فهرس المقالات مرجان صفاری


  • المقاله

    1 - رابطه ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزشی با عوامل روان‌شناختیِ پیام‌های تبلیغاتی(مطالعه موردی: مجموعه ورزشی سرزمین موج های آبی مشهد)
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , العدد 3 , السنة 2 , تابستان 1401
    هدف: ورزش های آبی یکی از ورزش های مورد علاقه جوانان محسوب می شود. هدف از این تحقیق بررسی رابطه ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزشی با عوامل روان‌شناختی پیام‌های تبلیغاتی بود. روش‌شناسی: جامعه آماری کلیه استفاده‌کنندگان از مجموعه ورزشی سرزمین موج‌های آبی مشهد بود که 384 ن أکثر
    هدف: ورزش های آبی یکی از ورزش های مورد علاقه جوانان محسوب می شود. هدف از این تحقیق بررسی رابطه ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزشی با عوامل روان‌شناختی پیام‌های تبلیغاتی بود. روش‌شناسی: جامعه آماری کلیه استفاده‌کنندگان از مجموعه ورزشی سرزمین موج‌های آبی مشهد بود که 384 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های احساس لذت و انگیختگی مهرابیان و راسل (۱۹۷۴) و ارزش ویژه برند آکر (1991) استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین انگیختگی و مؤلفه‌های ارزش ویژه برند رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد(05/0P<). همچنین بین لذتِ حاصل از تبلیغات، با تمامی مؤلفه‌های ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزش‌های آبی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد(05/0P<). نتیجه‌گیری: به‌صورت کلی می‌توان این‌گونه استنباط کرد که شیوه دست‌کاری و انتخاب لذت و انگیختگی ادراک‌شده از تبلیغات می‌تواند ارزش ویژه برند مجموعه ورزشی سرزمین موج های آبی را تحت تأثیر قرار دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - فراغت زنان در کلان‌شهرها؛ تبیین مسائل اوقات فراغت زنان متأهل شهر تهران
    مطالعات جامعه شناختی شهری , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1399
    اوقات فراغت فرصتی برای انتقال فرهنگ، تقویت انسجام و نشاط اجتماعی است؛ با این حال، واقعیت مصرف اوقات فراغتِ زنان در شهرها و به‌ویژه کلان‌شهر تهران حاکی از سهم بسیار کمتر زنان در اوقات فراغت نسبت به مردان و محدودیت جدی امکانات تفریحی، ورزشی و فراغتی آنان است. در پژوهش حاض أکثر
    اوقات فراغت فرصتی برای انتقال فرهنگ، تقویت انسجام و نشاط اجتماعی است؛ با این حال، واقعیت مصرف اوقات فراغتِ زنان در شهرها و به‌ویژه کلان‌شهر تهران حاکی از سهم بسیار کمتر زنان در اوقات فراغت نسبت به مردان و محدودیت جدی امکانات تفریحی، ورزشی و فراغتی آنان است. در پژوهش حاضر به مسائل اوقات فراغت زنان متأهل ساکن شهر تهران پرداخته شده و این مهم از طریق گردآوری داده‌ها به روش کیفی و با اتخاذ تکنیک مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته، انجام پذیرفته است. یافته‌های پژوهش، از خلال مصاحبه با 23 متخصص شامل سیاستگذاران، مدیران اجرایی و اساتید دانشگاه بدست آمده است. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، دو دسته مسائل درون‌حاکمیتی و برون‌حاکمیتی، مسائل فراغتی زنان متأهل شهر تهران را تشکیل می‌دهند. مسائل درون حاکمیتی شامل حاشیه‌ای شدن، فقدان نگاه ویژه به زن، بی‌تفاوتی، سیاست‌های نمایشی و خلأ مدیریتی است. محدودیت، غلبه مصرف، انباشت فراغت و پروژه نمایشی بدن مسائل برون‌حاکمیتی هستند. به‌علاوه، مسائل اوقات فراغت زنان متأهل شهر تهران دارای ریشه فرهنگی و ناشی از کم‌توجهی و کژفهمی فرهنگی نسبت به زن و اوقات فراغت است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مدلیابی روابط ساختاری اوقات فراغت جدی، هویت و وابستگی مکانی زنان
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1399
    معمولاً الگوی­های رفتارهای اوقات فراغتی مبتنی بر اماکن و فضاها هستند. هدف از این مطالعه بررسی روابط علی میان اوقات­فراغت جدی، هویت و وابستگی مکانی زنان بود و از منظر هدف، کاربردی و از دیدگاه ماهیت و موضوع، از نوع توصیفی- همبستگی بوده و مبتنی بر مدل­سازی معاد أکثر
    معمولاً الگوی­های رفتارهای اوقات فراغتی مبتنی بر اماکن و فضاها هستند. هدف از این مطالعه بررسی روابط علی میان اوقات­فراغت جدی، هویت و وابستگی مکانی زنان بود و از منظر هدف، کاربردی و از دیدگاه ماهیت و موضوع، از نوع توصیفی- همبستگی بوده و مبتنی بر مدل­سازی معادلات ساختاری انجام شده است. حجم نمونه براساس پیش فرض­های لحاظ شده مبنی بر سطح آلفای 05/0 و توان 90/0 از طریق نرم­افزار (PASS) برابر با 156 نفر تعیین شد. ابزار جمع­آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه­های اوقات ­­فراغت جدی گولد و همکاران (2008)، هویت و وابستگی مکانی کایل و همکاران (2005) بود. روایی پرسشنامه­ها پس از ترجمه سه مرحله­ای تأیید شد و پایایی ابزار مطلوب بود (0.92، 0.84 و 0.90 ). نتایج حاکی از آن است که باشگاه انقلاب تهران در ایجاد هویت­مکانی درخصوص آنچه زنان در ذهن خود درباره این مکان خاص ساخته­اند و میزان وابستگی به آن موفق عمل کرده­است. با وجود چنین اماکنی شانس و فرصت مشارکت زنان در فعالیت­های اوقات فراغتی از جمله ورزش بیشتر می­شود. تفاصيل المقالة