خوانایی، به موفقیت خواننده در خواندن و درک یک متن یا نوشته، اشاره دارد. بر مبنای ادبیات موجود، صورت های مالی خواناتر به دلیل کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران و افراد درون سازمانی، توانایی نظارت سرمایه گذاران را افزایش داده که این به نوبه خود زمینه استفاده ناکار أکثر
خوانایی، به موفقیت خواننده در خواندن و درک یک متن یا نوشته، اشاره دارد. بر مبنای ادبیات موجود، صورت های مالی خواناتر به دلیل کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران و افراد درون سازمانی، توانایی نظارت سرمایه گذاران را افزایش داده که این به نوبه خود زمینه استفاده ناکارآمد مدیر از وجه نقد شرکت را کاهش می دهد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر خوانایی گزارشگری مالی بر ارزشگذاری بازار از نگهداشت وجهنقد شرکتها صورت پذیرفت. برای این منظور نمونهای متشکل از 121 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1397 تا 1401 انتخاب گردید و فرضیه تحقیق، با بهرهگیری از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک دادههای ترکیبی مورد آزمون تجربی قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که خوانایی گزارشگری مالی، ارزشگذاری بازار از وجهنقد نگهداری شده در شرکت را افزایش میدهد. به بیان دیگر، سرمایهگذاران برای وجهنقد نگهداری شده در شرکتهای دارای گزارش های مالی خواناتر، ارزش بیشتری قائلند.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر کیفیت حسابرسی بر ارزشگذاری بازار از نگهداشت وجهنقد شرکتها میپردازد. بدینمنظور، برای سنجش کیفیت حسابرسی از معیار تخصص صنعت حسابرس و از مدل فالکندر و وانگ[i] (2006) به منظور اندازهگیری ارزش بازار نگهداشت وجهنقدشرکت استفاده گردید.فرضیه پژوه أکثر
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر کیفیت حسابرسی بر ارزشگذاری بازار از نگهداشت وجهنقد شرکتها میپردازد. بدینمنظور، برای سنجش کیفیت حسابرسی از معیار تخصص صنعت حسابرس و از مدل فالکندر و وانگ[i] (2006) به منظور اندازهگیری ارزش بازار نگهداشت وجهنقدشرکت استفاده گردید.فرضیه پژوهش نیز با استفاده از نمونهای متشکل از 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراقبهادار تهران طی سالهای 1389 تا 1393 و با بهرهگیری از الگوی رگرسیون چندگانه مبتنی بر تکنیک دادههای تابلویی مورد آزمون قرارگرفت. یافتههای بدست آمده حاکی از آن است که سرمایهگذاران برای وجهنقد نگهداری شده شرکتهایی که توسط حسابرسان متخصص در صنعت صاحبکار حسابرسی شدهاند، ارزش بیشتری قائلند. یافتههای تحقیق ضمن پرکردن خلاء تحقیقاتی صورت گرفته در این حوزه می تواند برای سرمایه گذاران، تدوینکنندگان مقررات بازار حسابرسی و سایر ذینفعان اطلاعات حسابداری در امر تصمیمگیری راهگشا باشد.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی با ارزش شرکت و مطالعه اثرتعدیل کنندگی شفافیت اطلاعاتی بر این رابطه میپردازد.بدین منظور، برای سنجش اجتناب مالیاتی از دو سنجه تفاوت دفتری مالیات (BTD) و نرخ مؤثر مالیاتی(ETR) و همچنین از نسبت Q توبین به عنوان سنجه ارزش شرکت اس أکثر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی با ارزش شرکت و مطالعه اثرتعدیل کنندگی شفافیت اطلاعاتی بر این رابطه میپردازد.بدین منظور، برای سنجش اجتناب مالیاتی از دو سنجه تفاوت دفتری مالیات (BTD) و نرخ مؤثر مالیاتی(ETR) و همچنین از نسبت Q توبین به عنوان سنجه ارزش شرکت استفاده گردید. فرضیههای تحقیق نیز با استفاده از نمونه ای متشکل از 94 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1389 تا 1393 و با بهره گیری از مدل های رگرسیون چندگانه مبتنی بر تکنیک داده های تلفیقی مورد آزمون قرارگرفت. یافته های بدست آمده حاکی از آن است که اجتناب مالیاتی، سبب کاهش ارزش شرکت میگردد. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که شفافیت اطلاعاتی اثر منفی اجتناب مالیاتی بر ارزش شرکت را تعدیل میکند. یافته های تحقیق ضمن پر کردن خلاء تحقیقاتی صورت گرفته در این حوزه می تواند برای سرمایه گذاران، تدوین کنندگان قوانین مالیاتی و سایر ذینفعان اطلاعات حسابداری در امر تصمیم گیری راهگشا باشد.
تفاصيل المقالة
نظریه مبتنی بر منابع بیان میکند کارکنان بهعنوان یک سرمایه انسانی ارزشمند، نقش بسیار مهمی در فعالیتهای نوآورانه شرکت ایفا میکنند. لذا در دنیای پر از تحول امروزی و با توجه به رقابت فزاینده سازمانها، حمایت کارکنان بیش از پیش موردتوجه قرارگرفته است. از اینرو، پژوهش حا أکثر
نظریه مبتنی بر منابع بیان میکند کارکنان بهعنوان یک سرمایه انسانی ارزشمند، نقش بسیار مهمی در فعالیتهای نوآورانه شرکت ایفا میکنند. لذا در دنیای پر از تحول امروزی و با توجه به رقابت فزاینده سازمانها، حمایت کارکنان بیش از پیش موردتوجه قرارگرفته است. از اینرو، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین حمایت کارکنان با نوآوری شرکتها و مطالعه نقش تعدیلی ارتباطات سیاسی بر این رابطه میپردازد. بدین منظور، نمونهای متشکل از 55 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1393 تا 1397 انتخاب گردید و فرضیههای پژوهش با بهرهگیری از مدلهای رگرسیون چند متغیره مبتنی بر تکنیک دادههای ترکیبی مورد آزمون قرار گرفت. مطابق با پیش بینی نظریه مبتنی بر منابع، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حمایت مطلوب از کارکنان، نوآوری شرکت را بهبود میبخشد. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که در شرکتهای دارای ارتباطات سیاسی، حمایت کارکنان تاثیر بیشتری بر نوآوری شرکت دارد. همچنین، نتایج آزمون تحلیل حساسیت نیز نشان دادکهاستفاده از معیار جایگزین برای سنجش حمایت کارکنان نیز تاثیری بر نتایج اصلی پژوهش ندارد و نتایج تحقیق از استحکام برخوردار است.
تفاصيل المقالة
بر اساس نظریه تضاد منافع، معاملات با اشخاص وابسته به طور فرصتطلبانهای توسط مدیران در جهت کسب منافع شخصی استفاده میشود. از این رو، شرکتهای دارای معاملات با اشخاص وابسته اطلاعات حسابداری با قابلیت مقایسهکمتری ارائه میدهند تا بدین طریق اثرات سوء اینگونه معاملات را أکثر
بر اساس نظریه تضاد منافع، معاملات با اشخاص وابسته به طور فرصتطلبانهای توسط مدیران در جهت کسب منافع شخصی استفاده میشود. از این رو، شرکتهای دارای معاملات با اشخاص وابسته اطلاعات حسابداری با قابلیت مقایسهکمتری ارائه میدهند تا بدین طریق اثرات سوء اینگونه معاملات را پنهان ساخته و امکان شناسایی آن توسط ذینفعان را کاهش دهند. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر معاملات با اشخاص وابسته بر قابلیت مقایسه صورتهای مالی شرکتها میپردازد. بدین منظور، نمونهای متشکل از 86 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 تا 1394 انتخاب گردید و با بهرهگیری از الگوی رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک دادههای تابلویی مورد آزمون قرارگرفت. مطابق با پیشبینی نظریه تضاد منافع، نتایج نشان دادکه معاملات با اشخاص وابسته موجب کاهش قابلیت مقایسه صورتهای مالی شرکتها میشود.یافته های تحقیق ضمن پر کردن خلاء تحقیقاتی صورت گرفته در این حوزه، می تواند برای سرمایهگذاران، سازمان بورس اوراق بهادار و سایر ذینفعان اطلاعات حسابداری در امر تصمیم گیری مفید باشد.
تفاصيل المقالة
سیاستها و قابلیتهای تصمیمگیری مدیران عامل به عنوان یک مکانیزم تاثیرگذار بر شکاف هزینههای نمایندگی نقش مهمی در رضایت و اعتماد سهامداران ایفا مینماید. اما مدیران برحسب خواستهها و رویکردهای خود اغلب فرصتطلبانه عمل مینمایند و براساس سفسطهگرایی مبنای تصمیمگیری خود أکثر
سیاستها و قابلیتهای تصمیمگیری مدیران عامل به عنوان یک مکانیزم تاثیرگذار بر شکاف هزینههای نمایندگی نقش مهمی در رضایت و اعتماد سهامداران ایفا مینماید. اما مدیران برحسب خواستهها و رویکردهای خود اغلب فرصتطلبانه عمل مینمایند و براساس سفسطهگرایی مبنای تصمیمگیری خود را برای سهامداران و سرمایه گذاران توجیه مینمایند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر قدرت مدیرعامل با تصمیمگیری ازدحامی منافع سهامداران براساس نظریه سوفسطاییگری میباشد. در این پژوهش باهدف ارتقای سطح نوآوری و دانش افزایی در پیوند بین فرآیندهای قضاوتی و کمی در انجام پژوهشهای حسابداری، جهت جمعآوری دادههای تصمیمگیری ازدحامی از پرسشنامه استاندارد استفاده شد و جهت سنجشِ قدرت مدیرعامل از گزارشهای صورتهای مالی شرکتها در بازه زمانی یکساله ۱۳۹۷ استفاده گردید. همچنین باتوجه به اینکه مطالعهی دادهها مربوط به یک مقطع زمانی خاص بود و روش تحلیل دادهها بهصورت مقطعی و مبتنی بر روش تحلیل مسیر است، به منظور برازش مدل از تحلیلِ حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد، قدرت مدیرعامل بر تصمیمگیری ازدحامی منافعِ سهامداران تاثیر منفی دارد. در واقع این نتیجه نشان میدهد، وجود قدرت مدیرعامل باعث ایجادِ تضاد منافع در تصمیمگیریها میشود و این موضوع سبب میگردد تا منافع ذینفعان تحتالشعاع منافع ارکان دارای قدرت در رأس شرکت گردد، که از طریق سفسطه گرایی به دنبال توجیه آن میباشند.
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیتهای رقابتی اِلمانهای حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی ( ) بود. لذا همسو با فرآیند انجام پژوهش، از طریق واکاویی محتوایی در متون پژوهش اقدام به شناسایی شاخصهای مرتبط با مزیتهای رقابتی حسابداری سبز توسط خبرگان پژوه أکثر
هدف این پژوهش الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیتهای رقابتی اِلمانهای حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی ( ) بود. لذا همسو با فرآیند انجام پژوهش، از طریق واکاویی محتوایی در متون پژوهش اقدام به شناسایی شاخصهای مرتبط با مزیتهای رقابتی حسابداری سبز توسط خبرگان پژوهش شد و سپس براساس تحلیل پیوندی که شامل تحلیل پیوندهای درونی و روابط بین پیوندها و تاثیرگذاری سیستمی پیوندها بود، اقدام به تعیین مهمترین عنصر ارتباطی بین محرکها و پیامدهای رقابتی ناشی از حسابداری سبز در سطح شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران گردید. در این پژوهش به منظور تعیین حدِ کفایت نظری پژوهش، پس از شناسایی مزیتهای رقابتی منتج از حسابداری سبز، با کمک ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاهی، تلاش گردید از طریق تحلیل دلفی، شاخصهای شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گیرند که طی دو مرحله از طریق میانگین، ضریب توافق و انحراف معیار مورد بررسی قرار گرفتند و از میان ۲۰ شاخص اولیه، سه شاخص حذف شد و ۱۷ شاخص وارد فاز تحلیل تعاملی با مشارکت ۲۳ نفر از مدیران شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران، شدند. در این مرحله پس از انجامِ تحلیل روابط بین پیوندها و تاثیرگذاری سیستمی، با شاخصهای تایید شده، آغاز گردیدند که نتایج در این بخش نشان داد محرک اولیه برای رسیدن به تاثیرگذاترین پیامدِ رقابتی حسابداری سبز، استانداردهای عملکردی شرکت در قبال اجتماع؛ تقویت ابعادِ فرهنگِ پاسخگویی و تطبیق قابلیتهای شرکت با استانداردهای بِروزِ حسابداری و حسابرسی است تا براین مبنا پیامدهای مهمی همچون مسئولیتپذیری اجتماعی؛ هزینههای نمایندگی و دریافت مزایای و تشویقهای مالیاتی برای شرکتهای فعال در سطح رقابتی بازار سرمایه محیا گردد.
تفاصيل المقالة
وجودکنترلهای داخلی ضعیف، زمینه رفتارهای فرصت طلبانه مدیران در سوء استفاده از منابع نقدی شرکت را فراهم میسازد. بدین ترتیب، نگرانیهای سرمایهگذاران در خصوص وجهنقد نگهداری شده در شرکت افزایش یافته و در نهایت، به ارزشگذاری کمتر وجهنقد شرکت در بازار میانجامد. لذا بر پ أکثر
وجودکنترلهای داخلی ضعیف، زمینه رفتارهای فرصت طلبانه مدیران در سوء استفاده از منابع نقدی شرکت را فراهم میسازد. بدین ترتیب، نگرانیهای سرمایهگذاران در خصوص وجهنقد نگهداری شده در شرکت افزایش یافته و در نهایت، به ارزشگذاری کمتر وجهنقد شرکت در بازار میانجامد. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر نقاط ضعف کنترلهای داخلی بر ارزشگذاری بازار از نگهداشت وجهنقد شرکتها میپردازد. بدینمنظور، برای سنجش ارزش بازار نگهداشت وجهنقد شرکت از مدل فالکندر و وانگ (2006) استفاده گردید. فرضیه پژوهش نیز با استفاده از نمونهای متشکل از 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراقبهادار تهران طی سالهای 1391 تا 1395 و با بهرهگیری از مدل رگرسیون چندگانه مبتنی بر تکنیک دادههای تابلویی مورد آزمون قرارگرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که وجود نقاط ضعف کنترلهای داخلی، ارزشگذاری بازار از وجهنقد نگهداری شده در شرکت را کاهش میدهد. به بیان دیگر، سرمایهگذاران برای وجهنقد نگهداری شده در شرکتهای دارای کنترلهای داخلی ضعیف، ارزش کمتری قائلند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications