هدف: هدف از پژوهش حاضر بازشناسی مفهوم اکوسیستم کارآفرینی و در نهایت شناسایی مولفههای آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام است.
روش: در این پژوهش به تحلیل مضمون و کدگذاری باز، محوری و گزینشی به شتاسایی ابعاد و مولفههای اکوسیستم بر اساس مطالعات و سیاستهای منطقه ویژه اقتصادی چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر بازشناسی مفهوم اکوسیستم کارآفرینی و در نهایت شناسایی مولفههای آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام است.
روش: در این پژوهش به تحلیل مضمون و کدگذاری باز، محوری و گزینشی به شتاسایی ابعاد و مولفههای اکوسیستم بر اساس مطالعات و سیاستهای منطقه ویژه اقتصادی پیام پرداخته شد. مطالعات داخلی با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا، نورمگز و ایرانداک صورت پذیرفت و تعداد 33 داده دست دوم شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت با توجه به تعداد ارجاعات بالای 10 رجوع تعداد 13 مقاله شناسایی و در مورد سیاستهای مورد بررسی نیز آئین نامه وزارتخانه (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در خصوص شرکتهای نوپا؛ سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری؛ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی؛ حکم وزیر به مدیرعامل منطقه؛ اساسنامه منطقه مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش داخلی نشان از آن دارد که بیش از 70 درصد مطالعات صورت گرفته به صورت کمی و پیمایشی بوده و بیشتر آنها نیز بر اساس مدل آیزنبرگ (2011) و یا شاخصهای کارآفرینی جهانی تحلیل شدهاند و یافتههای پژوهشهای خارجی تاکیدات دیگری را نشان میدهند اول اینکه مقالات با ارزش ارائه شده با تعداد ارجاع بالای 100 مقاله جزو مقالات مروری بوده و بیش از 70 درصد مقالات مورد بررسی با این کلید واژه کیفی میباشند
نتیجهگیری: یافتههای حاصل از تحلیل مضمون نیز نشان از شناسایی 107 مضمون اولیه داشت که در نهایت در چهار بعد و 12 مولفه دستهبندی شدند. خروجی نرم افزار چهار بعد اکوسیستم را شامل شبکه سازی (دارای مولفههای دانشگاهها، نهادهای دولتی، سیاست)، زیرساختها (شامل مولفههای فرهنگ، حمایتها، آموزش، زیرساختهای فیزیکی و ارتباطی و ویژگیهای محیطی)، تجاری سازی (شامل مولفههای بازار و امور مالی) و بعد خودکارآفرینی (شامل مولفههای ویژگی شخصی و سرمایه انسانی) شناسایی نمود.
پرونده مقاله
زمینه: حدود سه دهه منابع انسانی که جذب دولت می شوند های الگوی خط مشی گذاری توسعه منابع انسانی سهم بسزایی در موفقیت برنامه های آموزش و توسعه برای دولت خواهد داشت. هدف: هدف از این پژوهش اولویت بندی خط مشی های احصاء شده توسعه منابع انسانی بر پایه تحلیل های شکاف بین اهمیت و چکیده کامل
زمینه: حدود سه دهه منابع انسانی که جذب دولت می شوند های الگوی خط مشی گذاری توسعه منابع انسانی سهم بسزایی در موفقیت برنامه های آموزش و توسعه برای دولت خواهد داشت. هدف: هدف از این پژوهش اولویت بندی خط مشی های احصاء شده توسعه منابع انسانی بر پایه تحلیل های شکاف بین اهمیت و عملکرد از دیدگاه جامعه آماری هدف است. روش ها: داده های کمی از طریق پرسش نامه با روش نمونه گیری احتمالی تصادفی طبقه ای و برآورد حجم نمونه با فرمول کوکران گردآوری شده است. پژوهش کاربردی و از حیث روش توصیفی پیمایشی مقطعی است و با استفاده از و با استفاده آزمون تی وابسته مورد تحلیل قرار گرفته است. Spss 22 نرم افزار یافته ها: از مجموع پانزده خط پنج خط ، مشی کلی مورد تحلیل قرار گرفته هفت خط ، مشی در سطح اول اهمیت مشی در اولویت دوم سه خط مشی در اولویت سوم قرار می گیرند. بر مبنایی دیگر با وارد کردن ضریب نفوذ هر خط مشی، بازطراحی نظام آموزش کارکنان دولت با استفاده از مکانیزم تصمیم گیری عقلایی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است. نتیجه گیری: لزوم بازطراحی نظام آموزش کارکنان دولت با استفاده از مکانیزم تصمیم گیری عقلایی و مبتنی بر رویکرد توسعه منابع انسانی را می توان مهم ترین خط مشی های کلان دانست.
پرونده مقاله
زمینه: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد مشارکت شهروندان در روند حکمرانی، میتواند چشمانداز سیاسی را تغییر دهد. لذا مشارکت الکترونیک به یک نقطه مهم از این فرایند تبدیل شده است و به طور خاص به گسل دیجیتالی با تمرکز بر دسترسی برابر نیز اشاره دارد. در سند چشمانداز 1404 چکیده کامل
زمینه: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد مشارکت شهروندان در روند حکمرانی، میتواند چشمانداز سیاسی را تغییر دهد. لذا مشارکت الکترونیک به یک نقطه مهم از این فرایند تبدیل شده است و به طور خاص به گسل دیجیتالی با تمرکز بر دسترسی برابر نیز اشاره دارد. در سند چشمانداز 1404 و برنامههای توسعه قید شده است که از منظر فناوری در بین کشورهای منطقه اول باشیم.
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، کشف، شناسایی ابعاد و عوامل مؤثر بر مشارکت الکترونیک در ایران است.
روش: با توجه به موضوع، روش تحقیق آمیخته در دستور کار قرار گرفت. در قسمت کیفی، ابتدا با شش نفر از خبرگان علمی و اجرایی که به روش هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه گروه کانونی انجام و نتایج مصاحبه بر اساس تکنیک تحلیل محتوای کلاسیک بررسی شد. در مرحله کمی از ابزار پرسشنامه با مقیاس لیکرت استفاده شده است. داده های قسمت کمی از طریق الگوسازی معادله ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با استفاده از نرمافزارهای spss و lisrel تحلیل شدند.
یافتهها: با بررسی متن مصاحبه گروه کانونی، ادبیات داخلی و بینالمللی درمجموع تعداد 250 کدباز به دست آمد، که این کدها در 17 مفهوم فرعی و نهایتاً 10 مفهوم اصلی دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: ماحصل این پژوهش مدلی کارآمد برای توسعه مشارکت الکترونیک می باشد، که از طریق کاربست عوامل شناسایی شده در آن، در فرایند خط مشی گذاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقا کیفیت ارتباط بین سیاست گذاران و شهروندان می تواند موجب بهبود رتبه کشور در این شاخص گردد و به تحقق هدف سند چشم انداز 1404 کمک شایانی نماید.
پرونده مقاله
زمینه: سلامت سازمانی به منظور سازگاری سازمان با محیط خود، ایجاد هماهنگی میان اعضای سازمان و دستیابی به اهداف سازمان بکار برده شد. سلامت سازمانی یکی از نشانه های کامیابی مدیریت در عمل به وظایف مطرح شد. پیاده سازی مدیریت کوانتومی در سازمان به سازمانی منجر می گردد که در حا چکیده کامل
زمینه: سلامت سازمانی به منظور سازگاری سازمان با محیط خود، ایجاد هماهنگی میان اعضای سازمان و دستیابی به اهداف سازمان بکار برده شد. سلامت سازمانی یکی از نشانه های کامیابی مدیریت در عمل به وظایف مطرح شد. پیاده سازی مدیریت کوانتومی در سازمان به سازمانی منجر می گردد که در حال تغییر مداوم، چابک و بدون مرز بوده و در آن نوآوری و اطلاعات آزادانه در جریان باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضرتدوین الگوی مفهومی مدل سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی بود.
روش تحقیق: پژوهش حاضرکیفی بوده که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. از اینرو محقق بر آن است با در نظر گرفتن مفاهیم نامبرده شده و بررسی پژوهشهای همراستا و استخراج معیارهای مؤثر بر مدل سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی بپردازد. در این بخش ار تحلیل محتوای قرار دادی که از روش های کیفی است بهره برداری شده است. ب
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله کدگذاری انتخابی، کدگذاری محوری وکدگذاری باز است که یافتههای پژوهش را در چارچوب مدل پارادایمی شامل:عوامل ساختاری (حمایت سازمانی، آموزش، سبک رهبری، ارتباطات، اهداف و چشمانداز سازمان، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی و مشارکت) عوامل شغلی (ابعاد تفویض اختیار و واگذاری مسئولیت، دسترسی به اطلاعات، حیطه کنترل، کار تیمی، معنیداری شغل و غنیسازی شغلی) عوامل فردی (کفایت نفس، خود تعیینی (حق انتخاب)، مؤثر بودن و ویژگیهای فردی، جنسیت و نژاد، کانون کنترل و عزت نفس) تحلیل کرده است.
نتیجه گیری: در این پژوهش از تحلیل نتایج مصاحبه های نخبگان 175 کد، 59 طبقه اولیه، 18 زیر طبقه و 3 طبقه اصلی استخراج شد که در نهایت مدل پارادایمی سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی در کارکنان شهرداری با توجه به تحلیل مصاحبه ها ترسیم گردید.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: اتخاذ یک رویکرد استراتژیک در زمینه مدیریت سرمایه انسانی و برنامه ریزی منابع انسانی میتواند برای تبدیل اهداف استراتژیک سازمان به استراتژیهای منابع انسانی و سازگاری افراد با نیازهای استراتژیک سازمان، هم در کوتاهمدت و هم در درازمدت مورد استفاده قرار گ چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: اتخاذ یک رویکرد استراتژیک در زمینه مدیریت سرمایه انسانی و برنامه ریزی منابع انسانی میتواند برای تبدیل اهداف استراتژیک سازمان به استراتژیهای منابع انسانی و سازگاری افراد با نیازهای استراتژیک سازمان، هم در کوتاهمدت و هم در درازمدت مورد استفاده قرار گیرد. بر همین اساس، هدف این تحقیق ارائه مدل برنامهریزی منابع انسانی بانک مهر اقتصاد با استفاده از پویایی شناسی سیستم بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی بود که از لحاظ هدف، توسعه ای- کاربردی محسوب شود و از نظر روش انجام تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی بود که با تکنیک دلفی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق 15 نفر از خبرگان برنامهریزی منابع انسانی تشکیل بودند که دارای سابقه اجرایی در بانک و یا فعالیت علمی در دانشگاه بودند. در این پژوهش از پرسشنامه و اسناد و مدارک موجود در بانک مهر اقتصاد برای گرد آوری داده ها استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از روش دلفی و مدل سازی پویایی سیستم استفاده گردید. عوامل مؤثر شناسائی شده بر برنامه ریزی منابع انسانی در بانک مهر اقتصاد بهعنوان متغیرها مرز سیستم مورد استفاده قرار گرفته و فرضیه پویا بر اساس نمودارهای علی- حلقوی تدوین شده و بر اساس آن، نمودار جریان- انباشت ترسیم و فرموله سازی مسئله انجام گردید.
یافتههای پژوهش: از نظر خبرگان شاخصهای استخدام، استعفای کارکنان، فشار کاری، مهارتهای جدید، کارکنان ماهر و متخصص، تعداد کارکنان، عرضه نیروی انسانی، آموزش نیروی انسانی، زمان آموزش، هزینههای آموزش، کیفیت خدمات، تنوع خدمات، تکنولوژی جدید بانک و تعداد مشتریان، چهارده عامل مؤثر بر برنامهریزی منابع انسانی در بانک مهر اقتصاد بودند. یافتههای بخش مدلسازی نشان داد که پارامتر حداکثر استخدام در بانک مهر اقتصاد رابطه مستقیمی با تعداد نیروی انسانی، خروج نیروی انسانی و ساعات آموزش داشت.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش با ایجاد یک چارچوب پویایی سیستم به برنامهریزی منابع انسانی کمک میکند تا محدودیت سیستم موجود برای برنامه ریزی منابع انسانی را بر طرف کنند و با ارائه سناریوهای مختلفی برای بانک مهر اقتصاد چارچوب تصمیم گیری مناسب برای مدیران بانک فراهم مینماید و آنها را قادر می سازد تا تصمیمات مناسب تری اتخاذ نمایند و با استفاده از اجرای شبیه سازی، پاسخ سیستم به تغییرات در متغیرهای اصلی را پیش بینی نمایند.
پرونده مقاله
هدف: در پژوهش حاضر قرار است که به ارزیابی و شناسایی عوامل موثر بر خودتوسعه ای اعضاء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان های مازندران، گیلان و گلستان و ارائه الگوی بهینه آن پرداخته شود. روش تحقیق: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر شیوه گرداوری داده کیفی ) و از نظر ه چکیده کامل
هدف: در پژوهش حاضر قرار است که به ارزیابی و شناسایی عوامل موثر بر خودتوسعه ای اعضاء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان های مازندران، گیلان و گلستان و ارائه الگوی بهینه آن پرداخته شود. روش تحقیق: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر شیوه گرداوری داده کیفی ) و از نظر ها آمیخته (کمی کمی توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر کیفی توصیفی از نوع نظریه زمینهای است. جامعه آماری نیز در مرحله کیفی سال و در مرحله کم ی کلیه اعضای هیئت 10 کلیه اعضای هیئت علمی با سابقه حداقل علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مشغول به انجام وظایف شغلی می 1399 های مازندران، گیلان و گلستان که در سال نفر 2789 باشند و تعدادشان میباشد. همچنین در پژوهش حاضر در مرحله کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و در مرحله کم ی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه متناسب با حجم هر یک از سه ، ای نسبتی استان استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه های استاندارد خود توسعهای پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر خودتوسعه ای دارای روایی و پایایی تایید شده بودهاند. شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات در مرحله کیفی بصورت تحلیل محتوا و در مرحله کمی نیز مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که عوامل مؤثر بر خود توسعه ای اعضاء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان های تعهد حرفه، انگیزش شغلی ، درگیری شغلی ، مازندران، گیلان و گلستان عبارتند از: عوامل فردی (خودکارآمدی نیاز ، ای به موفقیت، مسئولیت توانمندسازی روان ، پذیری ، پایگاه اقتصادی/اجتماعی ، خودشکوفایی ، تاب آوری شغلی ، شناختی تعهد سازمانی) و عوامل ، عدالت سازمانی ، حمایت سازمانی ، سرمایه فرهنگی)، عوامل سازمانی (فرهنگ سازمانی گروهی (یادگیری گروهی .) نتیجهگیری: عوامل موثر بر خود توسعهای کارکنان در قالب یک سری عوامل فردی، سازمانی و گروهی می باشند. فلذا زمانی که این عوامل موثر محقق و رعایت شود خودتوسعه ای آنها نیز راحت تر صورت می گیرد.
پرونده مقاله
هدف: هدف از این پژوهش تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر مدیریت دانش در شرکت ساپکو است روش: روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری چکیده کامل
هدف: هدف از این پژوهش تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر مدیریت دانش در شرکت ساپکو است روش: روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه مدیران در شرکت نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه 100 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 130ساپکو به تعداد ،)2011 گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری استراتژیک سرات و همکاران ( )بود که 200۳( )و پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون 1998( پرسش نامه استاندارد تفکر استراتژیک لیدتکا روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تائید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل ) و از SEM( بر ضریب همبستگی پیرسون، روش مدل سازی معادلات ساختاری wrap وSPS طریق نرمافزارهای lsp اجرا شد
یافته ها: بر مدیریت دانش بود و با توجه به مقدار معنی 0/72 نتایج نشان داد که رهبری استراتژیک دارای ضریب تاثیر بوده و با توجه به 0/55 این تاثیر معنادار است. از سوی دیگر مقدار اثر تعدیلی تفکر استراتژیک 0/05داری کمتر از این تاثیر معنادار است. 0/05مقدار معنی داری کمتر از نتیجه گیری :هر چه میزان رهبری استراتژیک افزایش می یابد مدیریت دانش نیز تقویت می شود و این مسئله توسط تفکر استراتژیک تعدیل می شود
پرونده مقاله
زمینه: دولتها در پرتو نظریه منشوری باید بتوانند وظایف خود را به خوبی تفکیک ولی ساختارها را با دقت زیادی منسجم کنند تا برای توسعه و پیشرفت کشورها با معضلات کمتری مواجه شوند. شناخت و توصیف معضلات قوه مجریه، زمینه مناسب را برای شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیده چکیده کامل
زمینه: دولتها در پرتو نظریه منشوری باید بتوانند وظایف خود را به خوبی تفکیک ولی ساختارها را با دقت زیادی منسجم کنند تا برای توسعه و پیشرفت کشورها با معضلات کمتری مواجه شوند. شناخت و توصیف معضلات قوه مجریه، زمینه مناسب را برای شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها ایجاد کرده و به مدیران ارشد سازمانهای دولتی کمک میکند تا با تصمیمگیری مناسب، گامهای مؤثری در جهت توسعه کشور بردارند.
هدف: هدف از ارائه این تحقیق، تبیین معضلات قوه مجریه در پرتو نظریه منشوری است.
روش تحقیق: تحقیق حاضر از جنبه هدف، توسعهای ـ کاربردی بوده و دادهها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان سازمانهای دولتی ایران جمعآوری و با روش تحلیل محتوا، تحلیل شدند و در نهایت همه ابعاد و مؤلفههای بهدستآمده با تکنیک دلفی فازی تحلیل و تأیید شدند.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد ازنظر خبرگان معضلات قوه مجریه در پرتو نظریه منشوری شامل ابعاد پنجگانه وجود ساختار نامناسب، نظارت نامناسب، نبود قوانین منسجم، وجود سازوکارهای سیاسی نامناسب، نادیده گرفتن ارزشها و 32 مؤلفه مربوطه است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که دولت در راستای تفکیک وظایف و انسجام ساختارها؛ با معضلات عدیده و پیچیدهای روبروست لذا به مدیران هیات دولت پیشنهاد میشود. کشورِ توسط نظامی هدایت شود که رهبران آن به حاکمیت قانون، پاسخگویی، شفافیت، و حق بهرهگیری از حقوق انسانی و مدنی توجه نموده تا ساختار نامناسب کنونی تغییر و اصلاح گردد و در جهت حل مشکلات اجتماعی کارمندان و مدیران با تعامل و همکاری ترکیب گونه و چندجانبه که منجر به توانمندی و تحول و خلاقیت تیمی منجر به حاکمیت قوانین منسجم بجای نبود قوانین منسجم در حال حاضر گردد. همچنین بهبود کیفیت فعالیتها که یکی از راههای پاسخگویی به الزامات محیطی است و از طریق ارزیابی و پاداشدهی مناسب مشخص میگردد نظارت نامناسب را اصلاح مینماید.وجود سازوکارهای سیاسی نامناسب معضل دیگری است که در این رابطه نیاز است مدیران دولتی با بصیرت سیاسی و بهبود عملکرد منابع انسانی منجر به پیادهسازی و اجرای سیاستهای درست در کشور شوند با سپردن مسئولیت به مدیران بر اساس ویژگیهای شخصیتی و متناسب با شغل چه در سیاستهای پیشگیرانه و چه در زمان بحران از طریق ارزشهای اخلاقی و ارتباطات باعث توجه بیشتر به ارزشها گردیده و از نادیده گرفتن ارزشها جلوگیری به عمل میآید.
پرونده مقاله
زمینه: ضرورت بهره برداری مناسب از سرمایههای انسانی سازمانها بر لزوم تدوین و به کارگیری الگوهای آموزشی مناسب موقعیت ها و شرایط حال حاضر سازمان تاکید میکند. یکی از این الگوها و روشهای تجربه شده موفق و کاربردی، روش منتورینگ است که بر اساس بررسی صورت گرفته برای سازمان ه چکیده کامل
زمینه: ضرورت بهره برداری مناسب از سرمایههای انسانی سازمانها بر لزوم تدوین و به کارگیری الگوهای آموزشی مناسب موقعیت ها و شرایط حال حاضر سازمان تاکید میکند. یکی از این الگوها و روشهای تجربه شده موفق و کاربردی، روش منتورینگ است که بر اساس بررسی صورت گرفته برای سازمان های تخصصی نظیر وزارت امور اقتصادی و دارایی میتواند دستاوردهای قابل توجهی دربر داشته باشد.
هدف: باتوجه به تجزیه و تحلیل شرایط موجود و آسیب شناسیهای به عمل آمده در سازمان مورد مطالعه، این پژوهش با هدف امکان سنجی اجرای طراحی مدلی برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی طراحی و انجام شده است.
روش: این پژوهش که به صورت آمیخته اکتشافی انجام گرفته است، با استفاده از نظریه پردازی داده بنیاد بررسی شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان درون دانشگاهی و کارشناسان و ذیحسابان خبره و با تجربه ی وزارت امور اقتصادی و دارایی است که بعد از نهمین مصاحبه، پژوهش به اشباع نظری رسید. همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل 322 نفر میباشد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته میباشد و ابزار گردآوری بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه با خبرگان میباشد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که بارهای عاملی مدل در حالت تخمین استاندارد، برای تمام شاخص ها و مؤلفه بیشتر از ۳/۰ بوده و مقدار قابل قبولی است. همچنین ارزشt همه شاخصها و مؤلفهها بیشتر از مقدار ۹۶/۱ میباشد. بنابراین مؤلفه های شرایط علّی، راهبردها، زمینه، شرایط مداخله گر و پیامدها از نظر پاسخدهندگان از جمله عوامل مؤثر بر طراحی مدلی جامع جهت استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی میباشند.
نتیجه گیری: طبق نظر خبرگان مدل به دست آمده در این پژوهش را میتوان به عنوان الگویی مناسب برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی معرفی نمود.
پرونده مقاله
زمینه و هدف پژوهش: آموزش عالی به عنوان بالاترین سطح آموزشی جامعه نقشی اساسی در رشد و توسعه جامعه در ابعاد مختلف ایفا می کند. پژوهش حاضر بررسی مولفه ها و شاخص های ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران است.
روش ها: در این پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی استفاده شد و دا چکیده کامل
زمینه و هدف پژوهش: آموزش عالی به عنوان بالاترین سطح آموزشی جامعه نقشی اساسی در رشد و توسعه جامعه در ابعاد مختلف ایفا می کند. پژوهش حاضر بررسی مولفه ها و شاخص های ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران است.
روش ها: در این پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی استفاده شد و دادهها طی دو مرحله کیفی و کمی جمعآوری شدند. جامعه آماری پژوهش متخصصان و اعضای هیئت علمی بودند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر به صورت فردی تحت مصاحبه قرار گرفتند. سپس بر مبنای یافتهها، پرسشنامه طراحی شد و در مرحله کمی 311 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده از اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاههای دولتی و غیر دولتی شهر تهران انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها در مرحله کیفی از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد و به منظور تحلیل دادههای کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده شد.
یافته ها: طبق نتایج 13 مقوله اصلی، 30 مقوله میانی، 170خرده مقوله ایجاد شده اند. ابعاد و مولفههای ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران شامل؛ نظارت سازمانی، تجهیزات فیزیکی، پژوهشگران متخصص، منابع به روز، اهداف روشن، حمایت سازمانی، کاربردی بودن پژوهش و ارتقاء مراکز آموزشی است و شاخصهای ارتقاء پژوهش شامل؛ تربیت پژوهشگر، جلوگیری از سرقت علمی، اصلاح قوانین دانشگاه، رعایت عدالت و توجه به نیازها میباشد.
نتیجه گیری: در شرایط کنونی چالش های بسیاری در زمینه کیفیت پژوهش در کشور وجود دارد جهت دستیابی به کیفیت پژوهش مولفه‎های و شاخص ارتقای کیفیت پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرند. دانشگاهها و موسسات آموزش عالی برای برآوردن تقاضای جامعه برای پیشرفت و توسعه، باید برنامههای کیفیت پژوهش را در مقیاس وسیعتری سازمان دهند. با توجه به اینکه در سالهای اخیر، در جامعة ما آموزش عالی به کمیت توجه نموده و سیر نزولی شاخصهای کیفی پژوهشهای آن مشخص میباشد، با در نظر گرفتن مسائل درونی و برونی فراروی سیستم آموزش عالی، مسئلة کاهش کیفیت و لزوم توجه به آن باید از نگرانیهای جدی جامعه به حساب آید. برای اصلاح و بهبود نظام کیفیت پژوهش آموزش عالی، نیاز به بازاندیشی و بازسازی در کارکردها و برنامههای کیفیت آموزش عالی و استفاده از نگرش سیستمی در تحلیل دانشگاهی، با نظر به تعهد و مسئولیتپذیری همة مسئولان می باشد.
پرونده مقاله
زمینه: با توجه به افزایش آلودگی ها و تخریب محیط زیست، اخیراً مطالعاتی درخصوص ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سبز سازمانها انجام شده است.
هدف: پژوهش حاضر بدنبال رتبهبندی مؤلفههای مدیریت منابع انسانی سبز در سازمان شهرداری مشهد بود که بیشترین اثرگذاری را بر توس چکیده کامل
زمینه: با توجه به افزایش آلودگی ها و تخریب محیط زیست، اخیراً مطالعاتی درخصوص ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سبز سازمانها انجام شده است.
هدف: پژوهش حاضر بدنبال رتبهبندی مؤلفههای مدیریت منابع انسانی سبز در سازمان شهرداری مشهد بود که بیشترین اثرگذاری را بر توسعه و بهبود عملکرد محیطی داشتند.
روش ها: در این پژوهش از تکنیک دلفی و روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در نرم افزار Expert Choice نسخه 11 استفاده شد، جامعه آماری مطالعه را اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه مدیریت منابع انسانی و توسعه پایدار در شهر مشهد و مسئولان مدیریت منابع انسانی در سازمان شهرداری مشهد تشکیل دادند، نمونه آماری این پژوهش شامل 35 نفر بودند که 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و 25 نفر از مسئولان مرتبط با مدیریت منابع انسانی در شهرداری مشهد به صورت هدفمند انتخاب شدند.
یافته ها: مؤلفههای مدیریت منابع انسانی سبز در قالب مدل مفهومی ارائه شده در مطالعه گردآوری گردید که با مروری بر اسناد و گزارشات ارزیابی عملکرد محیطی شهرداریها و مصاحبه با خبرگان با روش دلفی معیارهای مختلف عملکرد محیطی در این سازمان تنظیم شد و با به کارگیری تحلیل سلسله مراتبی، درجات اثرگذاری مؤلفههای مختلف مدیریت منابع انسانی بر بهبود و توسعه عملکرد محیطی در این سازمان شناسایی گردید.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که از بین مؤلفههای مدیریت منابع انسانی، انتخاب و گزینش سبز کارکنان، آموزش و توانمندسازی آنان و ارزیابی و نظارت بر عملکرد سبز کارکنان میتواند بیشترین اثرگذاری را بر توسعه و بهبود عملکرد محیطی این سازمان داشته باشد.
پرونده مقاله
زمینه: قطع ارتباط روزافزون بین شهروندان و سیاستگذاران منجر به ایجاد بحران مشروعیت، کاهش اعتماد عمومی و سرخوردگی سیاسی گردیده و حوزه سیاست گذاری را ملزم به باز مهندسی نموده تا ضمن جذب اعتماد مجدد شهروندان، منجر به بهبود عملکرد حکومت ها گردد. بر این اساس در سال های اخیر چکیده کامل
زمینه: قطع ارتباط روزافزون بین شهروندان و سیاستگذاران منجر به ایجاد بحران مشروعیت، کاهش اعتماد عمومی و سرخوردگی سیاسی گردیده و حوزه سیاست گذاری را ملزم به باز مهندسی نموده تا ضمن جذب اعتماد مجدد شهروندان، منجر به بهبود عملکرد حکومت ها گردد. بر این اساس در سال های اخیر مدل خط مشی گذاری باز به سرعت در حال جایگزینی با مدل های سنتی می باشد که شناخت ابعاد آن می تواند راهگشای بهره گیری از آن باشد.هدف: طراحی مدل خط مشی گذاری باز هدف اصلی این پژوهش است تا بتواند به عنوان راهنمای عمل سیاستگذاران مورد استفاده قرار گیرد.روش: این پژوهش با بهره گیری از روش فراترکیب تفسیری- انتقادی[1] ضمن بررسی سیستماتیک و انتقادی منابع یافت شده در زمینه خط مشی گذاری باز به انتخاب 37 منبع از میان حدود 500 منبع یافت شده پرداخته و با اختصاص 250 کد به 827 بخش از منابع مورد بررسی در نرم افزار MAXQDA2020 به تجزیه و تحلیل پرداخته است.یافته ها: 250 کد تعیین شده در 29 تم و در نهایت در پنج بعد داده باز، نوآوری باز، خط مشی گذاری باز، اعتماد و دولت باز تقسیم بندی شدند که گویای ابعاد مدل مورد نظر می باشند.نتیجه: بهره گیری از اصول دولت باز (شفافیت، مشارکت و همکاری) و پرداختن به داده باز و نوآوری باز، ضمن تقویت خط مشی گذاری باز که همانا باز تر کردن فرایند سیاستگذاری و نقش دادن به مردم در تمامی مراحل چرخه سیاست گذاری می باشد، اعتماد عمومی را بازسازی نموده و بهبود عملکرد حکومت را تقویت می کند.
پرونده مقاله