-
المقاله
1 - مقایسه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی از دیدگاه دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی علوم انسانیپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1397پژوهش حاضر به مقایسه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی از دیدگاه دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی علوم انسانی (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه) پرداخته است. روش تحقیق پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از جهت گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژو أکثرپژوهش حاضر به مقایسه ارزشیابی کیفیت برنامه درسی از دیدگاه دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی علوم انسانی (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه) پرداخته است. روش تحقیق پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از جهت گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان رشته های تحصیلی علوم انسانی که دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دایر در دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه دارند، تشکیل می دهند که 132 نفر می باشند. بدلیل حجم کم کل جامعه آماری از طریق روش تمام شماری بعنوان نمونه در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد .اعتبار آن از طریق روایی محتوایی بررسی شد.پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرانباخ 79/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از آزمونt تک گروهی ، مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازنرم افزار17 spssصورت گرفت. براساس نتایج بدست آمده میزان کیفیت شاخص های ترکیب محتوا روش های تدریس، مواد و وسایل کمک آموزشی (ارشد)، فعالیت های یادگیری (دکتری)، رشته زبان وادبیات فارسی، از دیدگاه دانشجویان در سطح نامطلوب برآورد شده است. اما شاخص های گروه های یادگیری (ارشد)، گروه های یادگیری، فضای آموزشی (دکتری)، در سطح مطلوب برآورد گردید. همچنین از دیدگاه دانشجویان زبان انگلیسی اهداف برنامه درسی، گروه های یادگیری، ارزیابی برنامه درسی (ارشد)، مواد و وسایل کمک آموزشی، روش های تدریس، مواد و وسایل کمک آموزشی (دکتری)، در سطح مطلوب برآورد گردید. اما اهداف برنامه درسی، ترکیب محتوا، گروه های یادگیری (دکتری)، فضای آموزشی (ارشد)، در سطح نامطلوب برآورد شد. همچنین از دیدگاه دانشجویان فقه و مبانی حقوق اسلامی شاخص های اهداف برنامه درسی، روش های تدریس مواد و وسایل کمک آموزشی، (ارشد) و زمان در نظرگرفته شده (دکتری)، در سطح مطلوب برآورد گردیده است. اما شاخص های ترکیب محتوا ، زمان در نظرگرفته شده، ارزیابی برنامه درسی (ارشد) و فعالیت های یادگیری (دکتری) در سطح نامطلوب برآورد شد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بررسی میزان آموزش مهارتهای اشتغالزای مورد نیاز بازار کار در برنامههای درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، مهندسی عمران و صنایع غذاییپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1391هدف این پژوهش بررسی میزان آموزش مهارتهای اشتغالزای مورد نیاز بازار کار در برنامههای درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، صنایع غذایی و مهندسی عمران و روش پژوهش از نوع زمینه یابی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیأت علمی، مدرسان و دانشجویان ترم آخر کارشناسی رشتهها أکثرهدف این پژوهش بررسی میزان آموزش مهارتهای اشتغالزای مورد نیاز بازار کار در برنامههای درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، صنایع غذایی و مهندسی عمران و روش پژوهش از نوع زمینه یابی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیأت علمی، مدرسان و دانشجویان ترم آخر کارشناسی رشتههای حسابداری،صنایع غذایی و مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه است که کل جامعه آماری مورد پژوهش قرار گرفت. تعداد دانشجویان حسابداری 63 نفر، مهندسی عمران 78 نفر و صنایع غذایی 37 نفر است و استادان رشته حسابداری 12 نفر، مهندسی عمران 35 نفر و صنایع غذایی 8 نفر هستند. تعدادکل دانشجویان سه گروه 178 نفر و کل استادان سه گروه 55 نفر است. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته و آمار توصیفی برای توصیف دادهها و آزمونt تک نمونهای برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان میدهند که دانشجویان (به جز فناوری اطلاعات، مدیریت خود و یادگیری) و استادان رشته حسابداری بر این باورند که مهارتهای اشتغالزا در برنامه درسی این رشته آموزش داده نمیشود. دانشجویان رشته مهندسی عمران معتقدند که مهارتهای اشتغالزا (به جز برنامهریزی و مدیریت خود)آموزش داده میشوند، استادان رشته مهندسی عمران نیز اعتقاد دارند که مهارتهای اشتغالزا (به جز حل مسأله، برنامه ریزی، مدیریت خود و یادگیری) آموزش داده میشوند. دانشجویان رشته صنایع غذایی هم بر این اعتقادند که مهارتهای اشتغالزا (به جز برنامه ریزی، ارتباط، فناوری اطلاعات و یادگیری) آموزش داده میشوند، استادان رشته صنایع غذایی نیز باور دارند که از مهارتهای اشتغالزا، تنها کار تیمی آموزش داده میشود. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - مقایسه انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان پسر مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتیپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1393پژوهش حاضر، با هدف مقایسه انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان پسر مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی پایه چهارم ابتدایی شهر قاین انجام شده است. جامعه آماری آن دانشآموزان پایه چهارم شهر قاین در سال تحصیلی90 ـ 89 بالغ بر 698 نفر دانشآموز پایه چهارم ابتدایی (70 ن أکثرپژوهش حاضر، با هدف مقایسه انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان پسر مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی پایه چهارم ابتدایی شهر قاین انجام شده است. جامعه آماری آن دانشآموزان پایه چهارم شهر قاین در سال تحصیلی90 ـ 89 بالغ بر 698 نفر دانشآموز پایه چهارم ابتدایی (70 نفر تمامی دانشآموزان طرح ارزشیابی توصیفی و 628 نفر از کلاسهای ارزشیابی سنتی) بوده که با روش نمونهگیری چند مرحلهای، حجم نمونه 136 نفر برآورد شده است. روش این پژوهش توصیفی از نوع علی ـ مقایسهای بود و به منظور گردآوری دادهها پرسشنامه انگیزه به تحصیل همچنین پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی در مدرسه مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای مانوا (MANOVA) وآزمون t استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین انگیزش تحصیلی دانشآموزانی که با ارزشیابی کیفی ـ توصیفی سنجش میشوند با دانشآموزانی که با تحت سنجش ارزشیابی سنتی سنجش بودند، تفاوت معناداری مشاهده نشد (115/ 0P=، 585/1-=t). بین کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزانی که با ارزشیابی کیفی ـ توصیفی سنجش میشوند با دانشآموزانی که تحت سنجش با ارزشیابی سنتی بودند، تفاوت معناداری مشاهده نشد (750/0P=، 318/0=t). بین کیفیت زندگی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتداییپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1392این پژوهش به بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با استفاده از روش تحقیق همبستگی، پرداخته است. بدین منظور، از میان 223 معلم پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک و دو آموزش و پرورش شهر زاهدان، نمونهای أکثراین پژوهش به بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با استفاده از روش تحقیق همبستگی، پرداخته است. بدین منظور، از میان 223 معلم پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک و دو آموزش و پرورش شهر زاهدان، نمونهای به تعداد80 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شد، سپس بر مبنای سطح خودکارآمدی به سه گروه تقسیم شدند. از هر گروه 5 معلم به روش تصادفی ساده انتخاب و از کلاس هر یک از معلمان نمونه به طور میانگین تعداد 20 دانشآموز، در مجموع 300 دانشآموز انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق؛ خودکارآمدی معلمان، انگیزش، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، به ترتیب پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شانن ـ مورن (Tschannen-Moran 2002)، پرسشنامه انگیزش گاردنر (Gardner,1986) ، پرسشنامه سنجش نگرش (McCoach & Siegll,2003؛ به نقل از سیف، 1389) و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس علوم مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یک راهه و ضریب همبستگی پبرسون استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که خودکارآمدی معلمان در سطح انگیزش تحصیلی، نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش دارد. همچنین بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - تأثیرآموزش راهبردهای حل مسأله جورج پولیا بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتداییپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1393این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی از طریق شبه آزمایشی به انجام رسیده است. ویژگی بارز برنامه مذکور، تأکید بر پیشرفت تحصیلی ریاضی و بهبود خوپنداره کودکان است. نمونه انتخاب شده از بین أکثراین پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی از طریق شبه آزمایشی به انجام رسیده است. ویژگی بارز برنامه مذکور، تأکید بر پیشرفت تحصیلی ریاضی و بهبود خوپنداره کودکان است. نمونه انتخاب شده از بین دانشآموزان پسر پایه پنجم یکی از مجتمعهای روستایی شهرستان تریت حیدریه بود. پس از انتخاب دو گروه آزمایش و گواه که هر کدام 15 نفر بودند، گروه آزمایشی به مدت 7 جلسه 45 دقیقهای از راهبردهای حل مسأله برخوردار شد و گروه دیگر به عنوان گروه گواه محسوب گردید. برای پیشرفت تحصیلی ریاضی و بهبود خودپنداره کودکان آزمودنیها، از دو نوع آزمون پیش آزمون و پس آزمون ( 18 سؤال پیش آزمون و 18 سؤال پس آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی و 80 سؤال خودپنداره کودکان) بود، تهیه شد. پیش آزمون و پس آزمون دارای سطح دشواری یکسانی بودند، نمرات حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که اثر گروه و آزمون معنادار است. میانگین نمرات گروه آزمایشی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش قابل توجهی داشت؛ حال آن که میانگین نمرات پس آزمون و پیش آزمون در گروه گواه تفاوت قابل توجهی نداشت. تفاوت قابل توجه پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش نشان میدهد که آموزش راهبردهای حل مسأله باعث پیشرفت تحصیلی ریاضی و بهبود خودپنداره کودکان میگردد. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - تأثیر الگوی کاوشگری بر تفکر انتقادی و نگرش دانشآموزان نسبت به کتاب درسی علوم تجربی در دوره ابتداییپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1393آموزش در خانه عبارت است از آموزش کودکان در محیط خانه و توسط خود والدین. در این روش آموزشی، برنامههای درسی و روشهای آموزشی توسط خود والدین و کودک مشخص میشود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی دلایل گرایش به آموزش در خانه انجام گرفت. رویکرد این پژوهش کیفی بود که در آن 9 خانواده أکثرآموزش در خانه عبارت است از آموزش کودکان در محیط خانه و توسط خود والدین. در این روش آموزشی، برنامههای درسی و روشهای آموزشی توسط خود والدین و کودک مشخص میشود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی دلایل گرایش به آموزش در خانه انجام گرفت. رویکرد این پژوهش کیفی بود که در آن 9 خانواده در شهر تهران بر اساس نمونهگیری هدفمند و به صورت روش گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از روشهای مصاحبه نیمه ساختار یافته و خود شرح حال نویسی استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل یافتهها، تحلیل محتوای متن مصاحبه و اتوبیوگرافی بوده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است عامل اقتصادی به عنوان عامل مؤثر در گرایش به آموزش در خانه چندان مورد توجه والدین نبوده است. پیرامون عوامل فرهنگی اجتماعی به جو رقابتی مدارس، خالی بودن جای آموزشهای اخلاقی و ارزشهای انسانی در برنامههای درسی مدارس و تجربیات آموزشی والدین و احساس مسؤولیت والدین اشاره شده است. در مورد عوامل آموزشی و پداگوژیکی گرایش به آموزش در خانه، نارضایتی از برنامههای درسی، روشهای آموزشی در مدارس و استقلال در یادگیری، توجه به علایق و نیازهای کودک، پویایی روش و فرصت آموزش متقابل در آموزش در خانه بیان شد. تمرکزگرایی و سیاست زدگی آموزشی نیز نیز به عنوان خط مشیهای سیاسی مؤثر در آموزش در خانه ذکر گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - طراحی الگوی برنامهدرسی کارشناسی مشاوره و راهنمایی مبتنی بر شایستگی (مورد مطالعه دانشگاه فرهنگیان)پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 75 , السنة 19 , زمستان 1401هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی دوره کارشناسی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش پژوهش نظریه ای انجام گرفته است. حوزه آماری پژوهش شامل اساتید و خبرگان برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی بود که با استفاده أکثرهدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی دوره کارشناسی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش پژوهش نظریه ای انجام گرفته است. حوزه آماری پژوهش شامل اساتید و خبرگان برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی بود که با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و رویکرد نمونه گیری کلوله برفی 12 نفر طبق اصل اشباع نظری بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری در نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. جهت بررسی اطمینان پذیری داده ها از معیارهای گوبا و لینکلن و روش هایی چون خبرگی و نقادی آیزنر استفاده شد. در این پژوهش 5 بُعد، 11 مضمون اساسی و 33 مضمون پایه شناسایی شد که مضمونها شامل اهداف (با 2 مقوله اهداف ذهنی و عینی)، محتوا (با 3 مقوله محتوای دانش، نگرش و مهارت)، مواد و منابع آموزشی (با 2 مقوله فضای آموزش و منابع آموزشی)، راهبردهای آموزشی (با 2 مقوله راهبردهای آموزشی و راهبردهای تدریس)، ارزیابی (با 2 مقوله ارزیابی کلی و جزئی) بودند. با توجه به مولفههای شناسایی شده، الگوی پیشنهاد شده می تواند در راستای ارتقای شایستگی دانشجویان رشته کارشناسی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - Designing and Validating the Model of Extracurricular Curriculum for Compatible with student brain Low attention / Hyperactive primary schoolCurriculum Research Journal , ستأتي المقالات قريبًاPurpose: The aim of this study was to design and validate an extracurricular curriculum model Compatible with students' brain's in Low attention/Hyperactive primary school. Methodology: The research was applied in terms of purpose and heuristic mixed method. Q أکثرPurpose: The aim of this study was to design and validate an extracurricular curriculum model Compatible with students' brain's in Low attention/Hyperactive primary school. Methodology: The research was applied in terms of purpose and heuristic mixed method. Qualitative society, documents, databases, information, planning, curriculum, and brain science experts, 17people were selected by purposive sampling according to the principle of theoretical saturation. Quantitative community, educational experts, counseling, and primary teachers of Mashhad, in 1399-1400, 419 people were selected by multi-stage cluster sampling. The tools of the qualitative part of the interview were semi-structured and its validity was obtained with content validity and its reliability with coding agreement coefficient. The quantitative part of the questionnaire was a researcher-made questionnaire 187 items that the content validity of the questionnaire with the opinion of experts and reliability with Cronbach's alpha was 83%. Qualitative data were analyzed by content analysis and coding and quantitative descriptive statistics were performed by SPSS23 and Emos26 software. Findings: The findings of this study, Characteristics of Components, purpose, content, teaching-learning strategies and evaluation, Learning space, resources, teacher role, learning time, grouping, and inclusive characteristics play a role in providing the model and their brain characteristics and special needs are the priority of the complementary curriculum. Emphasis is placed on goals, more interactive teaching methods, eliminating time constraints, reducing the volume of lessons, and presenting them in various formats. Conclusion: According to the research findings, the designed model and its use help to improve the performance of this group of students. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - Designing and Validating the Model of Extracurricular Curriculum for Compatible with student brain Low attention / Hyperactive primary schoolCurriculum Research Journal , العدد 9 , السنة 3 , پاییز 1401Purpose: The aim of this study was to design and validate an extracurricular curriculum model Compatible with students' brains in low-attention/Hyperactive primary schools.Methodology: The research was applied in terms of purpose and heuristics using a mixed method. 17 أکثرPurpose: The aim of this study was to design and validate an extracurricular curriculum model Compatible with students' brains in low-attention/Hyperactive primary schools.Methodology: The research was applied in terms of purpose and heuristics using a mixed method. 17 people were selected by purposive sampling according to the principle of theoretical saturation. In the quantitative community, educational experts, counsellors, and primary teachers of Mashhad in 2020–21, 419 people were selected by multi-stage cluster sampling. The tools of the qualitative part of the interview were semi-structured, and their validity was obtained with content validity and their reliability with the coding agreement coefficient. The quantitative part of the questionnaire was a researcher-made questionnaire with 187 items; the content validity of the questionnaire with the opinion of experts and reliability with Cronbach's alpha were 83%. Qualitative data were analyzed by content analysis and coding, and quantitative descriptive statistics were performed by SPSS 23 and AMOS 26 software.Findings: The findings of this study, Characteristics of Components, Purpose, Content, Teaching-Learning Strategies and Evaluation, Learning Space, Resources, Teacher Role, Learning Time, Grouping, and Inclusive Characteristics, play a role in providing the model, and their brain characteristics and special needs are the priority of the complementary curriculum. Emphasis is placed on goals, more interactive teaching methods, eliminating time constraints, reducing the volume of lessons, and presenting them in various formats.Conclusion: According to the research findings, the designed model and its use help to improve the performance of this group of students. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پایه سوم ابتداییپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1382هدف از پژوهش حاضر بررسی برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بود. بدین منظور، ابتدا برنامه لیپمن و چگونگی توفیق، توسعه و پیدایش بر أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بود. بدین منظور، ابتدا برنامه لیپمن و چگونگی توفیق، توسعه و پیدایش برنامه (p4c) مدنظر قرار گرفت. بدینصورت که (p4c) برگرفته از آرای لیپمن است که در این پژوهش از سبک حلقههای کندوکاو استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی پسرانه شهر قاین در سال تحصیلی (94-93) میباشند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای، ابتدا از میان دبستانهای پسرانه شهر قاین بهطور تصادفی یک دبستان انتخاب و در مرحله بعد دو کلاس (20 نفری) پایه سوم از مدارس مذکور برگزیده و پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1953) و پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی درس علوم قبل و بعد از اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در این درس اجرا و اطلاعات بهدستآمده جمعآوری و به کمک نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در مرحله نهایی دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T نمونه مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در پایان نتایج نشان داد که اجرای برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر افزایش سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد، لذا میتوان نتیجه گرفت که استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو باعث میگردد که سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزایش یابد. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - شناسایی عوامل موثر بر پیدایش سکوت سازمانی معلمان به روش سنتز پژوهیپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1400هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر پیدایش سکوت سازمانی معلمان بود. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری شامل کلیه تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی در رابطه با موضوع سکوت سازمانی برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازده زمانی(2021-2013) به تعداد 100 م أکثرهدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر پیدایش سکوت سازمانی معلمان بود. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری شامل کلیه تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی در رابطه با موضوع سکوت سازمانی برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازده زمانی(2021-2013) به تعداد 100 مقاله بود که کل مقالات دریافت شده طی واکاوی محتوایی دسته بندی و غربالگری شده اند و تعداد 39 مقاله (10 منبع خارجی و 29 منبع داخلی) که واجد شرایط و معیار های مدنظر پژوهش بودند بصورت نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از چک لیست محقق ساخته، جهت گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش های اولیه که از طریق جستجو با کلید واژه های مختلف و مرتبط با هدف پژوهش گردآوری شده بود، استفاده گردید. به منظور تحلیل یافته ها، از الگوی شش مرحله ای سنتزپژوهی روبرتس استفاده شد. در بررسی اعتماد داده چارچوب ارائه شده، از 4 معیار؛ باورپذیری، انتقال پذیری،اطمینان پذیری و تایید پذیری استفاده گردید.حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات، استخراج یک چهارچوب مفهومی در حوزه عوامل سکوت سازمانی حول 4 سطح؛ سازمانی، فردی، مدیریتی و اجتماعی است. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - ارزیابی مولفههای رهبری اخلاقی مبتنی بر رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعیپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1401وجود مقوله مسئولیت در ماهیت رهبری ضرورت ایجاد اخلاق را در رهبران ایجاب مینماید. رهبران اخلاقی به طور خاص میتوانند مولفههای اخلاقی را در مجموعهای شامل فرهنگ انصاف، صداقت و امانتداری به وجود آورند و با افراد سازمان خود نیز روابط بین فردی مثبتی داشته باشند. افرادی که د أکثروجود مقوله مسئولیت در ماهیت رهبری ضرورت ایجاد اخلاق را در رهبران ایجاب مینماید. رهبران اخلاقی به طور خاص میتوانند مولفههای اخلاقی را در مجموعهای شامل فرهنگ انصاف، صداقت و امانتداری به وجود آورند و با افراد سازمان خود نیز روابط بین فردی مثبتی داشته باشند. افرادی که در جایگاهی چون رهبری قرار دارند، میتوانند منشاء بسیاری از تغییرات رفتاری شوند؛ و این امر، زمانی بهتر محقق میشود که این رهبران رفتار اخلاقی بالایی نیز داشته باشند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مولفههای رهبری اخلاقی مبتنی بر رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی صورت گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی و به شیوه پیمایشی میباشد که با استفاده از نظرات خبرگان و همچنین جامعه آماری پژوهش که شامل کارکنان دانشگاه پیام نور خراسان رضوی بوده و تعداد نمونه آن 205 نفر میباشد، دادههای لازم گردآوری شد و سپس با استفاده از نرمافزار مکس کیودا و تکنیک تحلیل سلسله مراتبی AHP و نرمافزار اکسپرت چویس تحلیلهای لازم صورت گرفت. نتایج نشان داد که در بخش شاخصهای اصلی شاخص"ساختار اعتقادی"، با وزن 0.214 در رابطه با رهبری اخلاقی مبتنی بر رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی در دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و شاخصهای "ساختار قانونمندی"، "ساختار تخصص"، "ساختار دانش"، "ساختار مسئولیتپذیری"، "ساختار مدیریتی"، "ساختار شخصیتی"، "ساختار سازمانی"، "ساختار عدالت محوری" و " ساختار اجتماعی"، در رتبههای دوم تا دهم قرار داشتند. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - تاثیر تربیت دینی مقطع ابتدایی مبتنی بر رویکرد محتوایی(p4c) بر تمایزیافتگی دانش آموزان مقطع ابتداییپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 2 , السنة 18 , تابستان 1402پژوهش شبه تجربی حاضر با هدف تاثیر تربیت دینی مقطع ابتدایی مبتنی بر رویکرد محتوایی(p4c) بر تمایزیافتگی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام شد. جامعه آماری دانش آموزان مقطع ابتدایی کاشمر و روش نمونه گیری خوشه ای بود. بر این اساس دو کلاس درس انتخاب و به شکل تصادفی در یک أکثرپژوهش شبه تجربی حاضر با هدف تاثیر تربیت دینی مقطع ابتدایی مبتنی بر رویکرد محتوایی(p4c) بر تمایزیافتگی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام شد. جامعه آماری دانش آموزان مقطع ابتدایی کاشمر و روش نمونه گیری خوشه ای بود. بر این اساس دو کلاس درس انتخاب و به شکل تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل دسته بندی شدند. دادههای پیش آزمون و پس-آزمون با استفاده از پرسشنامه؛ تمایزیافتگی خود (DSI) جمعآوری شد. برای گروه آزمایش تربیت دینی مبتنی بر رویکرد محتوایی(p4c) یعنی محتوای تاملی شامل مضامین فلسفی (هستیشناسانه، شناخت شناسانه و ارزش شناسانه) مناسب برای کودکان ایران اسلامی در 10 جلسه ارائه و دادهها به کمک نرم افزار Spss24 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد: تربیت دینی مبتنی بر رویکرد محتوایی(p4c) با توجّه به آزمون تمایزیافتگی اثر گروه با توجه به (39/12= F و 030/0= p) معنیدار است، یعنی تفاوت دو گروه آزمایش و کنترل از نظر اجرای تربیت دینی مبتنی بر رویکرد محتوایی(p4c) بر تمایزیافتگی معنیدار است. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - شناسایی عوامل موثر بر یادگیری الکترونیک با روش سنتز پژوهی بر گرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازه زمانی( 1389تا 1402ش)و(2010تا 2023م)پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 19 , بهار 1403هدف پژوهش برسی عوامل موثر بر یادگیری الکترونیک است ؛ روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع سنتز پژوهی است جامعه آماری ، پژوهش های متعددی که در مقاله های داخلی و خارجی انجام شده می باشد و پایگاه اطلاعات در بازه زمانی (1389-1402ش) و (2010-2023م) به تعداد 162مقاله بود . تمام أکثرهدف پژوهش برسی عوامل موثر بر یادگیری الکترونیک است ؛ روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع سنتز پژوهی است جامعه آماری ، پژوهش های متعددی که در مقاله های داخلی و خارجی انجام شده می باشد و پایگاه اطلاعات در بازه زمانی (1389-1402ش) و (2010-2023م) به تعداد 162مقاله بود . تمامی مقالات دریافت شده طی واکاوی محتوایی ، دسته بندی و غلبالگری شدند و تعداد 73 مقاله (23منبع خارجی و 50منبع داخلی) که واجد شرایط مد نظر پژوهش بودند مورد برسی قرار گرفتند و در نهایت مقاله ها برای خواندن مجدد ، کد گذاری شاخص ها و مفاهیم شان استخراج شد و با نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد برسی قرار گرفت . به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از چک لیست محقق ساخته جهت گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش اولیه که از طریق جستجو با واژگان کلیدی متفاوت و مرتبط با هدف پژوهش ها گرد آوری شدند ، استفاده شد . جهت تحلیل یافته شده از الگوی 6 مرحله ای سنتز پژوهی روبرتس استفاده شد و در بررسی اعتماد داده چارچوب ارائه شده ، از 4 معیار ؛ باورپذیری ، انتقال پذیری ، اطمینان پذیری و تایید پذیری استفاده گردید و حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات ، استخراج چهارچوب مفهومی در حوزه ی فناوری محوری ، انگیزش محوری ، محتوا محوری ، سازمان محوری ، خدمات محوری ، طراحی محوری ، اجتماع محوری می باشد . تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالیپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1387برنامه های درسی آموزش عالی که در زمان حاضردر دانشگاه های ایران وجود دارند واجرا می گردند محصول فعالیت عمده نهاد شورای عالی برنامه ریزی است که از اواخر سال 1363فعالیت خود را آغاز نمود واهدافی همچونایجاد وحدت ویکپارچگی درنظام آموزش عالی رعایت کلیه قواعد و اصول برنامه ریزی أکثربرنامه های درسی آموزش عالی که در زمان حاضردر دانشگاه های ایران وجود دارند واجرا می گردند محصول فعالیت عمده نهاد شورای عالی برنامه ریزی است که از اواخر سال 1363فعالیت خود را آغاز نمود واهدافی همچونایجاد وحدت ویکپارچگی درنظام آموزش عالی رعایت کلیه قواعد و اصول برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی،ایجاد هماهنگی در برنامه های درسی وتحولات آموزشی و تربیت نیروی انسانی ،ایجاد ارتباط بین نهاد تصمیم گیری ودستگاه های اجرایی وبه روز نمودن برنامهها و انطباق آن با نیازهای اجتماعی و اقتصادی کشور دنبال کرده است (گروه مطالعات تطبیقی ونوآوری درآموزش عالی،1378،ص89 ). در این زمینه چالشهایی پیش روی آموزش عالی و برنامههای درسی دانشگاهی وجود دارد.بطوریکه: امروزه مشکلاتی درمورد عدم سازگاری برنامه های درسی با تقاصای بازارکاروموفق نبودن برنامههای درسی در کمک به دانشجویان برای کسب اطلاعات و مهارتهای لازم جهت ایفای نقش موثر در دنیای کار متحول امروزی مشاهده می شود (عارفی،1384،ص21). پرورش افراد برای دنیای کار توسط آموزش عالی بایستی بگونه ای صورت پذیرد که نظام آموزش عالی شایستگی های لازم را درآنها درزمینه های عمومی و تخصصی ایجاد نماید و این محقق نخواهد شد مگر آن که برنامههای درسی بگونهای طراحی شده باشند که این شایستگی ها را دردانش آموختگان ایجاد و تقویت نماید. تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - مقایسه تهیّج پذیری و مؤلفه های آن در میان افراد ورزشکار و غیر ورزشکارمهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 4 , السنة 1 , پاییز 1389هدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان تهیّج طلبی و مؤلفه های آن در میان افراد ورزشکار در مقایسه با افراد غیر ورزشکار می باشد. پژوهش مورد نظر در مقوله مطالعات علی- مقایسه ای قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی واحد أکثرهدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان تهیّج طلبی و مؤلفه های آن در میان افراد ورزشکار در مقایسه با افراد غیر ورزشکار می باشد. پژوهش مورد نظر در مقوله مطالعات علی- مقایسه ای قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تشکیل دادند. آزمودنی های مورد مطالعه در مجموع شامل 160 آزمودنی (80 نفر دانشجوی ورزشکار و 80 نفر دانشجوی غیر ورزشکار) با میانگین سنی 22 سال می باشند. به منظور سنجش تهیّج طلبی و مؤلفه های آن از مقیاس تهیّج طلبی زاکرمن (SSS-V) استفاده شد. آلفای کرونباخ برای پرسش های این مقیاس 75/0 وضریب همبستگی بین نمره های آزمودنی ها در دو نوبت با فاصله چهار هفته79/0r= گزارش شده است. با اعتبا برای آن که بتوانیم در جهت وارسی فرضیه های پژوهش حرکت کرده و به بررسی این مطلب بپردازیم، که آیا بین مؤلفه های تهیّج طلبی(هیجان زدگی و ماجراجویی، تجربه جویی، بازداری زدایی و حساسیت نسبت به یکنواختی یا ملال پذیری) در بین دو گروه دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معنادار وجود دارد یا نه، از آزمون t مستقل بهره گرفته ایم. به طور کلی نتایج پژوهش نشان دادند که سطح تهیّج طلبی و مؤلفه های آن در دانشجویان ورزشکار بیش از سطح تهیّج طلبی دانشجویان غیر ورزشکار است. تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - طراحی و ارائه مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمک یادگیری الکترونیک و اعتبار سنجی آن در بانک ملیآمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1402بهره گیری از دوره های یادگیری الکترونیک موجب می شود تا افراد نسبت به نسل های قبل از خود، از روش های جدیدتری بهمنظور گسترش مهارتهای شغلی خود استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمکیادگیری الکترونیک و اعتبار سنجی آن در بانک ملی تدوی أکثربهره گیری از دوره های یادگیری الکترونیک موجب می شود تا افراد نسبت به نسل های قبل از خود، از روش های جدیدتری بهمنظور گسترش مهارتهای شغلی خود استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمکیادگیری الکترونیک و اعتبار سنجی آن در بانک ملی تدوین گردیده است. فلسفه پژوهش آمیخته با رویکرد اکتشافی و استراتژیتحقیق در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمی، پیمایشی است. نمونه آماری در مرحله کیفی، 12 نفر از مدیران بانکهایدولتی و اساتید حوزه ی مدیریت دولتی و آموزشی می باشند که با استفاده از اصل اشباع و به روش گلوله برفی انتخاب و در بخشکمی، کارکنان بانک ملی در اداره رسمی در مشهد به تعداد 160 نفر بوده اند. روش جمع آوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه هاینیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه می باشد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از نرم افزار مکس کیودا و در بخش کمیاز نرم افزار spss 22 و نرم افزار پی ال اس استفاده شد. یافته های تحقیق در مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمکیادگیری الکترونیک شامل 5 بعد زیرساخت های الکترونیک ،عناصر یادگیری الکترونیک ، فرایند مدیریت عملکرد شغلی، بهبودعملکرد شغلی و مداخله گرهای محیطی با 14 مولفه می باشد. همچنین در بخش کمی نتایج نشان داد که الگوی مذکور از اعتبارلازم برخوردار است. در نهایت با استفاده از برنامه ها و قابلیت های یادگیری الکترونیکی می توان عملکرد شغلی کارکنان را ارتقابخشید. تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - سنتز پژوهی مدیریت دانش معلمان بر گرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازه زمانی( 1389تا 1401ش)و(2010تا 2023م)آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1402هدف پژوهش برسی مدیریت دانش است؛ روش این پژوهش به صورت کیفی واز نوع سنتز پژوهی است جامعه آماری ،پژوهش های متعددی که در مقاله های داخلی و خارجی انجام شده می باشد و پایگاه اطلاعات دربازه زمانی 1389-1401ش و 2010-2023م ،تعداد123 مقاله انتخاب وطی واکاوی محتوایی ،دسته بندی و ت أکثرهدف پژوهش برسی مدیریت دانش است؛ روش این پژوهش به صورت کیفی واز نوع سنتز پژوهی است جامعه آماری ،پژوهش های متعددی که در مقاله های داخلی و خارجی انجام شده می باشد و پایگاه اطلاعات دربازه زمانی 1389-1401ش و 2010-2023م ،تعداد123 مقاله انتخاب وطی واکاوی محتوایی ،دسته بندی و تعداد مقاله(28منبع خارجی و 95منبع داخلی)که واجد شرایط مد نظرپژوهش بودند مورد برسی قرار گرفتندو در نهایت مقاله ها برای خواندن مجدد،کد گذاری شاخص ها و مفاهیم شان استخراج شد وبا نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد برسی قرار گرفت . به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از چک لیست محقق ساخته جهت گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش اولیه که از طریق جستجو با واژگان کلیدی متفاوت و مرتبط با هدف پژوهش ها گرد آوری شدند ،استفاده شد.جهت تحلیل یافته شده از الگوی 6 مرحله ای سنتز پژوهی روبرتس استفاده شد ودر بررسی اعتماد داده چارچوب ارائه شده،در حوزه ی مطالعاتی،4معیار؛ باورپذیری،انتقال پذیری،اطمینان پذیری و تایید پذیری استفاده گردید. و حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات ،استخراج چهارچوب مفهومی در حوزه ی مدیریت دانش است که حول محور های رفتار، اجتماعی، فرهنگی ، ذهنی، انگیزشی، تحول و توسعه وخود محوری و فناوری و استراتژی می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
19 - تأثیر نرمافزار آموزشی «میشا و کوشا» بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربیفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 5 , السنة 4 , زمستان 1392هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی میشا و کوشا بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بود. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر أکثرهدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی میشا و کوشا بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بود. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 92 – 1391 بود. از میان آنها تعداد 50 نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. یک گروه (25 نفر) به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر (25 نفر) به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شد. در گروه آزمایش، از آموزش نرمافزاری به مدت دو ماه و در گروه گواه از آموزش معمول کلاسی استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزه پیشرفت برنارد واینر با ضریب پایایی 72/0 و آزمونهای پیشرفت تحصیلی محققساخته استفاده شد. به منظور تعیین پایایی آزمونهای پیشرفت تحصیلی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که 75/0 برای پیشآزمون و 71/0 برای پسآزمون به دست آمد. دادهها با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که نرمافزار آموزشی میشا و کوشا بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی تأثیر مثبت دارد ( 001/0 > P). تفاصيل المقالة -
المقاله
20 - نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در استقرار سیستم مدیریت دانش با رویکرد فراترکیبفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1401هدف پژوهش حاضر، نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در استقرار سیستم مدیریت دانش با رویکرد فراترکیب در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران می باشد. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نظر هدف بنیادی است که به صورت فراترکیب و با استفاده از مدل هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007)، گ أکثرهدف پژوهش حاضر، نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در استقرار سیستم مدیریت دانش با رویکرد فراترکیب در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران می باشد. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نظر هدف بنیادی است که به صورت فراترکیب و با استفاده از مدل هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007)، گردآوری شد. جامعه آماری، پژوهش های پیشین در دسترس در حوزه مدیریت دانش و ملاک اندازه نمونه آماری، کفایت تئوریک می باشد. در این مطالعه پس از طراحی سؤال پژوهشی، جستجوی سیستماتیک طی سال های (2000 الی 2020) انجام شد. پس از انجام مراحل متاسنتز و بازبینی، تعداد 14 مقاله از 152 مقاله یافت شد. نتایج نشان داد، مؤلفه های توانمندی های فن آورانه با شاخص های (تلسط به نرم افزارهای مرتبط، افزایش راندمان و تعاملات با بهره گیری از شبکه داخلی و توانایی استفاده از اینترنت در جهت اهداف آموزشی و پژوهشی) و مؤلفه زیرساخت های فن آورانه با شاخص های (وجود زیرساخت و تجهیزات به روز فن آورانه، ایجاد پایگاه دانش فن آورانه، ایجاد سازوکارهای بحث مجازی، وجود فیبر نوری و رایانه های شخصی، حمایت های لازم در زمینه فن آوری، مستند سازی تجربه ها و استفاده از اینترنت و اینترانت) قابل استناد است. تفاصيل المقالة -
المقاله
21 - تأثیر استفاده از بازیهای رایانهای بر ابعاد رفتاری دانشآموزانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1393هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از بازی های رایانهای بر ابعاد رفتاری دانشآموزان پسر پایه سوم مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهرکاشمر بوده است. پژوهش حاضر، از نوع علیـمقایسهایاست. تعداد 250 نفر از دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی از طری أکثرهدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از بازی های رایانهای بر ابعاد رفتاری دانشآموزان پسر پایه سوم مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهرکاشمر بوده است. پژوهش حاضر، از نوع علیـمقایسهایاست. تعداد 250 نفر از دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پس از انتخاب تصادفی این 250 نفر، دو گروه 30 نفره از بین این نمونه غربال شدند. برای تعیین دو گروه از بین 250 نفر، 30 نفر اول که دارای بیشترین میزان استفاده از بازیهای رایانهای بودند انتخاب شدند و برای انتخاب گروه مقایسه، 30 نفر که دارای کمترین میزان استفاده از بازیهای رایانهای بودند، یا اصلاً از بازی رایانهای استفاده نمیکردند، انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه شخصیتی سیاتل (SPQ) استفاده شد که ابعاد شخصیتی کودکانی را که به مدرسه میروند (در سن رفتن به مدرسه قرار دارند) مورد ارزیابی قرار میدهد. برای تحلیل دادهها، از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد، دانشآموزانی که از بازیهای رایانهای استفاده میکنند، دارای میانگین بالاتری در افسردگی، اختلالات سلوکی، اختلال جسمانی و احساس تنهایی در مدرسه هستند. تفاوت بین دو گروه معنادار بود و میتوان نتیجه گرفت که استفاده از بازی های رایانهای در افزایش افسردگی، اختلالات سلوکی و اختلال جسمانی و احساس تنهایی دانشآموزان مؤثر بوده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
22 - تأثیر نرم افزار آموزشی «ویکی و نیکی» بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضیفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1391هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی ویکی و نیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بوده است. پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی در سال تحصی أکثرهدف این پژوهش، بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی ویکی و نیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بوده است. پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 92-1391 بوده که در مدارس دولتی شهرستان بیرجند مشغول به تحصیل میباشند. حجم نمونه برای هر دو گروه آزمون و گواه 30 دانشآموز میباشد. در گروه آزمایش، از آموزش نرمافزاری به مدت دو ماه و در گروه گواه، از آموزش معمول کلاسی استفاده شده است. از آزمون سنجش خلاقیت عابدی و آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته (پیشآزمون و پسآزمون) استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد، نرمافزار آموزشی ویکی و نیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی تأثیر مثبت دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
23 - طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی زاید با رویکرد ترکیبی (مطالعه موردی: برنامه درسی مدارس کاردانش دوره متوسطه دوم)نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 1401هدف کلی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی برنامۀ درسی زاید در آموزش متوسطه دوم شاخۀ کاردانش می باشد. این پژوهش از نظر هدف به صورت کاربردی است که با رویکرد ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی انجام پذیرفت. در بخش کمی توصیفی از نوع پیمایشی استفاده گردید. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کی أکثرهدف کلی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی برنامۀ درسی زاید در آموزش متوسطه دوم شاخۀ کاردانش می باشد. این پژوهش از نظر هدف به صورت کاربردی است که با رویکرد ترکیبی و طرح اکتشافی متوالی انجام پذیرفت. در بخش کمی توصیفی از نوع پیمایشی استفاده گردید. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان برنامهریزی درسی و خبرگان آموزش فنی حرفهای شاخۀ کاردانش به تعداد ۱۸ و در بخش کمی شامل مدیران، معاونان و هنرآموزان مدارس کاردانش شهر مشهد به تعداد ۲۷۵۰ نفر بودند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. با در نظر گرفتن قانون اشباع، تعداد ۱۱ نفر و در بخش کمی براساس فرمول کوکران، تعداد ۳۳۷ نفر با روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محقق ساخته مربوط برنامۀ درسی زاید با ۸۸ سؤال استفاده گردید. درنهایت روایی صوری و محتوایی ابزار به تأیید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آنها نیز ۸۶۵/. محاسبه شد که مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزارهای آموس و Spss۲۴ استفاده شد. نتایج نشان دادند که برنامۀ درسی زاید دارای ۶ بُعد محتوا، ویژگیهای ساختاری، فضای آموزشی، ویژگیهای فراگیران، ویژگیهای یاددهندگان و فرایندهای آموزشی میباشد. همچنین بُعد فضای آموزشی از بیشترین و بُعد فرایندهای آموزشی از کمترین بار عاملی برخوردار هستند. تفاصيل المقالة -
المقاله
24 - سنتز پژوهی ابعاد شایستگی مدیران با تأکید بر مدیریت اسلامینوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402هدف پژوهش حاضر، سنتز پژوهی ابعاد شایستگی مدیران با تأکید بر مدیریت اسلامی بود. رویکرد پژوهش،کیفی و از نوع سنتزپژوهی است. جامعه آماری شامل کلیه تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی در رابطه با موضوع شایستگی مدیران برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازده زمانی(2022-2010) به تع أکثرهدف پژوهش حاضر، سنتز پژوهی ابعاد شایستگی مدیران با تأکید بر مدیریت اسلامی بود. رویکرد پژوهش،کیفی و از نوع سنتزپژوهی است. جامعه آماری شامل کلیه تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی در رابطه با موضوع شایستگی مدیران برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازده زمانی(2022-2010) به تعداد 140 مقاله بود که کل مقالات دریافت شده طی واکاوی محتوایی دسته بندی و غربالگری شده اند و تعداد 47 مقاله (8 منبع خارجی و 39 منبع داخلی) که واجد شرایط و معیارهای مدنظر پژوهش بودند به صورت نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند . به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از چک لیست محقق ساخته، جهت گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش های اولیه که از طریق جستجو با کلید واژه های مختلف و مرتبط با هدف پژوهش گردآوری شده بود، استفاده گردید. جهت تحلیل یافته ها، از الگوی شش مرحله ای سنتز پژوهی روبرتس استفاده شد. در بررسی اعتماد داده چارچوب ارائه شده، از 4 معیار ؛ باورپذیری، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تایید پذیری استفاده گردید. حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات، استخراج یک چارچوب مفهومی در حوزه ابعاد شایستگی مدیران حول 4 محور ؛ اعتقادی - ارزشی ، فردی ، مدیریتی و حرفه ای(شغلی) است . تفاصيل المقالة -
المقاله
25 - بررسی تأثیر طراحی و اعتبارسنجی برنامۀ درسی در مدیریت دورۀ ابتدایی کشور ایراننوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 18 , زمستان 1401پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر طراحی و اعتبارسنجی برنامۀ درسی در مدیریت دورۀ ابتدایی کشور ایران صورت گرفت. از نظر هدف بهصورت کاربردی با رویکرد ترکیبی و از لحاظ ماهیت بهصورت توصیفی-اکتشافی است. در پژوهش حاضر بهمنظور طراحی الگوی برنامۀ درسی از تکنیک کیفی تحلیل محتوا است أکثرپژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر طراحی و اعتبارسنجی برنامۀ درسی در مدیریت دورۀ ابتدایی کشور ایران صورت گرفت. از نظر هدف بهصورت کاربردی با رویکرد ترکیبی و از لحاظ ماهیت بهصورت توصیفی-اکتشافی است. در پژوهش حاضر بهمنظور طراحی الگوی برنامۀ درسی از تکنیک کیفی تحلیل محتوا استفاده گردید. جامعۀ آماری در بخش کیفی متشکل از خبرگان صاحبنظر در حوزۀ برنامۀ درسی صاحبنظر با نمونۀ آماری نیز متشکل از 12 نفر میباشد. جامعۀ آماری در بخش کمی نیز شامل کارشناسان آموزش ابتدایی با تعداد نمونۀ 20 نفر و کلیۀ معلمان مقطع ابتدای شهر زاهدان با تعداد 1843 و تعداد نمونۀ 318 نفر بود. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند براساس تکنیک گلولهبرفی انتخاب صورت گرفت که پژوهش تا مرحلۀ اشباع و تکرار دادهها ادامه یافت. همچنین با کمک جدول مورگان، تعیین حجم نمونۀ کمی صورت گرفت که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید؛ بدینصورت سپس از خوشهبندی جامعۀ مورد مطالعه، تعداد 4 مدرسه در مقطع ابتدایی (2 مدرسه دخترانه و 2 مدرسه پسرانه) انتخاب شدند. در مرحلۀ کمی با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته برای 2 گروه، اطلاعات جمعآوری شدند. جهت جمعآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامهای با 49 سؤال و در بخش کیفی از مصاحبه استفاده شد. درنهایت تعداد 13 مؤلفه بهعنوان مؤلفههای اصلی ارزشیابی برنامۀ درسی شناسایی شدند: مؤلفه اول شامل مراحل برنامۀ درسی بود. 3 مولفۀ دیگر ابعاد ارزشیابی برنامۀ درسی شامل 3 سطح برنامه قصدشده، اندازهگیری و کسبشده مطرح شدند. سپس 3 مولفه شامل معیارهای ارزشیابی برنامۀ درسی در هریک از سطوح 3گانه و 3 مولفه شامل منابع اطلاعاتی لازم جهت ارزشیابی برنامۀ درسی در هریک از سطوح 3گانه مطرح شدند. مولفۀ نهایی نیز شامل ابزارهای لازم جهت ارزشیابی برنامۀ درسی در هر یک از سطوح 3گانه بودند. تفاصيل المقالة