واکاوی نقش خوانایی گزارشگری مالی در بهبود ادراک بازار از نگهداشت وجه نقد شرکت
الموضوعات : حسابداری مدیریتیاسمن خلیلی 1 , ابوالفضل مومنی یانسری 2 , مهدی صفری گرایلی 3 , عبدالخالق خنکا 4
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار رشته حسابداری، دانشکده علومانسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبد، ایران
3 - دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
4 - استادیار رشته حسابداری، دانشکده علومانسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبد، ایران.
الکلمات المفتاحية: خوانایی, گزارشگری مالی, ارزش نگهداشت وجهنقد,
ملخص المقالة :
خوانایی، به موفقیت خواننده در خواندن و درک یک متن یا نوشته، اشاره دارد. بر مبنای ادبیات موجود، صورت های مالی خواناتر به دلیل کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران و افراد درون سازمانی، توانایی نظارت سرمایه گذاران را افزایش داده که این به نوبه خود زمینه استفاده ناکارآمد مدیر از وجه نقد شرکت را کاهش می دهد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر خوانایی گزارشگری مالی بر ارزشگذاری بازار از نگهداشت وجهنقد شرکتها صورت پذیرفت. برای این منظور نمونهای متشکل از 121 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1397 تا 1401 انتخاب گردید و فرضیه تحقیق، با بهرهگیری از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک دادههای ترکیبی مورد آزمون تجربی قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که خوانایی گزارشگری مالی، ارزشگذاری بازار از وجهنقد نگهداری شده در شرکت را افزایش میدهد. به بیان دیگر، سرمایهگذاران برای وجهنقد نگهداری شده در شرکتهای دارای گزارش های مالی خواناتر، ارزش بیشتری قائلند.