فهرس المقالات رسول نوروزی


  • المقاله

    1 - طراحی مدل جامع بازاریابی ورزش‌های تفریحی: رویکردی فناوری محور
    مدیریت بازاریابی , العدد 53 , السنة 16 , زمستان 1400
    مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل بازاریابی ورزش‌های تفریحی فناوری محور است.روش پژوهش: با استفاده از روش کیفی داده‌هایی از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شد. به منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضامین (براون و کلارک، 2006) استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان أکثر
    مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل بازاریابی ورزش‌های تفریحی فناوری محور است.روش پژوهش: با استفاده از روش کیفی داده‌هایی از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شد. به منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضامین (براون و کلارک، 2006) استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فعالیت‌های بازاریابانه ورزش‌های تفریحی فناوری محور را بر اساس ابعاد مختلف بازاریابی می‌توان به نه مرحله‌ی بازارگرایی، بازارسنجی، بازارشناسی، بازارسازی، بازارجویی، بازارداری، بازارگرمی، بازارگردی و بازارگردانی تقسیم و با توجه‌ی به فعالیت‌های مورد نیاز هر بعد، زمینه را برای توسعه‌ی ورزش‌های تفریحی فناوری محور در کشور فراهم کرد.نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این تحقیق مسیر بازاریابی توسعه ورزش‌های تفریحی فناورانه محور با بازارگرایی آغاز می‌شود. این مضمون به عنوان یک پیش‌نیازی برای دو بعد دیگر بازاریابی ورزش‌های تفریحی فناوری محور یعنی بازارشناسی و بازارسنجی عمل و در صورت توجه به این سه بعد، ما وارد مرحله بازارسازی می‌شویم که خودش به عنوان یک پیش‌نیاز برای ابعاد دیگر بازارجویی، بازارداری و بازارگرمی عمل می‌کند. بر اساس نتایج این تحقیق در صورتیکه بتوانیم این مراحل را موفقیت پشت سر بگذرانیم می‌توانیم از فواید توسعه ورزش‌های تفریحی فناوری محور در بعد بازارگردی و بازارگردانی بهره‌مند و وارد بازارهای بین‌المللی شویم. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - رابطه ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزشی با عوامل روان‌شناختیِ پیام‌های تبلیغاتی(مطالعه موردی: مجموعه ورزشی سرزمین موج های آبی مشهد)
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , العدد 3 , السنة 2 , تابستان 1401
    هدف: ورزش های آبی یکی از ورزش های مورد علاقه جوانان محسوب می شود. هدف از این تحقیق بررسی رابطه ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزشی با عوامل روان‌شناختی پیام‌های تبلیغاتی بود. روش‌شناسی: جامعه آماری کلیه استفاده‌کنندگان از مجموعه ورزشی سرزمین موج‌های آبی مشهد بود که 384 ن أکثر
    هدف: ورزش های آبی یکی از ورزش های مورد علاقه جوانان محسوب می شود. هدف از این تحقیق بررسی رابطه ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزشی با عوامل روان‌شناختی پیام‌های تبلیغاتی بود. روش‌شناسی: جامعه آماری کلیه استفاده‌کنندگان از مجموعه ورزشی سرزمین موج‌های آبی مشهد بود که 384 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های احساس لذت و انگیختگی مهرابیان و راسل (۱۹۷۴) و ارزش ویژه برند آکر (1991) استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین انگیختگی و مؤلفه‌های ارزش ویژه برند رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد(05/0P<). همچنین بین لذتِ حاصل از تبلیغات، با تمامی مؤلفه‌های ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری ورزش‌های آبی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد(05/0P<). نتیجه‌گیری: به‌صورت کلی می‌توان این‌گونه استنباط کرد که شیوه دست‌کاری و انتخاب لذت و انگیختگی ادراک‌شده از تبلیغات می‌تواند ارزش ویژه برند مجموعه ورزشی سرزمین موج های آبی را تحت تأثیر قرار دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بینش جامعه‌شناختی و ورزش: مروری بر مفاهیم و فرصت‌های پژوهشی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , العدد 10 , السنة 4 , بهار 1403
    هدف: این تحقیق به بررسی مفهوم بینش جامعه‌شناختی و ارتباط آن با حوزۀ ورزش می‌پردازد. روش‌شناسی: از طریق یک مرور روایتی برای جمع‌آوری ادبیات مرتبط و تجزیه‌وتحلیل تحقیقات موجود استفاده شد. برای اطمینان از بررسی جامع و کل‌نگر، جستجوی کاملی از پایگاه‌های اطلاعاتی انجام شد. ا أکثر
    هدف: این تحقیق به بررسی مفهوم بینش جامعه‌شناختی و ارتباط آن با حوزۀ ورزش می‌پردازد. روش‌شناسی: از طریق یک مرور روایتی برای جمع‌آوری ادبیات مرتبط و تجزیه‌وتحلیل تحقیقات موجود استفاده شد. برای اطمینان از بررسی جامع و کل‌نگر، جستجوی کاملی از پایگاه‌های اطلاعاتی انجام شد. این داده‌ها به‌صورت موضوعی سازمان‌دهی شدند تا الگوها، مضامین مشترک و تغییرات در ادبیات را نشان دهند. ترکیب یافته‌ها با استفاده از رویکرد مرور روایتی انجام شد که امکان ادغام دیدگاه‌های متنوع و چارچوب‌های نظری را فراهم می‌کرد.یافته‌ها: بر اساس چارچوب تحلیلی طراحی‌شده، رابطۀ بین بینش جامعه‌شناختی و ورزش در سه مفهوم مورد شناسایی قرار گرفتند که عبارت‌اند از: 1) جامعه‌پذیری و شکل‌گیری هویت در ورزش، 2) نابرابری و قشربندی اجتماعی در ورزش، و 3) ورزش به‌عنوان بستری برای تغییر و مقاومت اجتماعی. علاوه بر این، یافته‌ها نشان داد با به‌کارگیری بینش جامعه‌شناختی در ورزش، می‌توانیم بینشی در مورد پیامدهای اجتماعی فعالیت‌های ورزشی، شکل‌گیری هویت‌های ورزشی، تداوم نابرابری‌ها در ورزش، نقش رسانه‌ها و تجاری‌سازی ورزش، و پتانسیل تغییر و مقاومت اجتماعی در و از طریق ورزش به دست آوریم.خلاصه‌ای از یافته‌ها آورده شود.نتیجه‌گیری: بینش جامعه‌شناختی و مؤلفه‌های کلیدی آن، و کاربردش در تحلیل‌های حوزۀ ورزش موضوعیت و اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این، پتانسیل‌های پژوهشی زیادی برای پژوهشگران در این زمینه وجود دارد. مفاهیمی نظیر اینترسکشنالیتی در ورزش، نقش فناوری و رسانه‌های دیجیتال، ورزش و جهانی‌شدن، ورزش و نابرابری‌های سلامت، حاکمیت و سیاست ورزشی، حوزه‌های جذابی برای پژوهش‌های آتی محققان در حوزه علوم اجتماعی ورزشی هستند. تفاصيل المقالة