قدرت مدیرعامل و تصمیمگیری ازدحامی منافع سهامداران براساس نظریه سوفسطاییگری
الموضوعات : حسابداری مدیریتابوالفضل شیرخانی 1 , مهدی صفری گرایلی 2 , حسن ولیان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود ایران
الکلمات المفتاحية: نظریه سوفسطاییگری, قدرت مدیرعامل, تصمیمگیری ازدحامی,
ملخص المقالة :
سیاستها و قابلیتهای تصمیمگیری مدیران عامل به عنوان یک مکانیزم تاثیرگذار بر شکاف هزینههای نمایندگی نقش مهمی در رضایت و اعتماد سهامداران ایفا مینماید. اما مدیران برحسب خواستهها و رویکردهای خود اغلب فرصتطلبانه عمل مینمایند و براساس سفسطهگرایی مبنای تصمیمگیری خود را برای سهامداران و سرمایه گذاران توجیه مینمایند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر قدرت مدیرعامل با تصمیمگیری ازدحامی منافع سهامداران براساس نظریه سوفسطاییگری میباشد. در این پژوهش باهدف ارتقای سطح نوآوری و دانش افزایی در پیوند بین فرآیندهای قضاوتی و کمی در انجام پژوهشهای حسابداری، جهت جمعآوری دادههای تصمیمگیری ازدحامی از پرسشنامه استاندارد استفاده شد و جهت سنجشِ قدرت مدیرعامل از گزارشهای صورتهای مالی شرکتها در بازه زمانی یکساله ۱۳۹۷ استفاده گردید. همچنین باتوجه به اینکه مطالعهی دادهها مربوط به یک مقطع زمانی خاص بود و روش تحلیل دادهها بهصورت مقطعی و مبتنی بر روش تحلیل مسیر است، به منظور برازش مدل از تحلیلِ حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد، قدرت مدیرعامل بر تصمیمگیری ازدحامی منافعِ سهامداران تاثیر منفی دارد. در واقع این نتیجه نشان میدهد، وجود قدرت مدیرعامل باعث ایجادِ تضاد منافع در تصمیمگیریها میشود و این موضوع سبب میگردد تا منافع ذینفعان تحتالشعاع منافع ارکان دارای قدرت در رأس شرکت گردد، که از طریق سفسطه گرایی به دنبال توجیه آن میباشند.
اشرفنظری، علی.، حسنپور، علی. (۱۳۹۲). بازاندیشی در اندیشه خواست قدرت؛ روایتی متفاوت از مفهوم قدرت، فصلنامه سیاست، ۴۳(۳): ۲۵۶-۲۳۷.
انوشیروانی، فرزانه.، ساعدی، رحمان. (1397). بررسی رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت با نقش تعاملی رقابت بازار و حاکمیت شرکتی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 10(20): 147-173
پورحیدری، امید.، فروغی، عارف. (1398). بررسی تأثیر نفوذ مدیرعامل بر کیفیت افشای اطلاعات حسابداری، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 15(61): 27-53
تقیزاده خانقاه، وحید.، زینالی، مهدی. (1396). تاثیر ویژگیهای هیأت مدیره و جبههگیری مدیریت بر استراتژی متنوعسازی شرکت، راهبرد مدیریت مالی، 5(1): 135-157
راست پسر، محمود.، قربانی، مهدی. (۱۳۹۷). نزاع وحدت گرایی و کثرت گرایی در فلسفه سیاسی افلاطون و ارسطو، نشریع معارف عقلی، ۳۶(۲): ۶۵-۸۴.
رحیمی، علیرضا.، فروغی، عارف. (1398). بررسی تأثیر مکانیزمهای کنترلی بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت، پیشرفتهای حسابداری، 11(2): 151-182.
شریعتی، مرضیه.، رهنمای رودپشتی، فریدون.، طالبنیا، قدرتالله.، رویایی، رمضانعلی. (1397). آگاهی فراشناختی، ابعاد درک معنای ضمنی و رفتار تصمیمگیری حسابداران مدیریت در باور و عمل: مطالعهی ذهنیت دانشجویان حسابداری، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(26): 11-30.
علایینژاد، حمید.، حاجحسینی، مرتضی. (1398). کثرتگرایی بیل و رستال؛ و وحدتگرایی حداقلی در مورد منطق، فلسفه و کلام اسلامی، 52(2): 289-309.
علینژاد، شهناز.، بنیمهد، بهمن.، اوحدی، فریدون. (1394). اثر مدت تصدی مدیرعامل بر رشد ارزش افزوده شرکت، حسابداری مدیریت، 8(25): 1-11.
قاسمی، زهرا.، حسین قلی زاده، رضوان.، نوغانی دخت بهمنی، محسن. (۱۳۹۷). عوامل مؤثر بر توزیع قدرت در شبکه سازمانی با تأکید بر رویکرد تحلیل شبکه، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، ۸(۱): ۱۳۳-۱۵۵.
گندمی نصرآبادی، رضا. (۱۳۹۵). فلسفه تطبیقی به مثابه روش (با تاکید بر دیدگاه ماسون−اورسل)، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، ۸۸(۳): ۹۷۰۷۹.
محسنی، محمدجواد. (۱۳۹۱). جستاری در نظریه و روش تحلیل گفتمان فرکلاف، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، ۳(۱۱) ۶۳-۷۶.
موسوی اعظم، سیدمصطفی. (۱۳۹۵). معناشناسی، هستی شناسی و خاستگاه کثرت تحلیلی در حکمت، نشریه پژوهشهای هستی شناختی، ۹(۱): ۱۰۵-۱۲۵.
مهرانی، ساسان.، ثقفی، علی.، موسیخانی، محمد.، سپاسی، سحر. (۱۳۹۰). عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی حسابداران رسمی ایران، اخلاق در علوم و فنّاوری، ۶(۳): ۶-۱۲
نکوئیزاده، شکوفه.، دستگیر، محسن.، علیاحمدی، سعید. (۱۳۹۹). تأثیر بحران اقتصادی بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل با ارزش و عملکرد مالی؛ نقش ویژگیهای رفتاری شرکت، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۵(۹): ۱۵۳-۱۸۸
Abend, G. (2019). Thick Concepts and Sociological Research, Sociological Theory, 1(2): 1-25. https://doi.org/10.1177/0735275119869979
Avelino, F., Wittmayer, J, M. (2016). Shifting Power Relations in Sustainability Transitions: A Multi-actor Perspective, Journal of Environmental Policy & Planning, 18(5): 628-649. https://doi.org/10.1080/1523908X.2015.1112259
Bebchuk, L., Cohen, A., Ferrell, A., 2009. What matters in corporate governance? Rev. Finan. Stud. 22 (2), 783–827.
Brahmana, R.K., You, H.-W., & Yong, X.-R. (2020). Divestiture strategy, CEO power and firm performance", Management Research Review, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/MRR-04-2020-0196
Cormier, D., Lapointe-Antunes, P. and Magnan, M. (2016). CEO power and CEO hubris: a prelude to financial misreporting?, Management Decision, 54(2): 522-554. https://doi.org/10.1108/MD-04-2015-0122
De Miguel, A., Pindado, J., De La Torre, C., 2004. Ownership structure and firm value: new evidence from Spain. Strat. Manag. J. 25 (12), 1199–1207.
Di Meo, F., García Lara, J, M., Surroca, J, A. (2017). Managerial entrenchment and earnings management, Journal of Accounting and Public Policy 36 (2017) 399–414.
Finkelstein, S. (1992). Power in top management teams: Dimensions, measurement, and validation. The Academy of Management Journal, 35(2): 505-538.
Fredrickson, J.W., Hambrick, D.C., Baumrin, S., 1988. A model of CEO dismissal. Acad. Manage. Rev. 13 (2), 255–270.
Gan, I. (2020). The allegory of the university: Employee voice, employee silence, and organizational power, Qualitative Research Reports in Communication, https://doi.org/10.1080/17459435.2020.1742777
Gompers, P., Ishii, J., Metrick, A., 2003. Corporate governance and equity prices. Q. J. Econ. 118 (1), 107–156.
Gummer, B. (2008). Getting In, and Staying In, "The Loop": Networking and Organizational Power, Administration in Social Work, 18(1): 107-124. https://doi.org/10.1300/J147v18n01_06
Haider, J. and Fang, H.-X. (2018). CEO power, corporate risk taking and role of large shareholders, Journal of Financial Economic Policy, 10(1): 55-72. https://doi.org/10.1108/JFEP-04-2017-0033
Halbesleben, J.R.B., Wheeler, A.R. and Buckley, M.R. (2007). Understanding pluralistic ignorance in organizations: application and theory, Journal of Managerial Psychology, 22(1): 65-83. https://doi.org/10.1108/02683940710721947
Harper, J. and Sun, L. (2019). CEO power and corporate social responsibility, American Journal of Business, 34(2): 93-115. https://doi.org/10.1108/AJB-10-2018-0058
Hill, J, N, C. (2019). The evolution of authoritarian rule in Algeria: linkage versus organizational power, Democratization, 26(8): 1382-1398. https://doi.org/10.1080/13510347.2019.1641694
Huang, J., Jain, B. A., & Shao, Y. (2017). CEO Power, Product Market Competition and the Acquisition Motive for Going Public, Accounting & Finance, 31(2): 1-29.
Ishaque, M. (2020). Cognitive approach to understand the impact of conflict of interests on accounting professionals’ decision-making behavior, Accounting Forum, 44(1): 64-98. https://doi.org/10.1080/01559982.2019.1583303
Kinander, M. (2018). Conflicts of interest in finance: Does regulating them reduce moral judgment, and is disclosure harmful?, Journal of Financial Regulation and Compliance, 26(3): 334-350. https://doi.org/10.1108/JFRC-12-2016-0108
Larcker, D.F., Richardson, S.A., Tuna, I. 2007. Corporate governance, accounting outcomes, and organizational performance. Account. Rev. 82 (4), 963–1008.
Lilly, E, R. (1989). The Determinants of Organizational Power Styles, Education Review, 41(3): 281-293. https://doi.org/10.1080/0013191890410308
Papadakis, V, M. (2007). Do CEOs shape the process of making strategic decisions? Evidence from Greece, Making strategic decisions, 44(3): 367-394. https://doi.org/10.1108/00251740610656269
Schäuble, J. (2019). The impact of external and internal corporate governance mechanisms on agency costs, Corporate Governance, 19(1): 1-22. https://doi.org/10.1108/CG-02-2018-0053
Shen, W., 2003. The dynamics of the CEO-board relationship: an evolutionary perspective. Acad. Manage. Rev. 28 (3), 466–476
Velte, P. (2019). Does CEO power moderate the link between ESG performance and financial performance? A focus on the German two-tier system, Management Research Review, 43(5): 497-520. https://doi.org/10.1108/MRR-04-2019-0182
Zhang, L., Wei, M. (2019). How analyst recommendations respond to corporate uncertainty caused by investment behavior: Currying favor with management or conflicts of interest from connections, China Finance Review International, 10(3): 243-269. https://doi.org/10.1108/CFRI-05-2019-0046
_||_* اشرفنظری، علی.، حسنپور، علی. (۱۳۹۲). بازاندیشی در اندیشه خواست قدرت؛ روایتی متفاوت از مفهوم قدرت، فصلنامه سیاست، ۴۳(۳): ۲۵۶-۲۳۷.
* انوشیروانی، فرزانه.، ساعدی، رحمان. (1397). بررسی رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت با نقش تعاملی رقابت بازار و حاکمیت شرکتی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 10(20): 147-173
* پورحیدری، امید.، فروغی، عارف. (1398). بررسی تأثیر نفوذ مدیرعامل بر کیفیت افشای اطلاعات حسابداری، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 15(61): 27-53
* تقیزاده خانقاه، وحید.، زینالی، مهدی. (1396). تاثیر ویژگیهای هیأت مدیره و جبههگیری مدیریت بر استراتژی متنوعسازی شرکت، راهبرد مدیریت مالی، 5(1): 135-157
* راست پسر، محمود.، قربانی، مهدی. (۱۳۹۷). نزاع وحدت گرایی و کثرت گرایی در فلسفه سیاسی افلاطون و ارسطو، نشریع معارف عقلی، ۳۶(۲): ۶۵-۸۴.
* رحیمی، علیرضا.، فروغی، عارف. (1398). بررسی تأثیر مکانیزمهای کنترلی بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و ارزش شرکت، پیشرفتهای حسابداری، 11(2): 151-182.
* شریعتی، مرضیه.، رهنمای رودپشتی، فریدون.، طالبنیا، قدرتالله.، رویایی، رمضانعلی. (1397). آگاهی فراشناختی، ابعاد درک معنای ضمنی و رفتار تصمیمگیری حسابداران مدیریت در باور و عمل: مطالعهی ذهنیت دانشجویان حسابداری، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(26): 11-30.
* علایینژاد، حمید.، حاجحسینی، مرتضی. (1398). کثرتگرایی بیل و رستال؛ و وحدتگرایی حداقلی در مورد منطق، فلسفه و کلام اسلامی، 52(2): 289-309.
* علینژاد، شهناز.، بنیمهد، بهمن.، اوحدی، فریدون. (1394). اثر مدت تصدی مدیرعامل بر رشد ارزش افزوده شرکت، حسابداری مدیریت، 8(25): 1-11.
* قاسمی، زهرا.، حسین قلی زاده، رضوان.، نوغانی دخت بهمنی، محسن. (۱۳۹۷). عوامل مؤثر بر توزیع قدرت در شبکه سازمانی با تأکید بر رویکرد تحلیل شبکه، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، ۸(۱): ۱۳۳-۱۵۵.
* گندمی نصرآبادی، رضا. (۱۳۹۵). فلسفه تطبیقی به مثابه روش (با تاکید بر دیدگاه ماسون−اورسل)، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، ۸۸(۳): ۹۷۰۷۹.
* محسنی، محمدجواد. (۱۳۹۱). جستاری در نظریه و روش تحلیل گفتمان فرکلاف، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، ۳(۱۱) ۶۳-۷۶.
* موسوی اعظم، سیدمصطفی. (۱۳۹۵). معناشناسی، هستی شناسی و خاستگاه کثرت تحلیلی در حکمت، نشریه پژوهشهای هستی شناختی، ۹(۱): ۱۰۵-۱۲۵.
* مهرانی، ساسان.، ثقفی، علی.، موسیخانی، محمد.، سپاسی، سحر. (۱۳۹۰). عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی حسابداران رسمی ایران، اخلاق در علوم و فنّاوری، ۶(۳): ۶-۱۲
* نکوئیزاده، شکوفه.، دستگیر، محسن.، علیاحمدی، سعید. (۱۳۹۹). تأثیر بحران اقتصادی بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل با ارزش و عملکرد مالی؛ نقش ویژگیهای رفتاری شرکت، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۵(۹): ۱۵۳-۱۸۸
* Abend, G. (2019). Thick Concepts and Sociological Research, Sociological Theory, 1(2): 1-25. https://doi.org/10.1177/0735275119869979
* Avelino, F., Wittmayer, J, M. (2016). Shifting Power Relations in Sustainability Transitions: A Multi-actor Perspective, Journal of Environmental Policy & Planning, 18(5): 628-649. https://doi.org/10.1080/1523908X.2015.1112259
* Bebchuk, L., Cohen, A., Ferrell, A., 2009. What matters in corporate governance? Rev. Finan. Stud. 22 (2), 783–827.
* Brahmana, R.K., You, H.-W., & Yong, X.-R. (2020). Divestiture strategy, CEO power and firm performance", Management Research Review, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/MRR-04-2020-0196
* Cormier, D., Lapointe-Antunes, P. and Magnan, M. (2016). CEO power and CEO hubris: a prelude to financial misreporting?, Management Decision, 54(2): 522-554. https://doi.org/10.1108/MD-04-2015-0122
* De Miguel, A., Pindado, J., De La Torre, C., 2004. Ownership structure and firm value: new evidence from Spain. Strat. Manag. J. 25 (12), 1199–1207.
* Di Meo, F., García Lara, J, M., Surroca, J, A. (2017). Managerial entrenchment and earnings management, Journal of Accounting and Public Policy 36 (2017) 399–414.
* Finkelstein, S. (1992). Power in top management teams: Dimensions, measurement, and validation. The Academy of Management Journal, 35(2): 505-538.
* Fredrickson, J.W., Hambrick, D.C., Baumrin, S., 1988. A model of CEO dismissal. Acad. Manage. Rev. 13 (2), 255–270.
* Gan, I. (2020). The allegory of the university: Employee voice, employee silence, and organizational power, Qualitative Research Reports in Communication, https://doi.org/10.1080/17459435.2020.1742777
* Gompers, P., Ishii, J., Metrick, A., 2003. Corporate governance and equity prices. Q. J. Econ. 118 (1), 107–156.
* Gummer, B. (2008). Getting In, and Staying In, "The Loop": Networking and Organizational Power, Administration in Social Work, 18(1): 107-124. https://doi.org/10.1300/J147v18n01_06
* Haider, J. and Fang, H.-X. (2018). CEO power, corporate risk taking and role of large shareholders, Journal of Financial Economic Policy, 10(1): 55-72. https://doi.org/10.1108/JFEP-04-2017-0033
* Halbesleben, J.R.B., Wheeler, A.R. and Buckley, M.R. (2007). Understanding pluralistic ignorance in organizations: application and theory, Journal of Managerial Psychology, 22(1): 65-83. https://doi.org/10.1108/02683940710721947
* Harper, J. and Sun, L. (2019). CEO power and corporate social responsibility, American Journal of Business, 34(2): 93-115. https://doi.org/10.1108/AJB-10-2018-0058
* Hill, J, N, C. (2019). The evolution of authoritarian rule in Algeria: linkage versus organizational power, Democratization, 26(8): 1382-1398. https://doi.org/10.1080/13510347.2019.1641694
* Huang, J., Jain, B. A., & Shao, Y. (2017). CEO Power, Product Market Competition and the Acquisition Motive for Going Public, Accounting & Finance, 31(2): 1-29.
* Ishaque, M. (2020). Cognitive approach to understand the impact of conflict of interests on accounting professionals’ decision-making behavior, Accounting Forum, 44(1): 64-98. https://doi.org/10.1080/01559982.2019.1583303
* Kinander, M. (2018). Conflicts of interest in finance: Does regulating them reduce moral judgment, and is disclosure harmful?, Journal of Financial Regulation and Compliance, 26(3): 334-350. https://doi.org/10.1108/JFRC-12-2016-0108
* Larcker, D.F., Richardson, S.A., Tuna, I. 2007. Corporate governance, accounting outcomes, and organizational performance. Account. Rev. 82 (4), 963–1008.
* Lilly, E, R. (1989). The Determinants of Organizational Power Styles, Education Review, 41(3): 281-293. https://doi.org/10.1080/0013191890410308
* Papadakis, V, M. (2007). Do CEOs shape the process of making strategic decisions? Evidence from Greece, Making strategic decisions, 44(3): 367-394. https://doi.org/10.1108/00251740610656269
* Schäuble, J. (2019). The impact of external and internal corporate governance mechanisms on agency costs, Corporate Governance, 19(1): 1-22. https://doi.org/10.1108/CG-02-2018-0053
* Shen, W., 2003. The dynamics of the CEO-board relationship: an evolutionary perspective. Acad. Manage. Rev. 28 (3), 466–476
* Velte, P. (2019). Does CEO power moderate the link between ESG performance and financial performance? A focus on the German two-tier system, Management Research Review, 43(5): 497-520. https://doi.org/10.1108/MRR-04-2019-0182
* Zhang, L., Wei, M. (2019). How analyst recommendations respond to corporate uncertainty caused by investment behavior: Currying favor with management or conflicts of interest from connections, China Finance Review International, 10(3): 243-269. https://doi.org/10.1108/CFRI-05-2019-0046.