تأثیرآموزش راهبردهای تقویت حافظه بر حافظه ی دیداری و املای دانش آموزان دبستانی دارای اختلال یادگیر ی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمجید پاکدامن 1 , کبری قربانپور 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاین، قاین، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
الکلمات المفتاحية: راهبرد های تقویت حافظه, حافظه دیداری, بهبود املا, اختلال در املا,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش راهبرد های تقویت حافظه بر تقویت حافظه دیداری و بهبود املا دانش آموزان ابتدایی با مشکلات یادگیری صورت گرفته است. روش در این تحقیق شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون و پس آزمون بدون گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش60 دانش آموز(30 دختر و30 پسر) از پایه های تحصیلی دوم و پنجم دبستان با مشکل یادگیری در درس املا می باشند که به روش نمونه در دسترس انتخاب و از لحاظ ویژگی های جمعیت شناختی همگون شدند. ابتدا آزمون حافظه بصری کیم کاراد و آزمون املای محقق ساخته بر روی گروه نمونه به عنوان پیش آزمون اجرا شد. این دانش آموزان به مدت 15 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش راهبردهای تقویت حافظه قرار گرفتند و در پایان مجدداً با آزمون حافظه بصری کیم کاراد و پس آزمون املا مورد ارزیابی قرار گرفتند. روایی محتوایی آزمون های املا توسط کارشناسان تأیید و ضریب همبستگی دو فرم همتا(آزمون املا) در اجرای آزمایشی پایه دوم 98/0(1000/0>p) و برای پایه پنجم 99/0(1000/0>p)و ضریب همبستگی برای آزمون کیم کاراد در روش بازآزمایی 86/0(1000/0>p) به دست آمد. داده ها به روش t وابسته و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در هر دو پایه تحصیلی آموزش راهبردهای تقویت حافظه تأثیر معنی داری بر حافظه دیداری و بهبود املای دانش آموزان دارد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که پایه تحصیلی و جنسیت تأثیرآموزش این راهبردها را تعدیل نمی کند. این نتایج بر این دلالت دارد که آموزش راهبرد های تقویت حافظه می تواند حافظه دیداری و املای دانش آموزان را در دوره ابتدایی بهبود بخشد.