شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
                                                    
                                                             مریم تمدنی جهرمی
                                                        
                                                            1
                                                        
                                                    
    ,                                                    
                                                             رشید ذوالفقاری زعفرانی
                                                        
                                                            2
                                                                *
                                                            
                                                        
                                                    
                                                    ,
                                                    
                                                             مهدی کلانتری
                                                        
                                                            3
                                                                
                                                                     
                                                                
                                                        
                                                    
                                    
                                               1 -     دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
                                               
                                               2 -     استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
                                               
                                               3 -     استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
                                               
                                       
کلید واژه: آموزش و پرورش, معنوی, مدارس ابتدایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه توصیفی - پیمایشی و روش اجرای آن ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی، مدیران و معلمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه در بخش کیفی 20 نفر از متخصصان و در بخش کمی 400 نفر از معلمان و مدیران بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه بود که روایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 83/0 و با روش بازآزمایی 77/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو عامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی شامل عوامل درونی و بیرونی هستند. عامل درونی دارای مولفههای مدیریت توانمند و آگاه، فضا و امکانات، معلم و برنامه درسی و عامل بیرونی دارای مولفههای حاکمیت اسلامی، خانواده، رسانه و نهادهای غیردولتی است.
 
                                