فهرس المقالات غلامرضا جعفری نیا


  • المقاله

    1 - بررسی نقش رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و رفتارهای زیست محیطی شهروندان (مورد مطالعه: شهر جم- استان بوشهر)
    برنامه ریزی و توسعه محیط شهری , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1402
    هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی نقش متغیرهای فردی در رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و رفتارهای زیست محیطی شهروندان شهرستان جم بوده است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ شهروندان بالای 18 سال شهرستان جم بودند أکثر
    هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی نقش متغیرهای فردی در رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و رفتارهای زیست محیطی شهروندان شهرستان جم بوده است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ شهروندان بالای 18 سال شهرستان جم بودند که تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان، تعداد 397 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش نیز پرسشنامه های استاندارد رفتارهای زیست محیطی (Shahabadi and colleagues, 2017 Zare)، سرمایۀ اجتماعی (Gorji Karsami, 2016) بود. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار آماری Smart PLS 2 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که در رابطۀ بین ابعاد سرمایۀ اجتماعی و رفتارهای زیست محیطی شهروندان، متغیرهای فردی نقش تعدیل گر را دارند، هم چنین نتایج نشان داد که ارتباط بین ابعاد سرمایۀ اجتماعی یعنی تعامل اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و رفتارهای زیست محیطی، مثبت و معنادار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی اثرات رفتارهای زیست محیطی در ایجاد و بسترسازی توسعه پایدار شهری (مورد: شهر بوشهر)
    برنامه ریزی و توسعه محیط شهری , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1400
    بررسی تأثیر رفتارهای زیست محیطی در ایجاد توسعه پایدار شهر بوشهرو اهداف فرعی این پژوهش بررسی رابطه بین شبکه های مشارکت مدنی، هنجارهای اجتماعی و اعتماد اجتماعی با رفتارهای اجتماعی زیست محیطی می باشد. روش تحقیق در این پزوهش بصورت پیمایشی می باشد که جامعه مورد مطالعه شهروند أکثر
    بررسی تأثیر رفتارهای زیست محیطی در ایجاد توسعه پایدار شهر بوشهرو اهداف فرعی این پژوهش بررسی رابطه بین شبکه های مشارکت مدنی، هنجارهای اجتماعی و اعتماد اجتماعی با رفتارهای اجتماعی زیست محیطی می باشد. روش تحقیق در این پزوهش بصورت پیمایشی می باشد که جامعه مورد مطالعه شهروندان شهر بوشهر می باشد که باکمک فرمول کوکراین حجم نمونه 381 نفر انتخاب شده که این جامعه آماری بصورت نمونه گیری خوشه ای انجام شده است. باکمک نرم افزارهای 18SPSS وAMOS به پردازش داده ها پرداختیم. نتایج به دست آمده از محاسبات آماری نشان می دهد که با توجه مدل برازش داده شده و ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری به دست آمده از رگرسیون، چون سطح معنی داری در هر سه متغیر شبکه های مشارکت مدنی، هنجارهای اجتماعی و اعتماد اجتماعی برابر 00/0 بوده و از 05/0کوچکتر می باشد، همچنین سطح معنی داری بدست امده از معادلات ساختاری با کمک نرم افزاراموس به ترتیب 027/0 ،024/0، 012/0 و چون از 05/0 کوچک تر می باشد، بنابراین بین هر سه فرضیه و رفتارهای اجتماعی زیست محیطی رابطه وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مقایسه اثربخشی آموزش همدلی با آموزش مبتنی بر دیدگاه گیری اجتماعی بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای قلدری سایبری
    نشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1400
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش همدلی با آموزش مبتنی بر دیدگاه گیری اجتماعی بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای قلدری سایبری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری یک ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری دانش آموزان دختر دو أکثر
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش همدلی با آموزش مبتنی بر دیدگاه گیری اجتماعی بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای قلدری سایبری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری یک ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از آنان در دو گروه آزمایش(هر گروه 15 دانشآموز) و یک گروه کنترل(15 نفر) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش تحت آموزش همدلی (10 جلسه 90 دقیقه‌ای) و آموزش مبتنی بر دیدگاهگیری اجتماعی(10 جلسه 90 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله ای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. از پرسشنامه قلدری سایبری آنتیادو، کوکینوس و مارکوس(2016) و پرسشنامه شناخت اجتماعی نجاتی، کمری و جعفری(1397) به منظور گردآوری دادهها استفاده شد. تحلیل دادههای به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد هر دو درمان مذکور در مرحله پس‌آزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر شناخت اجتماعی نوجوانان دارای قلدری سایبری اعمال کردند(05/0>P). همچنین، آموزش مبتنی بر دیدگاهگیری اجتماعی نسبت به آموزش همدلی در بهبود شناخت اجتماعی مؤثرتر بود(05/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که آموزش مبتنی بر دیدگاهگیری اجتماعی و آموزش همدلی میتوانند به عنوان یک شیوه درمانی برای بهبود شناخت اجتماعی نوجوانان دارای قلدری سایبری در محیطهای آموزشی و درمانی به کار برده شوند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تبیین تاریخی تأثیر ناهنجاری‌ها بر خلقیات ایرانیان با تأکید بر بی‌تفاوتی اجتماعی نمونه موردی : دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1403
    هدف پژوهش حاضر، تبیین تاریخی تأثیر ناهنجاری‌های اجتماعی بر خلقیات ایرانیان با تأکید بر بی‌تفاوتی‌اجتماعی (نمونه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر) است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و به ‌صورت میدانی از نوع همبستگی و از نظر ابزار، پیمایشی بوده است. در أکثر
    هدف پژوهش حاضر، تبیین تاریخی تأثیر ناهنجاری‌های اجتماعی بر خلقیات ایرانیان با تأکید بر بی‌تفاوتی‌اجتماعی (نمونه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر) است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و به ‌صورت میدانی از نوع همبستگی و از نظر ابزار، پیمایشی بوده است. در تحقیق حاضر، جهت بررسی متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. به ‌منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمونرگرسیون گام ‌به‌گام و سطح معناداری (05/0P<) استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین پیشینه اجتماعی و بعد احساسی بی‌تفاوتی‌اجتماعی رابطه معکوس معنا دار وجود دارد. همچنین بین پیشینه اقتصادی و ابعاد احساسی و شناختی موثر بر تبیین تاریخی بی‌تفاوتی‌اجتماعی رابطه معکوس معنا دار وجود دارد. همچنین بین پیشینه فرهنگی و سیاسی با ابعاد احساسی و رفتاری موثر بر تبیین تاریخی بی‌تفاوتی‌اجتماعی رابطه معکوس معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر آن است که هرچه توجه و آگاهی دانشجویان نسبت به عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر تبیین تاریخی بی تفاوتی‌اجتماعی بیشتر شود، میزان بی تفاوتی‌اجتماعی در آنان کاهش خواهد یافت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - The effect of social and communication skills training in reducing high-risk behaviors of adolescents
    Sociological of Studies of youth , العدد 1 , السنة 13 , بهار 2022
    The purpose of this study was to investigate the effect of social and communication skills training on reducing high-risk behaviors in adolescents in Kerman in 2020-2021. The statistical population of this study consisted of adolescents of Kerman juvenile detention cent أکثر
    The purpose of this study was to investigate the effect of social and communication skills training on reducing high-risk behaviors in adolescents in Kerman in 2020-2021. The statistical population of this study consisted of adolescents of Kerman juvenile detention center, with the total number of 43 individuals, who were tested by all-counting sampling method using quasi-experimental research method. All subjects were pre-tested using a high-risk behaviors questionnaire and after teaching social and communication skills to the experimental group, which included 22 persons, the post-test was performed. Data were analyzed using MANCOVA index in the SPSS software, ver21. The results of the hypothesis test showed that social and communication skills training has been effective in reducing the suicidal tendency and attempt of adolescents in Kerman juvenile detention center. That is, the F-ratio is equal to 11.96, with 95% confidence. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - The Investigation of Sociological Factors of Intergenerational Differences Regarding Music Orientation between Young and Old Generations (A Case Study of Bushehr)
    Sociological of Studies of youth , العدد 1 , السنة 11 , بهار 2020
    Music is one of the human needs influenced by cultural and social factors. The aim of the present study was to investigate the sociological factors of intergenerational differences in the orientation towards music in the old and new generations (case study of Bushehr).T أکثر
    Music is one of the human needs influenced by cultural and social factors. The aim of the present study was to investigate the sociological factors of intergenerational differences in the orientation towards music in the old and new generations (case study of Bushehr).The research method was survey and data were collected using a questionnaire.The research sample consisted of 247 people aged 15-16 in Bushehr who were selected through cluster sampling.The findings of this research show that cultural capital, religiosity, lifestyle, social capital and education variables have a positive and significant relationship with music orientation. There is also a significant negative correlation between age and music tendency. The rate of music tendency varies among young, middle aged, and adult generations. Young people (with a mean of 62.1 percent) have a higher music tendency than middle aged and adults. The tendency to music among middle aged (with a mean of 57.9) is also higher than that of adults (with a mean of 44.9).The results of regression show that in total 20.1 percent of the changes in music tendency are specified by independent variables. Social capital, age, and lifestyle have the greatest impact on the variable of music orientation. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - شناسایی والویت‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب شغل فارغ‌التحصیلان مراکز فنی و حرفه‌ای: مورد مطالعه شهرکرمانشاه
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 2 , السنة 0 , تابستان 1388
    آموزش فنی و حرفه­ای فعالیت­هایی است که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می­کند و یا کارائی و توانایی افراد را در انجام کارها افزایش می­دهد. کارآموزان فنی و حرفه­ای باید در مشاغل مربوط به رشته تحصیلی خود و یا مشابه آن اشتغال داشته باشند. هدف این مقاله شناسای أکثر
    آموزش فنی و حرفه­ای فعالیت­هایی است که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می­کند و یا کارائی و توانایی افراد را در انجام کارها افزایش می­دهد. کارآموزان فنی و حرفه­ای باید در مشاغل مربوط به رشته تحصیلی خود و یا مشابه آن اشتغال داشته باشند. هدف این مقاله شناسایی والویت بندی عوامل مؤثر بر انتخاب شغل فارغ التحصیلان مراکز فنی و حرفه‌ای در شهر کرمانشاه می‌باشد.روش مطالعه در این مقاله پیمایش بوده جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه‌ی ‌آماری در این مطالعه کلیه‌ی فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و حرفه‌ای شهر کرمانشاه می‌باشد که در زمان تکمیل پرسشنامه جذب بازارکار شده‌اند که تعداد آنها برابر 2350 نفر می باشند. از جامعه آماری نمونه‌ای 600 نفر به شیوه‌ی تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیات از آزمونهای ناپارامتری Vکرامر، آزمون tau-bکندال، آزمون گاما و ضریب همبستگی اسپیرمن و همچنین آزمون سمیرنو کولموگروف استفاده به عمل آمده است.نتایج به‌دست آمده از این تحقیق که با استفاده از آماره‌های ناپارامتریک تجزیه و تحلیل شد، نشان می‌دهد که بین متغیرهایی چون جنسیت، وضعیت تأهل پاسخگویان، میزان تخصص و مهارت فارغ التحصیلان، سن   آنها و مقطع تحصیلی آنها ارتباط معناداری وجود دارد تفاصيل المقالة