اثرات خصوصی سازی بر توسعه بازار
الموضوعات :محمد مشهدی تفرشی 1 , مجید جهانگیرفرد 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه
2 - استادیارگروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران(
الکلمات المفتاحية: شاخص بازار سهام, خصوصی سازی, اندازه بازار, توسعه بازار سهام,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این مقاله بررسی اثرات خصوصی سازی برتوسعه بازار در شرکت های خصوصیپذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران در بازده زمانی سال 1390 لغایت پایان سال 1393 می باشد.اطلاعات 145 شرکت پذیرفته شده از بورس اوراق بهاردار ، سازمان خصوصی سازی و سایت هایرسمی جمع آوری گردید و از آزمون تحلیل واریانس رگرسیون چندگانه و ضرایب معادله رگرسیون جهت تجزیه و تحلیل داده بهره گرفته شد. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که خصوصی سازی برتوسعه بازار سهام با لحاظ نمودن عوامل کنترلی اندازه شرکت , نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار ونسبت قیمت سهام به سود سهام وبر اندازه بازار سهام با لحاظ نمودن عامل کنترلی اندازه شرکت و برشاخص بازار با توجه به عامل کنترلی نسبت ارزش دفتری با ارزش بازار موثر می باشدو ضروری استخصوصی سازی از طریق بازار سهام انجام شود .