تبیین مؤلفههای پیشبرنده و بازدارنده اجتماعی شرکتها جهت ارتقاء کیفیت صورتهای مالی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسی
بهنام سام دلیری
1
,
کاوه آذین فر
2
*
,
سید علی نبوی چاشمی
3
,
محمدرضا پورعلی
4
1 - گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
4 - گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
کلید واژه: مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت, واژههای کلیدی: کیفیت صورتهای مالی, مؤلفههای پیشبرنده و بازدارنده,
چکیده مقاله :
چکیده گزارشگری مسئولیت شرکتی با جنبههای ویژگیهای فردی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی و شرایط بیرونی شرکت ارتباط دارد. با توجه به اینکه کیفیت گزارشگری مالی تأثیر با اهمیتی بر بازارهای سرمایه دارد و بر نحوه تصمیمگیری کاربران گزارشهای مالی اثر میگذارد لذا کشف و شناسایی صحیح عوامل تأثیرگذار بر کیفیت گزارشگری مالی از دیدگاه گروههای مختلف، میتواند گزارشهای مالی را به عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی قابل اتکا برای استفادهکنندگان تبدیل کند. بنابراین هدف این مقاله تبیین مؤلفههای پیشبرنده و بازدارنده مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها جهت ارتقاء کیفیت صورتهای مالی است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات مدیره شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 98 میباشد که به روش تصادفی ساده 295 نفر جهت توزیع پرسشنامه انتخاب شدهاند. جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق، از روش کتابخانهای و جهت آزمون فرضیههای تحقیق برای اندازهگیری مسئولیت اجتماعی از پرسشنامه استاندارد مسئولیتپذیری اجتماعی شوآرتز (1998) استفاده گردید. همچنین برای اندازهگیری کیفیت صورتهای مالی از پرسشنامه استاندارد کیفیت گزارشگری مالی فردی ون (۲۰۱۴) استفاده میشود. جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون K-S و جهت آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بعد ویژگیهای فردی و مؤلفههای پیشبرنده آن و مؤلفههای بازدارنده آن بر ارتقا کیفیت صورتهای مالی تأثیرگذار است. بعد اجتماعی و حاکمیت شرکتی و مؤلفههای پیشبرنده و مؤلفههای بازدارنده آن بر ارتقا کیفیت صورتهای مالی تأثیرگذار است. بعد شرایط بیرونی و مؤلفههای پیشبرنده و مؤلفههای بازدارنده آن بر ارتقا کیفیت صورتهای مالی تأثیرگذار است
Abstract Corporate responsibility reporting relates to aspects of individual and social characteristics and corporate governance and the external conditions of the company. Given that the quality of financial reporting has a significant impact on capital markets and affects the decision-making process of users of financial reports, so the correct identification of factors affecting the quality of financial reporting from the perspective of different groups, can make financial reports as an important source of information. Rely on users to convert. Therefore, the purpose of this article is to explain the components of promoting and preventing corporate social responsibility to improve the quality of financial statements. The statistical population of the study is the members of the board of directors of companies listed on the Tehran Stock Exchange in 1998. 295 people were selected by simple random sampling to distribute the questionnaire. Schwartz (1998) standard social responsibility questionnaire was used to collect information in the field of theoretical foundations and research literature and to test research hypotheses to measure social responsibility. Also, to measure the quality of financial statements, the standard questionnaire of Freddy Van's financial reporting quality (2014) is used. K-S test was used to check the normality of data distribution and structural equation model and PLS software was used to test the hypotheses. The results of the research show that the dimension of individual characteristics and its promoting components and its deterrent components are effective in improving the quality of financial statements. The social dimension and corporate governance and its promotional and deterrent components affect the quality of financial statements. The external conditions and its promoting and deterrent components affect the quality of financial statements.
فهرست منابع
هاشمی، سیداحمد و مهرداد همراهی، (1394)، "مسئولیتپذیری اجتماعی"، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دوره سوم
_||_