مطالعه اثر استراتژی کسبوکار بر معاملات با اشخاص وابسته تجاری
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیسامان محمدی 1 , فرزاد ایوانی 2 , فاطمه قدمی 3
1 - حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، ایران
2 - عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه رازی کرمانشاه
3 - مدیریت آب و خاک، سازمان جهاد کشاورزی،کرمانشاه، ایران
کلید واژه: استراتژی کسبوکار, استراتژی رهبری هزینه, استراتژی تمایز محصول, معاملات با اشخاص وابسته تجاری,
چکیده مقاله :
در رسواییهای مالی اخیر، معاملات با اشخاص وابسته بهعنوان یکی از کانونهای نگرانی بوده است، بهگونهای که استفاده هدفمند از این معاملات و عدم افشای آنها یا کافی نبودن افشا، از عوامل سقوط شرکتها میباشد. با توجه به مطالب فوق هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه اثر استراتژی کسبوکار بر معاملات با اشخاص وابسته تجاری می باشد. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازنظر منطق اجرا استقرائی، ازنظر زمان مقطعی، ازنظر نوع دادهها کمی، ازنظر نحوه اجرا توصیفی پیمایشی و روش پژوهش ازنظر ارتباط بین متغیرها علّی و پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1395 تا 1399 است؛ که 112 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شد. یافته های پژوهش نشان داد که؛ استراتژی رهبری هزینه و استراتژی تمایز محصول بر معاملات با اشخاص وابسته تجاری اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که؛ استراتژی کسبوکار معمولاً در سطح محصولات یا واحد تجاری استراتژیک اجرا میشود و بر بهبود موقعیت رقابتی کالاها و خدمات شرکت در یک صنعت خاص یا یک بخشی از بازار خاص تأکید دارد. بهعبارتدیگر، هم استراتژی رهبری هزینه و هم استراتژی تمایز محصول تاثیر مثبتی بر معامله با اشخاص وابسته دارد، و وجود این استراتژیها، میزان معاملات با اشخاص وابسته بالاتری را نشان میدهند. این یافتهها نشان میدهد اشخاص وابسته با توجه به برتری اطلاعاتی خود نسبت به سایر شرکتکنندگان در بازار، از آن استفاده میکنند؛ و این اطلاعات آنها را قادر میسازد تا سود معاملاتی بالاتری کسب کنند.
In recent financial scandals, transactions with affiliates have been one of the focal points of concern, so that the targeted use of these transactions and their non-disclosure or insufficient disclosure is one of the reasons for the collapse of companies. According to the above, the main purpose of this study is to study the effect of business strategy on transactions with business affiliates. The research method is applied in terms of purpose, inductive execution in terms of logic, cross-sectional in terms of time, quantitative in terms of data type, descriptive in terms of performance and research method in terms of relationship between cause and effect and post-event variables. The statistical population of all companies listed on the Tehran Stock Exchange is from 2016 to 2020; Out of 784 companies accepted, 112 companies were selected as a sample. Research findings showed that; Cost leadership strategy and product differentiation strategy have a positive and significant effect on transactions with business affiliates. the results showed that; A business strategy is usually implemented at the level of a strategic product or business unit and focuses on improving the competitive position of the company's goods and services in a particular industry or a particular market segment. In other words, with the increase in business strategy, transactions with business affiliates also increase.
فهرست منابع
اسماعیل زاده مقری، علی، صدیقه علی جان زاده قرا، سید امین هادیان (1395)، تأثیر معاملات با اشخاص وابسته بر سود سهام نقدی، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 8، شماره 31، صص 57-72.
الیاسی، مهدی، مقیمی شهری، بهزاد و فتاح زاده، مهدی (1395)، بررسی تأثیر استراتژیهای کسبوکار بر عملکرد سازمان مورد مطالعه: بنگاههای کوچک اقتصادی زود بازده و کارآفرین. نخستین کنفرانس بین المللی پارادیم های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی.
برهانزائی، فاطمه، محمدی، حمیدرضا و نظردهمرده قلعه نو (1397)، بررسی تأثیر متغیرهای سودآوری، فرصت های رشد، اندازه، عمر شرکت، ریسک مالی و دارایی های قابل وثیقه بر سرعت تغییرات ساختار سرمایه با استفاده از روشهای اقتصاد سنجی پیشرفته. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 4، شماره 2، ص¬ص 265-276.
حجازی، رضوان، ندا فتوحی (1388)، بررسی ارتباط همزمان بین استراتژی رقابتی سازمان، طرح سازمانی و سیستم حسابداری مدیریت با عملکرد سازمان: رویکرد تناسب اقتضایی درصنایع شیمیایی و دارویی و وسایل نقلیه موتوری و خودرو، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 1، شماره 1، صص 17-32.
دارابی، رویا، محمود داود خانی (1394)، تاثیر معاملات با اشخاص وابسته بر ارزش شرکت، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 7، شماره 28، صص 131-152.
رستمی،میلاد(1395)، بررسی تاثیر تغییرات سودآوری بر ارتباط بین نسبت مالکانه و تامین منابع مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . واحد علوم و تحقیقات تهران.
ستایش، محمدحسین، کاظمنژاد، مصطفی، ذوالفقاری، مهدی (1388)، بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 6، شماره 23. ص¬ص43-65.
شعری، صابر، حمیدی، الهام (1391)، شناسایی انگیزه¬های معاملات با اشخاص وابسته، پژوهش¬های تجربی حسابداری، سال دوم، شماره 6، ص¬ص 50-55.
صاحب الداری، مینو (1400)،تاثیر همسو کردن استراتژی های کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد شرکت. دومین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری.
صالحی نیا، محسن؛ تامرادی، علی؛ سپهری، ابراهیم(1400)، تأثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه بین معاملات با اشخاص وابسته و تجدید ارائه صورتهای مالی. مجله: حسابداری مالی، شماره 49، ص¬ص 1-30.
طاهری تهرانی، مانی، کاویانی، محمدرضا، حجازی جواد سیفی، آرزو (1393)، بررسی اثر جهتگیری استراتژیک و قابلیتهای بازاریابی بر میزان عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط مطالعه موردی: کسبوکارهای کوچک و متوسط شهرستان بابل استان مازندران. همایش بین المللی مدیریت.
قربانی اسفهلان، وحید (1400)، نقش ساختار مالکیت بر رابطه بین معاملات با اشخاص وابسته و مدیریت سود. مجله: چشم انداز حسابداری و مدیریت. شماره 42، ص¬ص 115-134.
کفاش پور، آذر، شبان برون، امید (1394)، بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی تمایز و رهبری هزینه بر عملکرد با در نظرگرفتن نقش واسط بازارگرایی پیشگام و بازارگرایی واکنشی (مورد مطالعه: شرکت¬های تولیدی بزرگ و متوسط شهرک¬های صنعتی شهرستان مشهد). پایان نامه، مدیریت اجرایی؛ دانشکده: علوم اداری و اقتصادی.
Ahmad Pandey. (2016)., Capital structure and competitive intensity: Considerations for Start-Up Firms, MPRA Paper No. 79399.
Ahsan Habib, Mostafa Monzur Hasan (2017). Business strategy, overvalued equities, and stock price crash risk. Research in International Business and Finance. 39, 389–405
Barth, M.E., Kasznik, R., McNichols, M.F., 2001. Analyst coverage and intangible assets. J. Account. Res. 39 (1), 1–34.
Chena, Guang-Zheng, Edmund C. Keung (2019). The impact of business strategy on insider trading profitability. Pacific-Basin Finance Journal 55 (2019) 270–282.
Chen, Y., Eshleman, J.D., Soileau, J.S. (2016). Business strategy and auditor reporting. Journal of Practice and Theory, 36(2),63-86.
Cheung, Y.L., Rau, P.R., Stouraitis, A. (2006). Tunnelling, Propping and Expropriation: Evidence from Connected Party Transactions in Hong Kong, Journal of Financial Economics 82, PP: 343-386.
Chiange, H.A., Veenman, D., Wangerin, D., (2015). Internal control over financial reporting and managerial rent extraction: evidence from the profitability of insider trading. J. Account. Econ. 55 (1), 91–110.
DeSarbo, W.S., Anthony Di Benedetto, C., Song, M., Sinha, I., 2005. Revisiting the miles and snow strategic framework: uncovering interrelationships between strategic types, capabilities, environmental uncertainty, and firm performance. Strateg. Manag. J. 26 (1), 47–74.
Gordon, E., Henry, E., Palia, D., (2004). Related Party Transactions: Associations with Corporate Governance and Firm Value, Rutgers University.
Habiba, A., & Monzur, H. M. (2017). “Business strategy, overvalued equities, and stock price crash risk”. Research in International Business and Finance 39(1), 389–405.
Hall, B.H., 2002. The financing of research and development. Oxf. Rev. Econ. Policy 18 (1), 35–51.
Ittner, C.D., Larcker, D.F., Rajan, M.V., 1997. The choice of performance measures in annual bonus contracts. Account. Rev. 72 (2), 231–255.
Jensen, M.C., Meckling, W.H., (1976). Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure. J. Finance. Econ. 3 (4), 305–360.
Joanna, Dyczkowska., (2017). Drivers OF Strategy and R&D Disclosures.
Integrated corporate sustainability and business strategy. Journal of Cleaner Production.Volume 343,1 April 2022.131036.
Kyle, A.S., 1985. Continuous auctions and insider trading. Econometrica: J. Econometr. Soc. 50 (6), 1315–1335.
Miles, R. E. and Snow, C. C. (1978). Organizational strategy, structure, and process. New York: McGraw-Hill Book Co.
Miles, R.E., Snow, C.C., 2003. Organizational Strategy, Structure and Process. Stanford University Press, Stanford, CA.
Nekhili, M., Ben Amar, I., Chtioui, T. & Lakhal, F. (2016). Free cash flow and earnings management: The moderating role of governance and ownership. Journal of Social Science Research Network, 13 (1), 1-33.
Ningjia, D.T., (2018). The relation between insider-trading restrictions and executive compensation. J. Account. Res. 41 (3), 525–551.
Pazeli, E., Venouti, P., (2013). What do independent directors know? Evidence from their trading. Rev. Financ. Stud. 23 (3), 962–1003.
Smith, C.W., Watts, R.L., 1992. The investment opportunity set and corporate financing, dividend, and compensation policies. J. Financ. Econ. 32 (3), 263–292.
Tanveer Ahsan & et al. (2022), Economic policy uncertainty and sustainable financial growth: Does business strategy matter? Finance Research Letters, Voulme 46, Part B, May 2022,102381
Zhangfan Cao & et al, (2022). Do non-financial factors influence corporate dividend policies? Evidence from business strategy, International Review of Finnancial Analysis.Volume82. 2022.102211