فهرس المقالات حسین مهدیان


  • المقاله

    1 - تعیین نقش میانجی انگیزش تحصیلی در رابطه بین باورهای هوشی و تاب آوری تحصیلی در میان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم بجنورد
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1400
    چکیدهپژوهش حاضر باهدف تعیین نقش میانجی انگیزش تحصیلی در رابطه بین باورهای هوشی و تاب آوری تحصیلی انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهش‌های پیمایشی با مطالعه همبستگی (معادلات ساختاری) بود. نمونه مورد مطالعه پژوهش حاضر شامل 350 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر بجنورد در سا أکثر
    چکیدهپژوهش حاضر باهدف تعیین نقش میانجی انگیزش تحصیلی در رابطه بین باورهای هوشی و تاب آوری تحصیلی انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهش‌های پیمایشی با مطالعه همبستگی (معادلات ساختاری) بود. نمونه مورد مطالعه پژوهش حاضر شامل 350 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر بجنورد در سال تحصیلی 1396-1395 بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای, انتخاب شدند. اعضای نمونه پرسشنامه‌های تاب آوری تحصیلی ساموتلز (2004), انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و باورهای هوشی عبدالفتاح و ییتس (2006) را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-21 وAMOS-21 و روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین انگیزه تحصیلی, باورهای هوشی و تاب آوری تحصیلی روابط معناداری وجود دارد (01/0˂P)؛ اما انگیزه تحصیلی نقش میانجی معناداری بین باورهای هوشی و تاب آوری تحصیلی ایفا نمی کند (05/0<P). با توجه به نتایج حاصله می توان گفت باورهای هوشی وو انگیزش تحصیلی از اهمیت بالایی در شکل گیری تاب آوری تحصیلی برخوردارند اما انگیزش تحصیلی به تنهایی قادر به ایفای نقش میانجی گرانه بین باورهای هوشی و تاب آوری تحصیلی و لازم است تا در این خصوص تأثیر سایر متغیرهای مداخله گر روانی و زمینه ای مورد بررسی قرار گیرد. واژگان کلیدی: انگیزش تحصیلی, باورهای هوشی, تاب آوری تحصیلی, دانش آموزان. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تأثیر استفاده از بازی‎های رایانه‎ای بر ابعاد رفتاری دانش‌آموزان
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1393
    هدف از انجام‌ این پژوهش ‌بررسی تأثیر ‌استفاده از بازی ‎های رایانه‌ای ‌‌بر ابعاد رفتاری دانش‌‌آموزان ‌پسر پایه سوم‌ مقطع ‌ابتدایی مدارس ‌دولتی شهر‌کاشمر بوده است. پژوهش ‌حاضر، ‌از نوع ‌علی‌‌ـمقایسه‌ای‌است. ‌تعداد 250‌ نفر از دانش‌آموزان‌ پسر پایه سوم‌ ابتدایی ‌از طری أکثر
    هدف از انجام‌ این پژوهش ‌بررسی تأثیر ‌استفاده از بازی ‎های رایانه‌ای ‌‌بر ابعاد رفتاری دانش‌‌آموزان ‌پسر پایه سوم‌ مقطع ‌ابتدایی مدارس ‌دولتی شهر‌کاشمر بوده است. پژوهش ‌حاضر، ‌از نوع ‌علی‌‌ـمقایسه‌ای‌است. ‌تعداد 250‌ نفر از دانش‌آموزان‌ پسر پایه سوم‌ ابتدایی ‌از طریق ‌نمونه‌گیری ‌خوشه‌ای‌ چند مرحله‌ای ‌انتخاب شدند‌. پس از انتخاب تصادفی این 250 نفر، دو گروه 30 نفره از بین این نمونه غربال شدند. برای تعیین دو گروه از بین 250 نفر، 30 نفر اول که دارای بیشترین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بودند انتخاب شدند و برای انتخاب گروه مقایسه، 30 نفر که دارای کمترین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بودند، یا اصلاً از بازی رایانه‎ای استفاده نمی‎کردند، انتخاب شدند. در این پژوهش برای گرد‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه شخصیتی سیاتل (SPQ) استفاده شد که ابعاد شخصیتی کودکانی را که به مدرسه می‌روند (در سن رفتن به مدرسه قرار دارند) مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برای تحلیل ‌داده‌ها، از آزمون t ‌مستقل استفاده ‌شد. نتایج این پژوهش نشان داد، ‌دانش‌آموزانی ‌که از بازی‌های رایانه‌ای استفاده‌ می‌کنند، دارای میانگین ‌بالاتری در افسردگی‌، اختلالات سلوکی، اختلال جسمانی ‌و احساس تنهایی در مدرسه هستند. تفاوت بین دو گروه‌ معنا‌دار بود و می‌توان نتیجه ‌گرفت ‌که استفاده ‌از بازی های ‌رایانه‌ای در افزایش ‌افسردگی‌، اختلالات‌ سلوکی و اختلال جسمانی ‌و احساس ‌تنهایی دانش‌آموزان مؤثر بوده است. تفاصيل المقالة