خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1401
زمینه: اموزش و پژوهش از زیربنایی ترین ساختهای هر جامعهای میباشد. در صورت عدم توجه به سیاستهای این حوزه اثار آن میتواند بر توسعه، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نمودار باشد.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل تجزیه و تحلیل خطمشیهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ع أکثر
زمینه: اموزش و پژوهش از زیربنایی ترین ساختهای هر جامعهای میباشد. در صورت عدم توجه به سیاستهای این حوزه اثار آن میتواند بر توسعه، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نمودار باشد.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل تجزیه و تحلیل خطمشیهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشگی گرگان می باشد.
روش: پژوهش از حیث ماهیت استقرایی و از حیث روش، کیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش خبرگان و خط مشی گذاران دانشگاه علوم پزشکی و اساتید دانشگاهی می باشند که به روش نمونه گیری هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی، تعداد 20 نفر با در نظرگرفتن اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.
یافته ها: رویکرد مورد استفاده در پژوهش حاضر، تکنیک داده بنیاد می باشد که پس از انجام مراحل سه گانه کد گذاری باز، محوری و گزینشی مدل اولیه ارائه گردید. درنهایت مدل نهایی پژوهش در 6 بعد طراحی گردید.
نتیجه گیری: طبق نتایج حاصله عوامل علی شامل: (ساختار مثبت گرا، ارتباطات اثربخش، مدیریت مشارکتی، ویژگی های رفتاری، نظام مدیریت منابع انسانی، فرآیندهای اداری صحیح)، مقوله محوری (تجزیه و تحلیل خطمشی آموزشی و پژوهشی)، راهبرد (بهره برداری از الگوهای سازمان پیشرو و موفق استقرار سازو کارهای نظام آموزش و پژوهش منطبق با هریک از اقدامات نظام فردی و سازمانی آموزش و ترویج نمونههای موفق آموزش و پژوهش)، عوامل بسترساز (خود ارزیابی، جو سازمانی مثبت، یادگیری مشارکتی)، عوامل مداخله گر (مدیریت ناکارآمد، فشار سیاسی) و پیامدها (در دوبخش پیامدهای رفتاری و سازمانی) بدست آمدند.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل روانشناختی و عملکردی بر تمایل به سرمایه گذاری در بازار سهام با نقش میانجی رضایت سرمایه گذار و ریسک ادارک شده سرمایه گذاران در ایران بود. این تحقیق در سال 1397 انجام گردیده است و از نظر روش شناسی، توسعه ای- اکتشافی می باشد. جامعه آماری این أکثر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل روانشناختی و عملکردی بر تمایل به سرمایه گذاری در بازار سهام با نقش میانجی رضایت سرمایه گذار و ریسک ادارک شده سرمایه گذاران در ایران بود. این تحقیق در سال 1397 انجام گردیده است و از نظر روش شناسی، توسعه ای- اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان شرکت های کارگزاری تهران است. روش نمونه گیری، در دسترس می باشد و از آنجایی که تعداد اعضاء جامعه نامحدود است، حجم نمونه طبق جدول مورگان باید برابر با 384 نفر باشد، از اینرو توزیع پرسشنامه بصورت تصادفی در بین سرمایه گذاران آنقدر ادامه یافت تا پاسخ ها به تعداد کفایت رسید و 384 نفر پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزارSPSS 23 و SmartPLS3 استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد، ریسک ادراک شده و رضایت سرمایه گذاران نقش واسطه ای در رابطه بین عوامل روانشناختی و عملکردی بر تمایل به سرمایه گذاری در بازار سهام، دارند.
تفاصيل المقالة
بررسی سیکل های تجاری از آن جهت اهمیت دارد که برنامه ریزی اقتصادی، بدون درک چگونگی نوسانات تولید ناخالص داخلی و علت و ریشه این نوسانات، مفهومی ندارد. باید با شناخت ساختار نوسـانات سیکل های تجاری ایجاد شده در اقتصاد سعی در شناخت و استفاده از آن در تصمیم گیری ها نمود. هر أکثر
بررسی سیکل های تجاری از آن جهت اهمیت دارد که برنامه ریزی اقتصادی، بدون درک چگونگی نوسانات تولید ناخالص داخلی و علت و ریشه این نوسانات، مفهومی ندارد. باید با شناخت ساختار نوسـانات سیکل های تجاری ایجاد شده در اقتصاد سعی در شناخت و استفاده از آن در تصمیم گیری ها نمود. هرچه نوسانات اقتصادی و یا سیکل های تجاری شدیدتر باشد، بی ثباتی در اقتصاد بیشتر بوده و سرمایه گذاران نمی توانند تصویر روشنی از آینده را پیش بینی نمایند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر سیکل تجاری نفت خام ایران بر روی تمایلات سرمایه گذار در دوره 1394-1385 بر روی 226 شرکت های بورسی ایران است. بنابراین با استفاده از فیلتر هادریـک ـ پرسـکات، سیکل تجاری نفت خام محاسبه شد و سپس با استفاده از روش GMM تاثیر آن بر تمایلات سرمایه گذار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد زمانی که سیکل تجاری نفت خام دوره رونق را نشان می دهد، تمایلاتسرمایه گذار بیشتر از زمانی است که سیکل تجاری نفت خام دوره رکود را نشان می دهد؛ یعنی رونق تجاری نفت خام منجر به افزایش تمایلات سرمایه گذار می شود.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اساسی موثر بر پذیرش حسابداری ابری در ایران بود. با توجه به روش شناسی این تحقیق از نوع توصیفی- اکتشافی و کاربردی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه اعضای هیات علمی مشغول به تدریس در دوره دکتری رشته حسابداری و دانشجویان دکتری حسابداری که موف أکثر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اساسی موثر بر پذیرش حسابداری ابری در ایران بود. با توجه به روش شناسی این تحقیق از نوع توصیفی- اکتشافی و کاربردی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه اعضای هیات علمی مشغول به تدریس در دوره دکتری رشته حسابداری و دانشجویان دکتری حسابداری که موفق به گذارندن آزمون جامع شده اند، است. برای نمونه گیری از روش خوشه ای تک مرحله ای و برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کارکران استفاده گردید که براین اساس حجم نمونه برابر با 229 نفر می باشد و جهت اطمینان از دریافت پاسخ، پرسشنامه برای 250 نفر بصورت حضوری و مجازی ارسال شد که در مجموع 233 نفر پرسشنامه جمع آوری گردید. روش تجزیه و تحلیل ها یافته ها، تحلیل عاملی اکتشافی است و یافته های تحقیق نشان می دهد، سیزده عامل هزینه، حجم کار، تحصیلات، فشارهای خارجی، فشار نهادها، نگرش مدیریت، وجود الگوی، مهارت فردی، مزایا هزینه ای، ادارک سهولت، توان انطباق، احساس نیاز و مولفه های شخصیتی عواملی هستند که در پذیرش حسابداری ابری موثر می باشد.
تفاصيل المقالة
رقابت در بازار محصول به عنوان قوی ترین نیرویی که اقتصاد را به سمت کارایی هدایت میکند، تلقی می شود. لذا به نظر می رسد، میتواند بر رفتار تمکین مالیاتی شرکت اثرگذار باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر رقابت در بازار محصول بر تمکین مالیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اور أکثر
رقابت در بازار محصول به عنوان قوی ترین نیرویی که اقتصاد را به سمت کارایی هدایت میکند، تلقی می شود. لذا به نظر می رسد، میتواند بر رفتار تمکین مالیاتی شرکت اثرگذار باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر رقابت در بازار محصول بر تمکین مالیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش از رقابت در بازار محصول به عنوان متغیر مستقل و از تمکین مالیاتی به عنوان متغیر وابسته استفاده شده است. پژوهش حاضر در بازه زمانی سال های 1390 تا 1395 بر روی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. همچنین از مدل رگرسیون لجستیک و تحلیل رگرسیونی جهت تجزیه و تحلیل داده ها بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می دهد، رابطه منفی و معنادار بین رقابت در بازار محصول و تمکین مالیاتی وجود دارد.
تفاصيل المقالة
این مطالعه براساس شیوه آینده پژوهی در وهلهی اول نسبت به علل ظهور رفتارهای ناهنجار سازمانیار حسابرسان اقدام به تدوین سناریوهای محتمل نماید و در وهلهی دوم با تعیین راهبردهای مذاکره حسابرسی، سطح تناسب چنین رفتارهایی را طبق راهبردهای مطرح در مذاکره بین حسابرس با صاحبکار، أکثر
این مطالعه براساس شیوه آینده پژوهی در وهلهی اول نسبت به علل ظهور رفتارهای ناهنجار سازمانیار حسابرسان اقدام به تدوین سناریوهای محتمل نماید و در وهلهی دوم با تعیین راهبردهای مذاکره حسابرسی، سطح تناسب چنین رفتارهایی را طبق راهبردهای مطرح در مذاکره بین حسابرس با صاحبکار، در قالب چشماندازهای آیندهنگرانه مورد بررسی قرار دهد. این مطالعه به لحاظ نوع نتیجه، کاربردی تلقی میشود و از منظر هدف، در دسته مطالعههای اکتشافی جایگذاری میگردد که با استفاده از مدلهای کمی و کیفی اجراء شده است. مطالعه حاضر از یک نوع روش تحقیق تبعیت نمیکند، بلکه به فراخور هر بخش، روش مجزایی را در مسیر پاسخ به سوالهای تدوین شده بکار میبرد. لذا میتوان براساس ماهیت جمعآوری، این مطالعه را در دسته پژوهشهای آمیخته قرار داد. جامعه آماری در بخش کیفی 10 نفر از خبرگان در عرصهی حسابداری بودند و در بخش کمی 25 نفر از شرکای حسابرسی دارای تجربه در این مطالعه مشارکت داشتند. نتیجهی این مطالعه در بخش کیفی از وجود 6 مقوله اصلی برای ارزیابی علل ظهور رفتارهای ناهنجار سازمانیار حسابرسان حکایت داشت که براساس تحلیل دلفی مورد تأیید قرار گرفت. سپس با انتخاب 2 عامل از 6 عامل شناسایی شده به عنوان مبنای سناریوپرداری، با انجام تحلیل مضمون، 10 زیر عامل نیز ظهور یافتند. نتیجه کسب در بخش کمی نشان داد، مهمترین سناریو بروز رفتار ناهنجار سازمان یار حسابرسان در مذاکره حرفهای، سناریو سینوسی مبتنی بر طرحواره رهاشدگی در حسابرسان میباشد که براساس راهبرد مصالحه در حرفه حسابرسی، میتواند در آینده مورد توجه باشد.
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیتهای رقابتی اِلمانهای حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی ( ) بود. لذا همسو با فرآیند انجام پژوهش، از طریق واکاویی محتوایی در متون پژوهش اقدام به شناسایی شاخصهای مرتبط با مزیتهای رقابتی حسابداری سبز توسط خبرگان پژوه أکثر
هدف این پژوهش الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیتهای رقابتی اِلمانهای حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی ( ) بود. لذا همسو با فرآیند انجام پژوهش، از طریق واکاویی محتوایی در متون پژوهش اقدام به شناسایی شاخصهای مرتبط با مزیتهای رقابتی حسابداری سبز توسط خبرگان پژوهش شد و سپس براساس تحلیل پیوندی که شامل تحلیل پیوندهای درونی و روابط بین پیوندها و تاثیرگذاری سیستمی پیوندها بود، اقدام به تعیین مهمترین عنصر ارتباطی بین محرکها و پیامدهای رقابتی ناشی از حسابداری سبز در سطح شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران گردید. در این پژوهش به منظور تعیین حدِ کفایت نظری پژوهش، پس از شناسایی مزیتهای رقابتی منتج از حسابداری سبز، با کمک ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاهی، تلاش گردید از طریق تحلیل دلفی، شاخصهای شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گیرند که طی دو مرحله از طریق میانگین، ضریب توافق و انحراف معیار مورد بررسی قرار گرفتند و از میان ۲۰ شاخص اولیه، سه شاخص حذف شد و ۱۷ شاخص وارد فاز تحلیل تعاملی با مشارکت ۲۳ نفر از مدیران شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران، شدند. در این مرحله پس از انجامِ تحلیل روابط بین پیوندها و تاثیرگذاری سیستمی، با شاخصهای تایید شده، آغاز گردیدند که نتایج در این بخش نشان داد محرک اولیه برای رسیدن به تاثیرگذاترین پیامدِ رقابتی حسابداری سبز، استانداردهای عملکردی شرکت در قبال اجتماع؛ تقویت ابعادِ فرهنگِ پاسخگویی و تطبیق قابلیتهای شرکت با استانداردهای بِروزِ حسابداری و حسابرسی است تا براین مبنا پیامدهای مهمی همچون مسئولیتپذیری اجتماعی؛ هزینههای نمایندگی و دریافت مزایای و تشویقهای مالیاتی برای شرکتهای فعال در سطح رقابتی بازار سرمایه محیا گردد.
تفاصيل المقالة
با توجه مشکلات فراوان زیست محیطی که ناشی از فعالیت های تجاری و اقتصادی است، اجرای حسابداری مدیریت زیست محیطی به شرکت ها کمک می کند تا عملکرد عملیاتی و تجاری بهتری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی حسابداری مدیریت زیست محیطی بر مدیریت منابع انسانی و فن آوری متمرکز بر أکثر
با توجه مشکلات فراوان زیست محیطی که ناشی از فعالیت های تجاری و اقتصادی است، اجرای حسابداری مدیریت زیست محیطی به شرکت ها کمک می کند تا عملکرد عملیاتی و تجاری بهتری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی حسابداری مدیریت زیست محیطی بر مدیریت منابع انسانی و فن آوری متمرکز بر محیط زیست شکل گرفته است. جامعه آماری مدیران مالی و حسابداران ارشد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1400 و حجم نمونه به تعداد 300 نفر بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و سپس به روش توصیفی و استنباطی و از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که شرکت هایی که توجه بیشتری به حسابداری مدیریت زیست محیطی دارند با احتمال بیشتری اقدام به بکارگیری اثربخش فن آوری متمرکز بر محیط زیست نموده و بیشتر از فن آوری متمرکز بر محیط زیست استفاده می نمایند. بر این اساس شرکت ها می توانند با بکارگیری حسابداری مدیریت زیست محیطی مزیت نسبی در حوزه های مدیریت منابع انسانی و فن آوری های تولیدی و به طور کلی فرآیند های تجاری و عملیاتی داشته باشند.
تفاصيل المقالة
در این پژوهش به بررسی مشخصه های استرس مالی که مطابق با ادبیات پژوهش شناسایی شده اند، شامل عدم اطمینان سرمایه گذاران به ارزش بنیادین دارایی های مالی، عدم تقارن اطلاعاتی، عدم تمایل سرمایه گذاران به نگهداری دارایی های ریسکی و عدم تمایل سرمایه گذاران به نگهداری دارایی های غ أکثر
در این پژوهش به بررسی مشخصه های استرس مالی که مطابق با ادبیات پژوهش شناسایی شده اند، شامل عدم اطمینان سرمایه گذاران به ارزش بنیادین دارایی های مالی، عدم تقارن اطلاعاتی، عدم تمایل سرمایه گذاران به نگهداری دارایی های ریسکی و عدم تمایل سرمایه گذاران به نگهداری دارایی های غیرنقد، در قالب 4 فرضیه، پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است و برای بررسی رابطه میان متغیر مستقل و وابسته از روش آماری رگرسیون چند متغیره استفاده شد. در ادامه به منظور آزمون فرضیه های پژوهش با استفاده از اطلاعات مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، از طریق روش نمونه گیری حذفی، 95 شرکت (در قالب 5700 مشاهده شرکت- ماه) به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. در نهایت نتایج پژوهش حاضر با تایید کلیه فرضیه ها نشان می دهند، متغیرهای فوق الذکر به عنوان مشخصه های استرس مالی در بازار سرمایه ایران می باشند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications