بررسی تأثیر جهتگیری بازار بر استراتژیهای نوآوری
الموضوعات : مدیریت بازاریابیفرانک خدایاری 1 , بهناز خدایاری 2 , فاطمه نوری 3
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مشتریمداری, جهتگیری بازار, نوآوری اکتشافی, نوآوری تدریجی, رقیبگرایی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری بازار بر استراتژیهای نوآوری میباشد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر نحوه اجرا از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان و کارشناسان شرکت تهران بوران میباشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 174 نفر و روش نمونهگیری، تصادفی ساده تعیین گردید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.866 و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفتهاند. دادههای پژوهش به کمک نرمافزارهای SPSS و PLS مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج آن نشان داد جهتگیری بازار با دو بعد مشتریمداری و رقیبگرایی به صورت زیر بر نوآوری تأثیر دارد: مشتریمداری بر نوآوری تدریجی و نوآوری اکتشافی تأثیر ندارد اما رقیبگرایی برنوآوری اکتشافی و نوآوری تدریجی تأثیر مثبت دارد.
اصلی بیگی، م.، دودانگه، س. و افشار، پ. (1396). "تأثیر رقیبمداری و مشتریمداری بر نوآوری و عملکرد بازار در صنعت بانک (مورد مطالعه: بانک تجارت)"، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری دوره 3، شماره 3، صص. 77-94.
حسینی، ح.ا. و نورزاد مقدم، ا. (1393). "تأثیر نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد کسبوکار و مزیت رقابتی پایدار در بنگاههای صنعتی"، نشریه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 12، شماره 23، صص. 21-30.
مظهری، ف.، رحمتی، م. و تبار، زنگنه (1390). "بررسی رابطهی بین جهتگیری استراتژیک، نوآوری خدمات و عملکرد بازار"، کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها.
Abernathy, W. & Clark, K. (1985). “Innovation: Mapping the Winds of Creative Destruction”, Research Policy, Vol. 14, PP. 3-22.
Alexander, N., Daniel, P. & Andrew, A. (2016). “The influence of market orientation on innovation strategies”, Journal of Service Theory and Practice, Vol. 26(1), PP. 72-90.
Athuahene-Gima, K. (1995). “An exploratory analysis of the impact of market orientation on new product performance: a contingency approach”, Journal of Product Innovation
Management, Vol. 12(4), PP. 275-293.
Athuahene-Gima, K. (1996). “Market orientation and innovation”, Journal of Business Research, Vol. 35(2), PP. 93-103.
Athuahene-Gima, K. (2005), “Resolving the capability-rigidity paradox in new productinnovation”, Journal of Marketing, Vol. 69(4), PP. 61-83.
Bates & Khasawneh. (2005). “Organizational learning culture, learning transfer climate and perceived innovation in Jordanian organizations”, International Journal of Training and Development Vol. 9(2), PP. 96-109.
Beck, L., Janssens, W., Debruyne, M. & Lommelen, T. (2011). “A study of the relationships between generation, market orientation, and innovation in family firms”, Family Business
Review, Vol. 24 (3), PP. 252-272.
Christensen, C. & Bower, J.L. (1996). “Customer power, strategic investment, and the failure of leading firms”, Strategic Management Journal, Vol. 17 (3), PP. 197-218.
Day G.S. Market driven strategy: Free Press; 1994.
Deshpande, R. & Webster, Jr F. (1989). “Organizational culture and marketing: defining the research agenda”, Journal of Marketing, Vol. 53(1), PP. 3-15.
Gottland, D. & Boule, J.M. (2011). “The market orientation- new product performance relationship: redefining the moderating role of environmental conditions”, International journal of research in marketing. Vol. 23, PP. 171-185.
Grinstein, A. (2008). “The effect of market orientation and its components on innovation consequences: a meta-analysis”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 36(2), PP. 166-173.
Jaworski, B.J. & Kohli, A.K. (1993). “Market orientation: antecedents and consequences”, Journal of Marketing, Vol. 57, PP. 53-70.
Kohli, A.K. & Jaworski B.J. (1990). “Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications”, Journal of Marketing, Vol. 54(2), PP. 1-18.
La, K.V. & Kandampully, J. (2004). “Market oriented learning and customer value enhancement through service recovery management”, Managing Service Quality, Vol. 14(5), PP. 390-401.
Lukas, B.A. & Ferrell, O.C. (2000). “The effect of market orientation on product innovation”, Journal of Academy of Marketing Science, Vol. 28(2), PP. 239-247.
Morgan, N.A., Vorhies, D.W. & Mason, C.H. (2009). “Market orientation, marketing capabilities and firm performance”, Strategic Management Journal, Vol. 30(8), PP. 909-920.
Narver J.C., Slater S.F. (1990) “The effect of a market orientation on business profitability”, Journal of Marketing, Vol. 54(4), PP. 20-35.
Nasution, H.N., Mavondo, F.T., Matanda, M.J. & Ndubisi, N.O. (2011). “Entrepreneurship: Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value”, Industrial Marketing Management, Vol. 40(3), PP. 336-345.
Nieto, M.J., Santamaria, L. & Fernandez, Z. (2015). “Understanding the innovation behavior of family firms”, Journal of Small Business Management, Vol. 53 (2) PP. 382-399.
Sandvik, I.L. & Sandvik, K. (2003). “The impact of market orientation on product innovativeness and business performance”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 20 No. 4, PP. 355-376.
Unwin (originally published in the USA in 1942; reprinted by Routledge, London in 1994).
Smirnova, M., Naudé, P., Henneberg, S.C., Mouzas, S., & Kouchtch, S.P. (2011). “The impact of market orientation on the development of relational capabilities and performance outcomes: The case of Russian industrial firms”, Industrial Marketing Management, Vol. 40, PP. 44-53.
Jong-Kuk, S., Min-Sook, P. & Rhea, I. (2012). “Market orientation and communication methods in international strategic alliances”, Journal of Business Research, Vol. 65(11), PP. 1606-1611.
Hasan, T., Sima, N. & Dursun, B. (2015). “The Effects of Strategic Orientations on Innovation Capabilities and Market Performance: The Case of ASEM”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 207, PP. 709-719.
_||_اصلی بیگی، م.، دودانگه، س. و افشار، پ. (1396). "تأثیر رقیبمداری و مشتریمداری بر نوآوری و عملکرد بازار در صنعت بانک (مورد مطالعه: بانک تجارت)"، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری دوره 3، شماره 3، صص. 77-94.
حسینی، ح.ا. و نورزاد مقدم، ا. (1393). "تأثیر نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد کسبوکار و مزیت رقابتی پایدار در بنگاههای صنعتی"، نشریه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 12، شماره 23، صص. 21-30.
مظهری، ف.، رحمتی، م. و تبار، زنگنه (1390). "بررسی رابطهی بین جهتگیری استراتژیک، نوآوری خدمات و عملکرد بازار"، کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها.
Abernathy, W. & Clark, K. (1985). “Innovation: Mapping the Winds of Creative Destruction”, Research Policy, Vol. 14, PP. 3-22.
Alexander, N., Daniel, P. & Andrew, A. (2016). “The influence of market orientation on innovation strategies”, Journal of Service Theory and Practice, Vol. 26(1), PP. 72-90.
Athuahene-Gima, K. (1995). “An exploratory analysis of the impact of market orientation on new product performance: a contingency approach”, Journal of Product Innovation
Management, Vol. 12(4), PP. 275-293.
Athuahene-Gima, K. (1996). “Market orientation and innovation”, Journal of Business Research, Vol. 35(2), PP. 93-103.
Athuahene-Gima, K. (2005), “Resolving the capability-rigidity paradox in new productinnovation”, Journal of Marketing, Vol. 69(4), PP. 61-83.
Bates & Khasawneh. (2005). “Organizational learning culture, learning transfer climate and perceived innovation in Jordanian organizations”, International Journal of Training and Development Vol. 9(2), PP. 96-109.
Beck, L., Janssens, W., Debruyne, M. & Lommelen, T. (2011). “A study of the relationships between generation, market orientation, and innovation in family firms”, Family Business
Review, Vol. 24 (3), PP. 252-272.
Christensen, C. & Bower, J.L. (1996). “Customer power, strategic investment, and the failure of leading firms”, Strategic Management Journal, Vol. 17 (3), PP. 197-218.
Day G.S. Market driven strategy: Free Press; 1994.
Deshpande, R. & Webster, Jr F. (1989). “Organizational culture and marketing: defining the research agenda”, Journal of Marketing, Vol. 53(1), PP. 3-15.
Gottland, D. & Boule, J.M. (2011). “The market orientation- new product performance relationship: redefining the moderating role of environmental conditions”, International journal of research in marketing. Vol. 23, PP. 171-185.
Grinstein, A. (2008). “The effect of market orientation and its components on innovation consequences: a meta-analysis”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 36(2), PP. 166-173.
Jaworski, B.J. & Kohli, A.K. (1993). “Market orientation: antecedents and consequences”, Journal of Marketing, Vol. 57, PP. 53-70.
Kohli, A.K. & Jaworski B.J. (1990). “Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications”, Journal of Marketing, Vol. 54(2), PP. 1-18.
La, K.V. & Kandampully, J. (2004). “Market oriented learning and customer value enhancement through service recovery management”, Managing Service Quality, Vol. 14(5), PP. 390-401.
Lukas, B.A. & Ferrell, O.C. (2000). “The effect of market orientation on product innovation”, Journal of Academy of Marketing Science, Vol. 28(2), PP. 239-247.
Morgan, N.A., Vorhies, D.W. & Mason, C.H. (2009). “Market orientation, marketing capabilities and firm performance”, Strategic Management Journal, Vol. 30(8), PP. 909-920.
Narver J.C., Slater S.F. (1990) “The effect of a market orientation on business profitability”, Journal of Marketing, Vol. 54(4), PP. 20-35.
Nasution, H.N., Mavondo, F.T., Matanda, M.J. & Ndubisi, N.O. (2011). “Entrepreneurship: Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value”, Industrial Marketing Management, Vol. 40(3), PP. 336-345.
Nieto, M.J., Santamaria, L. & Fernandez, Z. (2015). “Understanding the innovation behavior of family firms”, Journal of Small Business Management, Vol. 53 (2) PP. 382-399.
Sandvik, I.L. & Sandvik, K. (2003). “The impact of market orientation on product innovativeness and business performance”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 20 No. 4, PP. 355-376.
Unwin (originally published in the USA in 1942; reprinted by Routledge, London in 1994).
Smirnova, M., Naudé, P., Henneberg, S.C., Mouzas, S., & Kouchtch, S.P. (2011). “The impact of market orientation on the development of relational capabilities and performance outcomes: The case of Russian industrial firms”, Industrial Marketing Management, Vol. 40, PP. 44-53.
Jong-Kuk, S., Min-Sook, P. & Rhea, I. (2012). “Market orientation and communication methods in international strategic alliances”, Journal of Business Research, Vol. 65(11), PP. 1606-1611.
Hasan, T., Sima, N. & Dursun, B. (2015). “The Effects of Strategic Orientations on Innovation Capabilities and Market Performance: The Case of ASEM”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 207, PP. 709-719.