فهرس المقالات حسین کارشکی


  • المقاله

    1 - ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط با دوستان در دانشجویان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 92 , السنة 24 , تابستان 1402
    هدف از این پژوهش اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط با دوستان در دانشجویان بود. در یک طرح توصیفی و اعتباریابی آزمون، طی دو مطالعه به ترتیب 172 و 228 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند به شیوۀ نمونه گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و مقی أکثر
    هدف از این پژوهش اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط با دوستان در دانشجویان بود. در یک طرح توصیفی و اعتباریابی آزمون، طی دو مطالعه به ترتیب 172 و 228 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند به شیوۀ نمونه گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و مقیاس‌های ارضای نیازهای بنیادین در روابط (La Guardia, et al., 2000) ، احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان (Ditommaso et al., 2004) ، رضایت از زندگی (Diener et al., 1985) و افسردگی، اضطراب و استرس (Lovibond, & Lovibond, 1995) را تکمیل کردند. همسانی درونی، روایی عاملی اکتشافی، تأییدی، ملاکی و سازه با نرم افزارهای SPSS.16 و AMOS.24 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس، ساختاری سه عاملی با واریانس تبیین شده 92/70 درصد دارد. تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ دوم نیز به تأیید رسید. مقیاس از پایایی سازۀ مناسبی برخوردار بود. روایی همگرای مقیاس در مورد رضایت از زندگی و روایی واگرای آن در ارتباط با احساس تنهایی اجتماعی و افسردگی به تأیید رسید (01/0≥P). بر حسب سن، جنسیت و وضعیت تأهل نیز تفاوت معناداری به دست نیامد (05/0<P). به نظر می‌رسد، مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط، در دانشجویان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی مبتنی بر شکوفایی ویژه دانش‌آموزان سه سال اول دبستان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 93 , السنة 24 , پاییز 1402
    شکوفایی مفهوم جدیدی است که رسالت آن، ایجاد رفتار سازنده و ارتقاء بهزیستی همچون افزایش هیجان مثبت، تعهد و مجذوبیت، روابط مثبت با دیگران، احساس معنای زندگی، موفقیت و پیشرفت در کنار آموزش دروس دانش آموزان در کلاس و مدرسه به‌عنوان مکانی مناسب جهت فراگیری ارزش‌ها و هنجارها ا أکثر
    شکوفایی مفهوم جدیدی است که رسالت آن، ایجاد رفتار سازنده و ارتقاء بهزیستی همچون افزایش هیجان مثبت، تعهد و مجذوبیت، روابط مثبت با دیگران، احساس معنای زندگی، موفقیت و پیشرفت در کنار آموزش دروس دانش آموزان در کلاس و مدرسه به‌عنوان مکانی مناسب جهت فراگیری ارزش‌ها و هنجارها است. این پژوهش با هدف، ساخت و اعتباریابی بسته آموزشی مبتنی بر شکوفایی ویژه دانش آموزان سه سال اول دبستان انجام گردید. روش این پژوهش برای مرحله طراحی و ساخت بسته آموزشی، روش طراحی ابزار با رویکرد ترکیبی اکتشافی متوالی بود. برای بررسی روایی بسته آموزشی، از روش روایی محتوایی به شیوه کیفی و کمّی با حضور 20 متخصص حوزه مثبت‌گرایی و از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. حداقل و حداکثر میزان 85/0 و 1 محاسبه شد. شاخص روایی محتوا برای کل بسته 84/0 به دست آمد. نتایج نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر شکوفایی برای دانش آموزان سه سال اول دبستان از روایی محتوایی مناسبی بهره مند است و روایی و پایایی لازم را برای کاربردهای آموزشی و پژوهشی دارد. به عبارتی بسته آموزشی تدوین شده توان ارتقاء شکوفایی یادگیرندگان را در سیستم‌های آموزشی دارا می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - جایگاه حل مسأله در تمرین‌های کتاب‌های درسی علوم ابتدایی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1392
    مطالعات پیشین بر تأثیر یادگیری مسأله محور بر افزایش انگیزه درونی برای یادگیری، معناداری یادگیری و پایداری آموخته‌ها دلالت دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به فرایندحل مسأله در تمرین‌های کتاب‏های علوم دوره ابتدایی انجام و برای بررسی میزان توجه به فرایند حل مسأله ا أکثر
    مطالعات پیشین بر تأثیر یادگیری مسأله محور بر افزایش انگیزه درونی برای یادگیری، معناداری یادگیری و پایداری آموخته‌ها دلالت دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به فرایندحل مسأله در تمرین‌های کتاب‏های علوم دوره ابتدایی انجام و برای بررسی میزان توجه به فرایند حل مسأله از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل تمامی تمرین‌های موجود در کتاب‌های درسی علوم تجربی در پایه‌های پنجگانه دوره ابتدایی ( در سال تحصیلی 90 ـ 1389) بود که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. واحد ثبت در این پژوهش، تمرین بود. مقوله‌های کدگذاری بر اساس مراحل شش گانه حل مسأله که توسط دیویی ارائه شده است، تعیین شد. یافته‏های حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب‌های علوم اول تا پنجم دوره ابتدایی، بیشترین توجه به مرحله چهارم از فرایند حل مسأله (ارائه راه حل) معطوف شده و کمترین توجه مربوط به مراحل «برخورد با مسأله»، «تغییر موقعیت» و «ساختن مسأله» بوده است. همچنین در کتاب علوم پایه اول کمترین توجه و در کتاب علوم پایه سوم بیشترین توجه به مراحل حل مسأله صورت گرفته و توجه به ضرورت چرخش از رویکرد پاسخ محوری به مسأله محوری در بازنگری تألیف کتاب‏های علوم دوره ابتدایی و افزایش توجه به ارتباط عمودی کتاب‌های درسی برای مواجه نمودن دانش‌آموزان با حل مساله، از جمله پیشنهادهای مورد تأکید در این مطالعه بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزش‌ تکلیف تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1396
    علاوه بر هوش و استعداد، متغیرهای دیگری مانند ارزش‌دهی دانشجویان به تکالیف تحصیلی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان مؤثر است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس ارزش‌دهی به تکالیف تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی أکثر
    علاوه بر هوش و استعداد، متغیرهای دیگری مانند ارزش‌دهی دانشجویان به تکالیف تحصیلی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان مؤثر است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس ارزش‌دهی به تکالیف تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی در سال 95-1394 بود. نمونه با استفاده از فرمول کوکران 306 نفر تعیین شد و پژوهیدگان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از میان پنج دانشکده انتخاب شدند. مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی لو و همکاران (2012) توسط پژوهیدگان تکمیل گردید. پایایی مقیاس از طریق روش آلفای کرونباخ و روایی از طریق روایی محتوایی و روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) احراز شد. نتایج نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه (94/0) و برای خرده مؤلفه‌ها (77/0 تا 87/0) بود. تحلیل مؤلفه‌های اصلی با چرخش واریماکس چهار عامل را نشان داد که 78/50 درصد از واریانس ارزش تکلیف تحصیلی را تبیین می‌کند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی بیانگر برازش قابل‌قبول مقیاس با داده‌ها بود. بنابراین، مقیاس ارزش‌ تکلیف تحصیلی همسانی درونی خوبی دارد و از اعتبار کافی در دانشجویان ایرانی برخوردار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - اثربخشی آموزش مبتنی بر شکوفایی بر درگیری تحصیلی و شکوفایی دانش آموزان دوره اول دبستان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1401
    مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شکوفایی بر افزایش شکوفایی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان سه سال اول دبستان صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع طرح‌های پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان سه سال او أکثر
    مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شکوفایی بر افزایش شکوفایی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان سه سال اول دبستان صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع طرح‌های پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان سه سال اول دبستان شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 99-98 بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس، 50 نفر از دانش‌آموزان پسر به‌ صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 25 نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه شکوفایی اچ.اف.کیو. (2014) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو(2013) بود. گروه آزمایش، طی 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای و به صورت هفته ای 2 جلسه، تحت آموزش بسته مبتنی بر شکوفایی قرار گرفت و گروه کنترل، بدون هیچ‌گونه مداخله‌ای باقی ماند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد بین میانگین نمرات مؤلفه‌های شکوفایی و درگیری تحصیلی در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در نتایج پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود دارد(01/0>P). بر این اساس می توان آموزش بسته مبتنی بر شکوفایی را به عنوان روشی مؤثر بر افزایش شکوفایی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دبستان در نظر گرفت و از آن در مدارس استفاده کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - طراحی و اعتبار یابی آموزش تلفیقی مبتنی برشبکه های اجتماعی مجازی در آموزش دانشگاهی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1398
    هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبار یابی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد سازنده گرایی اجتماعی در آموزش دانشگاهی است. برای دستیابی به هدف پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی به منظور به دست آوردن طراحی آموزش تلفیقی، از روش تحلیل محتوای قی أکثر
    هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبار یابی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی با رویکرد سازنده گرایی اجتماعی در آموزش دانشگاهی است. برای دستیابی به هدف پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در بخش کیفی به منظور به دست آوردن طراحی آموزش تلفیقی، از روش تحلیل محتوای قیاسی و در بخش کمی برای اعتبار یابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامه ای استفاده شد. در این تحلیل پس از تعریف نظری هر یک از مفاهیم اصلی در پژوهش، با مراجعه به متون علمی موجود پیرامون مولفه های آموزش های مبتنی بر سازنده گرایی اجتماعی، آموزش مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی و نیز آموزش تلفیقی در بازه زمانی 2018- 2000، تعداد 53 متن علمی با روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و مطالعه گردید بر اساس تحلیل محتوای انجام شده، 6 مولفه تجزیه و تحلیل، تعیین اهداف و محتوای آموزشی، تعیین ابزارها و رسانه های آموزشی، تعیین عناصر آموزشی برای اجرا، طراحی تعامل و ارزشیابی به همراه عناصر هریک از این مولفه ها شناسایی شد. در پایان نیز با استناد به الگوهای طراحی آموزشی موجود، طراحی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی با رویکرد سازنده گرایی اجتماعی ارائه گردید. نتایج حاصل از اعتبار یابی درونی نشان داد که طرح آموزش پیشنهادی، از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است و اثر بخشی لازم برای آموزش دانشگاهی را دارا می باشد. تفاصيل المقالة