مشارکت اجتماعی در جهت ایجاد و گسترش جامعه مدنی و هویت بخشی به فضای عمومی جامعه مؤثر بوده و از این لحاظ نیز دارای اهمیت قابل توجه است. با توجه به اهمیت مقوله مشارکت اجتماعی، پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخت به دنبال پاسخ به این سؤال اص أکثر
مشارکت اجتماعی در جهت ایجاد و گسترش جامعه مدنی و هویت بخشی به فضای عمومی جامعه مؤثر بوده و از این لحاظ نیز دارای اهمیت قابل توجه است. با توجه به اهمیت مقوله مشارکت اجتماعی، پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخت به دنبال پاسخ به این سؤال اصلی می باشد که آیا بین اعتماد اجتماعی با گرایش به مشارکت داوطلبانه در فعالیت های جمعیت هلال احمر ارتباط وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی افراد داوطلب مشارکت کننده در فعالیت های جمعیت هلال احمرشهر اصفهان می باشد که تعداد 384 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و معادلات ساختاریSmart PLS استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین اعتماد اجتماعی و شاخص های آن یعنی اعتماد بنیادیی، اعتماد غیررسمی، اعتماد نهادی و اعتماد تعمیم یافته با مشارکت داوطلبانه در فعالیت های جمعیت هلال احمر ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش تأیید می شوند. همچنین نتایج حاصل از مدل تجربی نیز نشان می دهد که اعتماد اجتماعی بر مشارکت داوطلبانه در فعالیت های جمعیت هلال احمر تأثیر متوسط داشته (53/0) و متغیر اعتماد اجتماعی در مجموع (28/0) از واریانس متغیر مشارکت داوطلبانه در فعالیت های جمعیت هلال احمر را تبیین می کند.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
21
,
پاییز
1399
هدف این پژوهش، مقایسۀ بهزیستی روانشناختی، کنترلگری و رضایت زناشویی افراد دارای تجربۀ جنسی و بدون تجربۀ جنسی قبل از ازدواج در شهر شیراز بود. این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ زنان متأهل شهر شیراز در رده سنی 18 تا 42 سال بودند که أکثر
هدف این پژوهش، مقایسۀ بهزیستی روانشناختی، کنترلگری و رضایت زناشویی افراد دارای تجربۀ جنسی و بدون تجربۀ جنسی قبل از ازدواج در شهر شیراز بود. این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ زنان متأهل شهر شیراز در رده سنی 18 تا 42 سال بودند که در مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز پرونده خانوار داشتند و نمونه مورد بررسی در این پژوهش شامل 160 زن بود که از طریق جدول مورگان و کرجسی مشخص شدند. با توجه به اینکه 90 هزار خانواده شهر شیراز تحت پوشش 4 مرکز بهداشتی درمانی (شهید محسن افتخار، شهید سلطانی، حسین بن علی (ع)، امام مهدی(عج)) بودند و از هر مرکز بهداشتی درمانی 40 زن با تجربۀ جنسی قبل از ازدواج و 40 زن بدون تجربۀ جنسی قبل از ازدواج (بهصورت در دسترس) بعد از همتاسازی انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. دادهها از طریق پرسشنامههای پرسشنامۀ بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریج (1989) و مقیاس خودکنترلی تانجی (2004) با استفاده از روشهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها حاکی از آن بود که بین میزان ابعاد بهزیستی روانشناختی، کنترلگری و رضایت زناشویی افراد با تجربۀ جنسی و بدون تجربۀ جنسی قبل از ازدواج در شهر شیراز تفاوت معناداری وجود دارد. ضمناً میانگین افرادی که تجربۀ جنسی داشتند بیشتر از افرادی بود که تجربۀ جنسی نداشتهاند.
تفاصيل المقالة
روانشناسی فرهنگی زن
,
العدد46,السنة
12
,
زمستان
1399
هدف از این پژوهش تعیین میزان اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد براجتناب تجربه ای در مادران دارای کودکان اتیستیک شهر اهواز بود. جامعۀ آماری این پژوهش کلیه مادران دارای کودک اوتیسم شهراهواز بود که از جامعه مذکور 30 نفر از مادران دارای کودک اوتیسم به صورت روش هدفمند انت أکثر
هدف از این پژوهش تعیین میزان اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد براجتناب تجربه ای در مادران دارای کودکان اتیستیک شهر اهواز بود. جامعۀ آماری این پژوهش کلیه مادران دارای کودک اوتیسم شهراهواز بود که از جامعه مذکور 30 نفر از مادران دارای کودک اوتیسم به صورت روش هدفمند انتخاب شدند. پس از انتخاب نمونه افراد بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایش(15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه ومرحله پیگیری بود. گروه آزمایش مداخله مبتنی بر پذیرش وتعهد را در 8 جلسه 90 دقیقه ای در هر هفته یک جلسه دریافت کردند؛ اما گروه گواه مداخله ای دریافت نکردند ودو ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه پذیرش و عمل- نسخۀ دوم بوند و همکاران (2011) بود. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک متغییره تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نمرات گروه آزمایش و گواه در اجتناب تجربه ای تفاوت معنی دار وجود دارد و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برکاهش اجتناب تجربه ای در مادران دارای کودکان اتیستیک اثربخش است.
تفاصيل المقالة
مطالعات اسلامی ایرانی خانواده
,
العدد5,السنة
1
,
زمستان
1400
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی و زوج درمانی مذهبی در افزایش سازگاری و کیفیت روابط زناشویی زوجین شهر بوشهر بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. ابزار پژوهش عبارت بود از مقیاس سازگاری زناشویی دو أکثر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی و زوج درمانی مذهبی در افزایش سازگاری و کیفیت روابط زناشویی زوجین شهر بوشهر بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. ابزار پژوهش عبارت بود از مقیاس سازگاری زناشویی دو عضوی اسپانیر (1976) و پرسشنامه کیفیت زناشویی باسبی و همکاران (1995). نمونه پژوهش شامل 33 زوج از افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره بودند. 11 زوج در گروه آزمایش زوج درمانی مذهبی و 11 زوج در گروه آزمایش زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی و 11 زوج دیگر در گروه گواه به طور تصادفی جایگزین شدند. هر کدام از روش های زوج درمانی مذهبی و زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی به مدت 8 جلسه ی 90 دقیقه ای برای زوجین برگزار گردید. یافته ها: تحلیل کواریانس نشان داد زوج درمانی مذهبی و زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی در افزایش سازگاری و کیفیت روابط زناشویی تاثیر داشته است. نتیجه گیری: در مقایسه بین زوج درمانی مذهبی و زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی در افزایش سازگاری مشخص شد که تفاوت معنی داری بین این دو وجود ندارد اما در زمینه ی افزایش کیفیت روابط زناشویی زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی تاثیر بیشتری داشته است.
تفاصيل المقالة
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
العدد1,السنة
8
,
بهار
1399
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی وجودی بر تجربه و ادراک رنج، تنظیم هیجان و شادکامی در بیماران مبتلا به میگرن انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را همه بیماران میگرنی شهرست أکثر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی وجودی بر تجربه و ادراک رنج، تنظیم هیجان و شادکامی در بیماران مبتلا به میگرن انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را همه بیماران میگرنی شهرستان گناوه از شهریور سال 1395 تا فروردین سال 1397 تشکیل داد. از این بیماران تعداد 40 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه درمان گروهی وجودی و گروه گواه گمارده شدند. درمان گروهی وجودی در گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 120 دقیقهای در هر هفته یک جلسه برگزار گردید و در این مدت گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل، مقیاس تجربه و ادراک رنج اسکالز و همکاران (2010)، پرسشنامه تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و مقیاس شادکامی آکسفورد آرجیل و لو (1990) بودند. برای تجزیه و تحلیل یافته-های پژوهش از آزمون آماری آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معنیداری 05/0 در نرمافزار آماری SPSS نسخه 25 اجرا شد. نتایج آزمون آنالیز واریانس حاکی از کاهش معنادار ادراک رنج و همچنین افزایش معنادار تنظیم هیجان و شادکامی در نسبت به گروه کنترل بود و این اثربخشی در مرحله پیگیری هم ادامه داشت (001/0p <). با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که درمان گروهی وجودی در کاهش ادارک رنج، افزایش شادکامی و بهبود تنظیم هیجانی بیماران مبتلا به میگرن مؤثر است و میتوان در راستای بهبود کیفیت زندگی و سلامت روان این بیماران از درمان استفاده کرد.
تفاصيل المقالة
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
العدد1,السنة
9
,
بهار
1400
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش همدلی با آموزش مبتنی بر دیدگاه گیری اجتماعی بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای قلدری سایبری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری یک ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری دانش آموزان دختر دو أکثر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش همدلی با آموزش مبتنی بر دیدگاه گیری اجتماعی بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای قلدری سایبری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری یک ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از آنان در دو گروه آزمایش(هر گروه 15 دانشآموز) و یک گروه کنترل(15 نفر) قرار گرفتند. گروههای آزمایش تحت آموزش همدلی (10 جلسه 90 دقیقهای) و آموزش مبتنی بر دیدگاهگیری اجتماعی(10 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. از پرسشنامه قلدری سایبری آنتیادو، کوکینوس و مارکوس(2016) و پرسشنامه شناخت اجتماعی نجاتی، کمری و جعفری(1397) به منظور گردآوری دادهها استفاده شد. تحلیل دادههای بهدستآمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد هر دو درمان مذکور در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای قلدری سایبری اعمال کردند(05/0>P). همچنین، آموزش مبتنی بر دیدگاهگیری اجتماعی نسبت به آموزش همدلی در بهبود شناخت اجتماعی مؤثرتر بود(05/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که آموزش مبتنی بر دیدگاهگیری اجتماعی و آموزش همدلی میتوانند به عنوان یک شیوه درمانی برای بهبود شناخت اجتماعی نوجوانان دارای قلدری سایبری در محیطهای آموزشی و درمانی به کار برده شوند.
تفاصيل المقالة
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
العدد1,السنة
9
,
بهار
1400
چکیدههدف: یکی از بیماری هایی که همه ابعاد وجود انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و علاوه بر ناتوانی های جسمانی، پیامدهای اجتماعی و روان شناختی به دنبال دارد، سندرم روده تحریک پذیر است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رویکرد پذیرش و تعهد بر باورهای غیرمنطقی و تصویر بدنی در أکثر
چکیدههدف: یکی از بیماری هایی که همه ابعاد وجود انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و علاوه بر ناتوانی های جسمانی، پیامدهای اجتماعی و روان شناختی به دنبال دارد، سندرم روده تحریک پذیر است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رویکرد پذیرش و تعهد بر باورهای غیرمنطقی و تصویر بدنی در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر انجام شد.روش پژوهش: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی بیماران مرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مراجعه کننده به بیمارستان میلاد شهر تهران در سال 98-1397 تشکیل داد. با روش نمونه گیری در دسترس و مبتنی بر هدف تعداد 30 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی سازی در دو گروه مساوی 30 نفری جایگزین شدند. گردآوری داده ها با کمک پرسشنامه باور غیرمنطقی (جونز، 1968) و پرسشنامه روابط چند بعدی بدن-خود (کش، 1997) انجام شد. داده ها با کمک روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون های مربوط به رعایت پیش فرض های آماری و واریانس با اندازه گیری مکرر با نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره کل باور غیرمنطقی و ابعاد آن و نمره کل تصویر بدنی و ابعاد آن در افراد سه گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). این تفاوت در مرحله پیگیری سه ماهه نیز پابرجا بود (05/0>P). نتیجه گیری: یافته های این مطالعه می تواند چشم انداز امیدوارکننده ای از اثربخشی درمان های موج سوم درمان شناختی-رفتاری بر سازه های روان شناختی مبتلایان به بیماری مزمن طبی به ویژه سندرم روده تحریک پذیر ترسیم نماید.
تفاصيل المقالة
زن و مطالعات خانواده
,
العدد2,السنة
15
,
تابستان
1401
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دلبستگی درمانی به مادران بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال شهر شیراز بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. نمونه پژوهش 40 نفر از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سا أکثر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دلبستگی درمانی به مادران بر نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال شهر شیراز بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. نمونه پژوهش 40 نفر از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در سال تحصیل 99-1398 شهر شیراز بود که به طور تصادفی در آزمایش (تعداد 20 نفر) و کنترل (تعداد 20 نفر) گماشته شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دموگرافیک و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ نسخ والدین استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. نتایج نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون در سه متغیر مشکلات برونیسازی شده، مشکلات رفتاری درونیسازی شده و مشکلات کلی تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین بین پیش آزمون-پیگیری نیز در هر سه متغیر تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P) و نیز بین پس آزمون و پیگیری در دو متغیر مشکلات برونیسازی شده و مشکلات رفتاری درونیسازی شده تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). براین اساس میتوان گفت که آموزش دلبستگی درمانی به مادران در کاهش نشانههای نافرمانی مقابلهای در کودکان 8 تا 11 سال مؤثر بوده و میتوان از این نوع مداخله در مراکز درمانی کودکان با مشکلات رفتاری استفاده نمود.
تفاصيل المقالة
زن و مطالعات خانواده
,
العدد1,السنة
15
,
بهار
1401
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی الگوی یکپارچه پیشگیری از طلاق بر انصراف از طلاق و انطباق پذیری خانوادگی در زوجین متقاضی طلاق صورت گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش را زوجین متقاضی طلاق مرکز مشاوره أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی الگوی یکپارچه پیشگیری از طلاق بر انصراف از طلاق و انطباق پذیری خانوادگی در زوجین متقاضی طلاق صورت گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش را زوجین متقاضی طلاق مرکز مشاوره دادگستری شهر بوشهر در سال 1396 تشکیل دادند. تعداد 30 زوج با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. پرسشنامه میل به طلاق روزبلت (1986) و پرسشنامه انطباق پذیری خانوادگی السون (1996) در پیش آزمون، پس آزمون و دوره پیگیری سه ماهه تکمیل شد. برنامه مداخله طی 7 جلسه 90 دقیقه ای و هر هفته یک جلسه، بر اساس چارچوب هاگس (1994) و کارلسون، اسپری و لویس (2005) اجرا گردید و در این مدت آزمودنی های گروه گواه هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0 و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 25 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که اثربخشی رویکرد یکپارچه پیشگیری از طلاق موجب کاهش معنادار میل به طلاق و بهبود انطباق پذیری خانوادگی در مرحله پس آزمون گردید (001/0p<) و این اثر در مرحله پیگیری هم ماندگار بود (001/0p<). در نتیجه می توان با اتخاذ رویکردهای پیشگیری از طلاق نسبت به پیشگیری از طلاق در جامعه اقدام کرد و به بهبود تعارضات شدید زوجین متقاضی طلاق کمک و یاری رساند.
تفاصيل المقالة
زن و مطالعات خانواده
,
العدد5,السنة
15
,
زمستان
1401
مادران کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی با چالشهای مهمی مواجهاند، هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد و فرزندپروری مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا بر تنظیم هیجان، تاب آوری و رابطه مادر-کودک در جامعه اماری مادران کودکان دارای اختلال أکثر
مادران کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی با چالشهای مهمی مواجهاند، هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد و فرزندپروری مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا بر تنظیم هیجان، تاب آوری و رابطه مادر-کودک در جامعه اماری مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی 8 تا 12 ساله پسر شهر تهران در سال 1399-1400 با روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. بوسیله نمونهگیری در دسترس، 45 مادر داوطلب وارد مطالعه شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر، مقیاس تاب آوری کانرو دیویدسون و مقیاس رابطه مادر-کودک پیانتا و محتوی دوره آموزشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد کوین و مورل و آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا سلیگمن بودند. برای تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی (میانگین وانحراف معیار )و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) در نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده گردید. نتایج نشان داد، بین گروه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد ، گروه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر روان شناسی مثبت گرا و گروه گواه ، در میانگین نمره ی تنظیم هیجان و رابطه مادر-کودک تفاوت معناداری وجود داشت.اما در میانگین نمره تاب آوری تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین آموزش فرزندپروری مبتنی بر روان شناسی مثبت گرا اثربخشی بیشتری بر تنظیم هیجان و رابطه مادر-کودک در مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توحه/ بیش فعالی داشت بنابراین به مشاوران توصیه میشود از یافتههای مطالعه حاضر در راستای مداخلات بالینی جهت کمک به بهبود تنظیم هیجان و افزایش تاب آوری و ارتقإ کیفیت رابطه مادر-کودک در مادران کودکان دارای نارسایی توجه/ بیشفعالی استفاده نمایند.
تفاصيل المقالة
زن و مطالعات خانواده
,
العدد4,السنة
15
,
پاییز
1401
یکی از الگوهای مهم در زمینه بررسی کارکرد خانواده، الگوی کارکرد خانواده مک مستر است، پژوهش حاضر با هدف مدل یابی معادلات ساختاری پیش بینی تعارضات زناشویی بر اساس عملکرد خانواده مبتنی بر الگوی مکمستر، با میانجیگری نگرش به خیانت در زوجین شهر شیراز انجام گرفت. این مطالعه ه أکثر
یکی از الگوهای مهم در زمینه بررسی کارکرد خانواده، الگوی کارکرد خانواده مک مستر است، پژوهش حاضر با هدف مدل یابی معادلات ساختاری پیش بینی تعارضات زناشویی بر اساس عملکرد خانواده مبتنی بر الگوی مکمستر، با میانجیگری نگرش به خیانت در زوجین شهر شیراز انجام گرفت. این مطالعه همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود که تعداد 300 نفر از زوجین درحال تعارض شهر شیراز به روش تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامههای تعارضاتزناشویی(MCQ)، سنجشخانواده(FAD)، ﻧﮕﺮش ﺑﻪ خیانت زناشویی را تکمیل کردند. جهت تحلیل یافتهها از روش معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که بین خرده مقیاسهای کارکرد خانواده با تعارضاتزناشویی و نگرش به خیانت ارتباط معناداری وجود دارد(05/0P<). بنابر این بر اساس یافتههای به دست آمده در این مطالعه میتوان گفت که جدا از عوامل اثرگذار کارکرد خانواده، تعارضات زناشویی و نگرش به خیانت در زوجین به عنوان متغیرهای واسطه در جهت بهبود و پایداری نظام خانواده نقش اساسی داشته و میبایست مدنظر قرار گیرد.
تفاصيل المقالة