-
المقاله
1 - سنجش و تحلیل فضایی توزیع فقر شهری در شهرهای میانه اندام (مطالعه موردی: شهر بناب)ساماندهی اقتصاد فضا , العدد 1 , السنة 1 , پاییز 1402فقر پدیدهای چندبعدی است و از عوامل زیادی تأثیر میگیرد. در این زمینه مهمترین وظیفۀ جغرافیدانان و برنامهریزان شهری استفاده از ابزارهایی بهمنظور شناسایی گسترههای فقر در سطح شهر برای کاستن مسائل و پیامدهای ناشی از وجود این آسیب اجتماعی و فضایی است. هدف از اين مقاله أکثرفقر پدیدهای چندبعدی است و از عوامل زیادی تأثیر میگیرد. در این زمینه مهمترین وظیفۀ جغرافیدانان و برنامهریزان شهری استفاده از ابزارهایی بهمنظور شناسایی گسترههای فقر در سطح شهر برای کاستن مسائل و پیامدهای ناشی از وجود این آسیب اجتماعی و فضایی است. هدف از اين مقاله تحلیل فضایی توزیع فقر شهری در محلات بناب با رهیافت کاهش فقر شهري و پيشگيري از بازتوليد چرخه آن در محلات نابرخوردار است. مقاله حاضر از نظر هدف، رويكردی کاربردی و از لحاظ روش تحقيق، توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوري اطلاعات براي بررسي شاخص¬های فقر شهری در قالب چهار شاخص منتخب كلي و 30 شاخص فرعی مي باشد. يافته هاي پژوهش نشان مي¬دهد که شاخص¬هاي فقر شهری در محلات شهري بناب به صورت متوازن توزيع نشده و اختلاف فاحشي بين این محلات از نظر توسعه ملاحظه مي¬شود. و محله 2 با امتیاز 700/0 و محلات 13 و 11 با امتیاز 291/0 و 251/0 به ترتيب در بالاترين و پايين¬ترين سطح قرار گرفته¬اند. در حالت کلی می توان دریافت که در بین سیزده¬ محله شهر بناب 15/0 خیلی فقیر، 39/0 فقیر، 23/0 متوسط، 15/0 مرفه و 8/0 خیلی مرفه می¬باشند. براي کاهش فقر شهري ابتدا نیاز به شناخت صحیح، سنجش دقیق و تحلیل مستند و واقع گرایانه آن است. رويه و عمل برنامه¬ريزي و برنامه¬هاي كاهش فقر، امروزه هم در سطح علمي و هم در سطح عملي بر تمركز زدايي، ديدگاه از پايين به بالا، بكارگيري دانش بومي، مقتدرسازي شهروندان و برنامه-ريزي هميارانه با حفظ تعادل در بين سه كنشگر اصلي يعني جامعه مدني، دولت و بخش خصوصي تأكيد دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - سنجش و ارزیابی مناطق کلان شهر تهران از لحاظ تنوع و اختلاط کاربریهای شهريساماندهی اقتصاد فضا , العدد 3 , السنة 2 , بهار 1403طی سال های اخير، اختلاط کاربری اراضی و توسعه ترکيبی کاربری ها به يکی از حوزه¬های مهم پژوهش در مطالعات شهری تبديل شده است. يکی از مباحث مهم در ارتباط با اختلاط کاربری، چگونگی سنجش آن در مناطق شهری است. با توجه به اينکه در بسياری از پژوهش ها، اختلاط کاربری به عنوان يک مت أکثرطی سال های اخير، اختلاط کاربری اراضی و توسعه ترکيبی کاربری ها به يکی از حوزه¬های مهم پژوهش در مطالعات شهری تبديل شده است. يکی از مباحث مهم در ارتباط با اختلاط کاربری، چگونگی سنجش آن در مناطق شهری است. با توجه به اينکه در بسياری از پژوهش ها، اختلاط کاربری به عنوان يک متغير مستقل فرض گرديده که بر ساير ابعاد زيست شهری تأثير می¬گذارد، لذا چگونگی سنجش آن برای دستيابی به نتايج قابل اعتماد بسيار مهم است. این پژوهش در جهت سنجش و ارزیابی مناطق کلان شهر تهران از لحاظ تنوع و اختلاط کاربریهای شهري صورت گرفته است. این پژوهش از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی است. روش جمع آوری اطلاعات و دادهها بهصورت اسنادی (آمارنامه شهرداری و طرح تفصیلی) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات بهدستآمده از مدل¬های آنتروپی شانون، تحلیل رابطه خاکستری، شانون وینر و غالبیت سیمپسون در نرم¬افزار ARC/GIS استفاده گردیده است. منطقه 3 با میزان شاخص تنوع (496/0) و شاخص غالبیت سیمپسون (059487/0) در جایگاه اول قرار دارد. مناطق 20 و 19 هم به ترتیب با میزان شاخص تنوع (395/0) و (304/0) و شاخص غالبیت سیمپسون (019127/0) و (007362/0) در جایگاه دوم و سوم قرارگرفتهاند. در سوی دیگر منطقه 8 با کمترین میزان شاخص تنوع (022/0) و شاخص غالبیت سیمپسون (000006/0) در جایگاه آخر قرارگرفته است. نتایج نشان داد که دو منطقه (4 و 1) در وضعیت خیلی زیاد، دو منطقه (5 و 2) در وضعیت زیاد، هفت منطقه (3، 9، 6، 22، 18، 16 و 15) در وضعیت متوسط، پنج منطقه (12، 11، 7، 19 و 20) در وضعیت کم و شش منطقه (14، 13، 21، 10، 8، کم و 17) در وضعیت خیلی کم قرار دارد. با دید آماری، 9 درصد مناطق در وضعیت خیلی زیاد، 9 درصد در وضعیت زیاد، 32 درصد در وضعیت متوسط، 23 درصد در وضعیت کم و 27 درصد در وضعیت خیلی کم قرار دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تأثیر ویژگیهای نوآوری محصول و ارتباطات برند بر ارزش ویژه برند (مورد مطالعه: شرکت کشت و صنعت قارچ رامند مجار)مدیریت بازاریابی , العدد 48 , السنة 15 , پاییز 1399هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای نوآوری محصول و ارتباطات برند بر ارزش ویژه برند در شرکت کشت و صنعت قارچ رامند مجار است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و بر اساس نحوه اجرا از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن شامل کلیه مشتریان و نمایندگان فروش که از خدمات شر أکثرهدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای نوآوری محصول و ارتباطات برند بر ارزش ویژه برند در شرکت کشت و صنعت قارچ رامند مجار است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و بر اساس نحوه اجرا از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن شامل کلیه مشتریان و نمایندگان فروش که از خدمات شرکت کشت و صنعت قارچ رامند مجار (کمپوست جوانه) استفاده میکنند میباشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول جامعه کوکران 386 نفر تعیین گردید و روش نمونهگیری در دسترس میباشد. دادههای پژوهش با روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد بوده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0/844 و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفتهاند. دادهها به کمک نرمافزار لیزرل و با استفاده از آزمونهای آماری، توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از متغیر ویژگیهای نوآوری محصول، مزیت نسبی، ملموس بودن و سازگاری برارزش ویژه برند تأثیر مثبت دارند، اما تأثیر پیچیدگی برارزش ویژه برند معنادار نشده است. همچنین ارتباطات برند مبتنی بر مشتری و ارتباطات برند مبتنی بر شرکت تأثیر معنادار بر ارزش ویژه برند دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - بررسی تأثیر جهتگیری بازار بر استراتژیهای نوآوریمدیریت بازاریابی , العدد 43 , السنة 14 , تابستان 1398هدف از این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری بازار بر استراتژیهای نوآوری میباشد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر نحوه اجرا از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان و کارشناسان شرکت تهران بوران میباشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 1 أکثرهدف از این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری بازار بر استراتژیهای نوآوری میباشد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر نحوه اجرا از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان و کارشناسان شرکت تهران بوران میباشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 174 نفر و روش نمونهگیری، تصادفی ساده تعیین گردید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.866 و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفتهاند. دادههای پژوهش به کمک نرمافزارهای SPSS و PLS مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج آن نشان داد جهتگیری بازار با دو بعد مشتریمداری و رقیبگرایی به صورت زیر بر نوآوری تأثیر دارد: مشتریمداری بر نوآوری تدریجی و نوآوری اکتشافی تأثیر ندارد اما رقیبگرایی برنوآوری اکتشافی و نوآوری تدریجی تأثیر مثبت دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - برنامه ریزی راهبردی مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهرهای ایران (مطالعه موردی: کلانشهر تهران)مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402مدیریت یکپارچه شهری، از جمله مهمترین و اساسیترین مسائل قابل تامل و بررسی در عرصهی مدیریت های کلان شهری به شمار میرود. علیرغم آنکه بیش از 100 سال از برخورداری شهر تهران از نظام مدیریت شهری به سبک مدرن میگذرد، اما به دلیل غلبه رویکرد تمرکزطلبانه دولت در اداره شهرها، أکثرمدیریت یکپارچه شهری، از جمله مهمترین و اساسیترین مسائل قابل تامل و بررسی در عرصهی مدیریت های کلان شهری به شمار میرود. علیرغم آنکه بیش از 100 سال از برخورداری شهر تهران از نظام مدیریت شهری به سبک مدرن میگذرد، اما به دلیل غلبه رویکرد تمرکزطلبانه دولت در اداره شهرها، شهرداریها و شوراها همچنان از جهت وظیفه تصمیمگیری و سیاستگذاری شهری از استقلال مناسبی برخوردار نیست. لذا توجه و تبیین این مسئله از مهمترین مسائلی به شمار می رود که با توجه به رشد و گسترش کالبدی – فضایی و جمعیتی و نیز تعدد و پیچیدگی مسائل و چالشهای شهر تهران، ضروری می نماید. این نوشتار با هدف برنامهریزی راهبردی مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهر تهران با قیاس تطبیقی و با تکیه بر مدل برنامهریزی راهبردی Meta-SWOT انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدفگذاری کاربردی میباشد. روش جمعآوری دادهها به صورت کتابخانهای و پیمایشی بوده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که در بین منابع و تواناییهای داخلی عاملهای اصلاح قوانین مدیریت شهری، یکپارچه نمودن همه بازیگران عرصه مدیریت شهری و مدیریت کلی گرا به شهر, بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. همچنین نتایج بررسی عوامل خارجی محیطی که نشان میدهد مولفههای ناشناخته ماندن نگرش یکپارچه در مدیریت شهری، عدم تفکیک رهبری سیاسی از مدیریت تخصصی و نبود یا ضعف ساز و کارهای تقویت ارتباطات سازمانی نشانگر میزان تاثیر عوامل کلان محیطی است. براساس بررسی های صورت گرفته مناطق شمالی کمترین و مناطق جنوبی کلانشهر تهران بیشترین میزان ناهماهنگی را دارند. بنابراین متناسب با رشد شهرنشینی در تهران فقدان شکل گیری مدیریت یکپارچه شهری بوجود آمده است. در نتیجه هماهنگی معقولی بین ساخت فضاها و کالبد شهر و محیط طبیعی و فیزیکی با وضع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود ندارد تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - تحلیل فضایی شاخصهای کالبدی مسکن با تاکید بر شهر عادل (مطالعه موردی: مناطق 22گانه کلانشهر تهران)فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1400شاخصهای مسکن بهعنوان شالوده اصلی یک برنامه جامع و ابزاری ضروری برای بیان ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیستمحیطی و کالبدی مسکن از جایگاه ویژهای در امر برنامهریزی مسکن برخوردارند. ازاینرو، شناخت وضعیت شاخص­ أکثرشاخصهای مسکن بهعنوان شالوده اصلی یک برنامه جامع و ابزاری ضروری برای بیان ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیستمحیطی و کالبدی مسکن از جایگاه ویژهای در امر برنامهریزی مسکن برخوردارند. ازاینرو، شناخت وضعیت شاخصهای مسکن مناسب و تلاش در جهت تحقّق سکونتگاه مطلوب و کاهش نابرابریها، امر مهمی در بحث تحققپذیری شهر عادل و نهایتا توسعه پایدار شهری تلقی میگردد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر سنجش و تحلیل فضایی شاخصهای کالبدی مسکن درچارچوب شهر عادل است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و هدف آن کاربردی است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از مدلهای کمی آنتروپی شانون، تاپسیس (TOPSIS)، ضریب پراکندگی (C.V)، آمار خودهمبستگی فضایی موران و از نرمافزار Arc GIS استفاده شده است. نتایج نشان داد که شهر تهران در توزیع یکسان و دسترسی به شاخصهای کالبدی مسکن، شهری عادل نیست. بهطوریکه الگوی توزیع فضایی شاخصهای مورد مطالعه در سطح مناطق 22 گانه بهصورت خوشهای میباشد و توزیع شاخصهای مورد مطالعه بهصورت خوشهای به چند منطقه (مناطق شمالی) تهران از جمله مناطق 1، 3 و 2 اختصاص دارد که به ترتیب با کسب میزان امتیاز تاپسیس 855/0، 447/0 و 385/0 رتبههای اول تا سوم به خود اختصاص دادهاند. از نظر جغرافیایی توزیع شاخصهای کالبدی مسکن از مناطق شمالی به سمت جنوبی، شرقی و غربی سیر نزولی داشته است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که افتراق و ناعدالتی فضایی در توزیع شاخصهای کالبدی مسکن در بین مناطق 22 گانه تهران وجود دارد و فضای غالب در مناطق، پهنههای نامناسب (27/0 درصد) و بسیار نامناسب (32/0 درصد) است. تفاصيل المقالة