فهرس المقالات نبی اله صالح پور


  • المقاله

    1 - ارائه الگویی براساس شاخص‌های مصونیت فرهنگی در اجرای برنامه‌های تحول نظام اداری سازمان‌های دولتی (مورد مطالعه: شرکت ارتباطات زیرساخت)
    مدیریت فرهنگی , العدد 45 , السنة 13 , پاییز 1398
    این پژوهش بر اساس هدف ، بنیادی و بر اساس نتیجه کاربردی- توسعه ای بوده چرا که با شناسایی شاخص های مصونیت فرهنگی به اجرای درست برنامه های تحول نظام اداری پرداخته خواهد شد. روش تحقیق به صورت ترکیبی پیمایشی می باشد. ابتدا با تحلیل محتوا از مصاحبه های انجام شده مولفه های مصو أکثر
    این پژوهش بر اساس هدف ، بنیادی و بر اساس نتیجه کاربردی- توسعه ای بوده چرا که با شناسایی شاخص های مصونیت فرهنگی به اجرای درست برنامه های تحول نظام اداری پرداخته خواهد شد. روش تحقیق به صورت ترکیبی پیمایشی می باشد. ابتدا با تحلیل محتوا از مصاحبه های انجام شده مولفه های مصونیت فرهنگی در برنامه های تحول نظام اداری مشخص و سپس با ابزار پرسشنامه شاخص های مصونیت فرهنگی مورد تائید قرار خواهد گرفت. جامعه آماری در بحث کیفی 10 نفر از مدیران ارشد و میانی سازمان مورد مطالعه بود و در بحث کمی جامعه آماری 220 نفر از کارشناسان و متخصصانی که در حوزه برنامه های تحول نظام اداری مشغول به فعالیت می باشند که با جدول مورگان به تعداد 136 نفر به صورت نمونه گیری طبقه بندی انتخاب شده اند. برای روایی ابزار از روایی محتوا و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از معادلات ساختاری استفاده گردید که 71 شاخص مصونیت فرهنگی در اجرای برنامه ها تعیین شدو نتیجه آن شد که تمامی شاخص ها تاثیر مثبت و معنی داری در اجرای برنامه ها داشته و شاخص شایسته سالاری به عنوان شاخص اول و مهم در اجرای برنامه های تحول نظام اداری بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثرات خصوصی سازی بر توسعه بازار
    مطالعات کمی در مدیریت , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1396
    هدف اصلی این مقاله بررسی اثرات خصوصی سازی برتوسعه بازار در شرکت های خصوصیپذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران در بازده زمانی سال 1390 لغایت پایان سال 1393 می باشد.اطلاعات 145 شرکت پذیرفته شده از بورس اوراق بهاردار ، سازمان خصوصی سازی و سایت هایرسمی جمع آوری گردید و از أکثر
    هدف اصلی این مقاله بررسی اثرات خصوصی سازی برتوسعه بازار در شرکت های خصوصیپذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران در بازده زمانی سال 1390 لغایت پایان سال 1393 می باشد.اطلاعات 145 شرکت پذیرفته شده از بورس اوراق بهاردار ، سازمان خصوصی سازی و سایت هایرسمی جمع آوری گردید و از آزمون تحلیل واریانس رگرسیون چندگانه و ضرایب معادله رگرسیون جهت تجزیه و تحلیل داده بهره گرفته شد. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که خصوصی سازی برتوسعه بازار سهام با لحاظ نمودن عوامل کنترلی اندازه شرکت , نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار ونسبت قیمت سهام به سود سهام وبر اندازه بازار سهام با لحاظ نمودن عامل کنترلی اندازه شرکت و برشاخص بازار با توجه به عامل کنترلی نسبت ارزش دفتری با ارزش بازار موثر می باشدو ضروری استخصوصی سازی از طریق بازار سهام انجام شود . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - شناسایی پیشایندها و پسایندهای نظام مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز در سازمان آب و فاضلاب سمنان
    مدیریت سبز , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1402
    هدف اصلی پژوهش، شناسایی پیشایندها و پسایندهای نظام‌ مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش پژوهش کیفی داده بنیاد برای توسعه مدل تحقیق مذکور بهره گرفته شده است. مشارکت کنندگان پژوهش را 14 نفر از خبرگان دانشگاهی از اساتید دانشگاه‌های أکثر
    هدف اصلی پژوهش، شناسایی پیشایندها و پسایندهای نظام‌ مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش پژوهش کیفی داده بنیاد برای توسعه مدل تحقیق مذکور بهره گرفته شده است. مشارکت کنندگان پژوهش را 14 نفر از خبرگان دانشگاهی از اساتید دانشگاه‌های برتر و مدیران شرکتهای آب و فاضلاب تشکیل می‌دهند که بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی بر 12 مقوله اصلی و 41 مقوله فرعی با استفاده از رویکرد داده‌بنیاد مشخص گردید و به منظور طراحی مدل استخدام سبز، عوامل شخصیتی، طراحی فرآیندهای سبز، شرایط فناوری، پیاده سازی نظام مدیریت پسماند، فرهنگ سازمانی سبز، سرمایه فکری سبز، ارتباطات سبز به عنوان پسایندها و مدیریت مصرف انرژی سبز، مدیریت ایمنی و سلامت سبز، عوامل اقتصادی و بهبود عملکرد سبز به عنوان پیامدها نظام مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز شناسایی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفه های استراتژی آموزش و توسعه نیروی انسانی مبتنی بردانش در صنعت بانکداری در عصر دیجیتال(مطالعه موردی : بانک ملت)
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 2 , السنة 6 , تابستان 1402
    با تغییرات سریع محیطی، ظهور و پیچیده تر شدن مشاغل و وظایف شغلی جدید، و رقابت در محیط به سرعت در حال تغییر کسب و کار امروزی و لزوم پاسخ گویی به نیازهای مشتریان، نقش آموزش و تغییر در دانش، مهارت، توانایی‌ها و رفتار کارکنان محسوس می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین أکثر
    با تغییرات سریع محیطی، ظهور و پیچیده تر شدن مشاغل و وظایف شغلی جدید، و رقابت در محیط به سرعت در حال تغییر کسب و کار امروزی و لزوم پاسخ گویی به نیازهای مشتریان، نقش آموزش و تغییر در دانش، مهارت، توانایی‌ها و رفتار کارکنان محسوس می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مؤلفه‌ها و شاخص‌های استراتژی آموزش و توسعه نیروی انسانی مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی انجام شده است.در ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع مؤلفه های استراتژی آموزش و توسعه و مدیریت دانش استخراج گردید و در بخش بعد از طریق روش دلفی و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان مدیریت منابع انسانی در بانک ملت و با استفاده از پرسشنامه نیمه‌ساختار یافته مؤلفه‌ها و شاخص های استراتژی آموزش و توسعه نیروی انسانی مبتنی بر دانش تعیین گردید . پس از طراحی پرسشنامه مقایسات زوجی ، مؤلفه ها و شاخص‌ها وزن دهی و رتبه‌بندی شدند. یافته های پژوهش حکایت از این دارد برای پیاده سازی موفق مدیریت دانش در استراتژی آموزش و توسعه در حوزه منابع انسانی می‌بایست در پنج حوزه تعیین نیازهای آموزشی ، تعیین اهداف آموزش و توسعۀ منابع انسانی ، تعیین محتوای دوره‌ها ، بکارگیری اصول و مبانی یادگیری اجرا و ارزشیابی مجموعا به 24 شاخص در زمینه‌های ساختاری ، ارزشی و رفتاری در مدیریت دانش توجه نمود تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - Designing a system model of good governance in the Social Security Organization
    International Journal of Political Science , العدد 500 , السنة 1 , زمستان 2050
    The purpose of this study is to design a system model of good governance in the Social Security Organization. The research method is heuristic. The sampling method is purposeful and the measurement tool is semi-structured in the qualitative part of the interview and inc أکثر
    The purpose of this study is to design a system model of good governance in the Social Security Organization. The research method is heuristic. The sampling method is purposeful and the measurement tool is semi-structured in the qualitative part of the interview and includes a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The validity of the questionnaire was determined by both formal and content methods. The reliability coefficient was confirmed using Cronbach's alpha. In order to analyze the data in the qualitative part, the content analysis method was used. In the quantitative part, the structural equation modeling method was used using SPSS and AMOS software. Friedman test was also used to prioritize the dimensions and components of the research. The results showed that the dimensions of good governance in the Social Security Organization were divided into five dimensions: causal factors, contextual factors, intervening factors, strategic factors and consequences. Ali, Components 1. Effective management of human resources 2. Legal support for good governance 3. Capacities of organizational resources in terms of underlying factors, components 1. Managerial weaknesses 2. Process barriers in the organization 3. Legal barriers in the dimension of intervening factors, components 1. Increasing economic capacity and financing 2. Development of educational capacities 3. Increasing organizational agility in terms of strategic factors and components of performance improvement 2. Development of partnership 3. Sustainable development in terms of outcomes was identified in terms of the importance of designing a system of good governance in the Social Security Organization. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - طراحی مدل فضیلت سازمانی با رویکرد کیفی (مورد مطالعه: وزارت جهاد کشاورزی)
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 3 , السنة 14 , پاییز 1402
    هدف از این تحقیق طراحی مدل فضیلت سازمانی همراه با شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها و شاخص ها و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی فضیلت سازمانی با رویکرد کیفی در وزارت جهاد کشاورزی بوده است. روش انجام پژوهش حاضر، روش آمیخته (کیفی- کمی) بوده و جامعه آماری، 12 نفر از خبرگان بو أکثر
    هدف از این تحقیق طراحی مدل فضیلت سازمانی همراه با شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها و شاخص ها و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی فضیلت سازمانی با رویکرد کیفی در وزارت جهاد کشاورزی بوده است. روش انجام پژوهش حاضر، روش آمیخته (کیفی- کمی) بوده و جامعه آماری، 12 نفر از خبرگان بودند که با استفاده از ابزار مصاحبه، مورد پاسخ قرار گرفتند.در این تحقیق، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل تم (تحلیل مضمون) استفاده گردید که بر اساس نتایج، الگوی تحقیق مطابق خروجی نرم افزار اطلس تی، مشتمل بر 1 مضمون فراگیر (مدل فضیلت سازمانی با رویکرد کیفی در وزارت جهاد کشاورزی) و 7 مضمون سازمان دهنده (سلامت، مسئولیت پذیری، اعتمادگستری، گذشت، عدالت محوری، انسجام، افق گشایی) و 24 مضمون پایه ای (سلامت مالی، سلامت اخلاقی، سلامت کاری؛ مسئولیت پذیری اجتماعی، مسئولیت پذیری اقتصادی، مسئولیت پذیری قانونی، مسئولیت پذیری زیست محیطی؛ صداقت، شفافیت، حسن نیت، شایستگی؛ همدردی، فداکاری، مهربانی؛ عدالت در وضع قوانین، عدالت در اجرای قوانین، عدالت در روابط بین افراد؛ هماهنگی، انطباق پذیری، همبستگی؛ خوش بینی، عمل به تعهدات، شادی آفرینی، هم رشدی) بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیک
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1401
    این پژوهش نظر به اهمیت روابط بین کارکنان با هدف طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیک و به منظور درک بهتر ارتباطات و روابط بین کارکنان انجام گرفت. برای پاسخ به سؤالات پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته و از مدل استراوس و کوربین برای تحلیل داده‌ها اس أکثر
    این پژوهش نظر به اهمیت روابط بین کارکنان با هدف طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیک و به منظور درک بهتر ارتباطات و روابط بین کارکنان انجام گرفت. برای پاسخ به سؤالات پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته و از مدل استراوس و کوربین برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. مبانی فلسفی روش حاضر پارادایم نمادین ـ تفسیری، رویکرد آن استقرایی و صبغه پژوهش، کیفی است. جامعه آماری پژوهش 15 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است که بر اساس قائده اشباع و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. داده‌های به دست آمده از مصاحبه‌ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه در حوزه روابط کارکنان و طراحی مدل روابط همکاران منجر شد. نتایج پژوهش شامل: یادگیری، بهبود رفتار، تشریک مساعی، همدلی، کاهش تعارض و خشونت، رضایت، تشکیل تیم و گروه، افزایش قدرت و افزایش رفتارهای انحرافی است. انتظار می‌رود با توجه به وجود تعاملات اجتماعی و انسانی در سطح همکاران شاخص‌های تعقل جوهری نظیر مسئولیت اجتماعی، تعهد، توجه و مراقبت از همکاران و رعایت اصول اخلاقی و انسانی بر کارکنان غالب باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - ارائه الگویی برای ترکیب بهینه ریسک منابع انسانی دربانک‌های دولتی ایران
    اقتصاد مالی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1399
    هدف این مقاله ارائه الگوی ترکیب بهینه ریسک منابع انسانی در بانک‌های دولتی می باشد . این پژوهش کاربردی و دارای ماهیت اکتشافی با روش تحقیق آمیخته انجام شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کیفی تحلیل تم و روش کمی پرسشنامه‌ای بهره گیری شده است. با استفاده از داده های أکثر
    هدف این مقاله ارائه الگوی ترکیب بهینه ریسک منابع انسانی در بانک‌های دولتی می باشد . این پژوهش کاربردی و دارای ماهیت اکتشافی با روش تحقیق آمیخته انجام شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کیفی تحلیل تم و روش کمی پرسشنامه‌ای بهره گیری شده است. با استفاده از داده های جمع‌آوری شده و مصاحبه حضوری با خبرگان و مدیران ارشد بانک های دولتی ارزیابی های لازم به عمل آمده است. پس از دریافت نتایج داده ها به صورت تحلیل محتوا و معادلات ساختاری طراحی شده، الگوی بهینه ریسک منابع انسانی در 5 مولفه و 14 شاخص استخراج گردید.یافته‌ها نشان می‌دهند که کاهش ریسک منابع انسانی باعث بهبود موثر شاخص‌های عملکرد در بانک های دولتی ایران می شود. The purpose of this paper is to investigating the risks of human resources in government banks in Iran. The identification of human resources risks, based on a non-randomized judgmental and snowball sampling method Selected. We used and interviews with the organization's experts Simples and continue until the theoretical saturation. Data analysis is based on Qualitative Theme Analysis Method and with the Structural Equation Modeling and Lisrel software. In the second phase, the documentary method has been used to collect some required information, such as data on the performance indicators of government banks. The statistical population is Iran's government banks, including Iran's National Bank, Sepah, RefahKargaran, Qarz-al-HassanehMehr, Post Bank and Tose-e Ta’avon (cooperative development) Banks. In order to receive and collect information, the views of managers and experts in the areas of human resources used. The results show that reducing human resource risks effectively improves performance indicators in Iranian government banks. So government bank managers are suggested to consider the reduction of human resources risks in decision-making, planning, and policymaking. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - بررسی نقش انواع تعهد کارکنان در ارتقای سطح عملکرد در صنعت بیمه (مورد مطالعه؛ شرکت بیمه ایران)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    تعهد کارکنان در محیط های کاری، یکی از مفاهیم چالش برانگیز مورد تحقیق در حوزه های مدیریت، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی است. تئوری ها و تحقیقات اخیر، مفهوم تعهد را متناسب با نسل کارکنان قرن 21 ارائه کرده اند. تعهد سازمانی در سازمان های دولتی، به لحاظ ویژگی‌های منحص أکثر
    تعهد کارکنان در محیط های کاری، یکی از مفاهیم چالش برانگیز مورد تحقیق در حوزه های مدیریت، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی است. تئوری ها و تحقیقات اخیر، مفهوم تعهد را متناسب با نسل کارکنان قرن 21 ارائه کرده اند. تعهد سازمانی در سازمان های دولتی، به لحاظ ویژگی‌های منحصربه فرد این سازمان‌ها، از عوامل استراتژیک در عملکرد و خدمت رسانی آن ها به شمار می آید. هدف این مقاله تحلیل جایگاه تعهد کارکنان بخش دولتی در بهبود عملکرد آنها است. جامعه آماری این پژوهش از 1853 نفر از کارکنان و مدیران واحدهای ستادی و شعب شرکت بیمه ایران مستقر در استان تهران تشکیل گردیده است. برای بررسی و تحلیل فرضیه ها با توجه به کمّی بودن تحقیق از استراتژی پیمایش با پرسشنامه و نمونه گیری از نوع تصادفی طبقه ای، استفاده شد و پرسشنامه های نهایی عملکرد و تعهد سازمانی میان مدیران و کارشناسان در حوزه های تحت مطالعه توزیع شدند. یافته های تحقیق نشان می دهند که انواع تعهد کارکنان در قالب تعهد سازمانی، ارزشی، شغلی و ... می توانند به میزان متفاوتی بر عملکرد موثر باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - شناسایی و تبیین مؤلفه‌ها و شاخص‌های استراتژی تامین نیرو مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی با استفاده از مدل ارزیابی راجان
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مؤلفه‌ها و شاخص‌های تامین نیرو مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی انجام شده است. در ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع مؤلفه های استراتژی تامین نیرو و مدیریت دانش استخراج گردید و در بخش بعد از طریق روش دلفی و مصاحبه با 15 نف أکثر
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مؤلفه‌ها و شاخص‌های تامین نیرو مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی انجام شده است. در ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع مؤلفه های استراتژی تامین نیرو و مدیریت دانش استخراج گردید و در بخش بعد از طریق روش دلفی و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان مدیریت منابع انسانی در بانک ملت و با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته مؤلفه‌ها و شاخص های استراتژی تامین نیرو مبتنی بر دانش تعیین گردید. پس از طراحی پرسشنامه مقایسات زوجی ، نظرات خبرگان منابع انسانی جمع آوری و مؤلفه ها و شاخص‌ها وزن دهی و رتبه‌بندی شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد برای طراحی الگوی استراتژی تامین نیرو مبتنی بر دانش مجموعا 3 مؤلفه کلیدی در حوزه مدیریت دانش که به ترتیب عبارتند از :زمینه ساختاری،زمینه ارزشی و زمینه رفتاری را با در نظر گرفتن 15 شاخص می‌بایست مورد توجه قرار داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - طراحی مدل روابط با مرئوسین با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1401
    امروزه اهمیت ارزشمند ارتباطات در جوامع بر کسی پوشیده نیست با توجه به اینکه روابط مدیران با مرئوسین نقش انکار ناپذیر در موفقیت آن ها دارد، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل روابط مدیران با مرئوسین با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اجرا گردید.جهت گردآوری د أکثر
    امروزه اهمیت ارزشمند ارتباطات در جوامع بر کسی پوشیده نیست با توجه به اینکه روابط مدیران با مرئوسین نقش انکار ناپذیر در موفقیت آن ها دارد، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل روابط مدیران با مرئوسین با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اجرا گردید.جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید. این پژوهش از نظر هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار دارد، مبانی فلسفی روش حاضر پارادایم نمادین ـ تفسیری، رویکرد آن استقرایی، صبغه پژوهش کیفی، جهت تحلیل داده ها از نظریه داده بنیاد و از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. برای مصاحبه با رعایت قائده اشباع در سطح مرئوسین از دانش و تجربیات 15 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بهره گرفته شد. داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به ایجاد مدل روابط با مرئوسین شد،پیامدهای آن شامل: بهره وری، عدالت سازمانی، هماهنگی، رضایت اداری، شناخت و پیشگیری، کاهش تعارض و وفاداری و تعهد به مدیر است .نتایج، نشان داد که مدیران برای تحقق اهداف سازمانی و موفقیت فردی در دوره تصدی ارتباطات موثر و پیوسته ای با کارکنان زیر مجموعه خود برقرار نمایند همچنین در روابط به مسائل و مشکلات کارکنان توجه گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران به منظور ارائه مدل
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1399
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی- کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده‌ها، از نوع کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر أکثر
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی- کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع داده‌ها، از نوع کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند، 21 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ ها از مصاحبه استفاده شد. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش، ازنظرات اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی استفاده شد. از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبه‌های انجام گرفته استفاده شد که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده در پژوهش حاضر، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفه‌های رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ابران شامل، مولفه ‌ های فردی، مدیریتی و ارتباطی بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - تعیین استراتژی‌های‌ منابع انسانی در اجرای استراتژی در حوزه سلامت کشور، بر اساس تکنیک‌های DELPHI و AHP
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399
    پژوهش حاضر با هدف تعیین استراتژی‌های‌ منابع انسانی در اجرای استراتژی در حوزه سلامت کشور از طریق روش کیفی- کمی انجام شد. جامعۀ آماری آن در بخش کیفی، گروهی از روئسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در بخش کمی مدیران عالی و میانی ست أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تعیین استراتژی‌های‌ منابع انسانی در اجرای استراتژی در حوزه سلامت کشور از طریق روش کیفی- کمی انجام شد. جامعۀ آماری آن در بخش کیفی، گروهی از روئسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در بخش کمی مدیران عالی و میانی ستادی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بودند. در بخش کیفی از روش نمونه‌گیری گلوله برفی، تعداد 20 نفر و در بخش کمی با روش نمونه-گیری در دسترس، تعداد 20 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کیفی از طریق اجرای تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمه‌ساختاریافته در راند اول و ساختاریافته در راندهای بعدی و در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامه‌ ماتریسی بر روی نمونۀ آماری استخراج و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و EXPERT CHOICE تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های کیفی نشان داد، استراتژی‌های منابع انسانی دارای شش بعد و اجرای استراتژی‌ دارای سه بعد و نه مولفه بشرح: بعد ساختاری ، بعد محیطی و بعد رفتاری ، بود. نتایج بخش کمی نشان داد که در استراتژی‌های‌ تامین و آموزش منابع انسانی، مولفه محیط کلان، در استراتژی‌های ارزیابی عملکرد منابع انسانی و توسعه و بهسازی، مولفه ساختار سازمان مجری، در استراتژی‌ جبران خدمت، مولفه رفتار تدوین کنندگان و در استراتژی‌ مشارکت کارکنان، مولفه محیط خاص ، دارای بالاترین اهمیت بوده‌اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - مدلسازی فضیلت سازمانی با روش میک مک و رویکرد معادلات ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی
    مدیریت عملیات , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1402
    موضوع این پژوهش مدلسازی فضیلت سازمانی با روش میک مک و رویکرد معادلات ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی، با هدف اعتبارسنجی مدل پیشنهادی تحقیق می باشد. روش انجام پژوهش حاضر، از نوع بنیادی و اکتشافی بوده و جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی، 12 نفر از خبرگان و در مرحله کمی، کارشن أکثر
    موضوع این پژوهش مدلسازی فضیلت سازمانی با روش میک مک و رویکرد معادلات ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی، با هدف اعتبارسنجی مدل پیشنهادی تحقیق می باشد. روش انجام پژوهش حاضر، از نوع بنیادی و اکتشافی بوده و جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی، 12 نفر از خبرگان و در مرحله کمی، کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی با نمونه ای برابر382 نفر بوده که با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته 93 گویه ای، مورد پاسخ قرار گرفته و روایی و پایایی ابزار نیز، مورد سنجش و تأیید قرار گرفته است. در این تحقیق، از تکنیک دلفی فازی و روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری و تحلیل مسیر در نرم افزار میک مک، اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس، برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده گردید. بر اساس نتایج در بخش کیفی، الگوی تحقیق مطابق خروجی نرم افزار اطلس تی، مشتمل بر 1 مضمون فراگیر و 7 مضمون سازمان دهنده و 24 مضمون پایه ای بوده است. بر اساس نتایج نمودار قدرت نفوذ و میزان وابستگی (خروجی میک-مک)، متغیر مسئولیت پذیری بعنوان تاثیرگذارترین (قدرت نفوذ زیاد و مستقل) متغیر تا افق گشایی بعنوان تاثیرپذیری ترین متغیر (قدرت نفوذ کم و وابستگی) شناخته شد. همچنین نتایج روش های مدل سازی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزئی، نشان داد که تمامی بار عاملی ها بالاتر از 3/0 به دست آمده و مدل با اطمینان 95% مورد تائید قرار گرفت. تفاصيل المقالة