تأثیر عوامل ناشی از ساختار سیاسی- اقتصادی کشور بر میزان چسبندگی هزینههای شرکتها
محورهای موضوعی :
حسابداری مالی و حسابرسی
زهرا هاشمی پور نصری
1
,
فردین منصوری
2
,
رضا غلامی جمکرانی
3
,
مژگان صفا
4
1 - گروه حسابداری و مالی ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
4 - گروه حسابداری و مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
تاریخ دریافت : 1401/10/27
تاریخ پذیرش : 1401/12/29
تاریخ انتشار : 1402/01/01
کلید واژه:
ساختارمالکیت,
واژههای کلیدی: انتخاباتسیاسی,
ارتباط سیاسی,
چسبندگیهزینهها,
چکیده مقاله :
چکیده
با وجود خصوصی سازیهای انجام شده در دهههای اخیر، دولت هنوز سهام بسیاری از شرکتها را در اختیار دارد و یکی از مولفههای مهم اقتصاد کشور میباشد. هدف تحقیق بررسی انتخابات سیاسی کشور، ساختار مالکیت دولتی، رشد تولید ناخالص داخلی، ارتباطات سیاسی و میزان تورم حاکم بر کشور بر چسبندگی هزینه در شرکتهای ایرانی میباشد. برای انجام این تحقیق در ابتدا با استفاده از مصاحبه خبرگان و شاخص لاوشه متغیرها وعوامل تأثیرگذار بر میزان چسبندگی هزینههای شرکتها شناسایی و سپس متغیرهای شناسایی شده اندازهگیری گردید و در نهایت نمونهای از 102 شرکت از شرکتهای بازار سرمایه ایران انتخاب و با استفاده از اطلاعات این شرکتها، فرضیات پژوهش مورد آزمونهای آماری قرار گرفت. نتایج حاصل شده از آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد که انتخابات سیاسی کشور، ساختار مالکیت دولتی، رشد تولید ناخالص داخلی، ارتباطات سیاسی و میزان تورم حاکم بر کشور برمیزان چسبندگی هزینههای شرکتها تأثیرگذار میباشند.
چکیده انگلیسی:
Abstract
Despite privatizations in recent decades, the government still owns shares in many companies and is an important component of the country's economy. The purpose of this study is to examine the country's political elections, the structure of government ownership, GDP growth, political relations and the rate of inflation in the country on cost stickiness in Iranian companies. To conduct this research, first, using interviews with experts and the index of lavsh, the variables and factors affecting the stickiness of companies' costs were identified and then the identified variables were measured, and finally a sample of 102 companies from Tehran Stock Exchange companies was selected to be statistically tested on them. The results of the research hypotheses showed that: the country's political elections, government ownership structure, GDP growth, political relations and inflation in the country affect the stickiness of corporate costs Are.
منابع و مأخذ:
فهرست منابع
اسماعیل زاده، علی و علی مهرنوش، (1393)، "رابطه چسبندگی هزینهها با کیفیت سود و خطای پیشبینی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 6(21)، صص 37-61 .
بادرستانی، زهرا، (1395 )، "مطالعه رابطه بین رشد اقتصادی و چسبندگی هزینه"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی.
جامعی، رضا و مولود خانقلی، (1397)، "تأثیر کاربرد مدل سایمونیک در برآورد چسبندگی حقالزحمههای حسابرسی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 10(39)، صص 165-190.
خدادادی، ولی، جواد نیک کار، الهه ملک خدایی و قدرتاله حیدری نژاد، (1399)، "بکارگیری اطلاعات گذشته و آینده در مدیریت هزینه استراتژیک"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 12(45)، صص 215-238.
دهقانیان، سیدمحمد، (1397)، "بررسی رابطه بین کوتهبینی مدیریت و چسبندگی هزینهها در شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران"، سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری و دهمین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز"، تهران.
رستمی، علی، میثم علی محمدی و محمد نوروزی، (1394)، "بررسی تأثیر تأمین مالی خارج از ترازنامه و محدودیتهای مالی بر چسبندگی هزینهها"، فصلنامه راهبرد مدیریت مالی، دوره 3، شماره 2.
زنجیردار، مجید، پیمان غفاری آشتیانی و زهرا مداحی، (1393)، "بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار چسبندگی هزینه"، حسابداری مدیریت، 7 ، شماره 1پیاپی 20 ، صص 79-91.
سپاسی، سحر و زهرا فتحی، (1393)، "آزمون چسبندگی هزینه در بازار سرمایه ایران"، فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره دوازدهم.
صفر زاده، محمد حسین، (1393)، "نقش راهبری شرکتی در توضیح چسبندگی هزینهها"، فصلنامه حسابداری مالی، شماره ششم.
طاهری عابد، رضا و میثم عابدی، (1399)، "بررسی رابطه بین استراتژی شرکت، توانایی مدیریت و چسبندگی هزینهها در شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران"، اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری.
قربانی، ایوب، (1396)، "بررسی تأثیر ویژگیهای شخصی مدیران بر چسبندگی هزینهها"، کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت و حسابداری، اصفهان.
مرادی، مهدی و علیرضا سماواتیان، (1397)، "رابطه بین نرخ مؤثر مالیاتی و چسبندگی هزینهها"، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران.
مرتضوی، سید مرتضی و غلامرضا کردستانی، (1391)، "شناسایی عوامل تعیینکننده چسبندگی هزینههای شرکتها"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، شماره 13.
نمازی، محمد و زهرا جعفری، (1398)، "بررسی تأثیر تعدیلکنندگی هزینه نمایندگی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و چسبندگی هزینه در شرکتهای پذیرفتهشده در بازار سرمایه ایران"، پژوهشهای تجربی حسابداری، 9(2)، صص 169-200.
نوده فراهانی، سلماز سادات، (1391)، "تأثیر هزینه نمایندگی و پاداش مدیران بر چسبندگی هزینهها "، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزی، دانشکده امور اقتصادی
_||_
Anderson M, Banker R, Huang R, Janakiraman S. (2012), "Cost Behavior and Fundamental Analysis of SG & A Costs", Journal of Accounting, Auditing & Finance, 22(1), PP. 1- 28.
Anderson,M.C, Banker R, Janakiraman S., (2003), "Are Selling, General and Administrative Cost Sticky?”, Journal of Accounting Research, 41 (1), PP.47-63
Anderson, M.C, Lanen W., (2007), "Understanding Cost Management: What Can We Learn FROM THE Evidence on Sticky Costs?", Working Paper, Rice University, University of Michigan.
Balakrishnan, R., and N. S. Soderstrom (2009), "Cross-Sectional Variation in Cost Stickiness", Working Paper, University of Iowa and University of Colorado, Boulder.
Banker R, Ciftci M, Mashruwala R. (2011), “Managerial Optimism and Cost Behavior", Working Paper, Temple University.
Chun Cai, Qianwen Zheng, Lei Zhu (2019), "The Effect of Shared Auditors in the Supply Chain on Cost Stickiness", China Journal of Accounting Research, Vol. 12, Issue 4December 2019Pages PP. 337-355
Haga J., Ittonen K., Per C. Tronnes P. C., Wong L. (2019), “Is Earnings Management Sensitive to Discount Rates?”, Journal of Accounting Literature, 41, PP. 75-88
Hambisa Belina, Krishnamurthy Surysekar, Miriam Weismann (2019), "On the Medical loss Ratio (MLR) and Sticky Selling General and Administrative Costs: Evidence from Health Insurers", Journal of Accounting and Public Policy, Vol. 38, Issue 1, PP. 53-61
He, D., Teruya, J., & Shimizu, T. (2010), “Sticky Selling, General, and Administrative Cost Behavior and its Changes in Japan”, Global Journal of Business Research, 4(4), PP. 1–10. Retrieved fromhttp://ssrn.com/abstract=1871276
Jidong Zhang, Meiqun Yin, Jing Han, Rajarshi Aroskar (2019), "Why Is Asset-light Strategy Necessary? An Empirical Analysis through the Lens of Cost Stickiness", Tourism Management Perspectives, Article 100571.
Karen Kitching, Raj Mashruwala, Mikhail Pevzner (2016), "Culture and Cost Stickiness: A Cross-country Study", The International Journal of Accounting, Vol. 51, Issue. 3, PP. 402-417
O. R., P. S. Costa (2004), "Cost Stickiness in Brazilian Firms", Available at SSRN 2004: http://ssrn.com/abstract=632365.
Qiuling Tang (2020), "Cost Stickiness, Corporate Future Losses and Audit Costs", American Journal of Industrial and Business Management, 10, PP. 110-134