طراحی مدلی برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی و دارایی (به روش نظریه پردازی داده بنیاد)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتصادق نورمحمدی 1 , کیومرث احمدی 2 , عادل صلواتی 3
1 - دانشجوی دکتری ،گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد، سنندج ، ایران
nourmohammadi.sadegh5@gmail.com
2 - استادیار، گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد، سنندج ، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد، سنندج ، ایران
کلید واژه: "نظریه پردازی داده بنیاد", "وزارت امور اقتصادی ودارایی, نظام منتورینگ",
چکیده مقاله :
زمینه: ضرورت بهره برداری مناسب از سرمایههای انسانی سازمانها بر لزوم تدوین و به کارگیری الگوهای آموزشی مناسب موقعیت ها و شرایط حال حاضر سازمان تاکید میکند. یکی از این الگوها و روشهای تجربه شده موفق و کاربردی، روش منتورینگ است که بر اساس بررسی صورت گرفته برای سازمان های تخصصی نظیر وزارت امور اقتصادی و دارایی میتواند دستاوردهای قابل توجهی دربر داشته باشد. هدف: باتوجه به تجزیه و تحلیل شرایط موجود و آسیب شناسیهای به عمل آمده در سازمان مورد مطالعه، این پژوهش با هدف امکان سنجی اجرای طراحی مدلی برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی طراحی و انجام شده است. روش: این پژوهش که به صورت آمیخته اکتشافی انجام گرفته است، با استفاده از نظریه پردازی داده بنیاد بررسی شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان درون دانشگاهی و کارشناسان و ذیحسابان خبره و با تجربه ی وزارت امور اقتصادی و دارایی است که بعد از نهمین مصاحبه، پژوهش به اشباع نظری رسید. همچنین جامعه آماری در بخش کمی شامل 322 نفر میباشد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته میباشد و ابزار گردآوری بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه با خبرگان میباشد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که بارهای عاملی مدل در حالت تخمین استاندارد، برای تمام شاخص ها و مؤلفه بیشتر از ۳/۰ بوده و مقدار قابل قبولی است. همچنین ارزشt همه شاخصها و مؤلفهها بیشتر از مقدار ۹۶/۱ میباشد. بنابراین مؤلفه های شرایط علّی، راهبردها، زمینه، شرایط مداخله گر و پیامدها از نظر پاسخدهندگان از جمله عوامل مؤثر بر طراحی مدلی جامع جهت استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی میباشند. نتیجه گیری: طبق نظر خبرگان مدل به دست آمده در این پژوهش را میتوان به عنوان الگویی مناسب برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی معرفی نمود.
Background: The need for proper use of human resources of organizations is the need to develop and apply appropriate training models.Objective: This study was conducted with the aim of designing a model for establishing a mentoring system.Method: This research is an exploratory mix. The statistical population of the qualitative section of experts and expert accountants of the Ministry of Economic Affairs and in the quantitative section includes 322 deputies of financial supervision. The tool for collecting interviews and questionnaires is researcher-made.Results: The results showed that the components (causal conditions (causes of the main phenomenon), strategies (actions or interactions performed to control, manage, deal with and respond to the main phenomenon), context (specific bedrock conditions affecting strategies), conditions Intervenors (effective bedrock conditions in strategies) and consequences (implementation of strategies) are among the factors influencing the design of a comprehensive model for establishing a mentoring system in the Ministry of Economic Affairs and Finance.Conclusion: The model obtained in this study is a suitable model for establishing a mentoring system in the Ministry of Economic Affairs and Finance.
اعتمادفر، ایرج؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ عباس پور، عباس (1393)، تأثیر منتورینگ تلفیقی مبتنی بر داربست زنی دانش راهبردی بر میزان یادگیری و یادداری، فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی تربیتی، بهار 1393 - شماره 31 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (24 صفحه - از 1 تا 24).
دانشمندی، سمیه؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ خراسانی، اباصلت؛ قلیچ لی، بهروز (1397)، شناسایی پیامدهای بکارگیری منتورینگ در راستای توانمندسازی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام: با رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، تابستان 1397 - شماره 34 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) صفحه - از 105 تا 128.
دانشمندی، سمیه؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ خراسانی، اباصلت؛ قلیچلی، بهروز (1396)، واکاوی اقدامات منتور و منتی در منتورینگ اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام دانشگاهها: رویکردی کیفی، فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش و توسعه منابع انسانی، پاییز 1396 - شماره 14 (28 صفحه - از 29 تا 56).
دانشمندی، سمیه؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ خراسانی، اباصلت؛ قلیچلی، بهروز (1395)، تحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه بهره گیری از روش منتورینگ برای اعضای هیئت علمی دانشگاهها، مطالعات برنامه درسی آموزشهای فنی، پاییز و زمستان 1395 - شماره 14 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) صفحه - از 77 تا 102).
عباسی، طیبه؛ هاشمی، محمد (1396)، تبیین نقش منتورینگ در کاهش بی اعتمادی سازمانی، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، تابستان 1396، دوره هفتم - شماره 2 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) صفحه - از 129 تا 155.
قلی پور، رحمت الله؛ هاشمی، محمد (1394)، تبیین تاثیر منتورینگ بر جانشین پروری: با تمرکز بر طرح توسعه فردی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، تابستان 1394 - شماره 20 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) صفحه - از 25 تا 52).
قلی پور، آرین؛ موسوی، سیدجواد؛ هاشمی، محمد (1395)، تبیین نقشهای مثبت و منفی منتورینگ در بهبود تسهیم دانش: موانع و راهکارهای پیاده سازی منتورینگ، فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش و توسعه منابع انسانی، پاییز 1395 - شماره 10 (22 صفحه - از 51 تا 72).
_||_Chin, W.S. & Rasdi, R.M. (2015), Promoting Protean Career Through Job-Related Factor: Career Strategies as Moderator, Proceedings of the Asia Pacific Conference on Business and Social Sciences 2015, Kuala Lumpur (in partnership with The Journal of Developing Areas)
Eichman, J.. Formal mentoring and training programs for new superintendents in the State of Illinois. Ed.D. dissertation, Northern Illinois University, United States -- Illinois. Retrieved May 29, 2011, from Dissertations & Theses: Full Text. (Publication No. AAT 3358989).
Verdi, M., Farah Abadi, S. M. E., & Sajjadi, H. S. (2009). Factors Affecting on the Human Resources Productivity from the Viewpoints of Middle Managers of Isfahan Medical Sciences University. Hospital, 3 & 4, (In Persian)
Katner, B. L. (2014). Anchoring a mentoring network in a new faculty development program. journal of mentoring & tutoring, 22 (2). 91- 103.
Potter, R. & Tolson, D. (2014). A Mentoring Guide for Nursing Faculty in Higher Education. International Journal of Caring Sciences,7 (3), 727-732.
Zellers, D. F., Howard, V. M., & Barcic, M. A. (2018). Faculty Mentoring Programs: Reenvisioning Rather Than Reinventing the Wheel. Review of Educational Research, 78 (3), 552-588.