شد که سطح نشانگرهای کیفیت در آموزش عالی کشاورزی بر اساس دیدگاه دانشجویان و آموزشگران در حد مطلوبی قرار دارد. تحلیل عاملی گویههای مؤثر بر بهبود کیفیت در آموزش عالی کشاورزی نشان داد که مهمترین عاملها عبارتند از: عامل عاطفی و نگرشی، عامل زیرساختی، عامل صلاحیت آموزشی، عامل توسعه آموزش کاربردی و عامل اعتباری و حمایتی.
The purpose of research was to assess the quality indicators in Vocational and Technical Agricultural College in Ahwaz from the students’ perspective and educators. This research based on objective is an applied study and the research was correlational-descriptive method. Agricultural students (450) and educators (50) in vocational and technical agricultural college in Ahwaz considered as statistical population. After designing and validating the questionnaire, the questionnaire was pre-tested among 30 people and Cronbach alpha 0.83 was determined. The main tool was a questionnaire. In this study, after the collection and classification of data, according to the type of research in two stages using descriptive statistics and inferential statistics were taken. All data processing and statistical analysis was performed using the software SPSS 19. Based on these results, it was found that the attitudes of students and educators in the field of the higher education quality indicators in Vocational and Technical Agricultural College in Ahwaz, there is no significant difference. It was found that the indicators of quality in higher education in agriculture based on the views of students and educators is in a satisfactory condition. Factor analysis of items to improve the quality of the higher education agriculture showed that the most important are the emotional and attitudinal factors, the infrastructure, the educational qualification, the development of practical training, and support and credit.