دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد93,السنة
24
,
پاییز
1402
شکوفایی مفهوم جدیدی است که رسالت آن، ایجاد رفتار سازنده و ارتقاء بهزیستی همچون افزایش هیجان مثبت، تعهد و مجذوبیت، روابط مثبت با دیگران، احساس معنای زندگی، موفقیت و پیشرفت در کنار آموزش دروس دانش آموزان در کلاس و مدرسه بهعنوان مکانی مناسب جهت فراگیری ارزشها و هنجارها ا أکثر
شکوفایی مفهوم جدیدی است که رسالت آن، ایجاد رفتار سازنده و ارتقاء بهزیستی همچون افزایش هیجان مثبت، تعهد و مجذوبیت، روابط مثبت با دیگران، احساس معنای زندگی، موفقیت و پیشرفت در کنار آموزش دروس دانش آموزان در کلاس و مدرسه بهعنوان مکانی مناسب جهت فراگیری ارزشها و هنجارها است. این پژوهش با هدف، ساخت و اعتباریابی بسته آموزشی مبتنی بر شکوفایی ویژه دانش آموزان سه سال اول دبستان انجام گردید. روش این پژوهش برای مرحله طراحی و ساخت بسته آموزشی، روش طراحی ابزار با رویکرد ترکیبی اکتشافی متوالی بود. برای بررسی روایی بسته آموزشی، از روش روایی محتوایی به شیوه کیفی و کمّی با حضور 20 متخصص حوزه مثبتگرایی و از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. حداقل و حداکثر میزان 85/0 و 1 محاسبه شد. شاخص روایی محتوا برای کل بسته 84/0 به دست آمد. نتایج نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر شکوفایی برای دانش آموزان سه سال اول دبستان از روایی محتوایی مناسبی بهره مند است و روایی و پایایی لازم را برای کاربردهای آموزشی و پژوهشی دارد. به عبارتی بسته آموزشی تدوین شده توان ارتقاء شکوفایی یادگیرندگان را در سیستمهای آموزشی دارا می باشد.
تفاصيل المقالة
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شکوفایی بر افزایش شکوفایی و درگیری تحصیلی دانشآموزان سه سال اول دبستان صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع طرحهای پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان سه سال او أکثر
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شکوفایی بر افزایش شکوفایی و درگیری تحصیلی دانشآموزان سه سال اول دبستان صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع طرحهای پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان سه سال اول دبستان شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 99-98 بود که به روش نمونهگیری در دسترس، 50 نفر از دانشآموزان پسر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 25 نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه شکوفایی اچ.اف.کیو. (2014) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو(2013) بود. گروه آزمایش، طی 8 جلسۀ 90 دقیقهای و به صورت هفته ای 2 جلسه، تحت آموزش بسته مبتنی بر شکوفایی قرار گرفت و گروه کنترل، بدون هیچگونه مداخلهای باقی ماند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافتهها نشان داد بین میانگین نمرات مؤلفههای شکوفایی و درگیری تحصیلی در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در نتایج پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود دارد(01/0>P). بر این اساس می توان آموزش بسته مبتنی بر شکوفایی را به عنوان روشی مؤثر بر افزایش شکوفایی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دبستان در نظر گرفت و از آن در مدارس استفاده کرد.
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش تعیین ارتباط بین میزان آگاهی آموزگاران از ناتواناییهای یادگیری با احساستعلق به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموز ان در پایه اول دبستان بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 45 معلم انتخاب شدند. به ازای هر معلم، 5 دانشآموز از کلاس هما أکثر
هدف این پژوهش تعیین ارتباط بین میزان آگاهی آموزگاران از ناتواناییهای یادگیری با احساستعلق به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانشآموز ان در پایه اول دبستان بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 45 معلم انتخاب شدند. به ازای هر معلم، 5 دانشآموز از کلاس همان معلم انتخاب شد (حجم نمونه دانشآموز ان 225 نفر). برای سنجش میزان آگاهی آموزگاران از ناتوانایی های یادگیری از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش احساس تعلق دانشآموز ان به مدرسه از پرسشنامه سنجش مسولیت پذیری دانشآموزان استفاده شد. بین میزان آگاهی معلمان و احساس تعلق دانشآموزان نسبت به مدرسه رابطه معنی داری مشاهده نشد (05/0> p). بین میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان و آگاهی معلمان به ناتوانی های یادگیری رابطه معنی داری مشاهده شد (05/0< p و 01/0< p). در تمام مواد درسی دانشآموزان معلمان دارای آگاهی مطلوب در مقایسه با دانشآموزان معلمان فاقد آگاهی مطلوب، از عملکرد تحصیلی بهتری برخوردار بودند. بین نمرات عملکرد تحصیلی (خواندن، نوشتن، املاء و ریاضیات) و میزان آگاهی معلمان، همبستگی مثبت و معنی دار (05/0< p) مشاهده شد. تحلیل رگرسیون نشان داد متغیر میزان آگاهی معلمان توانایی پیش بینی کنندگی متغیرهای عملکرد تحصیلی را دارا است.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش راهبرد های تقویت حافظه بر تقویت حافظه دیداری و بهبود املا دانش آموزان ابتدایی با مشکلات یادگیری صورت گرفته است. روش در این تحقیق شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون و پس آزمون بدون گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش60 دانش آموز(30 دختر و30 پسر) أکثر
پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش راهبرد های تقویت حافظه بر تقویت حافظه دیداری و بهبود املا دانش آموزان ابتدایی با مشکلات یادگیری صورت گرفته است. روش در این تحقیق شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون و پس آزمون بدون گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش60 دانش آموز(30 دختر و30 پسر) از پایه های تحصیلی دوم و پنجم دبستان با مشکل یادگیری در درس املا می باشند که به روش نمونه در دسترس انتخاب و از لحاظ ویژگی های جمعیت شناختی همگون شدند. ابتدا آزمون حافظه بصری کیم کاراد و آزمون املای محقق ساخته بر روی گروه نمونه به عنوان پیش آزمون اجرا شد. این دانش آموزان به مدت 15 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش راهبردهای تقویت حافظه قرار گرفتند و در پایان مجدداً با آزمون حافظه بصری کیم کاراد و پس آزمون املا مورد ارزیابی قرار گرفتند. روایی محتوایی آزمون های املا توسط کارشناسان تأیید و ضریب همبستگی دو فرم همتا(آزمون املا) در اجرای آزمایشی پایه دوم 98/0(1000/0>p) و برای پایه پنجم 99/0(1000/0>p)و ضریب همبستگی برای آزمون کیم کاراد در روش بازآزمایی 86/0(1000/0>p) به دست آمد. داده ها به روش t وابسته و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در هر دو پایه تحصیلی آموزش راهبردهای تقویت حافظه تأثیر معنی داری بر حافظه دیداری و بهبود املای دانش آموزان دارد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که پایه تحصیلی و جنسیت تأثیرآموزش این راهبردها را تعدیل نمی کند. این نتایج بر این دلالت دارد که آموزش راهبرد های تقویت حافظه می تواند حافظه دیداری و املای دانش آموزان را در دوره ابتدایی بهبود بخشد.
تفاصيل المقالة
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
العدد5,السنة
4
,
زمستان
1392
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی میشا و کوشا بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بود. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر أکثر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی میشا و کوشا بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بود. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 92 – 1391 بود. از میان آنها تعداد 50 نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. یک گروه (25 نفر) به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر (25 نفر) به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شد. در گروه آزمایش، از آموزش نرمافزاری به مدت دو ماه و در گروه گواه از آموزش معمول کلاسی استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزه پیشرفت برنارد واینر با ضریب پایایی 72/0 و آزمونهای پیشرفت تحصیلی محققساخته استفاده شد. به منظور تعیین پایایی آزمونهای پیشرفت تحصیلی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که 75/0 برای پیشآزمون و 71/0 برای پسآزمون به دست آمد. دادهها با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که نرمافزار آموزشی میشا و کوشا بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی تأثیر مثبت دارد ( 001/0 > P).
تفاصيل المقالة
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
العدد5,السنة
3
,
زمستان
1391
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نرم‌افزار آموزشی ویکی و نیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بوده است. پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی در سال تحصی أکثر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نرم‌افزار آموزشی ویکی و نیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بوده است. پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 92-1391 بوده که در مدارس دولتی شهرستان بیرجند مشغول به تحصیل می‌باشند. حجم نمونه برای هر دو گروه آزمون و گواه 30 دانش‌آموز می‌باشد. در گروه آزمایش، از آموزش نرم‌افزاری به مدت دو ماه و در گروه گواه، از آموزش معمول کلاسی استفاده شده است. از آزمون سنجش خلاقیت عابدی و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق‌ساخته (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد، نرم‌افزار آموزشی ویکی و نیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی تأثیر مثبت دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications