اعتباریابی مدل بیوریتم با استفاده از نمرات خوداظهاری در دانش آموزان دبیرستانی شهر یاسوج
الموضوعات :سجاد رویین تن 1 , محترم جوکار 2 , شهدخت آزادی 3 , ابراهیم عطائیان 4 , شیر علی خرامین 5 , ناصر امینی 6 , قدرت اله باقری 7
1 - گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
2 - گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
3 - استادیار. گروه روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران. گچساران. کهگیلویه و بویراحمد.
4 - قدرت اله باقری، دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، ایران، یاسوج.
5 - دپارتمان روان شناسی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
6 - استادیار. گروه روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر. بوشهر. بوشهر
7 - مدرس دانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: " بیوریتم, سیکل فیزیکی, سیکل ادراکی, سیکل احساسی",
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف اعتبار یابی مدل بیوریتم با استفاده از نمرات خود اظهاری در دانش آموزان دبیرستانی شهر یاسوج تدوین گردیده است. روش پژوهش در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دبیرستانهای شهر یاسوج که شامل 22 دبیرستان و تعداد 36000 دانش آموز دختر و پسر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها آن از پرسشنامه محقق ساخته بیوریتم خرامین (1397) و نرم افزار بیوریتم استفاده شد و جهت تجزیهوتحلیل آماری در سطح استنباطی از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین شاخص عملکرد فیزیکی، احساسی، ادراکی بیوریتم و شاخص عملکرد فیزیکی، احساسی، ادراکی خودارزیابی رابطهی معناداری وجود دارد 5/0>P. نتایج این تحقیق نشان داد که سیکلهای بیوریتم افراد در بروز احساسات و خلقیات روزمره افراد مؤثر است. بنابراین با آموزش و آگاهی کارگران از ریتم های بیولوژیکی و اثرات آن بر شرایط روحی، احساسی، فیزیکی و غیره، هر فرد می تواند در روزهایی که احساس می کند از لحاظ فیزیکی یا روحی روانی شرایط مناسبی ندارد، دربرنامه ریزی کاری خود تغییراتی را اعمال نماید که تا حد امکان از بروز حادثه های احتمالی پیشگیری گردد. ،